Recenze: Pandemic Epicentrum Evropa

Evropa je díky svým otevřeným hranicím skvělým podhoubím pro šíření nebezpečného viru, proto je potřeba vytvořit speciální tým. Ten slouží jako záchytná síť, před kterou se všechny nebezpečné nemoci třesou strachy a ni se nebudou snažit o přenos.

Ve skutečnosti ale jen klamou tělem, protože ve chvíli, kdy přestane tým dávat pozor, tak vir udeří. Naštěstí jsou tu profesionálové, kteří jsou připraveni zasáhnout. Trénují v deskové hře Pandemic: Epicentrum Evropa. I tu vytvořil autor původního Pandemicu, Matt Leacock, ve spolupráci s Tomem Lehmannem. Hru zaštítila společnost Z-Man Games a u nás se o českou verzi postarala firma ADC Blackfire.

Pro českého hráče bude lákavá hra už zásluhou víka, kde vidíme čtyři hrdiny na popředí pražského zátiší. Z boxu hráči vytáhnout nejdříve rozkládací herní plán s mapou Evropy, v jejímž středu nechybí ani Praha. Pokud vás to zajímá, tak má barvu modrou. Tu doplňují ještě žluté a červené puntíky. Na plán položí žetony lahviček léků a tím překryjí políčka označující úspěch ve vynalezení léku. Zelený ukazatel nákazy položí na začátek stupnice.

Jednotliví hráči si každý vyberou svoji postavu, dostanou figurku a kartu s popisem speciálních schopností. Všichni hrdinové začínají svoji cestu v Ženevě. Jednotliví účastníci dostanou dvě karty měst ze zamíchaného balíčku. Zbytek hromádky rozdělí na třetiny a do každé přidají jednu kartu epidemie. Před samotným začátkem je třeba nyní rozšířit nemoci tak, aby vyburcovaly celou Evropu. Potřebují k tomu balíček nákazy, s jeho pomocí nakazí dvě města třemi kostkami, další dvě dvěma a další dvě jednou kostkou. Počet kostek ukazuje intenzitu nákazy, kde tři jsou maximum.

Hráči po celou dobu partie spolupracují a karty mají rozložené před sebou. Všechny jejich znalosti jsou veřejnou informací a o všem lze diskutovat. Při tom se hrdinové mohou pohybovat po plánu, léčit nebo objevovat lék. Pokaždé má ale hráč k dispozici čtyři akční body, které lze mezi tyto činnosti rozdělit. Při tom léčení vždy znamená odstranění jedné kostičky z místa, kde figurka stojí.

Aby vůbec něco takového mohl hráč provádět, musí se svojí postavičkou do města dorazit. Lze se posouvat po spojnicích mezi městy nebo cestovat letadly, ale pouze za cenu odhození karty. Ty není ale lehké zahazovat, protože je bude potřebovat k nalezení léku. K tomu jsou potřeba čtyři karty stejné barvy. Poté už stačí jen dorazit do Ženevy a karty odhodit. Od té chvíle má tým výhodu a dokáže léčit nemoc účinněji (odstraňuje všechny kostky z města místo jedné).

Navíc ale ale díky lékům tým o krůček blíž vítězství. A to je cenná vyhlídka, protože jakmile hráč odehraje všechny své čtyři akce, musí povinně odhalit karty nákazy. Jejich počet určuje aktuální míra nákazy na stupnici. Minimum karet jsou dvě. Tato dvě města dostanou novou jednu kostičku na znamení toho, že se v nich nákaza rozšířila. V případě, že by tak měla být přidána čtvrtá, místo toho se nemoc rozšíří do sousedních měst, kam přiteče po jedné kostičce. Současně se posune žeton ohnisek.

Hráči musí mít radost z každého drobného úspěchu a krůčku vpřed, protože těch způsobů, jak prohrát, je spousta. Hráči mohou dosáhnout posledního políčka ohnisek, dojde zásoba kostiček nebo dojde zásoba karet. Vítězství lze slavit pouze v případě, že hráči najdou léky na všechny tři nemoci včas.

Pandemic Epicentrum Evropa je hra odlehčená a rychlejší. Snaží se bodovat právě délkou partie, za kterou může ponížení nemocí na tři a samozřejmě také podstatně menší mapa. Díky svojí herní době je výrazně přístupnější pro mladší hráče a současně lépe tento čas odpovídá nepředvídatelné náplni partie, kde nemoci mohou jednu hru udělat extrémně snadnou, zatímco jinou zase opravdu obtížnou.

Jedná se o druhou krabičku v řadě po Severní Americe. Tentokrát se v boxu objevují nově mutace, které představuje devět karet. Ty jsou v rámci přípravy zamíchané mezi balíčky měst a jejich efekty ovlivňují partii od chvíle, kdy jsou odhaleny. Tím je hra ještě méně předvídatelná, ale zajímavě variabilní, jak se nemoci v jednotlivých partiích mění.

Hra nenahradí plnohodnotný Pandemic, protože pro pořádný zážitek prostě potřebujete mapu celého světa. Ale jakmile máte méně času, pak funguje Epicentrum Evropa jako skvělý filler, který je bez problémů dohratelný za půl hodiny.

Nové jsou i postavy. Všechno začíná pilotem, který se umí pohybovat rychleji. Přeskočí jedno město a ještě s sebou může vzít do letadla další jednu postavu. Toho lze velmi dobře využívat při nutnosti rychlého přesunu. Odborník na zamezení šíření má výhodu v městech s více kostičkami stejné barvy a je tedy skvělým na řešení průšvihů. Odbornice na karanténu zase umí ochránit některé město tím, že se v něm nachází, protože pak se v něm nemůže nákaza šířit. Jen viroložka je opravdu povědomá a stačí jí pro vynalezení léku o jednu kartu méně.

Celkově je pocit z postav zajímavý. Oceňujeme snahu přijít s novými dovednostmi. Objevování zaslouží určitě Odbornice na karanténu. Výběr z postav, pokud nehrajete v plném počtu, není opět snadný. K počtu bychom se ještě měli vrátit – Pandemic Epicentrum Evropa vás pobaví, ať už se rozprchnete po starém kontinentu ve dvou nebo ve čtyřech figurkách.

Zpracování odpovídá rozměrově lehčímu zaměření. Karty jsou všechny malého formátu, plán je pevný a figurky i kostičky na kvalitě nic neztratily. Obecně tak lze hru rozhodně pochválit za kvalitu, která neustoupila snaze podbízet se v levnější a menší verzi.

Pandemic Epicentrum Evropa je odlehčeným Pandemicem s evropskou mapou, která je pro nás zajímavá i tím, že se nakazit může i Praha. Dynamická herní doba z ní dělá lákavou volbu, pokud nemáte zrovna moc času. V tu chvíli určitě tuhle kooperativní jednohubku oceníte. Pandemic Epicentrum Evropa samozřejmě není nijak originální oproti velké verzi, ale pokud hledáte něco rychlejšího, budete spokojení.

Recenze: Pandemic Epicentrum Evropa
Pandemic Epicentrum Evropa je kooperativní jednohubka, kterou si dáte jen tak před večeří za třicet minut. Někdy vyhrajete, jindy prohrajete, protože hra stále je dost o štěstí, jako každý Pandemic. Ale je výrazně rychlejší oproti velkému boxu, navíc se odehrává i v Praze. V krabici najdete nové schopnosti postav a karty mutací, které ozvláštňují znovuhratelnost. Pandemic Epicentrum Evropa by měl mít vše pro zaručený úspěch.
+ mapa Evropy
+ rychlá herní doba
+ karty mutace