Recenze: Phantasia – les plný tajemství

Phantasia - balení

Ruka princezny je na dosah. Stačí prý jít do lesa a zjistit tajemství, které znají jen stromy. To všechno vypadá tak jednoduše, jenže když tam dorazíte, zjistíte, že je tam tolik stromů! A všechny vypadají úplně stejně. Který z nich může ukrývat to tajemství? Hledejte!

Pohádková hra Phantasia vypráví příběh o králi hledajícím svého nástupce. O tom, že ho najdou hráči, snili autoři Alex Randolph a Michel Matschoss s ilustracemi firem Dynamo Ltd. a Funhouse. Celá dětská hra vychází v produkci společnosti Ravensburger a to i v češtině s pravidly, která vás naučí správně hledat tajemství v lese.

Menší červená krabička ukazuje jednoho z princů, který vyjel do lesa. Tentokrát ale nebude potřebovat tolik odvahy, jako spíš důvtipu a štěstí. Uvnitř krabičky se nachází herní plán rozdělený na čtyři puzzle dílky. Po jejich složení se před hráči objeví celé království protkané stezkami černých cest. Kolečka jsou pozice, po kterých budou chodit se svými postavičkami.

Phantasia - připravená hra

Právě tito hrdinové jsou na řadě hned jako další a tvoří je klasické figurky z Člověče, nezlob se. O mnoho větším překvapením jsou ale samotné stromy, které budou ukrývat tajemství. Je jich sedm a všechny vypadají jako ideální zelené úkryty. Místo nohy, kterou by vyrůstaly ze země, mají otvor, kam hráči před první partií připevní kulaté žetony s obrázkem. Tím na účastníky už čeká pouze sedm pohádkových karet a dvojice kostek.
Na začátku partie hráči složí herní plán a položí království mezi sebe. Všechny stromky náhodně rozmístí na připravená místa na desce. Rostou po celém království a všechny mohou vydat svoje tajemství. Zatím ale nikdo neví, jaký obrázek se pod kterým z nich schovává. Každý z hráčů si vybere jednu figurku a postaví ji do vesnice, daleko od zámku.

Tady hrdinové dostanou svůj první úkol, když otočí horní kartu ze zamíchaného balíčku. To je poklad, který musí najít hrdinové na úvod. Všichni se vydají hledat současně, ale přesto se budou na tahu střídat. Jakmile na hráče přijde řada, hodí dvojicí kostek a posune svého prince buď o součet kostek v jednom směru (zatáčení na křižovatkách je samozřejmě povoleno) nebo o rozdíl kostek ve vybraném směru.

Phantasia - rozehraná hra

Rytíři se navzájem vyhazují. Pokud některý z hrdinů zastaví na políčku, které už je obsazené, může svého protivníka překvapit a poslat jej zpátky na náves, kde musí začít své hledání nanovo. S každým stromem sousedí jedno světle vybarvené políčko. Teprve když hrdina na svém koni zastaví na tomto místě, může nakouknout pod strom a podívat se, jestli neukrývá potřebné tajemství.

I kdyby tomu tak ale nebylo, je důležité, aby si hráč zapamatoval obrázek a jeho polohu. Už brzy ji může potřebovat. Zatím ale pátrání pokračuje do té doby, než některý z hráčů najde správný předmět. A ani pak nemá ještě vyhráno, protože se svým úlovkem (aniž by to říkal ostatním) musí dorazit na hrad a pochlubit se králi. Teprve tady dostane za svůj úspěch odměnu v podobě karty úkolu.

Král zadá hrdinům nový úkol a ti se znovu rozjedou po království. V případě omylu hráč o nic nepřijde, pouze se vrátí zpět na náves, odkud může znovu vyjet. Na návštěvu hradu stačí, aby hrdina znal pozici předmětu, takže později může nahlásit pozici i více pokladů současně.

