Recenze: Ramsesova Pyramida celá z Lega

O tom, že se rozrůstá herní publikum a zájem lidí o deskové hry vypovídá neustále narůstající počet nových her s novými nápady. Přesto nás zpočátku mile překvapilo zapojení gigantické společnosti Lego, která vytvořila celkem deset dětských legových her. Obstojí tyto hry v konkurenci klasických deskových her?

Určitě téměř každé dítě drželo v ruce kostičku Lega. Tvořilo fantastická města, která umělo naplnit neuvěřitelnými příběhy a dokázalo si takto vyhrát několik hodin v kuse. Lego je stavebnice, ve které se fantazii meze nekladou. Stačí se jen podívat, co všechno z něj lze vytvořit a na to někdy nestačí ani procházka po Legolandu.

Ve světě dnes má z Lega svoje místo již leccos. Nejdříve se jednalo jen o krabici plastových komponent, postupně jsme se mohli setkat i s plyšovými figurkami a s nástupem moderní techniky přišly na řadu počítačové hry. Nadšenci s Legem vytvářejí krátké filmy a po dnešku si můžete s Legem zahrát i hru na svém stole. Už tak chybí snad pouze celovečerní film, ale to je v dnešní době, kdy vzniká i film o Facebooku asi jen otázka času..

Ramsesova pyramida je vlaková loď desítky Lego her se sloganem „Stavěj – hraj – měň“. V pozadí celé tvorby stojí muž jménem Cephas Howard, který se vývoji Lego her věnuje naplno již celé tři roky. Při přípravě této hry mu však pomáhal také muž, jehož jméno je mnohem známější, Reiner Knizia (tvůrce například Černých ovcí nebo Callista).

V balení krabice najdete přesně to, co byste očekávali v krabici Lega. Desítky různých kostek, postaviček a dalších drobných komponent. Jelikož se ve hře jedná o pyramidu,objevíte zde zlaté svícny, tajné chrámy, magické krystaly a dokonce i nebezpečné mumie. Po rozbalení si hru asi nebude umět plně představit, protože hromada kostek a základní hrací plocha vám s tím moc nepomohou. Samotný obrázek na krabici ale vypovídá velmi dobře o tom, jak samotná hra bude vypadat.

Mezi spoustou komponent si zaslouží zvláštní zmínku hrací kostka. Možná byste chtěli namítnout, co na takové kostce, která se vyskytuje téměř v každé hře, může být objevného. To jste ale opravdu neviděli tu od Lega. Jedná se totiž o kostku, kterou můžete vytvářet i vy sami. Jak?

Rohy kostky jsou z gumy, takže nehrozí žádné obouchání nábytku nebo příliš velký hluk při samotném házení. Co je ale mnohem lepším efektem gumových stran je, že děti nemusí vyvinout takovou sílu, aby se kostka přetáčela. Každá z jejích stran je tvořena čtveřicí čudlíků, na které umisťujete destičky s hodnotami kostky. Můžete použít ty, které jsou přímo určené pro hru a rozestavit si je pokaždé jinak, nebo si kostku upravíte zcela podle sebe. Pro pozdější odstraňování destiček z kostky je v balení dokonce obsažen speciální klíč. Je vidět, že autoři mysleli opravdu na všechno.

Zpracování celé hry je v kvalitním legovském stylu. Takže nemusíte mít strach, pokud byste váhali o možném poškození hry malými dětmi. Všechny komponenty hry jsou vyrobeny v kvalitě, na jakou jsme zvyklí z klasických legovských stavebnic. Jediný problém by mohl nastat v případě základní desky, která je z poněkud měkčího plastu, takže by mohlo dojít v případě neopatrného zacházení k jejímu poškození.

Nová kolekce her od Lega v sobě skýtá rovnou dva druhy zábavy. Jedním je klasické stavění, ale tentokrát se jedná o postavení celé hrací plochy podle předlohy. Vnáší to do hry zatím nepoznaný prvek, protože hráči hru poznají do nejmenších detailů, ještě než se vůbec pustí do hraní. Budou tedy přesně vědět, co od hry můžou očekávat a co ne. Přece jen, kdy si takhle pěkně můžete postavit vlastní deskovou hru. Už v samotných pravidlech je na sestavení hry upozorněno, s poznámkou, že právě během skládání se hráči naučí používat všechny prvky hry. Navíc si ke hře vytvoří mnohem lepší vztah než v případě, že by k ní pouze sedli a hráli.

O tom, že stavění je důležitou součástí hry, jistě svědčí téměř dvacetistránkový manuál k poskládání Ramsesovy pyramidy. Je zde přesně krok za krokem názorně pomocí obrázků popsáno samotné složení hracího plánu. Celá pyramida je sestavena velmi důmyslně, a tak se nemusíte bát, že by vám v průběhu hry spadla nebo se nějaká její část hraním poškodila. Každé patro (vyjma spodních dvou základních) lze z pyramidy odstranit a případně pootočit (viz pravidla).

