Recenze: Outfoxed – liška je hlavní podezřelý

outfoxed-18

Ztratil se koláč. Pan Plumpert je z toho naprosto zdrcený. Měl jej připravený na okenní římse a těšil se na něj celé dopoledne. Chodil nasávat jeho vůni a představoval si, jak bude výtečně chutnat. To všechno jsme zaznamenali do protokolu. Zločin je jasný. Teď je čas vyslat do terénu ty nejlepší detektivy a najít řešení této záhady.

Všichni tak trochu tušíme, že pachatelem bude jeden z rodiny lišáků. Jsou známí svojí neúctou k zákonům. A přesně tak k tomu přistoupí také hráči v roli detektivů v deskové hře Outfoxed, kterou si pro nás připravila společnost Gamewright a její studio autorů. O ilustrace dotvářející atmosféru se postaral Mélaine Grandgirard a krabice vyšla v roce 2015.

Na víku vidíme jednu lišku, jak se schovává před slepičími detektivy. Uvnitř na nás pak čeká velký rozkládací herní plán pokrytý čtvercovými políčky, zobrazuje mapku celého městečka a po ní rozeseté také otisky stop. Tento plán položí hráči do středu, každý si rozebere jeden klobouk reprezentující postavu detektiva a položí ji do středového startovního políčka. Oranžová figurka lišky pak začne svoji pouť na startovním políčku šedé cesty, která vede napříč celým plánem.

outfoxed-07

Pak je na čase využít také dvojici balíčků – šestnáct karet podezřelých stačí rozmístit rovnoměrně okolo plánu po skupinkách čtyř karet. Dvě postavy z těchto šestnácti odkryjí. Z druhé hromádky zlodějů vyberou náhodně jednu kartu a bez koukání ji ukryjí do plastového dekodéru. Tam zůstane až do konce. Na kartě se nachází pouze trojice zelených puntíků, které označují usvědčující důkazy (oblečení) dané postavy. Tucet žetonů stop je zamíchaný položen stranou do hromádky.

Začínající hráč dostane tři kostky a nyní má celkem čtyři pokusy (jeden hod a tři přehozy). Ještě než začne házet, musí ohlásit svůj úmysl. Chce házet symboly stop nebo podezřelých. Podle toho se bude lišit jeho výsledná akce. Nejdříve ale na zmíněné čtyři hody musí uspět a naházet sadu stejných symbolů na všech kostkách. Kdykoliv si může odložit kostky stranou. V případě, že si vybere hledání stop, na stranách kostek se nachází jedna nebo dvě stopy. Jestliže se hráči ani po čtvrtém přehození nepodaří získat na všech kostkách kýžený výsledek, pak neuspěl. A místo jeho akce se posune figurka lišáka (pachatele) a to o tři políčka vpřed.

Ale obvykle budou hráči chtít vidět jiný výsledek. Stejné symboly na kostkách znamenají, že hráč bude moci prospět svému týmu. V případě stop může posunout svojí čapkou (= detektivem) o stejný počet políček v libovolné kombinaci horizontálního a vertikálního pohybu. Šikmo chodit je zakázáno.

outfoxed-01

Zajímavá situace nastává ve chvíli, kdy zastaví hrdina na políčku se symbolem stopy. Těch je na plánu celkem dvanáct a umožní hráči náhodně vylovit jednu stopu ze zásoby a položit ji právě na toto navštívené místo. Ještě předtím ale vloží žeton do dedukčního zařízení, odsune šoupátko stranou a odhalí tak, jestli tento nalezený předmět patří pachateli. To je možné jen v případě, že se objeví ve výřezu žetonu zelený puntík z podkladové karty zloděje.

Poté znovu okénko zavřou a žeton přesunou na plán. Na základě případné nalezené stopy mohou hráči vyřadit postavy, které daný předmět nemají. Zjistit důležité informace lze ale i z předmětu, který zloději nepatří. Pokud jej totiž někdo má, tak asi nebude tím, koho chtějí hráči usvědčit z loupeže. A aby měli na výběr více postav, mohou někteří členové týmu ve svém tahu zvolit druhý symbol. Ten jim v případě úspěchu umožní otočit dvě nové karty podezřelých a případně je vyřadit podle již známých stop. Která je ale správná a která špatná si musí hráči pamatovat.

