Recenze: Pick-a-Polar Bear – vyberte si svého chlupáče

Pick-a-Polar Bear - balení

Každý kdo přijede na severní pól, si nejdříve musí vybrat svého ledního medvěda. Jenže arktická krajina už dávno není tak nedotčená, jak si ji představujeme. Bílí predátoři neloví zběsile kořist na houpajících se krách, ale místo toho pokročili na potravinovém žebříčku výš. Všichni začali chodit na dvou nohách a stali se z nich průvodci. Vypadají ale všichni stejně – mají v rukou rybí konzervy a na očích sluneční brýle. A vy si mezi nimi vyberete jednoho.

To jsou informace k nezaplacení, které se dozvíte v malé karetní hře Pick-a-Polar Bear od firmy Jolly Thinkers. Autorem hry je Torsten Landsvogt a nezaměnitelnými ilustracemi hru vyzdobil na cestu k hráčům Ari Wong. Hra svým mechanismem navazuje na předchozí Pick-a-Dog (a ještě starší Formissimo od Schmidt Spiele z roku 2008), které se v příštím roce dočkáme dokonce i v českém jazyce zásluhou firmy REXhry. A teď se díky hrátkám s medvědy podíváme, na co se vlastně můžeme těšit.

Celá tahle zábava se ukrývá v malinké čtvercové krabičce, do které se tak akorát vejdou všechny potřebné karty. Nic jiného se pod portrétem dvojice velkého a malého ledního medvěda neskrývá. Tedy samozřejmě až na příručku pravidel. Ale zpět k méďům na kartách.

Pick-a-Polar Bear - připravená hra

Na první pohled uvidíte, že to nebyl jeden medvěd, ale více chlupáčů, kteří stáli ilustrátorovi modelem. Nejvýraznější rozdíl je v prostředí, ve kterém se nechali vyfotografovat. Polovina si právě vyrazila na dovolenou do teplých krajin, kde zachytil obrázek oranžové pozadí. Druhá polovina jich je nakreslená doma s modrým pozadím, které si všichni spojujeme se zimou.

Jenže to zdaleka není všechno, čím se medvídkové odlišují. Někteří mají jednu packu schovanou za zády, jiní drží plechovku se sardinkami a pouze někteří z nich mají na nose nasazené brýle. A pak jsou tu ještě malí lední medvídci – mláďata.

Tyto rozdíly tu ale nejsou jen tak pro legraci, ale budou vás velice zajímat ve chvíli, kdy začne hra. Na začátku je ale důležité pořádně zamíchat celou hromádku 110 karet. Z ní pak každý hráč dostane jednu kartu před sebe obrázkem dolů, ale ještě se na ni nikdo z účastníků nesmí dívat.

Pick-a-Polar Bear - připravená hra

Místo toho společnými silami ze zbývajících karet vytvoříte obdélník třicet karet (šest krát pět řad) a zbylé karty položíte stranou jako dobírací hromádku. Je tu ovšem jeden důleižtý rozdíl u těchto karet položených na stole, protože medvědy na nich už vidíte položené obrázkem nahoru. Tato řada medvědů může být vašimi společníky na cestách, pokud si je vyberete.

Jenže i takový výběr má svoje pravidla. Na začátku každého kola všichni hráči otočí svoji rozdanou kartu a podívají se na obrázek medvěda, jehož na ní mají. Ten má pět už výše popsaných vlastností – velikost, barvu pozadí, počet rukou, ale také brýle či plechovku rybiček. A hráči se nyní snaží na stole najít kartu, která se od něj odlišuje pouze jedním ze znaků.

Takovou kartu si hráč může vzít okamžitě k sobě, položit ji nahoru na hromádku. Tím se z ní stává nová referenční karta, ke které hledá dalšího parťáka na stole. Hledání pokračuje společně a na stole se snižuje počet medvědů tak dlouho, dokud se některý z hráčů nedostane do situace, kdy už žádný další průvodce podmínkám nevyhovuje. Jeho výkřikem kolo končí a je čas pro méně akční vyhodnocení.

Pick-a-Polar Bear - rozehraná hra

Nejdříve je třeba ověřit, že hráč, který ukončil kolo, opravdu už nemůže ve středu stolu najít žádnou další odpovídající kartu. Pokud nějakou přehlédnul, přichází o celý svůj nasbíraný balíček. V opačném případě ale dostane za ukončení kola odměnu v podobě jedné libovolné karty z rozložených karet. Pak je třeba zkontrolovat hromádky všech hráčů, jestli pořadí medvědů odpovídá podmínce jednoho rozdílu. Teprve pak si lze karty zařadit do bodovacího balíčku, ale jakákoliv jedna chyba znamená, že hráč přišel o všechny medvědy nasbírané v daném kole.

Sbírka průvodců ve středu stolu je znovu doplněna do třicítky a hra pokračuje dalším kolem. Takto se hráči snaží hledat medvědy až do chvíle, kdy už nelze sestavit plných pět řad a šest sloupců. V tu chvíli nastává poslední kolo a závěrečná šance k získání bodů. Na konci už si jen všichni hráči sečtou hromádky karet a vyhlásí jednoho (nebo více v případě remízy) vítězů.

