Recenze: Heksikova proměna aneb vztahy v krabici

Přemýšleli jste někdy nad vztahy ve svém okolí a nebyli si jistí, kdo je vám bližší? Řekli jste někdy někomu něco, čeho jste pak litovali a nevíte, jak zareaguje? Potřebujete zkusit, co by kamarád řekl na vyznání lásky nebo jak by váš přítel zareagoval na rozchod? Nebo chcete prostě jen prozkoumat psychologické stránky mezilidských vztahů, jejich proměny v závislosti na činech?

Určitě ano, protože navazování vztahů, známostí a kamarádství je jedním ze základních lidských nutkání. Neustále potkáváme zajímavé lidi a máme ve svém životě i spoustu těch, kteří jsou nám velice blízko, vědí o nás mnoho věcí. Někdy nevíme, co si o nás myslí a někdy dokonce nevíme ani, co si myslíme my o nich, protože v tom máme zmatek. Právě v tu chvíli je čas si v klidu sednout a nad vším se zamyslet.

Hra Heksikova proměna nabízí právě cestu ke všem těmto odpovědím, ačkoliv vám je nedá naservírované na talíři, ale vyžaduje po vás nějakou aktivitu a také touhu se po řešení pídit a zkoumat problém z různých stran.

Všechno začalo před pěti lety jako projekt několika nadšenců s názvem Balcik. Ten se zabývá zkoumáním vazeb mezi lidmi a jeho základní myšlenkou je zobrazit vztahy mezi lidmi a to nejen v současnosti, ale také jejich proměnu v budoucnosti na základě nějakých událostí. Z rozvíjejícího projektu přišly myšlenky na jiný způsob přiblížení poznatků širší veřejnosti.

Dnes však už nezůstalo jen u myšlenek, ale firma Tremondi převedla všechny tyto představy a iluze do reálné podoby ve tvaru čtvercové krabičky s názvem Heksikova proměna. Tak ji společně otevřeme a podíváme se, co čeká uvnitř za materiálové statky a kolik nehmotné zábavy se s nadzvednutím víka vynoří.

Už samotné balení je netradiční. Krabice je rozměry malá a čtvercová, ovšem neotevírá se klasicky na jednu stranu, ale má dvoje dvířka, kterými do hry „vstoupíte“. Možná se jedná přímo o záměr autorů, abyste měli pocit, že vstupujete do jiného světa, do země zkoumání vztahů.

A co na vás po vkročení rozevřenými dvířky čeká? Pro hru budete určitě potřebovat trojici herních polí, které budou v průběhu partie zobrazovat vztahy. Dále odkryjete velkou hromadu nejrůznějších bílých i potištěných žetonů, vázanou brožurku s pravidly a ukázkovou hrou a také dvě přílohy – klíč ke hře a legendu k jednotlivým druhům žetonů.

Všem figurám ve hře vévodí titulní Heksik, který však není opravdová postava. Je to spíše rádce a také rozhodčí, který hru povede. Jeho role by se měl ideálně zhostit jeden z účastníků partie, ale není to nezbytně nutné. Komunikuje s postavami a vnáší do hry nové impulsy popisem událostí mezi zúčastněnými postavami. Více o roli Heksika i všech ostatních se dozvíme už teď, protože naše krátká partie Heksikovy proměny začíná.

Pro samotnou partii budete potřebovat tři šestiúhelníkové (všechno v této hře je ve formě šestiúhelníků, tedy hexů) hrací plány. Každý z plánů je trochu jiný a to proto, aby všechny postavy měly vazbu na všechny ostatní, takže na každém hracím plánu bude vámi představovaný člověk sousedit s jinými dvěma lidmi. Na všechny tři hrací plány budete postupně umisťovat jednotlivé žetony (hrací buňky) se stavy a vztahy mezi postavami.

Uprostřed hracího pole je místo vyhrazené pro postavu Heksika. Kolem něj je šedesát buněk, které čekají na vyplnění nejrůznějšími vztahy. Rozmístění ostatních žetonů na jednotlivá pole je snadné, protože vše barevně odpovídá a na plánech jsou jednotlivá místa naznačena. Přesto je samotné rozdělování žetonů první fází hry.

Přípravná fáze nazvaná Předehra je jednoduchá a všichni se v ní postupně střídají. Začíná Heksik, který podle svého vnímání vyplní stav postavy a hodnocení postavy ze svého pohledu do dvou polí, která leží mezi postavou Heksika a hodnocenou osobou.

