Recenze: B-Sieged Sons of the Abyss – v obklíčení ze všech stran

b-sieged-45

Propast. Místo, které se zjevilo odnikud a změnilo životy nás všech. Dnes bychom pravděpodobně už nikdo nebyli mezi živými, kdyby v našem středu nežilo několik odvážných mužů a žen. Právě oni nasazují den za dnem svoje životy v krvavém konfliktu s pekelnými hordami. Ale ještě větší štěstí nám přinesl starý mudrc žijící v knihovně, který možná zná způsob, jak propast zavřít a nastolit mír a klid do našich srdcí.

Ve hře B-Sieged: Sons of the Abyss nebudeme tím poslem záchrany, jak by se na první pohled zdálo, ale místo toho na nás zbude ta nevděčná role. Musíme ubránit domovy tak dlouho, aby jezdec mohl vyjet a vrátit se s pokyny k provedení velkého rituálu. Alespoň tak je to napsané v příběhu, který stejně jako celou hru vymyslela trojice Gorka Mata, Víctor Fernández a Sergi Solé a to pod hlavičkou společnosti Second Gate Entertainment. Jejich snažení zastřešili vydavatelé z Cool Mini or Not a distribuci dostali na starost lidé z Esdevium Games.

Název je slovní hříčka, která ve skutečnosti zní jako Besieged. To nám může připomenout třeba i aktuální českou digitální hru stejného názvu, tedy Besieged (https://www.youtube.com/watch?v=4GgbVv2hfRI). Ale zpět k tomu, co nás dnes zajímá nejvíc.

b-sieged-04

A opět je to obrovská krabice, která svoji hmotnost i rozměry nahání především ve třetím, výškovém, rozměru. Právě tohle balení s ohnivou bitvou na víku pro nás má připraveno nejedno překvapení. Nejdříve nám ale musí otevřít své brány a k tomu se musíme prokázat platnou účtenkou. Teprve pak nás prodejci pustí dál.

Uvnitř pak najdeme jednu mapu modhelmské citadely s řadou budov a místem pro postavení katapultu uprostřed. Společnost této mapě dělají další čtyři stejně velké oboustranné desky, které reprezentují stejný počet možných přístupů k vašemu hradu a to ve třech liniích. Čtvrtou pozici tvoří místo pro karty. Velký karton ale představuje také desku pro uložení zásoby karet a šestici hráčských plánů s portréty hrdinů, jejich morálku, speciální schopnosti, ale i zásoby jídla nebo zdroje. A výčet těchto velkých plánů uzavírá úzká deska ročních období s celkem dvanácti pozicemi.

Na hráče ale čekají samozřejmě i další komponenty a není jich málo. Jsou tu karty zdrojů (ty lze získat v různých místech citadely a nabízí různé efekty), událostí či světových stran, kartonové dílky speciálních dovedností, ale také kostky (pět červených a tři speciální barevné). A jeden kulatý dílek katapultu, který je před první partií připevněný do středu dílu citadely. A pak tu jsou malé žetony morálky, božské milosti, jídla, zlata, poškození. Nemohou chybět ani karty nepřátel se sílou podle úrovně, ale především číselným počtem odstupňovaným podle ročních období. No a k tomu všemu patří bezpodmínečně také miniatury hrdinů i příšer a šest stojánků.

b-sieged-09

Na začátku partie vytvoří hráči mapu citadely a jejího okolí. Natočení oboustranných desek vyberou podle počtu hrdinů a zvolené obtížnosti. Strany se totiž liší v počtu bodů zrození pro příšery, jejichž počet by měl odpovídat zúčastněných hrdinů. Hráči si vyberou každý svoje postavy (obvykle dvě) a zatímco figurky postaví do středu citadely, velké karty si položí před sebe a označí na jejich stupnicích výchozí hodnoty morálky, zásoby jídla a zlata. Samotné karty pak stačí rozložit na desce. Ke každému vstupnímu bodů plánu pak hráči musí přiřadit náhodně tři karty nepřátel.

Označením prvního kola na počítadle ročních období pak už začíná samotná partie. Na začátku každého kola je třeba provést nějakou tu přípravu. Ta zahrnuje odhalení nové karty události, která se postaví hrdinům do cesty. Poté ale už je čas, aby se posunul dopředu posel, který je jedinou nadějí Modhelmu na záchranu. Jeho cestu ven z území hráči vyberou v prvním kole. Posel může vždy pokročit pouze na pole, kde není žádná příšera. Pokud jej tam ale překvapí nějaký ozbrojený nepřítel, je jeho pouť neúspěšná.

