Recenze: Pylos – pyramida z koulí

Postavit z kuliček pyramidu může znít bláznivě. Jenže přitom to není až tak jednoduché. Jen musíte mít prostor, kam se jejich kulaté nožičky zapřou, aby jim to pod nátlakem jejich kulatých kamarádů na kulatých ramínkách nezačalo ujíždět. Ale jásat můžete teprve ve chvíli, kdy se na úplný vrcholek vykoulí ta poslední kulička ze všech a může se radostně zatočit. Kulatá pyramida je hotová! Egypťané by záviděli!

Hráči si mohou také postavit svoji pyramidu z dřevěných kuliček. Zásluhu na tom má společnost Gigamic, která představila poprvé už v roce 1994 s jednoduchým názvem Pylos. Na krabici se v kolonce autor od té doby objevuje jméno David G. Royffe. Mezi pravidly se v průběhu let objevila spousta jazyků a nakonec konečně i čeština. To je zásluhou oficiálního českého distributora všech her od francouzského Gigamicu – společnosti Billard Centrum.

Podobně jako další hry v dřevěné sérii – Quixo (recenze), Quoridor (recenze) nebo Quarto (recenze), i Pylos se může pochlubit čtvercovou černou krabicí, která má však tentokrát o trošku menší rozměry. Uvnitř však opět najdete pořádnou dávku dřeva. Většina z něj je opracovaná do podoby krásných hladkých kuliček dvou barev – světle a tmavě hnědé, po patnácti od každé barvy. Kuličky jsou stejné, s jakými jsme se setkali už u logické hry Eclipse od stejného výrobce.

Všechny můžete schovat do látkového pytlíku, který zabrání alespoň tomu, aby při přenosu putovali kulatí nezbedníci po celé krabici. Jiný smysl v této hře pytlík opět nemá a spíše je takovým příjemným bonusem.

Poslední a nejdůležitější komponentou, bez které by kuličky byly asi ztracené, je hrací plán čtvercového tvaru. Po jeho obvodu najdeme drážku jako v logickém a také kuličkovém Abalone (recenze). V jeho středu je pak útvar složený z šestnácti důlků připravených jako základna pro kuličky. Samozřejmě mají čtvercový tvar 4×4 a čekají, až na nich vyroste celá pyramida.

Na začátku hry si prostě a jednoduše vezmete všech třicet kuliček a rozložíte je do drážky po straně hracího plánu. Tomuto místu se říká zásobník. Každý ze soupeřů by měl ideálně mít kuličky svojí barvy blíže sobě, což samozřejmě usnadňuje manipulaci. Samotná drážka je velká přesně tak, aby se do ní celá třicítka dřevených kuliček narovnala. Hráči si pak pouze určí, kdo bude začínat (třeba losem – zde lze poprvé a naposledy využít látkový pytlík) a stavěcí partie může začít.

Hráč, který je na tahu má na začátku hry jednu jedinou možnost – položit některou ze svých kuliček na plán a to podle svého uvážení do libovolné ze šestnácti proláklin. Jak se začne základna zaplňovat oběma barvami kuliček, dříve nebo později na ploše vznikne z některých kuliček čtverec. Tak říkáme čtyřem kuličkám, které jsou umístěny do čtyř sousedních důlků.

Tím vznikne možnost položit kuličku nejen do základního patra, ale také začít stavět nahoru a vytvořit druhé, pak třetí a čtvrté patro. A protože hra je na začátku hodně o postřehu, rozšíří se nabídka hráčů o jednu novou volbu – mohou totiž vzít kuličku nejen ze zásoby na okruhu desky, ale také kuličku, kterou již jednou položili. Pro přesun kuličky platí pouze dvě jednoduchá omezení – kulička se vždy musí posunout alespoň o jedno patro vzhůru (nelze ji přemisťovat v rámci jednoho patra) a nesmí tvořit podpěru jiným kuličkám. Pyramidu tedy nelze bořit.

Kromě těchto základních tahů můžete dosáhnout ještě jednoho speciálního – pokud se totiž někomu z hráčů podaří sestavit čtverec pouze z kuliček svojí barvy, získá velkou výhodu. Může si totiž z hracího plánu vzít zpět až dvě kuličky. To je většinou velice důležitá situace, díky které se dostane ve hře hodně dopředu.

