Recenze: Loony Quest – fixou proti meči

loony-quest-01

Opravdu je to možné! Nikdy bych tomu nevěřil, kdybych to neviděl na vlastní oči, ale před chvílí se to stalo tady, v naší aréně. Obrněný rytíř byl poražen a spoután silou, kterou k nám přinesl neznámý cizinec. Neporazitelnou mocí fixtužky!

První, kdo ji objevil, byla ale dvojice . Neváhali a všechnu její sílu vložili do nové deskové hry Loony Quest (pravděpodobně slovní hříčka na looney – bláznivý, tedy Bláznivá výprava). Tato hra vyšla tedy pod hlavičkou společnosti Libellud v roce 2015 a zve nás do světa Arkádie. Tam na nějakou dobu zamířila také společnost ADC Blackfire, která se stala vyslancem bláznivého světa a vydala hru v kompletní české lokalizaci.

Že tahle zábava nebude vůbec přízemní nebo nudná je jasné už z krabice. Ta nám představuje nějaké ty vedlejší postavy hry, konkrétně bláznivé tučňáky (zdravíme tě, Madagascare) a také škodolibého domorodého tvora, který bude našim hrdinům s radostí škodit. Krabička je čtvercového tvaru, ale je menších rozměrů, takže ji nebudete mít problém vzít s sebou na cesty.

loony-quest-05

Když už dáme víko stranou, objevíme na spodní části krabici bodovací stupnici vinoucí se podél celé hrany. V jejím nitru ale je pořádná vrstva komponent. Jsou tu tvrdé desky, na kterých budou hráči kreslit i balíček s 21 mapami. Tyto velké čtvercové karty jsou oboustranné, takže dohromady nabízí 42 úrovní, kterými budou hráči se svými fixami skotačit. Jsou plné nejbláznivějších výjevů. Všechny do jedné ale mají svoje vstupní místo označené šipkami a také tabulku označující úkoly.

Všichni zúčastnění budou ale potřebovat také průhledné fólie, které mají stejný rozměr jako zmíněné karty světů (tedy nějakých 15×15 centimetrů). Až dole pod tím vším jsou žetonky prémií (možnosti škodit soupeřům nebo vylepšit své šance) a také dva tucty postihů. To všechno doplňují ještě žetony postav, přesýpací hodiny, balíček fix a jeden hadřík na utření nepořádku, který v každém kole naděláte. Poslední komponentou jsou už jen ukazatele skóre, které vypadají jako lízátka.

Na začátku partie si každý vybere jednu postavu. Její žeton položí před sebe a ukazatel skóre zasune mezi hranu krabice a její plastovou vložku hned vedle čísla jedna. Jednotliví účastníci si také vezmou jednu podložku, fólii a fixu. Vedle plánu hráči položí dvě hromádky žetonů. Pak už se musí pouze dohodnout na světě, který navštíví. Je jich dohromady sedm, obvykle se šesti úrovněmi.

loony-quest-07

První úroveň zvoleného světa položí do středu stolu na podložku vyplňující dno krabice. Tak je zajištěné, že hráči mají všichni dobrý výhled na samotné zadání a svět, kterým se bude jejich čára pohybovat. Všichni ale hrají současně a to od chvíle, kdy jsou přetočené přesýpací hodiny.

Podle zadání v pravém dolním rohu karty musí svojí čárou projet úrovní od začátku do konce, protnout co nejvíce bodovatelných překážek a vyhnout se nepřátelům. Někdy jsou úkoly jiné a zahrnují kroužkování nebo dělání puntíků. Čáru není možné přerušovat, pokud to není nezbytně nutné, protože karta počet kreseb omezuje. Ve všech případech se ale všechny mise dělí na hlavní a vedlejší. Podle jejich splnění pak hráči dostanou body a to podle cílů, které na své cestě zasáhli.

Ve většině misí mají hráči svět neustále na očích a mohou tedy okem pozorovat mapu, zatímco fixou kreslí na svoji průhlednou folii s bílým pozadím. Teprve když doběhne časový limit, mohou hráči jeden po druhém vzít svoji folii a přiložit ji na kartu levelu. Body je možné získat i ztratit. O odpovídající počet si pak hráč posune svoje lízátku na straně krabice. Partie pokračuje do doby, než se hráči dostanou na konec světa a porazí bosse. Ten, kdo nasbíral nejvíce bodů, se stává vítězem.

loony-quest-10

Loony Quest je ohromně zábavná kreslicí hra. Však také takových her, ve kterých byste si mohli čmárat, a za to získávat body zase tolik není a na českém trhu chybí úplně. Jsme tedy rádi, že právě tato hra vyplňuje podstatnou mezeru. Všichni, kdo rádi kreslí, budou nadšení.

