Recenze: Ninja – jsou zelení a chrání nás

Ninja - balení

Víte, kdo jsou tito čtyři tajemní bojovníci? Jsou zelení a na zádech mají víc, než jen svoje nunčaky a meče. Svoji základnu mají schovanou kdesi v kanálech, kde na ně čeká také jejich stařičký trenér. Teď už asi nikdo nepochybuje, že tato stvoření jsou želvy. Želvy ninja.

Dostali jste jedinečnou možnost si s želvami zatrénovat. Umožní nám to všem dětská desková hra Ninja, kterou vytvořil Matěj Baťha na motivy seriálu, pod licencí kanálu Nickelodeon. Původní seriál nese název Teenage Mutant Ninja Turtles a u nás je známý právě jako Želvy ninja. Přesto hra, která vyšla v roce 2013 pro širší evropský trh v distribuci společnosti DinoToys, nese pouze jednoslovný název. Může za to pravděpodobně právě univerzálnost tohoto jména pro všechny trhy.

Hra přichází s ilustrací na víku, kde jsou želvy prakticky všude. Najdete zde všechny známé: Leonarda, Raphaela, Donatella i Michelangela. Uvnitř krabice leží klidně knížečka s pravidly, která začíná češtinou, ale zdaleka jí nekončí. Přímo pod ní je herní plán, který je složený napůl. Hráči na něm najdou čtyři cesty, které vedou z rohů a spojují se uprostřed. Každá z nich je tvořená řadou puntíků. Pátý od rohu je startovním políčkem pro jednu z želv.

Ninja - připravená hra

Ty budete ale marně hledat pod herním plánem. V přihrádce jsou místo nich schované jen velké plastové figurky. Jejich barva souhlasí s páskami, které hrdinové kresleného seriálu nosí přes oči. A to znamená, že se opravdu má jednat o želvy. Ke každé postavě patří ještě tři barevné žetony.

Výpis ale nekončí, protože uvnitř máme ještě 32 karet, kde mají jednotlivé želvy číslice od jedné do šesti. Pokud počítáte dobře, je jasné, že nám ještě nějaké karty přebývají. Jedna sada patří ostatním hrdinům seriálu, ať už se jedná o April nebo Trhače. K téhle zelené barvě si navíc můžete přičíst ještě dvě speciální karty s Mistrem Třískou.

Na začátku partie se hráči musí rozhodnout, kterým ze čtveřice želvích nindžů se stane. Vezme si nejen jeho figurku, ale také sadu žetonů, které představují hrdinovy životy. Svoji postavičku položí na startovní pole své barvy. Ze zamíchaného balíčku karet pak každý ze soupeřů dostane pět náhodných karet, které mohou, ale nemusí odpovídat barvou jeho identitě.

Ninja - rozehraná hra

V průběhu partie se hráči střídají. Ve svém tahu pak má každý k dispozici možnost posunout svoji figurku, připravit si tak pozici k útoku a poté vytáhnout nějakou ze zbraní a zkusit překvapit některého z protivníků.

K přesunu bojovníka jednoduše zahraje jednu kartu z ruky a její číslice odpovídá vzdálenosti, o kterou se může figurka přesunout. Pohyb musí využít hráč do posledního bodu, a když dojde na středové políčko, může i zatočit do strany, ale nikdy nesmí přeskakovat ostatní figurky. Pokud v té chvíli stojí v dobré vzdálenosti (odpovídající hodnotě na některé z jeho zbývajících karet), může se rozhodnout, že zaútočí.

Zasazení úderu vzniká zahráním sady se stejnou hodnotou, která odpovídá vzdálenosti. Barva karet v ruce tu představuje zbraně, které hráč použije k útoku. Sílu úderu určuje množství karet, přičemž bonus získá útočník v případě, že k útoku použije svoji vlastní zbraň (kartu své barvy). Napadený může zkusit výpad odrazit a to s pomocí karet se stejnou hodnotou.

Ninja - detail herního plánu

Vítěz souboje získá od poraženého hráče jeden žeton s životem. Neúspěšný bojovník se pak musí přesunout na libovolné ze čtyř startovních políček na herním plánu. Z partie je vyřazen ten hráč, kterému už nezbývá žádný žeton života. Ostatní pokračují ve hře, dokud nezůstane stát pouze jedna želva. Hráč, který uštědřil rivalům nejvíce ran (má největší množství žetonů v cizích barvách), se stává vítězem.

