Recenze: Little Association – malá zvířátka na dotek

little-association-12

Zvířátka na zahrádce chodí, hopkají i lezou. Jenže zatímco v jednu denní dobu se to stvořeními jenom hemží, jindy je tam zase úplný klid. A možná právě proto mají děti pocit, že tu vlastně vůbec žádná zvířátka nežijí. Kdykoliv se kouknou z okna nebo se jdou podívat ven, nikde na dohled žádné není. A protože nevědí, jak vypadá, těžko by jej poznali, i kdyby ho viděli.

A tak je pro jistotu krabička Little Association plná zvířátek, které potkáme doma, na zahrádce i na vesnici. Malá krabička s českým názvem Malá asociace tedy vychází (bez oficiálních českých pravidel) v produkci společnosti Djeco a díky tomu také pod distribucí firmy Patagonie.

Uvnitř čtvercové fialové krabičky s řádky mrkve a ředkvičky čeká na hráče sada komponent. Zabíraným prostorem interiéru vládne trojice kulatých desek, ale především třicítka destiček s obrázky objektů. Ty patří do tří světů – zahrádka, rybník a louka. Každé prostředí patří jednomu stvoření – na zahrádce vládne králík, v rybníčku žába a na louce kráva. Od každého z těchto hrdinů dostanou hráči jednu gumovou figurku.

little-association-03

Na začátku partie hráči položí do středu stolu desky prostředí a k nim také jejich odpovídající figurky. Hned vedle postaví pak velkou hromádku destiček s obrázky. Ty ale nejdříve musí pořádně zamíchat a pak položit obrázky dolů (a tedy fialovou zadní stranou s ještěrkou nahoru).

V každém kole jeden z hráčů otočí horní destičku z hromádky. Všichni se na ni upřeně zadívají a pokusí se ji zařadit do jednoho z prostředí. Pokud si nejsou jistí, tak na obrázku je vždy nápověda a každý z deseti předmětů tam najdeme, ať už se jedná o salát na zahrádce nebo vážku nad rybníkem. Jakmile se někomu z účastníků podaří identifikovat správné místo, pokusí se jako první chytit zvířátko a položit jej na správné místo.

Za správnou odpověď získá hráč destičku, kterou správně vyřešil jako nejrychlejší. V případě, že udělá chybu, musí naopak jednu z dříve získaných destiček vrátit. Partie pokračuje tak dlouho, dokud jeden z hráčů nezíská pět karet (nebo do jinak hráči stanoveného cíle).

little-association-06

Little Association by bylo snadné odsoudit jako další postřehovou hru, která jen využívá objevení obrázku, jeho přiřazení a snahu být co nejrychlejší v chycení figurky. Jenže ačkoliv hra není vlastně vůbec originální a celé už to tu bylo, veškeré připomínky mizí ve stínu doporučeného věku. Ten totiž začíná už na neuvěřitelných dvou a půl letech!

Jak je to možné? Kartony jsou velké a pevné a figurky měkké. Hledání obrázků je samo o sobě tak jednoduchým úkolem, je jej opravdu zvládnou i děti, které patří do jeslí. Naopak pro starší předškoláky už může být hra až příliš jednoduchá, proto je její horní limit nastavený na pět let. A tento rozsah opravdu odpovídá, ačkoliv jsme bohužel neměli možnost vyzkoušet hru na dítěti mladším než čtyři roky. A to už dokázalo soutěžit.

little-association-10

Pravidly je to hra opravdu jednoduchá a pět vyhraných destiček je otázkou nějakých deseti až patnácti minut. Déle by hra ani trvat nemohla vzhledem k věku dětí, kterým by jinak rychle došla trpělivost a ztratily by o hru zájem. Snaha o vítězství tady ještě není tak silná.

Little Association tak ve své věkové cílové skupině dokazuje, že i hry pro takto malé děti mohou fungovat a nabízet při tom zajímavou hratelnost. Dospělým mohou úkoly připadat jednoduché, ale pro malé děti jsou tak akorát. Odhalit příslušnost obrázku do prostředí je to, co v jejich věku je zajímavé a hodí se do poznávání celého světa. Little Association je vynikající hrou pro děti kolem tří až čtyř let!

Little Association nechce být originální použitými mechanismy, ale naopak útočí úplně jinými zbraněmi. Chce totiž být zábavnou pro děti, které tolik příležitostí k hraní nemají. Tato krabice je totiž díky zpracování i jednoduchosti vhodná už pro dvou a půl leté prcky. Ti sice nejspíš nedokážou následovat pravidla, ale i tak mohou trénovat zařazování obrázků do prostředí. Little Association patří mezi nejlepší dětské hry, pokud chcete pobavit děti, které sotva nastoupily do školky.

+ už od dvou a půl let
+ zařazování do prostředí
+ důraz na reflexy