Recenze: Běsnění Drákuly – hon na Vlada Napichovače

besneni-drakuly-24

Čiré zlo žije a má i jméno. Drákula! Postava, která vystupovala nejdříve ze stínů jen sem a tam, ale s jídlem roste chuť. Tajemných vražd po Evropě přibývá a všechny mají jedno pojítko – dvě podivné tečky na krku oběti. Inspektoři si neví rady a zdá se, že lidská síla tady nepomůže. Je na čase, aby nastoupili muži, kteří znají věci, jaké si ostatní nikdy nepřipustí. Vědí, proti čemu stojí. Jsou to lovci.

Právě tato hrůzostrašná postava Brama Stokera je hlavním hrdinou deskové hry Běsnění Drákuly (Fury of Dracula), která na sebe v roce 2015 vzala nový kabát. Pod licencí Games Workshop Limited ji vydala společnost Fantasy Flight Games. Autorem původní první edice je Stephen Hand, tohle je třetí vydání a dočkalo se úprav od Franka Brooks (druhou si vzal na paškál Kevin Wilson). Hra vychází v češtině v překladu Filipa Stránského pod záštitou společnosti ADC Blackfire.

Na začátku partie hráči vezmou velký plán a rozloží jej mezi sebe. Ukazuje mapu celé Evropy, stupnice vlivu a času a také nabízí místo pro karty. Hlavní je ale pavučina měst a cestiček mezi nimi. Právě na stupnici vlivu položí hráči ukazatel na nulu a na čase označí pondělí jako startovní den honu. Protivníci si pak rozeberou strany, dostanou odpovídající karty postav a hráč v roli Drákuly si sedne na správné místo k řadě pozic pro karty (takzvané cestě). Obě skupiny dostanou svoje sady karet, žetony jsou připraveny stranou. Drákula obdrží sadu pěti karet střetnutí, lovci rozestaví na plánu svoje figurky. Upír naopak vybere libovolnou lokaci z balíčku karet a položí ji na první pole cesty jako svoji startovní pozici.

besneni-drakuly-08

V průběhu partie se hraje jedno kolo za druhým a to se skládá z fáze pro lovce a poté pro upíra. Hrdinové mají možnost pátrat po příšeře terorizující celou Evropu, jednou ve dne a podruhé v noci a pokaždé dostanou na výběr rovnou ze sedmi různých akcí.  Provést lze ale pouze jednu z nich. Figurky se tak posouvají po mapě a snaží se získat poziční převahu. Místo, kde se Drákula ukrývá, ale neznají a budou jej muset vydedukovat.

Hráči se za svoje akční body mohou přesouvat mezi městy a musí také respektovat speciální vlastnosti svého dopravního prostředku. Právě v nich může využít svoji pozici a využít akci zásobení. Díky ní si dobere horní kartu z balíčku předmětů (pouze ve velkém městě) a poté vyhodnotí také horní kartu události. To ale pouze v případě, že typ události odpovídá doméně dané strany (tedy Drákula v noci a lovci ve dne). Lovci si mohou mezi sebou předávat předměty nebo žetony. Doplňkovými akcemi mohou získávat jízdenky, odpočívat (a vyléčit jedno zranění), využívat schopnosti karet z ruky a také pátrat.

besneni-drakuly-01

Po všech lovcích přichází na řadu zlo. Jeho rozsévač nyní podle svojí aktuální lokace vybere jedno ze sousedních měst a jeho kartu přidá na stupnici cesty. Předtím ale posune veškeré předchozí karty o jeden krok doleva. Tím si připravuje své úkryty a snaží se je udržet skryté před zraky svých protivníků. Ke své nové pozici má možnost přiřadit také nějakou kartu setkání z ruky a tím připravit nepříjemné překvapení lovcům, i když tento úkryt objeví, ale pouze mimo moře. Na tom totiž upír získává zranění. Pokud karta úkrytu doputuje po cestě až na konec (což trvá šest kol), považuje se úkryt za připravený a hráč může vyhodnotit efekt přiložené karty. Na konci svého tahu si dobere do pěti karet v ruce a partie pokračuje dalším dnem.

Na znamení toho se posune také ukazatel dne o jeden krok dál. Po uplynutí celého týdne přidají hráči jeden žeton zoufalství na ukazatel. Tím jim stále dál ubíhá čas na nalezení svého úhlavního nepřítele. Hrdinové jezdí po plánu a snaží se odhalit Drákulovy úkryty. Byť ty staré s již vychladlými stopami. Jako indicie také slouží karty moře, jejichž zadní strana se liší. Při setkání s Drákulou dochází na krvavý boj, který se odehrává za svítání nebo soumraku. Drákula plíživě zvyšuje svůj vliv přípravou úkrytu. Kdykoliv jeho stupnice vlivu dosáhne třináctky, pak zvítězil nejen nad lovci, ale nad lidmi. To hrdinové musí upírovi uštědřit patnáct bodů zranění, než jej mohou považovat za poraženého.

besneni-drakuly-05

Běsnění Drákuly můžete podle aury a prvního dojmu vnímat jako další Scotland Yard. Jenže místo toho dostanete hutnou dedukční hru, která je více konfliktní, než byste si dokázali představit. I když lovci neznají lokaci svojí nemesis, dostávají ránu za ranou, musí překonat řadu pastí a to všechno pod časovým presem přibývajících následovníků nesmrtelného upíra.

