Recenze: Paladinové Západního království

paladinove-26

Všechny naše bojovníky jsme rozestavěli za brány, na věže i zdi. Jenže ten pohled byl hodně smutný a já hned věděl, že je nás málo. Nesměl jsem to dát najevo před svými podřízenými, ale v jednu chvíli jsem si opravdu zoufal. Teprve před několika okamžiky přijel zvěd, jehož zpráva mi smazala alespoň některé vrásky. Přijedou nám pomoci královští paladinové!

Do světa Západního království už jsme zavítali díky jedinečným Architektům. Do stejného prostředí zasadili designéři Shem Phillips a S. J. MacDonald také svoji další hru, která vyšla v roce 2019 a dostala název Paladinové Západního království. O ilustrace se postaral Mihajlo Dimitrievski a pod záštitou firmy Garphill Games celý box spatřil světlo světa. Čeští hráči se zaradovali, když si hru vyhlédli pro lokalizaci v nové společnosti Tlama Games. A před Vánoci 2019 jsme se dočkali.

Hráči se zúčastní přípravy opevnění a všechno to vypukne, jakmile odloží stranou víko s obrázkem titulních paladinů. Na stůl mezi všechny účastníky je třeba položit protáhlý herní plán, který se skládá ze dvou částí a k němu se přiloží pět měšťanů a šest cizinců (nahoru a dolů) a to vždy ze zamíchaného balíčku. Připraví ale také balíček hradeb, dluhu, podezření a krčmy, kterým bude dělat společnost sada mincí. Na plán pak ještě skrytě rozloží karty královských rozkazů a přízně, které se budou odhalovat až postupně.

paladinove-09

Každý z účastníků pak dostane svoji vlastní desku, kterou zaplní figurkami misionářů, tvrzí, džbánů a dílen, na stupnici bude sledovat s pomocí tří žetonů stav svých vlastností (vliv, síla, víra). Do ruky dostane sadu dvanácti paladinů, které zamíchá a startovní finance. Účastníci pak dostanou šanci zakončit přípravu naverbováním jednoho měšťana z nabídky a doplní nabídku.

Celá partie má rovných sedm kol a přehled budou zajišťovat královské karty (rozkazy a přízeň). No a na začátku každého kola je jedna z nich odhalena, stejně jako několik karet krčmy, které vytvoří nabídku (o jeden kus více, než je rivalů).

Jednotliví hráči si doberou tři karty paladinů ze svého balíčku, jednoho odloží na příští kolo, druhého zastrčí pod balíček dolů a třetího si nechá pro aktuální kolo. Ten okamžitě hráči přinese dvojici poddaných konkrétního typu, jejichž figurky na svoji šanci čekají zatím vedle plánu. K nim přibude ještě další čtyřka figurek, které si hráči zvolí výběrem karty krčmy.

paladinove-01

Právě tyto své poddané, kteří představují kupce, zvědy, bojovníky, kněze, zločince a nádeníky (je tedy šest barev) mohou postavit na jedno z políček na vlastní desce nebo na políčko karty královské přízně na společném plánu (ty budou odhaleny až později v partii). Obsazením takového místa rovnou spustí akci. V jejich provádění se hráči střídají a každé vyslání figurek (může jich být i více podle požadavků konkrétního políčka) mohou doprovázet i jiné podmínky – placení mincí nebo požadavky na úroveň některé z vlastností.

Hráči tak postupně získávají více poddaných, staví dílny (a tím snižují ceny akcí), vylepšují své vlastnosti, sbírají suroviny a samozřejmě i vítězné body. Ke všemu existuje řada cest, ale některá místa mají výrazně vyšší náklady. Dobrým zdrojem bodů jsou karty opevnění, které si hráči přikládají ke své desce. Další možností, jak si pomoci k bodům je obracení cizinců na víru.

V zásobě je vždy pouze omezený počet mincí označovaných jako daně. Když zmizí z nabídky i ta poslední, do partie zasáhne inkvizice a posvítí si na hráče, který má nejvíce karet podezření. Ty dostane hráč v případě, že najme zločince. Těm podezřelým to vynese kartu dluhu, které se musí zbavit nebo jim hrozí ztráta bodů.

paladinove-07

Jakmile hráči dojde zásoba poddaných, další tahy vynechává a čeká, až dohrají ostatní své akce. Může se dokonce rozhodnout některé figurky nepoužít, například protože pro ně nemá využití. Jakmile všichni pasují, doplní se nabídka a stavba pokračuje dalším kolem. Po odehrání sedmého kola je konec partie a hráči dostanou body za řadu různých situací, ať už za časté využívání akcí, tak třeba za finance, stupnici vlastností, ale také splněné královské rozkazy. Ten, kdo má nejvyšší součet vítězných bodů, se stává vítězem.

Paladinové Západního království jsou další důmyslnou eurovkou, ve které tentokrát budete vysílat dělníky různých profesí na svůj vlastní plán. A je bez jakéhokoliv zdržování opravdu vynikající a vyváženou zábavou, ve které mají hráči dostatek možností v každém kole. Při tom každá z nich má svoji vlastní důležitost.

paladinove-14

Prvním vynikajícím momentem je to, že se hráčům postupně až v rámci partie odemykají nové možnosti, jak využívat své dělníky. A s využitím dřevěných figurek si zvyšují také základní příjem, což je oblíbený prvek. Zajímavou vlastností je dvojsečnost většiny akcí – jednou surovinou zaplatíte, druhou získáte a vše je krásně přehledně naznačeno vždy v hlavičce, a to s pomocí jasných barev.

