Recenze: Helvetia Cup – fantasy fotbal pro všechny

Helvetia Cup - balení

Šampionát je v plném proudu. Tým Draků má zrovna v držení míč a blíží se k bráně, ale co to? Dochází mu síly a padá v sérii kotrmelců, křídla sklopená za sebou a čumák ryje v zemi. Zastaví těsně na úrovni penaltového bodu, kde k němu okamžitě přibíhá obránce. Míč najednou mají v držení Šílenci. Bezohledně přeběhnou přes draka a s rykem běží kupředu. Tahle bezhlavá taktika jim už mnohokrát vynesla vítězství. Uvidíme, kam se dostanou dnes.

Dvojice týmu spolu navěky soupeří v nekonečné sérii zápasů a vy se k nim můžete připojit v deskové hře Helvetia Cup. Dokonce je povedete do každé nezapomenutelné bitvy. Autory hry jsou Frank Crittin a Grégoire Largey a vyšla v produkci švýcarského vydavatelského domu s odpovídajícím názvem Helvetia Games v roce 2012. Ilustrace zpracoval Lorenzo Mastroianni.

Helvetia ale není pouze odkaz na zemi původu, ale také na svět, ve kterém se všechny hry vydavatele odehrávají. Záběr na vzdušný souboj o míč, ve kterém zdá se vyhraje drak s otevřenou tlamou, nás dostane (stejně jako diváky) do varu a připraví na návštěvu netradičního fotbalového hřiště.

Helvetia Cup - připravená hra

Uvnitř krabice nechybí v první řadě plán, který se dělí na hromadu šestiúhelníků. Přesně uprostřed je kruh, ve kterém všechno vypukne, a obě strany mají svoje ohraničené pokutové území. Barvou jsou rozlišené určité oblasti celého území a v rozích poblíž autové čáry najdeme ukazatel odchylky.

V krabici se ukrývají celkem dva týmy – draci a šílení lidé. Každý z nich má svých devět figurek (kapitány, brankaře a hráče) a sadu karet, která náleží ke každé figurce. Popisují schopnosti jednotlivých hráčů, které se skládají z obrany, útoku a fyzičky (boost). Obě herní schopnosti jsou zastoupeny čtyřmi sloupečky, které jsou přiřazeny ikonám ve spodní části. K tomu je ještě každá strana vybavená druhým balíčkem s kartami síly, které umožňují překvapit soupeře a přináší přesně to, co každý trenér potřebuje. Tým je vybaven také svojí šestistěnnou kostkou a dvěma žetony.

Zbytek komponent je společný a zahrnuje nejen další kostky (dvě dvacetistěnné a jednu speciální časovou), ale především další plány. Jeden slouží jako počítadlo skóre a času utkání, zatímco další dva jsou samotné branky, které navazují na herní plán v místě gólové čáry.

Helvetia Cup - rozehraná hra

Každý ze soupeřů si na začátku vybere tým a k němu dostane všechny jeho členy ve formě figurek i karet. Navíc dostane jednu branku, kterou přiloží ke konci hřiště na své straně a dřevěné žetony v barvě svého týmu. Oba protivníci vyberou čtyři hráče do základní sestavy plus jednoho gólmana. Nezapomenou si vzít také jednu týmovou kostku a k ní i druhou, dvacetistěnnou. Mohou (ale nemusí) dostat také sadu karet. V takovém případě si z šesti náhodně vylosovaných ponechají pouze tři.

Vedle hřiště hráči položí desku s časomírou (na nulu umístí žeton), ale také žluté karty a žetony fyzičky. Do středu hřiště položí míč a na svoje hráče rozloží žetony fyzičky. S pomocí mince je třeba vylosovat, která strana začne v držení míče. Poté hráči podle toho rozestaví na plánu své hráče.

Hráči se střídají na tahu. Nejdříve má šanci pohnout svými fotbalisty útočník, tedy tým v držení míče. Lze posunout všechny nebo jen některé hráče, podle přání kouče. Jednotlivé postavy se mohou posunout na sousední pole zcela zdarma. Pokud ale chtějí běžet dál, musí spotřebovat jeden ze svých žetonů fyzičky. Útočníci navíc mohou používat rychlé zóny po stranách hřiště, které jim umožní rychlejší pohyb (jeden bonusový posun zdarma).

Helvetia Cup - rozehraná hra

Jakmile útočník odehraje svoje pohyby, má tutéž šanci obránce. On pak zahajuje druhou fázi kola, která se týká akcí. Bránící tým může provádět nějaké aktivity pouze v případě, že má některé hráče na stejné pozici, jako protivník. V takovém případě má na výběr hned ze tří možností – pokusit se ukrást míč, napadat soupeře nebo na něj vytvořit tlak.