Jedinou překážkou k plynulé hratelnosti jsou symboly misí a úkolů. Nejsou na první pohled jasně čitelné a bude vám chvilku trvat, než se s těmi úkoly sžijete. Na druhou stranu obvykle je jasné, co se po vás chce, už z pohledu na svět.

Hráči na své cestě po úrovni mohou také posbírat nějaké ty žetony prémie a postihu. Mohou tak ztěžovat situaci soupeřům (například hozením banánu na folii protivníka) nebo naopak získávat více bodů nebo být odolný vůči negativním vlivům prostředí. Ale jsou tu i postihy, které hráč dostane za vlastní chyby při plnění. Ty mu ztěžují situaci pro následující kola, kdy musí kreslit s nějakým handicapem (například nataženou rukou).

loony-quest-14

Naprosto zásadní u takovéto hry je variabilita. A tady se Loony Quest opravdu zaskvěl, protože takové množství světů zaručuje zábavu na dlouhou dobu. Některé si rádi zopakujete i několikrát. Úrovně nepřestávají být zábavné, protože pokaždé potřebujete mít pevnou ruku. Hráči se výrazně nezlepšují a od začátku potřebují opravdu vynikající odhad na vzdálenosti a vztahy objektů. A někdy ani tak nedosáhnete kýženého cíle nebo jej o chlup minete.

Kola jsou ohromně rychlá. Vyhodnocení naštěstí netrvají nijak dlouho, i když se musí na plánu vystřídat všichni. Tento moment sice mírně zpomaluje partii, ale není to nic zásadního. Právě celková zběsilost hry může za to, že jeden souboj bude bez problémů dokončený během třiceti minut a to i ve čtyřech.

loony-quest-16

Právě počty hráčů tu ale nejsou nijak podstatným údajem. Hráči si navzájem mohou škodit úspěšně i ve dvou a kromě toho mezi sebou nijak nebojují. Každý se soustředí na svoji kresbu a teprve při porovnání začíná opravdu narůstat napětí.

Věříme, že hra bude úspěšná. V zahraničí se totiž už vaří nové rozšíření s názvem Ztracené město (The Lost City), které přináší nejen nových pět světů, ale také jakousi podivnou prostříhanou pyramidu, jejíž účel nám zatím zůstává utajen.

Zpracování je výborné a autoři nezaváhali ani na chvíli. Mazání z fólií jde výborně, světy jsou opravdu odlišné a kresby na všech komponentách moc pěkné. Tahle hra si prostě říká o zájem publika a měla by ho dostat.

loony-quest-20

Loony Quest si nás snadno získal svým důrazem na kreslení. Na tom nebylo nic těžkého, protože to co dělá, dělá na výbornou. Hra odsýpá, ale je napínavá a současně je také pořádnou výzvou pro všechny. Nakreslit čáru stranou a při tom se snažit držet předlohy, to chce opravdu velmi dobrý odhad. Z toho vyvstávají zajímavé situace, které si rádi užijete. Loony Quest je parádní zábava pro rodiny i pokročilé hráče, kterým nevadí se pobavit u lehčí hry.

AutorLaurent Escoffier, David Franck
IlustraceMathieu Leyssenne, Paul Mafayon
VydavatelLibellud, Broadway Toys LTD, Galápagos Jogos, Gém Klub Kft., Lautapelit.fi, Rebel Sp. z o.o., Ігромаг
(22 voters)
KategorieAction / Dexterity, Children's Game, Fantasy, Real-time
MechanismyLayering, Line Drawing
RozšířeníBrettspiel Adventskalender 2015, Loony Quest: Bonusplättchen Skier, Loony Quest: Christmas Promo, Loony Quest: The Lost City
RodinaComponents: Dry Erase Markers / Dry Erase Surfaces, Components: Sand Timers, Game: Loony Quest
Alternativní názvyFirkaland, Szalona Misja, 怪物仙境

Recenze: Loony Quest – fixou proti meči
Loony Quest nás zve do světa, kde si cestu musíte nakreslit. Ale nebude to tak snadné, protože většina tras je pořádně klikatá a vede mezi spoustou překážek. Kreslení navíc není tak jednoduché, protože podle předlohy musí všichni soupeři odhadovat čáru na vlastní průhledné fólii. Díky tomu je hra výzvou pro všechny zúčastněné a to opakovaně. Hra je velmi variabilní, zajímavá a zábavná, pokud se nevyhýbáte bláznivým zážitkům. Loony Quest sice má drobné nedostatky, ale ty zcela převažuje zábava, kterou u této hry zažijete. Kreslení právě přichází do módy!

+ výborný nápad s kreslením
+ dostatek rozličných světů
+ žetony prémií umožňují útočit na ostatní