Základem úspěchu jsou karty paladinů. Manipulace s nimi začíná náhodným dobráním. Ale každý z účastníků má totožnou sadu karet, jen se liší pořadí, ve kterém přijdou do ruky. V každém kole musí ale hráč jednu kartu zahodit. Důležitá pro taktiku je ale hlavně šance si odložit jednoho paladina na příště a tady je velký důraz na plánování.

paladinove-16

Záplava figurek a možností bude ale pro začátečníky pořádným překvapením a nejspíš i výzvou, kterou jen tak nepřekousnou. Je tedy lepší, aby se hru naučil někdo zkušenější, a pak ji postupně představil méně zkušeným. Na první pohled a přečtení pravidel není proniknutí do jejich tajů nijak jednoduché.

Mohlo by se na první pohled zdát, že si bude každý v partii hledět svého a nebude tu žádná interakce. Jenže to naštěstí není tak docela pravda, protože hráči musí velmi pečlivě sledovat taktiku ostatních a tomu pak důsledně přizpůsobit další akci.

Pozitivní ale je, že ani po zahrání nebudete vědět tu optimální cestu k vítězství. Možností je opravdu hodně a především některé variabilní prvky zajišťují, že nikdy nemůžete počítat se stejným průběhem. Jenže dělníci nejsou všechno. S jejich použitím hráči budovat dílny a vylepšovat svoji desku tak, aby jejich výrobní mechanismy byly co nejoptimálnější.

paladinove-19

Partie je poměrně dlouhá, protože jak utíká čas, tahy se stávají delšími a komplikovanějšími. Právě díky tomu je třeba počítat s herní dobou blížící se dvěma hodinám, což je opět dalším důvodem, proč začátečníci tuto hru asi nebudou mít v oblibě. A i ti zkušení se budou rozhodovat, jestli je náplň dostatečně zajímavá. Podle našeho mínění je a zaslouží si pozornost i navzdory této herní době.

Zpracování je velmi dobré, moc se nám líbí grafické ladění, které je konzistentní s druhou hrou ze stejného světa. Dřevěné komponenty vypadají moc pěkně a celý box je naplněný obsahem až po okraj. Pravidla obsahují příklady, jen jejich struktura není úplně perfektní pro první učení. Natrénovat si vše lze v rámci solitérní verze, která funguje velmi dobře a zaslouží si velkou pochvalu.

paladinove-22

Paladinové jsou náročnější euro hrou, která nechá vyniknout dobré plánování a schopnosti správně postavit mašinu na produkci surovin. Všechny komponenty ve hře jsou dobře provázané a partie je díky tomu záživná po celou dobu. Paladinové jsou opět výbornou hrou, sice ne tak výjimečnou, jako Architekti, ale stále se jedná o kvalitní zábavu.

AutorS J Macdonald, Shem Phillips
IlustraceMihajlo Dimitrievski
VydavatelGarphill Games, Renegade Game Studios, Banana Games, CMON Global Limited, Fever Games, Korea Boardgames, Lavka Games, Lord of Boards, MEEPLE, MeepleBR, Pixie Games, Portal Games, Primigenio, Reflexshop, Schwerkraft-Verlag, TLAMA games, White Goblin Games, 株式会社ケンビル (KenBill)
Rok vydání2019
(22 voters)
KategorieMedieval
MechanismyEnd Game Bonuses, Market, Open Drafting, Solo / Solitaire Game, Worker Placement, Worker Placement, Different Worker Types
RozšířeníLevel Up Loot 2, Paladins of the West Kingdom: 2019 Promos, Paladins of the West Kingdom: City of Crowns, Paladins of the West Kingdom: Dice Tower 2021 Pack, Paladins of the West Kingdom: King Dan, Paladins of the West Kingdom: Meeple Folk, Paladins of the West Kingdom: Suzerain, Paladins of the West Kingdom: The Vassals Mini-Expansion, West Kingdom Mini Card Set, The West Kingdom Tomesaga
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, History: Francia, Mechanism: Tableau Building, Players: Games with Solitaire Rules, Series: Medieval Trilogies (Garphill Games), Series: The West Kingdom Trilogy (Garphill Games)
Alternativní názvyA Nyugati Királyság Lovagjai, Paladijnen van het Westelijk Koninkrijk, Paladine des Westfrankenreichs, Paladines del Reino del Oeste, Paladini del Regno Occidentale, Paladinos do Reino Ocidental, Paladinové Západního království, Paladins du Royaume de l'Ouest, Paladyni Zachodniego Królestwa, Pladinové Západního království, Паладини Західного Королівства, Паладины западного королевства, 西フランク王国の聖騎士, 西国圣武士, 西國聖騎士, 서쪽 왕국의 성기사

Paladinové nechají hráče opět něco budovat a to s pomocí hromady různých akcí a nástrojů. Po celou dobu není snadné vědět, co přesně chcete dělat, protože možností je opravdu hodně. Partii zdobí hned několik zajímavých prvků, které hru dělají dostatečně originální. Bitva bývá ale dost dlouhá, hlavně ve vyšším počtu hráčů. Tam se pak projeví také šance blokování společných políček. Paladinové mají zářivou zbroj a podobně pěkně září i její hratelnost.

+ kvalitní dřevěné zpracování i ilustrace
+ znovuhratelnost
+ spousta možností, co v tahu dělat