Pick-a-Polar Bear se daří dále prošlapávat zábavnou cestičku, kterou před ním vytvořili dva jeho předchůdci. Nemůžeme sice bohužel srovnávat, ale naše dojmy z nového přírůstku jsou více než pozitivní.

Pick-a-Polar Bear - rozehraná hra

Tahle karetní zábava není nic pro zbrklé hráče. Stačí jedna drobná chyba nebo přehlédnutí a přijdete o úlovek z celého jednoho kola. Dle našich zkušeností se i z takovéto hry lze ještě na ostatní dotáhnout, ale vyžaduje to opravdu bezchybný výkon v ostatních kolech.

Herní doba novinky se pohybuje kolem patnácti minut a počet hráčů na to nemá žádný vliv. Karet je vždy stejně a kola jsou ve více protivnících naopak ještě rychlejší. Díky tomu je tahle hra skvělým kandidátem na bitvy v maximálních pěti hráčích. Ale překvapivě napínavé a vyrovnané partie si užijete třeba i jen ve dvou.

Jenže tím naštěstí všechno dobrodružství za polárním kruhem nekončí. Na zkušené hráče čekají nové složitější varianty, které přidávají do partie nové výzvy. První z nich je karta pro zpomalení vedoucího hráče. Takové rozšíření určitě uvítají slabší hráči, protože právě zde leží největší problém této karetní hry – pokud je někdo v hledání karet dobrý, budete s ním těžko soupeřit a takto mu můžete alespoň ztížit pozici. Karta nerovnosti mu zakazuje sebrat medvěda, který je identický jako ten, kterého sebral jako posledního v minulém kole.

Pick-a-Polar Bear - karty

Druhou novinkou jsou bonusová kola, která přináší legraci do jinak nudné přípravy herního plánu. Takových bonusových karet může být do balíčku zamícháno až osm. Jejich objevení zastaví rozdávání karet a zahájí speciální postřehový úkol pro všechny hráče. Každá bonusová karta obsahuje dvě vlastnosti polárního medvěda. Na hráčích je, aby co nejrychleji vykřikli správné číslo. To jim přinese bonusové dva body, ale špatná odpověď naopak dva body odečítá, takže pozor na ukvapené výkřiky!

Vizuální zpracování je velice osobité a nemusí oslovit úplně každého. Současně je ale důležité, aby hráči na kartách byli schopní snadno identifikovat rozdíly mezi obrázky. A to se daří obrázkům skvěle a po prvních několika kolech uvidíte rozdíly na první pohled. To je určitě známkou skvělého grafického rozvržení.

Pick-a-Polar Bear má všechno, co by taková správná rychlá reakční karetní hra měla mít. Originální vizuální stránku, jednoduchý nápad, variabilní obtížnost a především chytlavou hratelnost. Můžeme ji tedy srdečně doporučit a současně můžeme být opravdu rádi, že se už brzy dočkáme pejskové verze v kompletně české lokalizaci. Můžete se tedy buď těšit nebo si sehnat prozatím lední medvědy a začít trénovat.

AutorTorsten Landsvogt
IlustraceAri Wong
VydavatelAURUM, Inc., Devir, Jolly Thinkers, Zhiyanjia
Počet hráčů1 - 5
Herní doba15
KategorieAction / Dexterity, Animals, Card Game, Party Game, Puzzle, Real-time
MechanismyPattern Recognition
RozšířeníPick-a-Polar Bear: Pig and Dog Expansion
RodinaAnimals: Bears, Series: Jolly Pets
Alternativní názvyPick-a-Oso polar, 豬朋狗友-北極熊, 피카폴라베어

Pick-a-Polar Bear je jednoduchá karetní hra, ve které všechno záleží na pozorovacích schopnostech a rychlosti. Podle počátečního obrázku medvěda se snažíte hledat další kamarády, kteří se liší vždy pouze v jedné vlastnosti. Těch vzhledů je ale hned několik a ve snaze o rychlost je snadné se splést. Hráči s chybou ale nedostanou žádné body, zatímco ostatní se mohou těšit z hodnoty odpovídající počtu nasbíraných karet. Proto je lepší se držet trochu při zemi a raději spolehlivě sbírat medvědy. Hra je velice jednoduchá, naučíte ji ostatní během dvou minut a užijete si s ní spoustu zábavy. Přitom celá partie netrvá dlouho a v případě, že by vám připadala výzva příliš jednoduchá, můžete si hru ztížit s pomocí několika dodatečných pravidel. Ve vyrovnaných závodech pak mohou rozhodovat i takové detaily, jako jestli hráč sedí ke kartám čelem nebo je má vzhůru nohama. Jednoduchý nápad dělá z Pick-a-Polar Bear skvělou volbu, která výtečně pobaví a hodí se do jakékoliv společnosti.

+ zajímavé ilustrace
+ jednoduchý a originální mechanismus
+ náročné hledání