Recenze: Notre Dame – zvoník u Matky boží v Paříži

Vydejte se za Quasimodem a poznejte jeho lásku k Esmeraldě i k chrámu Matky boží v Paříži. Není se co divit jeho vztahu k tomuto majestátnému místu, protože pod starodávným názvem se ukrývá ve skutečnosti katedrála Notre-Dame v Paříži.

Těsně po jejím dokončení v polovině čtrnáctého století zasáhla Francii morová rána. Ačkoliv zdrojem nákazy pro člověka byly blechy, jejím hlavním obrazem a původcem se staly krysy, od nichž se blechy nemocí nakazily. A právě okolí katedrály Notre-Dame a houfy strašidelných krys se staly námětem pro deskovou hru Stefana Felda (Řím) vydanou firmou Ravensburger.

V krabici středních rozměrů najdete hromadu kartonových desek čekajících na vycvakání. Vznikne vám tak hned několik různorodých hromádek. Při porovnání malého kopečku žetonů mincí a mnohem větší hromádky bodů s několika různými hodnotami je zřejmé, že peníze v okolí katedrály nebudou hrát až tak důležitou roli. Alespoň v této hře.

Největší prostor na vycvakávacích plochách ale zabírá pětice podivně nepravidelných osmiúhelníků, které vytvoří okolí chrámu Matky boží. Díly se budou skládat kolem středu, který najdete na kartonech hned ve třech variantách pro různé počty hráčů – trojúhelník, čtverec a pětiúhelník.

Kromě kartonových součástí je krabice však plná dalších zajímavých předmětů. U podobných her je samozřejmostí balíček pěkně ilustrovaných karet, které budou tentokrát sloužit k vybírání akce prostřednictvím podplácení různých úředníků a mocných občanů města Paříže. Neméně důležité jsou však různobarevné dřevěné kostičky, několik panáčků s klobouky a také jeden dostavník v každé barvě.

Po tomto přebrání komponent vám zbudou už jen šestiúhelníkové akční žetony ve všech barvách hráčů a také jedna kartonová postavička zobrazující Quasimoda. Tu zasadíte do připraveného podstavce, protože bude při hře ukazovat na začínajícího hráče aktuálního kola.

Vyčerpávající výčet komponent máme za sebou a můžeme se vrhnout do pařížských ulic a pokusit se stát tím nejúspěšnějším vůdcem. Herní prostředí je potřeba přizpůsobit počtu nepřátel, kteří se o vítězství utkají. Podle toho vyberete středový díl a k němu přiložíte tolik čtvrtí, kolik je hráčů. Každý z účastníků obsadí jednu z ulic obklopujících Notre Dame. Jednotlivé čtvrtě jsou totožné a obsahují všechny budovy, které může člověk s vašimi ambicemi potřebovat – banku, hostinec, povoznictví, park, ale třeba i rezidenci.

Nyní zbývá připravit čtvrť na váš příchod, takže do čtyř rohů ulice rozmístíte náhodně žetony, uprostřed bude na začátku trůnit váš kočár. Do ruky dostanete kromě čtyř dřevěných kamenů vlivu také balíček akčních karet a jednu černou kostičku, která bude označovat nebezpečí morové nákazy právě ve vaší ulici. Do blízkosti hracího plánu dáte bank zbývajících barevných kostek, bodů a peněz, z nějž si vezmete pod svoji ochranu tři mince do začátku. Z karet utvoříte dvě hromádky speciálních a běžných postav, které budou ve hře k dispozici.

Tah má vždy stejný průběh. Na začátku se otočí horní postavy z obou balíčků. Ze speciální hromádky s písmeny jedna, která bude k dispozici pouze jedno kolo za celou hru, zatímco z balíčku běžných osob umístíte do nabídky hned dvě karty. Zatím leží postavy vedle hrací plochy jen proto, aby hráči viděli nabídku a mohli lépe plánovat výběr akcí.

Právě nyní si z hromádky devíti akčních karet své barvy náhodně vylosuje každý hráč přesně tři. Z nich si vybere pouze jednu, která nejvíce vyhovuje jeho záměrům pro toto kolo a kterou si může ponechat. Ostatní dvě musí všichni hráči současně poslat svému sousedovi, který si z dvojice ponechá opět jednu kartu. Poslední, třetí, akční karta opět změní majitele po obvodu stolu, a její adresát si ji tentokrát ponechá. Na konci této rošády tak má každý z hráčů tři karty, ale pouze jednu své barvy.

