Recenze: Noemova archa – karty plavou a zachraňují faunu

noemova-archa-2013-01

I dnes ráno se probouzím zbrocený potem. Už třetím dnem se mi zdá stejný hrůzný sen. Loď odplouvá a já vidím na břehu svoji milou. Nestihla to! Na arše budu z rodu krokodýlů jen já sám. Noe mi sliboval, že se to nestane a čekal do poslední chvíle, ale jeho plavidlo už nemohlo déle zůstávat na místě. Všechna prkna už vrzala námahou, jak ji provazy držely na místě. A tak se loučím s vidinou budoucnosti svého druhu. Zatím to je jen sen!

A je na hráčích, aby všechny dvojice dali dohromady. Minimálně v karetní hře Noemova archa je právě toto jejich úkol. Hru vytvořil Christoph Behre, vydává ji společnost AMIGO Spiele a v češtině nám ji nabízí všem firma Corfix Distribution. Jedná se o novinku z roku 2013.
Protože to je malá karetka, najdeme všechno potřebné uvnitř malé krabičky. Podobně malá je i bárka, která se houpá se zvířátky na moři, alespoň v představách Doris Matthäuse, autora ilustrací v celé krabičce. Té vládnou (jak jinak) karty, kterých je ale celkem jen 41 a vytváří pouze jednu hromádku. Prostor pro tu druhou v malé krabičce zabírají žetony. Konkrétně padesátka fialových a tucet zelených.

Na začátku partie každý hráč dostane tucet fialových žetonů, dva zelené a také jednu kartu ze zamíchaného balíčku. Každý si může svoji kartu prohlédnout a dobře zapamatovat, protože už ji znovu neuvidí. Celý zbytek karet pak zůstane ležet uprostřed stolu. Ale než partie začne, musí z něj pro první kolo odhalit účastníci tolik zvířátek, kolik je hráčů.

noemova-archa-2013-07

Poté už začíná samotná hra. Všichni účastníci teď vsadí určitý počet fialových žetonů, které by chtěli utratit za šanci vybrat si zvířátko podle svých přání. Začít s tím musí ten, kdo je označený kartou startovního hráče. Karta bude postupně měnit svoje majitele a po každém kole se posune o jednoho účastníka proti směru hodinových ručiček. Soupeři svoje nabídky dělají veřejně, takže každý může upravovat svoji částku podle toho, co vsadili ti, kdož byli dříve na řadě.

Jakmile všichni obětovali nějaký ten žeton, mohou si hráči v pořadí od nejvyšší nabídky rozebrat nabízené karty zvířátek. I ty ale položí na svoji hromádku (kde je od začátku jedna karta) obrázkem dolů a musí si jejich identitu pamatovat. Do tohoto balíčku lodi se totiž nesmí nikdy nahlížet!

A o co vlastně jde? Jakmile dojde zásoba karet v dobíracím balíčku, přestanou hráči nakupovat nová zvířata a musí vyhodnotit, jak dobří byli v kompletování párů. Zvířátka mají na svých kartách čísla, která označují odměnu. Právě tolik bodů přinesou svému vlastníkovi, pokud jsou šťastná a mají druhé zvířátko do páru. Naopak všechny karty, které zůstanou osamotě, se od celkové sumy odečítají.

noemova-archa-2013-06

Partie pak pokračuje celá ještě druhou fází, která je úplně stejná. Hráči dostanou zpět svoje fialové žetony a mohou nakupovat zvířátka do svojí zbrusu nové a zase prázdné lodi. Po druhém průchodu hromádkou je čas sečíst body podruhé. Vítězem se stává ten, kdo nastřádal nejvyšší počet bodů.

Noemova archa je nenáročná karetní hra o sbírání sad. Tentokrát budou hráči ke svému úspěchu potřebovat zapojit paměť. Vždy je totiž třeba mít přesný přehled o tom, co máte ve svojí hromádce za zvířátka a v jakých počtech. Pouze tak lze úspěšně nabízet a získávat správné nové karty. Zpočátku to vypadá všechno jednoduše, ale jak karet přibývá, hráči snadno ztratí přehled a začnou dělat chyby.

Kromě paměti je neméně důležité správné hospodaření s žetony. Těch má hráč konečný počet, a jakmile o ně jednou přijde, bude dostávat pouze karty, které na něj zbudou. A to často budou zvířátka, o které opravdu nestojí. Proto je zásadní přihazovat s rozumem a nesnažit se za každou cenu přehodit ostatní. Samozřejmě, někdy se to prostě vyplatí.

noemova-archa-2013-09

Bodování jsme si v pravidlech trochu zjednodušili, protože lze získat bonusy i za kompletní sadu. Ovšem na druhou stranu i nevyužité fialové žetony nabídky přinesou odměnu. A pak tu jsou ještě zelené, které hráči umožní dvakrát za partii porušit pravidla a nevzít si kartu, když na něj přijde řada. Nebo naopak, ukořistit rovnou dvě.

Partie má příznivou herní dobu. Každé z dvojice kol lze odehrát kolem deseti minut. Navíc záleží pouze na hráčích, jestli nezkrátí všechno a nezahrají si pouze na jedno kolo. Díky tomu se dostanou na čas, který je úplně parádní a umožňuje zahrát si záchranu zvířátek kdekoliv a kdykoliv. Hra je poměrně nenáročná i na prostor, takže se hodí klidně i do vlaku.

Na krabici najdete možnost hrát Noemovu archu už od dvou. Jenže efekt přebíjení a soupeření o karty tady ztrácí svůj dopad. Když jsou hráči dva, nikdy ne nevystupňuje finanční boj o nějakou kartu a hráči nejsou nuceni tolik riskovat. Právě proto ji můžeme doporučit především od čtyř, kdy je vše velmi zajímavé.

noemova-archa-2013-10

Obrázky na kartách jsou pěkné a dětsky hravé. Náročnost na paměť ale vyžaduje, aby dětem bylo alespoň osm let, aby byly schopny konkurovat ostatním. Žetony jsou naopak obyčejné, plastové, ale vzhledem k jejich počtu se to dá pochopit.

Noemova archa nabízí příjemný zážitek o sbírání sad karet. Hráči musí zapojit paměť i taktiku, a pak si užijí příjemnou a jednoduchou karetní zábavu. Noemova archa je pěknou a funkční karetní hrou, která umí potěšit.

AutorChristoph Behre
IlustraceDoris Matthäus
VydavatelAMIGO
Herní doba25
KategorieAnimals, Card Game
MechanismyAuction/Bidding, Set Collection
RodinaReligious: Noah and the Ark

Noemova archa je pěkná karetní hra, při které budou všichni účastníci plnit loď zvířátky. Jenže nestačí mít jedno, každý druh potřebuje pár. Pouze tak lze získat body. Hráči prostřednictvím otevřené aukce bojují o vyložená zvířátka, ale musí chytře hospodařit s penězi, kterých mají pouze omezené množství. Hra je nenáročná na místo, lze ji hrát na různých místech a při tom trvá pouze chvilku. Prověří pak především paměť. Příjemných rodinných karetních her není nikdy dost a Noemova archa mezi ně rozhodně patří.

+ náročná na paměť
+ dětské ilustrace
+ rychlá herní doba