Hráči tak spolupracují a snaží se dopracovat k identitě pachatele. Jakmile ji mají, mohou svoje podezření porovnat s kartou ukrytou v dekodéru. V případě, že měli pravdu, mohou nyní slavit vítězství. Naopak pokud se zmýlili nebo nestihli odhalit dostatek důkazů předtím, než lišák dorazil přes celý plán do svojí nory, tým detektivů zklamal.

outfoxed-05

Outfoxed má všechny potřebné parametry zábavné kooperativní hry pro děti. Cílovým publikem tady jsou už pětiletí prcci, kteří potřebují umět jen základní počítání. Hra totiž dedukci pouze simuluje a v podstatě se jedná jen o vyřazování podezřelých na základě známých skutečností. Ale už samotný prvek týmový spolupráce je momentem, který z této hry dělá výborný zážitek pro všechny prcky.

Hra dodává do partie časový tlak. Musí si správně vybírat jednu nebo druhou možnost a to dříve, než začnou jakkoliv házet kostkami. K dosažení výsledku je třeba špetka štěstí. Pouze pokud hráč ani na čtyři pokusy nedokáže hodit kýžené výsledky, se posune figurka pachatele směrem k noře. A protože taková situace zase tolikrát nenastane, tak v základní verzi je detektivní snažení opravdu jednoduché.

Naštěstí pravidla obsahují možnosti, jak zvýšit obtížnost. Stačí zvýšit počet polí, o které se posune figurka lišáka v případě neúspěchu. Díky tomu se z hry stane větší výzva, ačkoliv počet smysluplných voleb a kontroly nad partií se tím nezvýší.

outfoxed-14

Jenže tohle je zábava určená pro malé hráče. Děti mají na této hře rády nejen to úvodní házení kostkou, ale především snahu o odhalení zloděje. A opravdu je baví. No a co víc bychom mohli jako rodiče chtít? Možná to, že hra navíc trvá obvykle nějakých patnáct až dvacet minut, což je ideální doba pro udržení pozornosti.

Při průběhu partie je třeba dávat pozor, aby děti vždy dodržely postup kontroly žetonu. Pokud totiž nepoloží žeton před odkrytím, tak nahlédnou přímo na kartu pachatele a partie je zkažená. Jsou to ale základní pravidla, která děti dokáží dodržovat a nepodvádět. Současně je třeba vyzvednout parádní zpracování, ať už mluvíme o figurkách nebo právě o dedukčním boxíku.

outfoxed-17

Outfoxed je vynikající dětská hra a jistý nákup pro každého rodiče. Jednoduché a dobře zpracované herní mechanismy spolu s napětím odhalování pachatele. To všechno dělá z Outfoxed hru, o kterou si budou děti říkat zas a znova. A vlastně ani nevadí, že je dostupná pouze v angličtině.

AutorColt Tipaton-Johnson, Shanon Lyon, Marisa Peña
IlustraceMélanie Grandgirard
VydavatelGamewright, Atalia, AURUM, Inc., Brain Games, CreativaMente, FoxMind Israel, Game Factory, Happy Color, Kaissa Chess & Games, Kanga Games, Lifestyle Boardgames Ltd, Lúdilo, MINDOK, Nasza Księgarnia, Reflexshop
Minimální věk5 and up
(9 voters)
KategorieChildren's Game, Dice
MechanismyCooperative Game, Deduction, Dice Rolling, Die Icon Resolution, Grid Movement, Memory, Square Grid
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Animals: Chickens, Animals: Foxes, Components: Dice with Icons, Components: Miniatures, Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvyFurbi come volpi!, Kulišák, Lisek urwisek, Nom d'un renard, Rókanyomon, Verfuxt!, ¡Pillado!, Η πονηρή αλεπού.. και η πίτα της γιαγιάς, Коварный Лис, השועל החמקמק, 여우와 탐정

Outfoxed je radostí ze hry na detektivy pro všechny malé zájemce. Jako dětská hra funguje výborně a nabízí solidní variabilitu jednotlivých tahů. Netrvá to celé ani nijak dlouho, takže děti o partii nestihnou ztratit zájem. Pokud začnou vyhrávat příliš často, je možné snadno zvýšit obtížnost. Pokud si tuto hru koupíte pro svoje potomky, pak není Outfoxed co vytknout.

+ výborné zpracování
+ dvě akce na výběr
+ hledání pachatele