Recenze: Quarantine – pacienti čekají

Quarantine - balení

Před nemocnicí se tvořila fronta. Když Peter vykouknul z okna, zcela jasně mohl vidět do tváří rozzuřených pacientů. Jeho nemocnice měla spoustu prázdných lůžek, jenže je trápila epidemie, díky které musel některé pokoje zavřít. Dezinfekce nebyla ještě dokončena a venku stály postavy, kterým bylo každou hodinu hůř. Tohle byly chvíle, kdy litoval, že si vybral zrovna práci doktora..

Možná na chvilku zalitujete také. I vás čekají podobně krušné chvilky, ačkoliv vám nehrozí žádné konfrontace s pacienty. Ty budou představovat neškodné kostičky. Právě ty mohou jako jediné onemocnět v deskové hře Quarantine od Mercury Games. Hru vytvořil v roce 2013 Mark Klassen a ilustroval Michael Christopher. U nás ji koupíte v distribuci společnosti Tomovy hry.

Nemocnice? Řekli jste nemocnice? Starání se o pacienty? Tohle už jsme někde slyšeli.. No ano, samozřejmě, nostalgické vzpomínky zabloudily až do roku 1997, kdy vyšla na PC a tehdejší žhavý operační systém DOS hra s názvem Theme Hospital. A teď, o šestnáct let později, se můžeme zase do nemocnice s velkou injekční stříkačkou vrátit a vyléčit pár nových pacientů. Kdo z nás starých herních harcovníků by řekl ne? Ale určitě hra přiláká svým moderním vzhledem i spoustu mladších zájemců.

Quarantine - připravená hra

Všechno, co budeme potřebovat k jejímu rozjetí, najdete uvnitř krabice s křížkem, symbolem zamoření a čtveřicí pokojů. V každém z nich se děle něco, ale především zde všude pobíhají neposedné bakterie a viry. Doktoři a sestřičky si nevědí rady. Snad na nás nevyskočí taky, kdy zvedneme víko krabice ve tvaru Carcassonne (recenze).

Uvnitř pod brožurkou s pravidly na nás nečeká žádný herní plán s podlažími nemocnice, jak bychom čekali. Místo toho jsou zde archy s čtvercovými dílky, které budou tvořit základ všeho. Všechny do jednoho představují nějakou místnost, většina z nich obsahuje nějaká ta nemocniční lůžka a v rozích jednu čtvrtinu sesterny.

Mezi dílky najdeme ale i speciální, které mají jiné rozložení nábytku, ale především nějaký ten nápis a pár symbolů, které by nám měli objasnit jejich fungování. To ale zatím zůstane záhadou. Místo toho utečeme od zelených, modrých, žlutých a červených pokojů k dalším, neméně důležitých komponentám.

Quarantine - rozehraná hra

Velkou důležitost v Quarantine mají také barevné kostičky. Ty všechny zavřete do temnoty přiloženého sametového pytlíku. Tohle jsou vaši pacienti, které z něj budete losovat a stavět před svoji nemocnici do fronty. Ve hře vám určitě rády pomohou také velké kulaté dřevěné žetony akcí a červené křížky bonusových akcí.

Na začátku partie smetete všechny pacienty (kostičky) do pytlíku a položíte jej stranou. Každý z hráčů si vybere jednu kartičku haly nemocnice (s názvem a vchodem) a k ní také od každé barvy pokojů jeden dílek. Tyto dílky jsou označené písmenem S na zadní straně a snadno je tak najdete. Nyní si všichni současně vytvoří mapku svojí malé, startovní, nemocnice. Jediným omezením je, že musí dílky na sebe navazovat dveřmi, aby bylo možné se vždy dostat z pokoje až do haly.

K tomu vyberete náhodně osm speciálních dílků (z celkových čtrnácti druhů), které vám budou dělat ve hře společnost. Počet hráčů pak určí množství místností v každé této speciální hromádce. Ostatní v partii nepoužijete, ale těchto osm balíčků rozložíte stranou na dosah všech hráčů. K nim zatím položíte i hromádku červených křížků. Začínající hráč si před sebe položí čtyři bílé akční disky a všechno je připraveno k léčení.

Quarantine - rozehraná hra

Tah každého hráče se skládá ze dvou částí. Nejdříve dostane nové kostičky pro svoji nemocnici, a pak může provést čtveřici libovolných akcí z nabídky. Losování ale nedělá přímo on, ale naopak jeden ze sousedních hráčů, který vybere přesně čtyři kostičky z pytlíku. Teprve z dlaně si hráč na tahu losuje po jedné a nově příchozí pacienty pokládá před svoji nemocnici.