Proč to hráči pomůže? Protože vítězem se stává ten ze soupeřů, který umístí svoji kuličku jako poslední na vrcholek pyramidy. Právě jeho barva totiž bude vévodit celé stavbě.

Cesta k vítězství je těžší, než se na první pohled zdá. Zpočátku totiž vypadá hra trochu zmateně – kuličky můžete na plánu přeskládávat. Cíl však je vždy jeden a tedy mít v zásobě více kuliček než soupeř. Pokud se nikomu nepodaří získat v průběhu hry žádnou výhodu, pak vyhraje ten hráč, který nezačínal, což je spravedlivé.

Jenže to se vám určitě nestane. Netvrdíme, že se pokaždé podaří vytvořit čtverec z kuliček jedné barvy, to určitě ne, ale vítězství lze dosáhnout také jiným způsobem. Kuličku v zásobníku si totiž ušetříte i přesunem kuliček z jiného místa na hracím plánu. Tím získáte o tah navíc a přeskočíte v pořadí svého soupeře.

Důmyslný a přitom velmi jednoduchý herní systém umožňuje zajímavé tahy. Nejzásadnější v této hře je blokování soupeřových kamenů. Pokud se vám podaří třeba postavit svůj kámen na trojici soupeřovy barvy, ten už se k nim v partii nemůže znovu dostat.

V partii je důležité mít přehled nejen o svých, ale i o soupeřových možnostech. Nesmíte mu totiž nahrávat. Pokud mu například svým tahem vytvoříte nové patro, poskytnete mu zdarma šanci přesunout kuličku. Ale zde právě je ten zádrhel – hráč totiž musí mít na hracím plánu volnou kuličku, aby mohl tohoto tahu využít. Je tedy pouze na hráči, aby dokázal určit správně místo, kde se mu vyplatí čtverec postavit. Často samozřejmě položením jedné kuličky vzniknou v dalším patře hned dvě místa.

Další síla Pylosu je v obrovské rychlosti. Podobně jako další hry z dřevěné řady Gigamicu, i partička Pylosu je otázkou několika minut. Tedy pokud proti vám nestojí extrémně přemýšlivý člověk. Každý tah je otázkou vteřin a můžete si jej v klidu promýšlet, i když zrovna pokládá kuličku soupeř. Všechno pak elegantně odsýpá a i s přesouváním a braním kuliček zpět jeden souboj nepřesáhne čtvrthodinku. Tím se řadí Pylos k opravdovým logickým rychlíkům.

Elegantní a jednoduchá strategie překvapivě zaujme i menší děti. Kuličky vypadají opravdu pěkně a stavění pyramidy je už samo o sobě lákavé. Když k tomu pak připočítáme opravdu precizní zpracování – všechno je ze dřeva, dostaneme opravdu luxusní logický skvost.

Pylos nedělá dřevěné edici vůbec žádnou ostudu. Ačkoliv není tak kouzelný, jako třeba Quixo, přesto nabízí spoustu zábavy pro dva zamyšlené soupeře. Pro milovníky logických rychlíků, které navíc skvěle vypadají, je tohle vynikající přírůstek do sbírky.

AutorDavid G. Royffe
Ilustrace(Uncredited)
VydavatelEricsson, Fundex, Gigamic, Great American Trading Company, Hachette Boardgames UK, Korea Boardgames, Mitra, Strat-O-Sphere Ltd
Rok vydání1993
Počet hráčů2 - 2
Herní doba10
(14 voters)
KategorieAbstract Strategy
MechanismyHand Management, Pattern Building, Square Grid
RodinaCategory: Combinatorial, Components: 3-Dimensional (3D), Components: 4 x 4 Grids, Components: Marbles, Components: Wooden pieces & boards, Digital Implementations: Board Game Arena, Misc: Mensa Select, Players: Two-Player Only Games, Series: Basic (Gigamic), Series: Classic (Gigamic)
Alternativní názvyOp naar de Top, Pylos, Pylos Classic, Pylos Deluxe, Pylos Géant, Pylos Mini, Pylos Pocket, Pylos Travel, Pyraos, Pyraos Classic, Queops, Strat-O-Sphere, 필로스

Recenze: Pylos – pyramida z koulí

+ elegantní design