Recenze: Magic the Gathering – Arena of the Planeswalkers

magic-the-gathering-arena-28

Byl jsem jen obyčejným obyvatelem království. Žil jsem svůj příběh, který nebyl nijak dramatický, ale byl můj. Jenže pak mě válka vytrhla z míru, vzala mi rodinu i domov a poslala mne na pouť místy, o kterých jsem ani nevěděl, že existují. Procházím planinami, navštěvuji světy a bojuji s ostatními. Nikdo neví, kdo je ten správný, ale všichni chceme vítězit a přežít!

Tak nějak bychom se mohli nechat uvítat ve světě Magic the Gathering v podání deskové hry, která nese podtitul Arena of the Planeswalkers. Za jejím vznikem stojí trojice James D’Aloisio, Ethan Fleischer a Craig Van Ness. Jejich dílo bylo pak vydáno společnými silami firem Wizards of the Coast a Hasbro v roce 2015. Pro evropský trh ji ale distribuuje společnosti Esdevium Games.

Krabice si svojí velikostí nebere žádné servítky a je orientovaná na šířku. Z víka na nás kouká jeden z čarodějů se zářícíma očima. Ovšem není v tom sám, protože v pravé části je také pětice okýnek a přes ně kouká na svět pětice hrdinů. Krabice samotná je ale také pořádně našlapaná a to můžeme v klidu odhlédnout od figurek. Ty jsou tu nejen v podobě hrdinů, ale také hromady plastových monster. Ty ostatně plní celou plochu krabice, ale pouze v jednom patře.

magic-the-gathering-arena-03

Balení hry se totiž sestává také z kostek, karet kouzel, červených žetonků a pravidel. Ale teď už se ponoříme dolů do druhého patra, kde najdeme další (protáhlé) karty armád (se spoustou údajů včetně pohybu, životů, síly a dalších) a především velké šestiúhelníkové kartonové díly. Ty vytvoří prostor pro bitvu. Terén pak bude dotvořen také několika zástěnami a vyvýšenými plastovými pozicemi.

Partie se pak řídí pravidly specifickými pro zvolený scénář. Vždy si ale oba hráči sestaví svoje armády s cílovým počtem bodů hodnoty. Hráči pak podle pokynů připraví plán sestavením dílků a jejich zaplněním: k tomu jsou potřeba dílky terénu, žetony glyfů a také kartonové části dávající dohromady ruiny. Hráči pak proti sobě rozestaví svoje armády jednotek, jejich karty a zvoleného hrdinu postaví na plán. Před sebe si položí balíček karet kouzel a z něj po zamíchání získají první tři do začátku.

Hráči se střídají na tahu, ve kterém jim nejdříve jejich hrdina poskytne možnost dobrat kartu ze svého balíčku kouzel. Potom musí generál vybrat jednu ze svých jednotek na mapě. Pouze tato postava bude moci využít v kole svoji speciální schopnost, ale volba nemá žádný vliv na pohyb. Ale ještě než se tah dostane do fáze posunu, může hráč využít až tři karty z ruky. Ty lze buď zahrát jednorázově pro jejich účinek, nebo s jejich pomocí vylepšit svoje bojovníky.

magic-the-gathering-arena-07

Pak už následuje slibovaný pohyb armády. Postavičky se tak mohou posunout podle svojí maximální rychlosti uvedené na kartě. Popocházet lze libovolným směrem, ale musí respektovat pravidla terénů (každé patro nahoru stojí jeden bod navíc, voda zpomaluje) a procházení kolem ostatních jednotek. Při sestupu lze dokonce seskočit, ale taková postavička ztratí nějaké životy.

Kdykoliv se nějaká část armády ocitne v sousedství soupeřovy jednotky, stane se součástí boje. Možnost útočit je pak čtvrtou fází tahu. K tomu je potřeba, aby figurky sousedily nebo měly výhled na svůj cíl (v případě střelců na dálku). Základní souboj je řešený pomocí kostek, na kterých je třeba hodit zkřížené meče. Základem všeho je útočná síla jednotky, ale počet kostek ale může (pozitivně) ovlivnit také výšková výhoda, kouzla nebo dovednosti. Ale aby útok byl úspěšný, je potřeba více mečů než hodí napadený obránce štítů. Výsledkem je pochopitelně zranění a možné vyřazení jednotky z bitvy.