Jenže při popisu hry jsme vám zatajili, že kromě kostiček pacientů odpovídajících barvou pokojům se v pytlíku nachází také šedé barvy nákazy. A viry nečekají venku, až na ně přijde řada, místo toho se protáhnou dveřmi, ventilací a vniknou do některého pokoje. Volba umístění šedé kostičky znovu leží na soupeřích a ne na vás. Pokud ale už v nemocnici nákaza je, musí se rozšiřovat z jednoho místa a všechny šedé kostičky spolu musí sousedit.

A teď je konečně čas pozvat pacienty dovnitř. To je právě první a také nejoblíbenější akce z nabídky. Jenže pacienti jsou nároční a chtějí být léčení pouze v místnostech, které odpovídají jejich barvě. Pokud takový volný pokoj nemáte, nemůžete dál pokračovat v zvaní pacientů (pořadí, ve kterém přišli, se musí dodržovat), protože v každé místnosti můžete ubytovat pouze jednoho nemocného. Pravděpodobně kvůli nebezpečnému viru, který se všude šíří.

Quarantine - rozehraná hra

Nemocní lidé, kteří už vám leží na postelích, mohou být využitím další akce vyléčení. Jenže vždy můžete uzdravit pouze kostičky jedné barvy, což není nijak povzbuzující. Ale můžete si tak zase udělat místo pro nové pacienty postávající netrpělivě venku. Takovou vyléčenou kostičku neodevzdáte zpět, ale ponecháte si ji.

Zdravé kostičky slouží ve hře jako platidlo, které jste si tvrdě vydřeli. Právě za něj můžete kupovat nové dílky a to jak dodatečných pokojů, tak také speciálních místností. U barevných dílků je to jednoduché, prostě zaplatíte dvě kostičky a nový pokoj je váš.

Ovšem u místností, které vám přinesou nové akce, musíte nejdříve učinit nabídku. Jenže předkupní právo za stejnou cenu mají ostatní a teprve, pokud kostičky obstojí čelem všem soupeřům, můžete si místnost v následujícím kole opravdu koupit. Cenu jste si už ale určili sami v předchozím kole.

Quarantine - rozehraná hra

Další možnosti kola jsou už jednodušší. Můžete dekontaminovat pokoj, který je zamořený šedou kostičkou, akcí renovace přemístit až dvě místnosti v nemocnici jinam a nechybí ani šance změnit pořadí pacientů čekajících ve frontě. Ale pouze jednu kostičku můžete vzít a položit ji na libovolné jiné místo.

Hráči sledují svoje odehrané akce jednoduše pomocí bílých žetonů, které předávají dalšímu hráči v pořadí. Dokonce si mohou některou akci nechat do příštího kola. V takovém případě nahradí bílé kolečko červeným křížkem, který si položí před sebe a mohou jej utratit kdykoliv v následujících kolech.

Partie plná nákaz a léčení probíhá dál až do chvíle, než vám dojde v pytlíku zásoba kostiček. To je jasným znamením, že se jedná o poslední kolo. Máte šanci ještě dokončit několik málo činností, což je důležité. Za pacienty ve frontě před nemocnicí na vás čekají trestné body. Naopak kladný zisk dostanete za každý speciální dílek v nemocnici, dokončenou sesternu ze čtyř dílků (na to musíte myslet při stavbě nemocnice) a každé dvě kostičky vyléčených pacientů, které vám zbyly. Celkový součet bodů určí vítěze.

Quarantine - dílky

Quarantine je moc pěkná a jednoduchá hra, která si vás získá především svým tématem a nenáročností. Léčení nemocných lidí je prostě fajn a je jedno, jestli jste jinak povoláním hasič, obsluha CNC stroje nebo úředník. Poskytuje vám to příjemný pocit, že děláte něco dobrého a to přesto, že je to vlastně jen jako. Možná jen toho stavění je zde trochu méně, než byste podle námětu hry čekali.

Celá hra plyne v takové opravdu příjemné a přátelské atmosféře. A to přesto, že si vlastně hráči neustále škodí a posílají si navzájem kostičky virů. Správným umístěním šedých kostiček můžete velice výrazně ovlivnit šance soupeře v jeho dalším tahu, protože velmi často nejdříve musí právě dekontaminovat nemocnici. A zablokování nějaké životně důležité přídavné akce se opravdu hodí.