Každou z těchto tří variant obrany reprezentuje na kartě hráče jeden sloupec s odpovídající ikonkou, například pro pokus o sebrání míče to je škraboška, zatímco pro fyzický útok je to symbol výbuchu. Průběh souboje je na začátku pokaždé stejný a zahrnuje hod kostkou proti hodnotě ve sloupci. Jen když hráč dokáže podhodit nebo alespoň vyrovnat číslo, má šanci na úspěch. Ovšem druhý hráč může odpovědět, pokud se mu podaří opačný test.

Ovšem fyzické napadení může skončit i faulem (a penaltou!), omráčeným hráčem nebo dokonce zraněním pro toho, kdo je terčem útoku. V první fázi rozhoduje kostka, na jejímž základě může hráč být zraněný a odstranit si několik žetonů fyzičky z karty. Pokud jich nemá dostatek, musí být střídán.

Helvetia Cup - rozehraná hra

Naopak útočník s míčem na kopačkách může přihrávat na krátkou vzdálenost bez kostky. Jediné riziko podstupuje, pokud kulatý nesmysl putuje přes pole s hráčem soupeřova týmu. Ten se může pokusit jej zachytit. Všechny přihrávky na delší vzdálenost než dvě políčka je třeba prověřit s pomocí kostky. V případě neúspěchu se odchýlí od zamýšleného směru o jedno až dvě políčka na základě výsledku a jeho porovnání s nápovědou na plánu.

Výsledek takové přihrávky závisí na tom, kdo se nachází v cílovém políčku. Útočník může míč zpracovat nebo jej hlavičkovat na bránu, ale pouze v případě, že není bráněný. Pokud se nachází na poli hráči obou týmů, má výhodu obránce, který se pokusí provést odkop a jen v případě neúspěchu jej získá útočník.

A pak je tu střelba, kterou lze provést, pokud se hráč nachází v dosahu branky (naznačeno barvou políček). Útočník nejdříve tajně vybere jednu z šesti pozic, na které lze mířit a které jsou naznačené na kartě branky. Brankář naopak vybere tolik pozic v bráně, jaká je vzdálenost hráče od branky v počtu polí. V případě, že si útočník vybral jiné místo v brance, vše závisí už pouze na jeho schopnostech – musí hodit kostkou proti své střelecké schopnosti, kterou ale musí ještě snížit o náročnost střely (v závislosti na vybraném umístění). Pouze pokud hozené číslo je nižší, může tým slavit gól.

Helvetia Cup - rozehraná hra

Útočníci mohou střílet i přímo z přihrávky (s další penalizací), což může překvapit brankaře. Po dlouhé přihrávce lze i hlavičkovat, ale hráč používá místo svojí střelecké dovednosti jinou. Při partii se lze dostat i do ofsajdu, ale míč nikdy neopustí herní plochu. V průběhu partie mohou hráči zahrát také svoje trenérské karty, kterými si vylepší svoji situaci.

Po každé změně držení míče nebo po vstřelení gólu jeden z hráčů hodí kostkou. Ta určí, kolik času uběhlo a jak se přiblížil poločas nebo konec zápasu. V případě remízy lze hrát i prodloužení a pokutové kopy. Vítězem se stává ten hráč, který nastřílí víc gólů.

Helvetia Cup je ve své základní podstatě fotbalovou simulací. Přidává několik speciálních pravidel, která zahrnují rychlý pohyb po stranách, ale bez použití karet tu máme čistý fotbal. A ačkoliv jsme měli možnost už hrát spoustu her s kopáním do míče, tahle je absolutně nejlepší a to rozdílem třídy!

Helvetia Cup - karty

Všechny ty volby v pravidlech a nápady, jak přiblížit hru skutečnosti, se zdají teď tak samozřejmé. Nikdo je však před švýcarskými autory nepoužil a právě proto se oni zapíšou do historie. Z téhle hry totiž dýchá fotbal na všechny strany, ale při tom je dynamický, zábavný a rychlý. Není to ta pomalá hra, kterou vidíte každý víkend v televizi.

Hráči mají možnost takticky plánovat, ale všechno je nakonec v rukou schopností hráčů a náhody. Kostka rozhoduje o spoustě věcí a vytváří tlak na hráče, ale zaručuje také skvělou zábavu. Zápas má atmosféru od začátku do konce a je zábavný. Na další úroveň ho posouvají možnosti překvapit soupeře zahráním karet, které má každý tým jiné.