Na konci každého tahu je třeba posunout počítadlo o jedno políčko kupředu. Partie pak pokračuje a vítěze určí podmínky daného scénáře. Může to být poražení soupeřova hrdiny nebo po odehrání třiceti kol nastává čas na bodování. Hráči sečtou hodnotu svých jednotek, které zůstaly na bojišti a ten, kdo má silnější armádu, vítězí.

magic-the-gathering-arena-12

Magic the Gathering: Arena of the Planeswalkers je nekompromisní bojovkou. Hráči si každý postaví svoji armádu, a pak si to rozdají na férovku na bojišti. Není tu žádné couvání, taktizování nebo vyčkávání. Hra předpokládá, že všechny strany budou útočit se snahou zničit soupeři co nejvíce jeho jednotek.

Hra umožňuje protivníkům vše, co bychom čekali. Mohou takticky a pozičně připravit svoje jednotky na bitvu, verbovat na plán nové, ale také ve vhodný okamžik ovlivnit průběh bitvy ve svůj prospěch využitím karet kouzel. To všechno je ale stále velice jednoduché a patří tak mezi opravdu základní skirmish hry.

Jenže to je právě prvek, který jejich milovníci umí ocenit. Jednoduchý průběh umožňuje neustálé střídání stran a plné zapojení obou protivníků do bitvy. Jenže když hráčů přibude, najednou je všechno pomalejší. Tím ztrácí bonusové body také atmosféra, která je pro bojovou hru bez jasně daného příběhu naprosto dostačující. S původním Magicem to ale nemá příliš společného.

magic-the-gathering-arena-13

V průběhu hraní vám vlastně absence nějakého příběhu ani nebude vadit. Boje jsou samozřejmě řešeny náhodně s pomocí kostek, ale je možné je alespoň zčásti ovlivnit.

Čeho se ale hráči určitě bojí je případná finanční náročnost. Pro hru zatím vyšlo pouze jedno rozšíření Battle for Zendikar, jehož recenze se dočkáte záhy. Ovšem když je na tom napsané Magic the Gathering sloužící jako synonymum karetního stroje na peníze, tak nějak očekáváme útok na peněženku. A on se vlastně už odehrál, protože MtG: Arena of the Planeswalkers je v základu dobrá hlavně pro dva – malý prostor pro více armád a chybějící deckbuilding ji sráží dolů. Kvalitu takové zábavy jsme ale neměli možnost vyzkoušet.

Zpracování samotné je velmi dobré, ale ačkoliv je krabice naplněná po okraj, obsahu je ve výsledku málo. Nemluvíme o velkém plánu, hrdinech nebo příšerách (těch je dostatek), ale především o kartách (dvanáct kouzel je opravdu málo) a tedy o variabilitě pro budoucí souboje. Tady máme trochu obavu, že vám základní krabice prostě nebude v dlouhodobém výhledu stačit.

magic-the-gathering-arena-15

Magic the Gathering: Arena of the Planeswalkers nakonec rozhodně není zklamáním. Jedná se o přepracování karetní hry do opravdové stolní podoby se vším, co k tomu patří. Jen je to všechno hodně náhodné, což může řadu zájemců odradit. I tak ale zůstává Magic the Gathering: Arena of the Planeswalkers velmi dobrou hrou.

AutorJames D'Aloisio, Ethan Fleischer, Craig Van Ness
VydavatelHasbro, Wizards of the Coast
(9 voters)
KategorieFantasy, Fighting, Miniatures, Wargame
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Hexagon Grid, Modular Board, Team-Based Game
RozšířeníMagic: The Gathering – Arena of the Planeswalkers: Battle for Zendikar
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Miniatures, Game: Magic The Gathering, Game: Magic The Gathering – Arena of the Planeswalkers

Magic the Gathering: Arena of the Planeswalkers je hra určená pro všechny bojovně založené hráče. Nabízí ale v základu kvalitní zábavu pouze pro duely, které navíc s postupujícím časem ztrácí variabilitu. To s sebou nejspíš přinese další útok na naše peněženky. Ale pokud od těchto vlastností odhlédneme a zančeme si užívat hru jako klasickou bojovku s kostkami, pak vše funguje a baví. Bitvy jsou řešeny náhodně, ale jsou ovlivnitelné také kouzly. Magic the Gathering: Arena of the Planeswalkers je zatím fajn hrou, která má našlápnuto dostat se ještě dál s rozšířeními.

+ výborné pro dva
+ kvalitní skirmish hra
+ možnost ovlivnit vše kartami kouzel