Právě skutečnost, že si vlastně sami nevybíráte kostičky, ale losujete je soupeřům, dodává hře strašně zajímavý podtext. Současně také zapojuje do partie neustále i jiné hráče, kteří zrovna nejsou na tahu. To potěší především v partiích více hráčů, kdy by jinak ostatní jen nečinně čekali.

Quarantine - dílky

A když už jsme se dostali k počtům hráčů. Každý si staví nemocnici před sebou a navzájem se soupeři ovlivňují pouze losováním kostiček a pokládáním virů. Díky tomu se liší zážitek pouze počtem dostupných kartiček, herní doba ale zůstává stejná a drží se hluboko pod hranicí hodiny. Většina partií se pohybuje kolem časového horizontu 45 minut.

Hlavní potíží Quarantine je rozhodně fakt, že dílky speciálních akcí nejsou srovnatelně silné. Některé jsou užitečnější než jiné a jakmile to budete vědět, strhne se o ně opravdová bitka. Jenže ne vždy jsou všechny zajímavé ve hře, což zaručuje spolu s losováním kostiček tu kýženou variabilitu mezi partiemi. A je překvapivě dostatečná, protože u rodinného hraní nepotřebujete úplně jiný zážitek z každé hry. Jen jiné volby. A těch se dočkáte. Navíc se asi ani nepředpokládá, že by Quarantine byla hra na každodenní hraní.

Setkáte se zde s nepopiratelnou náhodou v podobě losování kostiček. Ty vám mohou zcela zkřížit plány. Ale přesně o tom vedení nemocnice je – o přípravě na nečekané. Máte na to podstatně méně času a také na vás zanechají škody v případě smůly větší stopy.

Quarantine - dílky

Celkově na nás dělá velice dobrý dojem také grafika hry, která je přehledná a krásně nemocničně čistá. Bílá sice vyzařuje především ze speciálních místností, ale i tak se cítíte opravdu jako v nemocnici. A pak jsou tu samozřejmě krásně zpracované červené křížky, díky kterým si rádi budete schovávat akce do příště.

Quarantine je moc pěknou rodinnou hrou, ve které si můžete s dětmi zahrát na nemocnici. Kromě pravidel zde nenajdete žádný jazykově závislý prvek a můžete se tak snadno ponořit pod minimální věk doporučený výrobci a jít na deset a třeba i na osm let. Téma ve své podstatě není nijak nevhodné. Quarantine si pro nás připravila příjemnou dávku taktizování, stavby a plánování, která rychle uteče a přináší s sebou zajímavé možnosti. Takže jsme se vlastně všichni nechali nakazit a teď nás nečeká nic jiného než právě karanténa. A třeba tam budeme hrát právě tuhle hru..

Hru k recenzi věnovala společnost Tomovy hry. Děkujeme.

AutorMark Klassen
IlustraceMichael Christopher
VydavatelMercury Games
(11 voters)
KategorieMedical
MechanismyAction Points, Tile Placement
RozšířeníQuarantine: First Aid Expansion
RodinaMedical: Hospitals / Clinics, Organizations: The Game Artisans of Canada

Recenze: Quarantine – pacienti čekají
Quarantine je elegantní rodinnou hrou, ve které se zhostíte role manažera nemocnice. Budete rozšiřovat svoji kliniku ve snaze přijmout a vyléčit co nejvíce pacientů. Jenže kromě fronty před vchodem budete bojovat především s všudypřítomnou nákazou, která čas od času zaviní karanténu některého vašeho oddělení. Hráči si mohou nakoupit nové barevné pokoje pro pacienty, ale především speciální místnosti, které jim vylepší další možnosti v průběhu partie. Ta je krátká a spoléhá na základní pravidla je s několika možnostmi. Díky tomu je velmi vhodná jako vstupní hra do světa deskových her. V orientaci počtu zbývajících akcí v kole vám pomáhají bílé žetony a červené křížky, jejichž prostřednictvím si můžete nechat nějaké činnosti do následujících tahů. Kostičky vám losují soupeři, ale vy si teprve náhodně vybíráte pořadí, v jakém se nemocní postaví k dveřím do nemocnice. Jen některé místnosti jsou výrazně výhodnější a silnější než ostatní, takže ačkoliv je nabídka vždy trochu jiná, soupeřit budete často o podobné výhody. Quarantine je svým tématem a pohodovou hrou velmi lákavým bonbónkem, který obsahuje krásnou grafiku a zpracování, zábava daleko od nebezpečného viru nudy.

+ jednoduchá rodinná hra
+ krásné ilustrace a zpracování
+ vděčné téma