Ninja malé hráče přesune do jejich oblíbeného seriálu. Ale licence tu jen dotváří atmosféru, protože hlavní jsou samotné souboje. Želvy při tréninku vedou tvrdé bitvy, ve kterých si nenechají nic zadarmo. A přesně to čeká i na hráče.

Právě soupeřivost je hlavní ozdobou této hry, protože útok je jedinou cestou k vítězství. Hráči musí na plánu manévrovat tak, aby mohli útočit, ale současně nebyli snadnou kořistí pro protivníky. Všechno se točí kolem číslic na kartách, které se používají k oběma možným akcím. A právě proto pouze jejich správnou kombinací mohou hráči uspět.

Ninja - karty

Důležitý je především pohyb, kterým se může želví ninja dostat do správné vzdálenosti k útoku. Přitom ale hráč musí také počítat s tím, aby dokázal udeřit dostatečnou silou. K tomu potřebuje více karet se správnou hodnotou nebo karty ve svojí barvě.

Herní doba často ani nedosáhne předpokládaných třiceti minut. Délka hodně závisí také na počtu hráčů, protože s více protivníky partie pokračuje i po vyřazení některých z nich. A právě tady je největší nedostatek, protože bojovníci vypadávají postupně a poté jim nezbývá nic, než sledovat souboj zbývajících želv. Do hry už nemůže nijak zasáhnout.

Děti hra baví už od uvedených pěti let, ale musí umět počítat alespoň do pěti. Čísla jsou základem všeho. Ovšem ani dospělým nic nebrání, aby se tréninku zúčastnili a pokusili se zvítězit. O výsledku rozhoduje nejen taktika, ale také dobře rozdané karty. Aby hráči mohli lépe plánovat, je možné pro dobírání vytvořit na stole nabídku z pěti karet, která se po každém odebrání znovu doplňuje. Hráči pak mohou buď lízat karty z hromádky, nebo si vzít jednu z již odtajněných a riskovat prozrazení svého plánu.

Ninja - karty

Je dobře, že o vítězství nerozhoduje jeden souboj a štěstí. Hráč musí být v zacházení se zbraněmi dobrý po celou dobu tréninku, jinak si nemůže dělat zálusk na vítězství. Pouze z vyhraných duelů lze získat žetony, které určí vítěze. V případě remízy pak už spolurozhoduje doba, kterou nindža na plánu vydržel.

Hra nabízí pěkné a detailní ilustrace na plánu i na kartách. Je vidět, že má základy v kreslené licenci. Bohužel o to větší zklamání pak zažijete, když zjistíte, že v krabici chybí jakákoliv podoba figurek připomínajících želvy. I kartonové postavičky ve stojáncích by vypadaly lépe.

Ninja je dětskou hrou, která ale naštěstí nabízí víc, než jsme u podobně vypadajících her zvyklí. Nejedná se o žádnou chodičku s kostkou, ale o souboj želvích bojovníků. U dětí vztah hodně záleží na tom, jestli sledují a znají tuto čtveřici. Želvy Ninja bojovaly s Trhačem už za našeho dětství, tak proč by nemohly pokračovat ve svém poslání i dále? A třeba v deskové hře u vás na stole.

Ninja je pěkně vymyšlená dětská hra. Je nekompromisně soupeřivá, ale přitom hráče nezahltí přemírou pravidel. Všechno se točí kolem karet s hodnotami, které lze použít jak k pohybu želvy, tak i k útoku. Jejich počet pak určuje zranění, před kterým se musí napadený bránit. Chytrým hraním a výběrem z pěti karet lze taktizovat a díky tomu si hru užijí nejen děti milující tento seriál, ale i jejich rodiče (kteří třeba vzpomínají na stejný seriál ze svého dětství). Hra zklame chybějícími lepšími figurkami. Někteří hráči budou muset čekat na konec partie po vyřazení. Ovšem na vítězství nakonec neurčuje pouze výdrž, ale především počet uštědřených zásahů. Ninja je tak pohodovou dětskou hrou, která pobaví malé fanoušky seriálu.

+ rychlá herní doba
+ vítězem není ten, kdo nejdéle vydrží v boji
+ pěkné ilustrace na plánu