Ještě než dojde řada na schopnosti hrdinů, objeví se na hranicích nové příšery. Pro každý směr určí identitu nepřátel hod kostkou. Jejich počet pak odpovídá hodnotě na kartě monstra a ročního období, ve kterém se partie nachází.

b-sieged-14

Hrdinové ale pak mohou konečně nastoupit na bojiště. Využijí tak svoji startovní sílu, ale také peníze či speciální dovednosti k zahnání útočníků. Na svých kartách mohou tito odvážní bojovníci podržet také nějaké ty karty zdrojů. Ale i oni jsou lidé, a právě proto potřebují po každé sezóně doplnit energii prostřednictvím jídla. Jinak mohou zemřít hlady. V průběhu bojů o ně ale hráči mohou přijít i v případě, že jejich morálka klesne na nulu.

Po celou dobu boje se budou hrdinové nacházet uvnitř katedrály, kde mohou využívat schopností jednotlivých budov a s jejich pomocí získávat karty zdrojů. Ty pak mohou používat správné postavy (podle svého povolání) k útokům. Často je ale třeba zaplatit nějaký finanční obnos, jindy zase karta přidává bojovníkovi sílu. Útočit lze nablízko pouze na nejbližší zónu číslo jedna, ale s využitím magie či střelných zbraní je možné ohrozit příšery i ve vzdálenějších sektorech. Kromě toho mohou hrdinové také obsluhovat katapult, opravovat poškozené budovy nebo si mezi sebou vyměňovat karty.

K soubojům se používá kostka a obrana nepřítele nezávisí jen na jeho statistikách z karet, ale také na vzdálenosti útoku. Celkem tak mohou hrdinové pro svoje akce rozdělit tři akční body. Když se vystřídají všichni, nastává čas pro útok nepřítele. Jeho figurky na mapě nejdříve zaútočí na jednotky, se kterými sdílí pozice. Teprve poté se mohou ty, které neútočily, pohnout vpřed.

b-sieged-23

Hráči tak odehrají tři kola. Po skončení celé sezóny musí každý z hrdinů zaplatit dvě jednotky jídla (získat jej může na jedné z budov), aby se udržel v kondici. Na herním plánu se objeví nově příchozí, protože karty na všech frontách jsou vyměněny.

Pokud posel dokázal opustit herní plán, musí se ještě vrátit do citadely s odpovědí. Tentokrát ale jeho cestu určí náhoda – hráči vylosují jednu kartu směru, která určí, odkud posel přijede. V následujících kolech pak musí hráči s pomocí hrdinů zajistit bezpečný návrat posla. Pouze tak mohou zvítězit v celé partii. Ale současně musí také ubránit svoje pozice a žádný protivník nesmí vstoupit do citadely. Pouze pokud se posel vrátí do konce dvanáctého kola mohou hráči slavit vítězství.

Na hráče v B-Sieged čeká obrovské dobrodružství. Přežití nezáleží na tom, kolik zabijí nepřátel, ale na křehkém životě jednoho jediného poslíčka. A v tom tkví krása celé hry, protože obrana tvoří jen jednu část úspěchu. Pokud udržíte město, ale ztratíte svého vyslance kvaltujícího do západu slunce na koni, nekonečný příliv nepřátel vás dřív nebo později udolá.

b-sieged-37

Všichni společně musí dávat pozor a čistit mu cestu se svými omezenými možnostmi. Uzavřeni uvnitř hradních zdí se hráči musí pořádně otáčet a využívat všech možností. Nakonec to ale všechno sklouzne k úspěchu či neúspěchu závislému na náhodě. Štěstí hraje v B-Sieged naprosto zásadní roli a to především ve formě dobíraných karet. A tady nastává také první okamžik, kdy se tříští počet hráčů, které hra zaujme, protože všechna taktika a plánování není jediné, co je třeba k úspěchu.

Není absolutně v silách hráčů, aby pozabíjeli všechny příšery, které se objeví na plánu. Tohle je prostě jiný typ kooperativní hry. Musíte se zaměřit pouze na ta místa, která opravdu hoří. A není jednoduché si na tuto taktiku zvyknout, protože jde jiným směrem, než jsme u podobných kooperativních her zvyklí.

Karty jsou příjemným bonusem, ale zásadní taktikou je používání dovedností a naprosto jedinečného katapultu. To je zbraň, která dokáže zvrátit výsledky mnoha válek a ta naše je jednou z nich. Zásadní možností je zvyšovat úroveň svého hrdiny a získat tak přístup k mnoha zajímavým vylepšením.

b-sieged-20

Přesto platí, že obrana Mondhelmu je pořádně těžká. Partie může klidně skončit během několika prvních kol. Naštěstí v citadele je připraven ještě druhý posel, který může toho prvního nahradit. Jenže to už stojí hráče čas a to je to hlavní, co opravdu nemají. Cesta k hraně plánu a zase zpět trvá minimálně čtyři a čtyři tahy, pokud vše jde ideálně. Ale i prohra je svým způsobem zábava, takže pokud hledáte výzvu, B-Sieged je tu určitě pro vás.