Akční karty umožňují hráčům vykládat dřevěné kostičky jejich barvy na jednotlivé budovy v ulici a zároveň tak aktivovat činnost spojenou s tímto místem. Ze tří karet v ruce však můžete použít pouze dvě. Na bance dostanete cinkající peníze, na rezidenci prestižní body a park vám vyléčí jedno políčko krysí nákazy.

Ovšem velice důležité je, že jak přibývají vyložené kostičky, vzrůstá i váš zisk z jejich položení. Pokud položíte kostičku na povoznictví, kde již dvě leží, můžete se svojí drožkou popojet hned o tři ulice, stejně tak byste obdrželi tři mince v bance nebo tři kameny vlivu, které máte na začátku partie k dispozici pouze čtyři.

Každá z devíti karet umožňuje položení kostičky na jednu z budov, ale těch je jen sedm. Osmá akce znamená vyložení komorníka, který nahrazuje kostičku a lze jej přesouvat mezi budovami. Devátá akce totiž je připravená pro souboj o nadvládu nad katedrálou samotnou. Na konci každých tří kol bude vyhodnocen počet kostiček a rozděleny příslušné body.

Finanční zdroje využijete v poslední fázi kola, kterou je podplácení vyložených postav. Za jednu minci můžete využít službu jedné z osobností, které umožňují různé speciální akce, jako přesouvání kostiček mezi ulicemi, zisk dalších bodů nebo financí. Můžete podplatit i více postav, ale každou pouze jedenkrát.

Od začátku tu ale mluvíme o moru a krysí hrozbě a v recenzi o ní nepadlo zatím ani slovo. To je proto, že krysí hrozba se vyhodnocuje vždy na konci aktuálního tahu. Na devítibodové stupnici ve své ulici si hráč posune černou kostičku o tolik polí kupředu, kolik je součet krys v dolní části nabídnutých karet osobností. Počet lze snížit využitím špitálu nebo také služeb lékaře, který se o morové nebezpečí pro toto kolo zcela postará. Pokud se hráči podaří dostat do záporu (má více kostek v nemocnici než je počet krys na kartách), může si dokonce na své stupnici polepšit.

Vždy po třech takovýchto kolech následuje pauza, při níž se vyhodnotí a rozdělí body za obsazení katedrály. Hráči dostanou zpět také všech devět karet své barvy a karty běžných osobností jsou znovu zamíchány do nového dobíracího balíčku. Po devátém kole následuje konec celé hry, vítězem se stane ten hráč, který za celý průběh partie posbíral nejvíce bodů.

Hra útočí na strategického ducha všech soupeřů, protože bez správné volby karet a taktiky můžete těžko vyhrát. Ale číšník Stefan Feld do herního koktejlu šikovně přimíchal i důležitou dávku náhody, která zajišťuje, že musíte být neustále ve střehu, abyste se svojí strategie dokázali udržet.

Posouvání karet soupeřům je skvělý mechanismus, který občas staví hráče před velmi těžká rozhodnutí. Někdy odhodíte kartu, aby se k vám od soupeřů vrátila, jindy budete držet dvě stejné. Ve všech situacích ale zapojí do hry všechny soupeře a nikdo se nebude nudit.

To platí i pro další části tahu, které sice hrají hráči postupně, ale vy toho velmi rádi využijete na rozmyšlení taktiky. Málokdy tak nastane chvíle, kdy by některý z účastníků partie Notre Damu koukal nezúčastněně na soupeře a čekal, až odehrají ten svůj tah.

Důležité je udržovat si přehled o hromádce svých akčních karet, abyste věděli, které jste již použili a které vám ještě přijdou. Není nic horšího, než pokud využijete akční kartu na zisk bodů v domnění, že v příštím kole budete moci získat peníze a přitom jste již tuto kartu odehráli. Pak nezbývá než se spolehnout na to, že vám ji přihrají protihráči.

Stejně tak je důležité sledovat i karty osobností. Ve všech třech karetních balíčcích víte, jaké karty mají přijít, ale nikdy si nemůžete být jistí jejich přesným pořadím. To udržuje v partii Notre Damu neustálé napětí a každé otáčení karet je provázeno překvapením a nejistotou.

Akce jsou různorodé, ale většina z nich vede svým způsobem k zisku bodů. Ve hře málokdy budete vybírat menší zlo, naopak budete s těžkým srdcem odkládat některé karty, které byste rádi zahráli.