Potom pokračuje postava, kterou vybral. Jejím úkolem je zhodnotit svůj vztah k některé sousední postavě tím, že ke čtyřem polím vazby (tvoří jakýsi křížek mezi postavami), které mezi nimi leží, umístí se své strany žeton vztahu k sousedovi a při vyplňování horního dílku se musí oba hráči shodnout na společném hodnocení vzájemného stavu.

Na závěr ještě Heksik doplní čtvrté políčko vyváženosti vztahu a především jeho hodnocení postavy a její vazby. Tím je příprava vazeb mezi těmito dvěma postavami připravena a může pokračovat opět Heksik hodnocením další postavy. Tak se postupně zaplní všechny tři hrací plány, dokud všech šest účastníků nemá ohodnocené vztahy k celému okolí.

Ve všech případech je k výběru šestice různých žetonů v rozsahu od známých po přátele (stav), navíc každou najdete i s přívlastkem bývalý. V oboru vztahů najdete úseky od vzniku až po zánik, stejně tak u vyváženosti vztahu naleznete různé varianty rovnováhy.

Druhá fáze ze tří se jmenuje Vyvrcholení a zachycuje změny v mezilidských vztazích. Ty změny iniciuje samotný Heksik, který vždy přednese zvrat, jež se udál. Většinou se jedná o nějaký zásadní rozhovor dvou postav nebo nějakou událost. Nyní je na zainteresovaných postavách, aby znovu přehodnotily svoje vztahy i vzájemný stav. Heksik to celé sleduje a hodnotí, jestli vše probíhá správně a jestli je vztah obou lidí vyvážený. Takto proběhnou tři Heksikovy impulsy než skončí druhá fáze partie.

Třetí, nejobtížnější a zároveň většinou také nejdelší fáze, je Dohra. Jejím úkolem pro všechny hráče je spolupracovat a vytvořit plán, díky kterému není na konci hodnocení žádného vztahu postavy ze strany Heksika negativní. Nový impuls má nyní možnost navrhnout každý hráč a zároveň o všech možnostech řešení mohou partneři společně diskutovat. Partie je ukončena po provedení jednoho impulsu od každého ze zúčastněných.

Úkol, který si na sebe vzali autoři hry Heksikova proměna, je opravdu těžký. Zpracování modelu mezilidských vztahů a možnost jejich úpravy v čase se zdá být nemožným. Od hráče vyžaduje trpělivost, fantazii, pečlivost a především schopnost se odprostit od vlastních názorů a podívat se na vše Heksikovýma očima. Nebo, což je mnohem lepší, nalézt nezaujatou postavu, která jej bude ve hře provázet právě v roli rozhodčího hlasu.

Námět hry je velice zajímavý a možnost sestavit si model svého okolí, přátel, rodiny nebo kolegů v práci je opravdu lákavá. Právě to bude asi největší důvod, proč si budete Heksikovu proměnu pořizovat. Ať se na rozehranou partii díváme, jak chceme, pořád máme problémy celý výtvor zařadit.

Heksíkova proměna totiž v podstatě není hra, je to spíš takový simulátor. Samozřejmě, můžete jej pojmout z legrace a říct si, co by se stalo, kdybych teď Frantovi dal přes hubu a Anežku bych pozval na kafe? Můžete si to rovnou vyzkoušet, což je výborné, ale ať bude váš námět sebevíc bláznivý a šílený, pořád budete muset zachovat odstup a vážnost při řešení situace, abyste získali nějaký ucelený obrázek. Takže bychom mohli Heksíkovu proměnu nazvat spíše simulátorem.

Heksikova proměna je hra, ve které mají všichni společný cíl. Nastolit přátelství a pohodu mezi všemi postavami, kterou nečekané zásahy (Heksikovy impulsy) rozbořily nebo narušily. Tento kooperativní nádech se snaží autoři trochu narušit existencí několika herních odměn, které však hodnotí pouze přípravnou první fázi hry. Hráči se tak mohou stát Mistrem předehry nebo Heksmistrem.

Velkou překážkou při prvních partiích je složitost celého principu, což je však logicky způsobené komplikovanou předlohou. I ten zjednodušený model, který používá hra Heksíkova proměna, vyžaduje originální a nečekané přístupy, se kterými jste se pravděpodobně nikde jinde nesetkali.