Některé akce jsou zajímavé tím, že spolu hráči vlastně opravdu soupeří. Například ve zmíněné obranné akci vše má hned čtyři posloupné kroky, které je možné opustit předčasně v případě neúspěchu. Tak může i neúspěšný pokus o obrání vést k zisku míče, pokud se hráči s míčem zamotá pod nohy při pokusu o vyhnutí se soupeři. To způsobuje zajímavé situace a vše je vázané nejen na náhodu, ale také na individuální schopnosti hráčů.

Helvetia Cup - karty

Nejlepší na všem je ale způsob, jakým je vyřešená střelba. Míření i pohyb brankáře je pouze první částí hádanky, kterou pak může pomoci rozkrýt i to, jestli míč střelci nesjede a neprosviští těsně nad břevnem. Do šancí na úspěch se promítá vše od vzdálenosti až po umístění, což je prostě skvělé.

Pokud by někomu připadalo tohle všechno příliš složité, může začít s rodinnými pravidly. Ta jsou jednodušší a jsou vhodná také pro začátek hraní s dětmi. Schopnosti každého fotbalisty jsou zde redukované na jedno obranné a jedno útočné číslo, což je zjednodušení, které se nepodepisuje nijak výrazně na hratelnosti. Kluci (jako většinová dětská cílová skupina) si ale rychle hru osvojí a budou chtít víc. Právě to je pravý čas pro přidání pokročilých pravidel popsaných v recenzi.

Nesmíme ale zapomenout na to, že Helvetia Cup myslí i na ty, kterým jeden zápas nestačí! Nabízí tak turnaj, ve kterém se do následujících zápasů promítají zranění, únava i žluté karty. K tomu slouží speciální zápisníčky pro jednotlivé hráče, ale i pro tým. Nové karty pak získá jako výsledek pečlivých tréninků, z nichž může utratit tři body. Jediným omezením tak zůstává nabídka pouze dvou týmů v krabici, přičemž rozšíření zatím není na trhu, ale autoři vybrali potřebné peníze na Kickstarteru a tak se objeví hned pět nových týmů.

Helvetia Cup - figurky

Švýcarsko je známé kvalitními výrobky. Takový popis se rozhodně hodí i na hru Helvetia Cup. Pokud jde o grafickou prezentaci, budete naprosto nadšení. Trochu zaostává kvalita komponent, ale všechno vynahrazují krásné miniatury.

Helvetia Cup je hra, která není v našich končinách známá a je to opravdová škoda. Tohle je totiž ta pravá fotbalová hra, kterou by měl každý fanoušek mít. Pravda, nenajdeme zde Rosického ani Čecha, ale ani fantasy zaměření hře neškodí. Vypadá zajímavě, ačkoliv její mechanismy by se snadno daly přenést i do reálného světa. Třeba se o to někdy někdo pokusí. Do té doby bude ale Helvetia Cup jednoznačně nejlepší fotbalovou hrou a skvělou zábavou, která vás umí pokaždé překvapit.

*Pozn: Helvetia Cup byla před dvěma měsíci na Kickstarteru, kde tvůrci představili řadu nových týmů!
Helvetia Cup na Kickstarteru

AutorFrank Crittin, Grégoire Largey
IlustraceLorenzo Mastroianni
VydavatelAsmodee, Helvetia Games
Počet hráčů2 - 2
KategorieFantasy, Sports
MechanismySimulation
RozšířeníHelvetia Cup: DeLuxe Box, Helvetia Cup: the Ogres, Helvetia Cup: the Vampires, Helvetia Cup: Tournament Box
RodinaComponents: Miniatures, Country: Switzerland, Creatures: Monsters, Players: Two-Player Only Games, Sports: Football / Soccer, Theme: Fantasy Sports

Helvetia Cup je prakticky bezchybně provedenou hrou, která umí skvěle pobavit všechny fanoušky fotbalu. Ty, kterým honění se za mičudou nic neříká, asi příliš nepotěší, protože se pevně drží principů známých z oblíbeného sportu. Hra obsahuje řadu vynikajících nápadů a vše řeší tak, že je blízko realitě. Skvěle je vymyšlená střelba, ale celkově šířka taktických možností pro každého hráče je opravdu solidní. Vše samozřejmě ve výsledku nakonec bude záviset na hodu kostkou, ale to nevadí, protože právě proto je hra trochu nevyzpytatelná, ale především napínavá. Krásné zpracování, rodinná a turnajová pravidla pak už jen dotváří skvělý dojem, který si odnesete. Helvetia Cup je tím nejlepším z fotbalu, co si můžete na stole zahrát.

+ vynikající simulace fotbalu
+ krásné figurky
+ jazyková nezávislost