Při plánování nesmíte zapomenout ani na krysy ukrývající se v zákoutích. Jejich počet vám snadno může přerůst přes hlavu a za kostičku, která přesáhne na posuvníku číslo devět, jsou nepříjemné postihy.

Postavy přicházejí do hry vždy v jiném pořadí, takže velmi zdárně ovlivňují variabilitu jednotlivých partií. Navíc jejich služby nemusí využít pouze jeden hráč. Karta se při prvním využití nezablokuje, ale mohou ji postupně podplatit třeba všichni soupeři a využít jejích speciálních schopností. Tím odpadá výhoda, kterou má v mnohých hrách začínající hráč konkrétního kola.

Pravidla při prvním čtení vypadají složitě a mohou zájemce odradit, obzvlášť pokud si k jejich listování nerozbalíte samotnou hru. Jakmile si ji však zkusíte zahrát, zjistíte, že se jedná v podstatě o jednoduchý systém, který se složitě tváří pouze na papíře. Přesto je zde třeba určitá znalost principů a hru tak nedoporučujeme úplným začátečníkům.

Samozřejmě budete v první partii tápat v ikonkách na různých kartách, ale i ty jsou vymyšleny tak názorně, že bude stačit několik kol a budete vědět přesně, co která akce znamená. Chválíme, že na posledních listech najdete podrobný popis všech karet osobností a jejich funkci včetně příkladů.

Vzhledem k velké šířce možností, ke kterým se dají karty využívat, považujeme věkové doporučení od deseti let jako rozumné. Stejně tak hrací doba odpovídá a obvykle o trošku přesáhne jednu hodinu. Ve dvou se průměrný čas dá stlačit téměř na polovinu.

Partie je skvěle zábavná ve všech počtech hráčů, ačkoliv pro hru ve dvou potřebujete drobnou úpravu pravidel. Přesto i duel je napínavým a strategickým soubojem, kterému nijak nechybí další protihráči. Ovšem tím nechceme říct, že by soupeření ve větším počtu nebylo zajímavé, právě naopak.

Občas se přesto může Notre Dame jevit trochu jako samostatná hra, ve které si každý staví na svém písečku. Interakce se soupeři je pouze v podávání karet, ale jinak se všichni soustředí pouze na svoji strategii a snaží se ji přizpůsobit právě drženým kartám.

Zpracování Notre Damu není co vytknout. Karty obsahují pěkné kresby, všechny ikony akcí jsou snadno pochopitelné, všechny důležité komponenty jsou vyrobeny ze dřeva a to vše obdržíte v pěkně ilustrované krabici. Navíc hrací plán pro každý počet hráčů vypadá zcela odlišně a pokaždé lákavě.

Hra ve světě obdržela doporučení od poroty Spiel des Jahres a ve stejném roce 2007 obsadila v Německu druhé místo v hráčské anketě Deutscher Spiele Preis.

Notre Dame je překvapivě svěží a zábavná strategická hra, která se hodí pro trochu náročnější publikum. Nejedná se o zcela přímočarou hru a je potřeba u ní trochu přemýšlet. Ačkoliv je ve své podstatě velice jednoduchá, nedoporučili bychom ji úplným začátečníkům, ale jako druhá hra do sbírky už může být velkým přínosem. Díky vydařenému zpracování bude rozložená ozdobou každého stolu a svojí hratelností zabaví rodinu i s návštěvami na hodně večerů.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorStefan Feld
IlustraceHarald Lieske
Vydavatelalea, Ravensburger, Broadway Toys LTD, Filosofia Éditions, Rio Grande Games
Rok vydání2007
Počet hráčů2 - 5
Herní doba75
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(67 voters)
KategorieEconomic, Renaissance
MechanismyArea Majority / Influence, Card Drafting, Point to Point Movement
RozšířeníNotre Dame: The New Persons, Notre Dame: The New Persons (Set 1 & 2), Treasure Chest
RodinaAnimals: Rats, Cities: Paris (France), Country: France, Series: Alea Big Box
Alternativní názvy聖母院

Více o hře.

Recenze: Notre Dame – zvoník u Matky boží v Paříži
Klady:

+ zpracování
+ pro všechny počty hráčů
+ skvělá ve dvou
+ herní principy
+ hrací doba
+ variabilní
Zápory:

- cena
- může chybět interakce
- na první pohled složitá pravidla
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Stavebnice Gravitrax – rozšíření Trampolína, Lopatka, Výtah a Tunely