Moc vám nepomohou ani pravidla, která sice obsahují spoustu názorných obrázků, ale způsob, jak jsou napsána, vám proniknutí do hry neusnadní. Základní principy jsou vysvětleny jednoduše, ale jakmile přejdete k dalším fázím, tak se začnete ztrácet. Jedinou variantou, jak se pak hru opravdu naučit, je připravit partii a vše si několikrát vyzkoušet pečlivě podle pravidel.

Celkový princip hry je skvělé promyšlený a opravdu funguje pro modelování vztahů mezi lidmi ve vašem okolí. Můžete si však vzít za předlohu i nějaké fiktivní charaktery nebo postavy, které pro vás připravili samotní autoři. V brožurce totiž najdete podrobně popsané nejen jejich charakteristiky, ale také vztahy mezi všemi zainteresovanými.

Problémem není ani vybrat si, že ve hře nebudete zpracovávat reálnou nebo zcela fiktivní situaci, ale můžete si za předlohu zvolit třeba nějaký oblíbený film. Například si můžete vyzkoušet vytvořit mapu postav ze Společenstva prstenu, a jak by se změnily jejich vztahy v případě nějakého zásahu Saurona. Nebo zkusit nastolit nečekaný útok Voldemorta na hlavní hrdiny knížek o Harrym Potterovi. Vše je v této hře možné a fantazii se meze nekladou.

Navíc pokud vytvoříte hru na základě nějakého již známého světa, budete mít hned několik výhod – získáte propracované postavy, které již mají svoji psychologii, a je jednoduché se do nich vcítit, a navíc si u těchto fiktivních světů užijete občas i legraci.

Právě s vžíváním do postav a celkově s empatií může mít také mnoho hráčů problém. Díky hře se v této dovednosti mohou trénovat a získat mnohem lepší dovednosti, jak vnímat pocity a situace jiných lidí.

Doporučení autorů zní od dvanácti let, kdy už děti začínají vnímat jednotlivé vztahy a hra jim je pomáhá pojmenovat a organizovat je do ucelených logických částí. Tento úkol by měla podle oficiální příručky plnit až do 24 let, kdy objevování vztahů u většiny lidí končí. Ovšem stále jim může hra nabídnout podporu při rozhodování o variantách řešení nějakých problémů.

V případě, že se role Heksika ujme hráč, který nedokáže dávat správné impulsy, nebude dostatečně výřečný a nebude správně formulovat problémy, nemusí se celý zážitek povést zrovna ideálně a výsledek asi nebude odpovídat realitě.

Celá hra je o komunikaci mezi hráči a snaží se otevřít i ty méně mluvné lidi a často se jí to může podařit. Především se však snaží nabídnout způsob, jak porozumět změnám v mezilidských vztazích, které jsou pro mnohé lidi složité. Zároveň se dá díky tomu snadno použít jako didaktická pomůcka ve výuce o lidských vztazích.

V celé partii však chybí nějaký hnací motor, hratelnost, která by všechny zúčastněné táhla směrem k cíli. Tu nahrazují osobní motivace poznat podrobně zkoumané vztahy.

Zpracování Heksikovy proměny je velice svérázné. Ve hře vystupuje šestice postav pojmenovaných křesními jmény, které mají obličeje zvýrazněné na černém pozadí. Grafika je jednoduchá a na symboly a jejich významy si rychle zvyknete, protože jsou použity logické tvary. Jedinou velkou výtku ke zpracování tak máme k šestiúhelníkovým žetonům, které zasazujete do připravených otvorů v hracích plánech. Ty jsou totiž téměř v polovině případů o zlomek větší a často vyskakují. Hrací plány, které jsou těchto žetonů plné, vám tak často polezou na nervy.

Pokud stojíte před nějakým důležitým rozhodnutím a nevíte jak dál nebo se prostě chcete podívat na svoje okolí jinýma očima, pak je hra Heksikova proměna pro vás. Nesmíte k ní však přistupovat jako k zábavě nebo legraci na herní odpoledne, ale ve vší serióznosti. Pak se vám dostane zajímavých poznatků a zkušeností, které často zúročíte i v reálném životě. A právě k tomu Heksikova proměna je – k poznání sebe a svého okolí. Zkuste to a podívejte se na své přátele úplně jinýma očima!

+ hlavní myšlenka
+ originální princip
+ předpřipravené postavy