Recenze: Siege – obléhání hradu

Siege - balení

Náš hrad je v obležení. Jsou to tři noci od chvíle, kdy k nám přijel rytíř s bílou vlajkou a přinesl nám podmínky kapitulace. Za hradním příkopem stojí obrovské stroje – beranidla, katapulty, obléhací věže a další obludy, které jsem ještě nikdy neviděl. Nájezdníky vede jakýsi Leonardo da Vinci, prý vědec a konstruktér těchto strojů. Mezi lidmi se začíná šířit strach a vkrádá se už i do mého srdce. Dnes musíme rozhodnout, jestli prolijeme krev nebo se raději vzdáme a uznáme nového pána..

Podobně se budou cítit lidé ve vašem hradu, který budete bránit ve hře Siege. Ta není klasickým způsobem na trhu, ale místo toho si její kousek můžete objednat ze serveru Game Crafter. Jejím autorem je Kenneth Bogedahl a vesele jednoduché ilustrace vytvořil Sage Turk. Hra vznikla v roce 2011.

Na obalu hnědé krabice z tvrdšího papíru najdete natištěný název hry, který je pod útokem. Řítí se na něj všechny útočné zbraně, na které můžete jen pomyslet. Do nitra balení se ale dostanete pouze dvířky v horní straně krabice, které si můžeme představit jako takovou spouštěcí bránu hradu. Uvnitř se nachází šuplík, který celý vysunete ven. Na tvrdém kartonu jsou s pomocí pěny a lepidla vytvořené dvě přihrádky pro karty.

Siege - připravená hra

Kromě karet se uvnitř nachází už jen dvě kostky a pravidla natištěná na jednom listu A4. Ale zpět ke kartám, které tvoří srdce této hry. Je jich celkem 169, ale z toho čtveřice modře lemovaných karet slouží jako nápověda pro hráče a popisuje zrychleně pravidla i typy karet jako takových. V nejmenším počtu najdete v krabičce karty moru, protože jsou pouze dvě. To zdí už je zde o mnoho víc, ale na jejich obrázku vás čeká jen kamenná stěna pokrytá havětí a rostlinami.

Největší balíček 135 karet představují samotné herní listy. Typ dané karty poznáte podle jejího levého horního rohu, kde mohou být různé symboly od štítu (obrana) až po meč symbolizující útok. Kromě ilustrace pak na kartách už je pouze rámeček ve spodní části, který popisuje schopnosti dané karty. Výjimku tvoří právě útočné karty, jejichž rámeček popisuje čísly sílu útoku. Všechny pak slouží k boření zdí, její ochraně nebo podpoře vašeho válečného tažení.

Siege - připravená hra

Na začátku partie vezmete všechny herní karty (kromě moru a zdí) a zamícháte je dohromady. Každý ze soupeřů si před sebe položí jednu nápovědní kartičku a dostane z balíčku sedm karet do ruky. Všichni si před sebou postaví opevnění ze sedmi karet zdí, které tvoří jejich hrad a také ochranu před ostatními hráči. Zeď bude současně rozdělovat herní plochu každého z účastníků na posádku pevnosti (hrají se dovnitř hradu) a karty vylepšení (hrají se vně hradu). Všichni ještě před začátkem mají možnost vyložit všechny karty vylepšení a posádky, které drží v ruce. Teprve poté partie opravdu začíná.

Hráč, který je na tahu, si nejdříve dobere dvě nové karty z balíčku. Poté může zahrát libovolný počet karet, aby využil jejich efekt. Může tak hrát vylepšení, které pomůže jeho hradu bránit se před nájezdy. Posádka hradu pomáhá s nejrůznějšími úkoly, ale po hradu mohou (poté co je zahrajete) pobíhat také osamělí vlci. Jsou to ovšem jednorázové speciální karty s hvězdičkou.

Často ve hře budete potřebovat rozhodnout nějaký souboj. K tomu slouží dvojice kostek. Na kartách jsou různé efekty podle hodnoty, kterou jste schopní hodit na kostce s případnými bonusy. Když útočník zahraje kartu s mečem a označí cíl svého nájezdu, může obránce zahrát defenzivní kartu a tak zcela zastavit tento útok. V dalších případech ale obranné karty umožňují například opravit zdi, které vám nepřátelé strhli dolů.

Siege - rozehraná hra

Právě o zdech to všechno v konečném důsledku je. Hráči jich mají sedm a je možné je snadno zbořit. V takové chvíli hráč otočí kartu zdi tak, aby ukazovala obrázek zbořené zdi. Množství nepoškozených zdí současně ukazuje počet karet, které může hráč držet v ruce.