Phantasia - rozehraná hra

Ještě než ale král najde svého nástupce a princezna svého milého, do boje zasáhnou kouzla. Kdykoliv hráči padne na kostce dvojice jedniček, může poplést hlavu soupeřům. Lze tak vyměnit dvojici stromů, na dálku se podívat na obrázek pod libovolným stromkem nebo nahradit právě hledaný předmět za jiný. Souboj o království končí ve chvíli, kdy je nalezen i poslední předmět. Vyvoleným se stává hráč, který nasbíral nejvíce karet.

Phantasia je ukázkovou pohádkovou hrou, která bude děti velice bavit. Spojuje zaručený paměťový prvek s chozením po plánu a jednoduchým příběhem, se kterým se děti nemají problém ztotožnit.

Samotná hra je jednoduchá a každý pohyb závisí na kostkách. Naštěstí hráči nemusí pouze slepě následovat součet obou kostek, ale mají na výběr. Nejen směr, ale i vzdálenost, o kterou se posunou. Díky tomu nemá náhoda tak zásadní vliv a hrdinové mají alespoň trochu kontroly nad svým osudem.

Phantasia - rozehraná hra

Důležitým předpokladem úspěchu v honu za královstvím je také paměť. Hráči při svém hledání odkryjí předměty, které ještě nikdo nehledá. Jakmile o ně král opravdu požádá, mohou okamžitě spěchat na hrad a prozradit jeho polohu.

Jenže tady je také jediný problém, který celý mechanismus má. Hráč se po úspěšném složení jedné zkoušky posune pouze o osm políček od hradu a má tedy výhodu oproti ostatním, pokud zná i polohu dalšího pokladu. S trochou štěstí tak může jeden hrdina mít sérii dvou či tří pokladů v řadě a ostatní jej nemají šanci zastavit, pokud se zrovna i oni nesnažili dorazit na hrad při předchozím hledání. A to občas prostě nevypadá spravedlivě.

Celkově ale hra nabízí překvapivé množství možností, jak znepříjemnit šance soupeřům. Hráči se mohou vyhazovat, což přijde na řadu především ve více soupeřích, kdy se rytíři potkají na cestách častěji. Naopak kouzla poskytují další šance, jak se dostat k vítězství rychleji. Díky tomu stačí, aby děti uměly počítat, a mohou se přenést do světa Phantasie. Ve dvou je více prostoru, ale díky velké konfliktnosti je lepší především partie ve vyšších počtech.

Phantasia - karty

Hra má také podařené zpracování. A nejde jen o pěkné figurky stromů, ale i detailní kresbu království. Díky tomu všemu má Phantasia sílu přenést malé děti do svého světa a nabídnout jim příjemnou zábavu, ke které se budou rády vracet samy i se svými rodiči.

AutorMichel Matschoss, Alex Randolph
IlustraceWalter Pepperle
VydavatelRavensburger
Rok vydání2011
Minimální věk6 and up
KategorieChildren's Game, Deduction, Fantasy, Memory
MechanismyMemory, Roll / Spin and Move
RodinaSeries: Enchanted Forest, Series: Mini (Ravensburger)
Alternativní názvyHarry Potter Sagaland, Phantasia, Sagaland: Time to Wish

Recenze: Phantasia – les plný tajemství
Phantasia je na dětskou hru opravdu zajímavá a nabízí pro děti dostatek zábavy, aby je bavila i po několika partiích. Náhodně losované poklady a rozmisťované stromky zaručují, že každá partie je trošku jiná. A to u dětské hry nebývá tak obvyklé. Dokonce ani ta náhoda tu nehraje tak zásadní roli, jak bychom si mohli myslet. Přičtěte si k tomu rychlou herní dobu a důraz na paměť a máte jednu z nejlepších dětských her, které jsme měli možnost v poslední době hrát! Phantasia je pro nás velmi příjemným překvapením.

+ náhodně rozmístěné stromy a pořadí úkolů
+ hráči nemusí slepě následovat výsledek kostky
+ paměťový prvek