Ve více účastnících si hráči blokují budovy. To je způsob, jakým se snaží hra vyvážit zážitek ze všech počtů. A docela se jí to daří. Nakonec jsou rozumně použitelné všechny počty, protože počty hrdinů se tolik neodlišují. Herní doba rozhodně přesáhne hodinu a spíše počítejte se sto dvaceti minutami.

V popisu pravidel jsme to samozřejmě všechno dost zjednodušili. Hra obsahuje řadu dalších vychytávek a nejde jen o schopnosti budov (například pašeráka, zisk boží přízně), ale třeba i o dvě úrovně nepřátelských jednotek, odlišné typy karet zdrojů nebo dovednosti hrdinů.

b-sieged-41

Jenže právě pravidla jsou tím hlavním místem, kde hra ztrácí. Základní příručka není dostatečná a všichni zájemci si budou muset vyhledat sadu často kladených otázek na Internetu https://boardgamegeek.com/filepage/128464/faqs-v1, které současně přináší také opravdovou možnost úpravy obtížnosti. Bohužel tyto informace měly být součástí původní hry.

Naopak velkým a neoddiskutovatelným kladem celé hry je zpracování. Překrásné figurky prostě udělají radost každému a hra vypadá naprosto fantasticky. Těžko se pak přemýšlí nad negativními zážitky. Naštěstí jich není tolik, aby celkový dojem zkazily.

b-sieged-38

Ne všechno tentokrát vyšlo na sto procent. V čele problémů s B-Sieged jsou jednoznačně pravidla, ale jmenovat musíme i náhodu, která ovlivňuje významně vývoj (což ale nutně není negativní vlastnost, záleží pouze na úhlu pohledu). Ale na vzoru Zombicide jsme si vyzkoušeli, že pokud je tam někde uvnitř kvalitní hra, na světlo se nakonec vyhrabe i přes zpočátku nepovedená pravidla. B-Sieged totiž má našlápnuto na to být vynikající a napínavou zábavou, jen se nenechte odradit nedostatečnými pravidly obsaženými přímo v krabici.

AutorVíctor Fernández, Gorka Mata, Sergi Solé Pascual
IlustraceEnrique Fernández Peláez
VydavatelCool Mini Or Not
Počet hráčů1 - 6
KategorieFantasy, Miniatures
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement
RozšířeníB-Sieged: Darkness & Fury, B-Sieged: Darkness & Fury Exclusive Promo Miniatures, B-Sieged: Encampment Tile Set, B-Sieged: Heroes Set 1, B-Sieged: Heroes Set 2, B-Sieged: Sons of the Abyss – Defender Level Kickstarter Rewards, B-Sieged: Sons of the Abyss – Promo Heroes: Dahlia the Peasant, Viggo the Captain, and Astrid the Princess, B-Sieged: Sons of the Abyss – Promo Heroes: Eivor the Knoble, Thorlak the Barbarian, and Donatto the Cook, B-Sieged: Sons of the Abyss – Promo Pack 2016, Cool Mini Or Not Promo Pack 2016
RodinaCategory: Tower Defense, Components: Miniatures, Crowdfunding: Kickstarter

B-Sieged je dalším přírůstkem do řady tower-defense her, ale naštěstí není stejná. Nabízí dostatek nových prvků, především pak snahu ochránit život jednoho bezbranného posla. Hráči se nesmí slepě zaměřovat na zničení veškerých nájezdníků, ale musí si pečlivě vybírat. Každá partie je pořádně obtížná a žádné vítězství nebude zadarmo. S tím se ale naštěstí váže také vynikající zážitek, který si s sebou odnesete. Pokazit to všechno mohou pouze pravidla, která neobsahují vše. Proto si nejdříve přečtěte často kladené otázky. Není snadné vynést jednoznačné hodnocení. Hra se nachází přesně na rozmezí hodnocení dobrá / výborná. Pouze na základě osobních preferencí jsme se nakonec přiklonili k té vyšší známce, ale hvězdičky tuto rozpolcenost stále vyjadřují. B-Sieged má ale určitě našlápnuto k výborné zábavě.

+ výzva i při opakovaném hraní
+ není možné zabít každou příšeru
+ průzkumník