Na bojišti je spousta obětí a s tím, jak hráči vypadávají, začíná se šířit mor. Každý z hráčů, který už nemá žádnou zeď, si před sebe položí kartu moru. Jakmile na něj dojde řada, hodí kostkami a v případě úspěšného hodu uškodí všem hráčům, kteří v boji stále pokračují. Jakmile v souboji zůstanou pouze dva protivníci, není již možné opravovat zdi. Není na to čas. Partie končí, jakmile je zbořen další hrad a zůstal stát pouze jeden. Tento hráč je prohlášen králem.

Siege je velice elegantní a jednoduchou karetní hrou. Na první pohled vám může připadat nezajímavá, což má částečně na svědomí velmi neobvyklé grafické zpracování, ale věřte nám, že se hodně pletete.

Siege - karty

Hra je nabitá akcí, protože pasivní vítězství tu není možné. Musíte nekompromisně využívat karty a bušit do zdí protivníků ve snaze srovnat hrad se zemí. Dostatek různých typů karet, různé trvalé i okamžité efekty zaručují zajímavý zážitek i po více partiích.

Tato karetní hra navíc pro útoky využívá kostky, které tak mohou často překvapit. Hráči vždy mají k dispozici pouze dvě kostky a je pouze na nich, jaké nastřádají bonusy k výsledným hodům. Náhoda ale hraje trochu roli v dobírání karet, které může být občas trochu nespravedlivé.

Ovšem naprosto unikátní myšlenkou je mor, který umožňuje zasahovat do partie i vyřazeným hráčům. Ti se tak nenudí a mohou škodit válečníkům, jejichž armády ještě stojí na bojišti. I tady o možném činu rozhodují kostky, takže se i po vyřazení na svůj tah těšíte. Ale především se můžete pomstít hráči, který vás vyřadil a to je další velmi důležitá vrstva celé herní taktiky.

Siege - karty

Siege je zábavná ve všech počtech soupeřů a zatímco ve dvou je rychlá a nekompromisní, ve čtyřech je více nevyzpytatelná. Ale vždy z ní v první řadě sálá atmosféra dobývání hradu, kterou by mohla rozdávat. Mechanismus se zdmi a jejich bořením je jednoduchý, zvlášť v propojení s velikostí ruky. Partii máte navíc dohranou do čtvrt hodinky (!), za kterou se toho stane opravdu hodně a hra je příjemně návyková.

Vzhledem ke všem zmíněným skutečnostem je o to větší škoda, že hra je k dispozici pouze k vytištění prostřednictvím firmy Game Crafter. To je pro českého hráče a čtenáře nesnadno dosažitelné, protože náklady na dopravu hry se téměř vyrovnají její ceně, která už sama o sobě není nízká. Tahle hra by si určitě zasloužila regulérní tisk a distribuci, protože si ji užijí hráči všech věkových skupin.

Zpracování je jednoduché a odpovídá tomu, že hra vznikla spíš jako splněný autorův sen. Přesto ale zvláštní vzhled neruší, protože samotné karty jsou rozvržené dobře, a i když je na nich několik schopností navázaných na různé výsledky hodu kostkou, stále o nich máte dobrý přehled.

Siege - karty

Siege je výtečná karetní hra, která je mnohem lepší než spousta vydaných her. Řadí se rozhodně k našim oblíbeným zábavám a to především vzhledem ke svojí atmosféře a jednoduchosti. Pokud tedy můžete, sežeňte si Siege, protože nabízí krásný zážitek z obléhání soupeřových hradů.

AutorKen Bogedahl
IlustraceSage Turk
Vydavatel(Looking for a publisher), (Self-Published), The Game Crafter, LLC
Rok vydání0
Herní doba40
KategorieCard Game
MechanismyDice Rolling
RodinaCrowdfunding: Kickstarter

Recenze: Siege – obléhání hradu
Siege vás postaví na hradby. Musíte je ubránit před nájezdníky. Současně se ale také budete snažit o zboření jejich nedalekého hradu. Pevnost, která vydrží nejdéle, se stává vítězem. Cestou k tomu je hraní karet z ruky. Ty mohou být nejen útočné, ale také obranné nebo podpůrné s různými efekty. Jejich dobírání je ale bohužel náhodné a to často může rozhodnout o úspěchu či neúspěchu. Při nájezdu na nepřátelskou zeď si útočník hodí kostkami a ta určí sílu, s jakou zaútočí. Obránci však stačí pouze obětovat defenzivní kartu a nebezpečí je odraženo. Hra má krásně fungující atmosféru, kterou podporuje třeba i přítomnost moru. Díky němu i vyřazení účastníci partie mají stále možnost do ní zasahovat a škodit ostatním. Siege vás sice na první pohled svojí grafikou příliš nezaujme, ale uvnitř leží zábavná hra.

+ kostky určují typ a sílu využitého efektu
+ počet zdí je propojený s maximálním počtem karet v ruce
+ různé typy karet