Každá ze stran má jasně daný úkol. Ovšem lovci musí poctivě spolupracovat. Jedině správnou poziční hrou mohou efektivně pročesat mapu a hledat stopy po Drákulovi. Jakmile jednou zachytí jeho nemrtvý pach, půjdou mu po krku, dokud to pro jednu nebo druhou stranu neskončí špatně.

Jediným způsobem, jak upíra porazit, je přímá konfrontace. Ovšem postavit se příšeře z nejhorších snů v přímém boji není něco, co byste si chtěli zopakovat. Hráči s každým krokem čelí velkým nebezpečím, které jejich hrdiny mohou stát život. Ovšem i tak bude v honu pokračovat, protože se na začátku následujícího kola objeví v nemocnici. Bez vybavení a vzpomínek na tu bitvu, ale stále naživu.

besneni-drakuly-15

Jenže nemrtvý může využívat také dalších podlých praktik. Například může svést lovce z cesty s pomocí zvěstí nebo využívat karty moci. To už jsme ale zabrousili do pokročilých pravidel, která si vychutnáte až po několika základních. Hra je s nimi ještě zajímavější a napínavější, aby si lovci nemysleli, že to budou mít za chvilku jednoduché.

Počty hráčů jsou poměrně volné. Liší se pouze množství lovců, které bude na jedné straně hráč ovládat. Na druhé stojí vždy pouze jeden v roli Drákuly, který žádnou pomoc nepotřebuje. Atmosféru si udržuje napříč všemi počty a to přes svoji poměrně velkou délku. Ta v rozumně dlouhé partii dosáhne dvou hodin, ale může trvat i déle.

besneni-drakuly-11

Podle ohlasů se třetí edice opravdu povedla a jedná se o nejlepší inkarnaci této hry. To je dobře, když si zrovna tato nová krabice nalezla cestu k českému vydání. Hra má moc pěkné zpracování a je do detailů vypiplaná včetně dvou příruček pravidel. Bohužel hry se dotkne nedávno ohlášené rozvázání spolupráce FFG a Games Workshop, takže tento výtisk je pravděpodobně současně i poslední. Pokud tedy můžete, kupte si hru ještě teď!

U dedukčních asymetrických her jsme naposledy takto básnili u hry Ninja: Legend of the Scorpion Clan a tentokrát nás to čeká znovu. To proto, že tahle hra je košatá jako pořádně vzrostlý ořech. Nenabízí jen prosté běhání po mapě, snahu uniknout nebo chytit, ale dává hráčům mnohem víc možností. A to je právě ten důvod, proč nakonec Běsnění Drákuly je hrou, ke které se budete vracet pořád zpět.

AutorFrank Brooks, Stephen Hand, Kevin Wilson
IlustraceChris Beck, Samuel R. Shimota
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Edge Entertainment, Galakta, Galápagos Jogos, Game Harbor, Games Workshop Ltd., Giochi Uniti, Heidelberger Spieleverlag, Hobby World, WizKids (I)
Herní doba180
(18 voters)
KategorieAdventure, Deduction, Fighting, Horror, Novel-based
MechanismyCard Play Conflict Resolution, Hand Management, Hidden Movement, Point to Point Movement, Resource to Move, Rock-Paper-Scissors, Secret Unit Deployment, Team-Based Game, Variable Player Powers
RodinaBooks: Dracula, Components: Map (Continental / National scale), Components: Miniatures, Continents: Europe, Creatures: Vampires, Digital Implementations: Steam, Game: Fury of Dracula, Mechanism: Hidden Movement, Players: One versus Many
Alternativní názvyBěsnění Drákuly, Dracula, La Fureur de Dracula, La Furia de Drácula, La Furia di Dracula, Fury of Dracula, Fury of Dracula (3ª edição), Ярость дракулы, ドラキュラの逆襲, 德古拉之怒

Běsnění Drákuly proti sobě postaví obyčejné lidské síly a nemrtvou stvůru, která má zdánlivě mnohem větší sílu. Prochází nepoznán a neodhalen městy Evropy a pouze drobné stopy a náznaky mohou hrdinům poskytnout detaily o jeho pohybu. Pouze přímá konfrontace pak umožňuje jej opravdu navěky porazit. Hra nabízí opravdu asymetrický zážitek plný doplňkových pravidel a možností zajímavých pro obě strany. Nejedná se jen o pobíhání po mapě, ale je třeba využívat takticky i dalších možností a spolupracovat (v případě lovců). Běsnění Drákuly sice trvá přes dvě hodiny, ale je to čas strávený dobře, zábavně a především bojem za záchranu svobody!

+ výborná zábava
+ možnosti pro hráče
+ dvě zcela odlišné strany