Recenze: Matematický závod – příklady na čas?

matematicky-zavod-01

Někomu stačí při závodění běžet. Jiný k tomu potřebuje kolo a další ještě navíc musí střílet. Závody jsou různé a v těch našich budete muset počítat! Tak by mohli mluvit všichni, kteří chtějí soupeřit v deskové hře Matematický závod. Tu si pro nás připravila společnost Alexander a do České republiky ji dovezla firma Pexi.

V krabici s oušky na nás čeká deska s číslicemi, kterou hráči položí do středu stolu.  Hromadu destiček s číslicemi a znaménky rozloží na stole a to symboly vzhůru, aby je všichni protivníci mohli snadno přečíst. Figurku mají hráči všichni společnou a tuto postavičku položí na startovní místo v levém horním rohu s číslem jedna. Stranou budou potřebovat také papír s tužkou a sloupci pro zápis bodů.

Začínající hráč vezme kostku a podle výsledku posune figurku kupředu ve směru šipky. Místo, na kterém zastaví, určí výsledek rovnice. Úkolem hráčů pak je najít na stole sadu číslic a znaménka, které dohromady po poskládání dají právě tento výsledek. Vybírat mohou libovolné destičky, které si ihned vezmou před sebe a poskládají je do řady.

matematicky-zavod-05

A ten, kdo uspěje jako první, může ostatní zastavit výkřikem STOP. Hráči dostanou body pouze za použitá znaménka. Čím více jich je, tím více bodů to hráči přinese. Navíc jednoduché plusy a mínusy znamenají pouze jeden bod, zatímco násobení nebo dělení hned body dva. Naopak trest za zastavení kola se špatným výsledkem je jeden mínusový bod. Hráč si pak svoje skóre zapíše na papír a partie pokračuje dalším kolem. Hráči bojují v sestavování příkladů do té doby, dokud nemá někdo v součtu alespoň třicet bodů. Takový počtář se stává rovnou vítězem.

Matematický závod tak je opravdovým závodem s časem, protože pouze první ze soupeřů získá body a ostatní v daném úkolu ostrouhají mrkvičku. Ale žádný příklad není tak dlouhý, aby rozhodl partii sám o sobě. Čím složitější úkol sestavujete, tím více se blížíte šanci, že vás někdo předběhne. Hra je tedy především o vyvážení rychlosti a složitosti.

K tomu všemu musí ale hráč především dobře počítat a nedělat chyby. Základem všeho jsou složitější příklady, které jako jediné mohou přinést pořádný bodový zisk. Jenže je možné vůbec takové rovnice sestavit a být nejrychlejší? Pouze někdy. Většinou ale hráči raději neriskují a vyberou si jednoduchý příklad s násobením nebo dělením. Samozřejmě vše závisí také na obtížnosti, protože jinak se sestavuje příklad s výsledkem šest a jinak dosáhnete hodnoty 108.

matematicky-zavod-07

Čísel je hodně a neustále se liší a střídají, takže hráči se pokaždé musí přizpůsobovat novým úkolům. Je to náročné a právě díky tomu hra funguje výborně jako výukový nástroj matematiky. A to už pro dětí mnohem mladší než doporučených deset let. Stačí jen vyřadit složitější početní operace a najednou si zábavu s matematikou užijí i osmiletí caparti.

Hra je samozřejmě tak rychlá, jak si nastavíte její cílový bodový limit. Těch základních třicet bodů je naprosto dostačujících a souboj trvá nějakých dvacet až třicet minut. Čím víc hráčů, tím se počítání trochu protáhne, protože zisky se rozdělují mezi více soupeřů. Ale větší konkurence znamená ještě více napětí.

matematicky-zavod-09

Matematický závod je určitě výbornou volbou pro všechny rodiče, kteří chtějí děti naučit počítat trochu jiným a hravým způsobem. Tentokrát si k dílkům mohou určitě sednout i dospělí a bojovat s dětmi, protože často je řešení otázkou rychlosti a děti se v tom výrazně zlepšují s každou další partií. Matematický závod nás svými příklady opravdu potěšil.

Matematický závod je radost hrát. Tedy pokud jste děti a zrovna se trápíte ve škole se základními matematickými operacemi. Pod tlakem času a soupeřů to jde samo. Hra je díky tomu výborná jako výuková pomůcka, je rychlá a plná možností. Bodovací systém je chytrý, protože rivaly nutí vytvářet delší příklady, pokud chtějí vyšší bodový zisk. Matematický závod se snadno řadí k těm lepším počítacím hrám.

+ výborná výuka matematiky
+ hromada možností tvorby příkladů
+ zábava i pro dospělé