Snadné rozkládání pyramidy slouží nejen jako jeden z herních prvků, ale také k uskladnění hry, které je nakreslené na vnitřní straně krabice. Stačí totiž sejmout horní patra pyramidy, vše ostatní nechat sestavené a všechny komponenty se vám v klidu do krabice vejdou. Přitom samotné balení nemá žádné obří rozměry, naopak krabice má takovou tu správnou velikost.

Druhou zábavou je pochopitelně samotné hraní hry, a to dle jednoduchých pravidel – jedná se přeci o primárně dětskou hru. Knížečka s pravidly vypadá na první pohled velmi obsáhle, ale první zdání klame. Jedná se totiž o soubor pravidel s různými jazykovými mutacemi, kde vedle češtiny a slovenštiny najdete třeba ruštinu či polštinu. Samotná pravidla se nacházejí na čtyřech stránkách velikosti A6 a pouze dvě vám stačí k první hře.

Partie je určena pro dva až čtyři hráče, kteří dostanou každý do ruky jednu barevnou figurku, která bude znázorňovat jejich dobrodruha. V rozích hracího plánu mají pak svoje stany odpovídající barvy, do nichž si mohou ukládat svoje ukořistěné krystaly. Pouze s jejich pomocí mohou dosáhnout vrcholku pyramidy a utkat se s mumií krále Ramsese, která se chystá dobýt Egypt.

Na začátku partie se všichni hráči vydají na průzkum kolem pyramidy, během něhož mohou získat volně ležící krystaly nebo alespoň nahlédnout do tajemných chrámů, v nichž se ukrývají další krystaly, které však nelze získat. Ale pozor, chrámy jsou kouzelné a neustále mění svoji pozici!

Během prvních kol (je celkem osm hnědých pozic s tajemnými chrámy) postupně hráči navštěvují jednotlivá místa. Pohybují se na základě hodu kostkou o jedno, dvě či tři políčka na základě hozených puntíků. Pokud dorazí na místo hráč jako první, může si za odměnu vzít volně ležící krystal a odnést si jej do svého stanu.

V případě, že už na zemi žádný krystal neleží, nezbývá než využít druhé možnosti a nahlédnout pod pokličku tajného chrámu. Nyní musí zapojit paměťové buňky a zapamatovat si, jaký krystal zde leží. Pak může hráč chrám i s krystalem přemístit na libovolnou volnou hnědou destičku kolem v okolí pyramidy, aby zmátl soupeře nebo jim znemožnil zjištění jeho barvy.

Jakmile hráči oběhnou kolečko, mohou začít stoupat na pyramidu, vstříc králi mumií. Opět hází kostkou a podle počtu hozených puntíků se posunou vzhůru o odpovídající počet pater (celá pyramida má sedm pater). Při možnosti posunout se až o tři patra za kolo by se zdálo snadné dorazit na špičku pyramidy. Jenže pokud chcete na dané patro vstoupit, musíte vlastnit krystal odpovídající barvy nebo vědět, ve kterém chrámu se nachází, abyste mohli použít jeho sílu, jinak na plošinu nesmíte vstoupit.

Kouzlo je v tom, že na jednom patře má každá strana pyramidy svou barvu, můžete se tedy místo hodu kostkou přesunout na libovolnou jinou stranu pyramidy na stejné úrovni. Cestu vzhůru vám navíc budou znepříjemňovat mumie, které začnou sestupovat dolů, kdykoliv některý z hráčů hodí trojku na kostce, u níž je zobrazen symbol mumie (i v průběhu první fáze hry). Na takové místo nesmí vstoupit žádná z figurek dobrodruhů, a pokud již tam je, pak je shozena z pyramidy až dolů.

Aby bylo soupeření ještě zajímavější, mohou hráči ještě otáčet horními patry pyramidy, pokud hodí stranu s jedním puntíkem a ovlivňovat tak pozici hráčů i směr sestupování mumií. Nebo v případě, že hodí dvojku s černým rohem, mohou soupeři uloupit jeden z jeho nastřádaných krystalů.

Jakmile se někomu podaří vystoupat do posledního patra, vyhnout se při tom mumiím a využít správně sílu krystalů, musí nyní porazit krále Ramsese. K tomu již stačí hodit na kostce nejvyšší hodnotu, tedy tři puntíky. Na závěr si za odměnu může nasadit korunu krále mumií a získává poklad obsažený uvnitř pyramidy.

Samotný herní princip je opravdu jednoduchý a trochu slabší, ale tohoto problému si jsou jistě tvůrci vědomi, proto nabádají hráče k samotnému vymýšlení pravidel. Děti hra bude určitě bavit, protože se jim do cesty postaví nebezpečné mumie a jejich úkolem je zachránit pyramidu, kterou předtím tak pracně postavili.

Bohužel příručka pravidel není v některých ohledech zcela jednoznačná, například vůbec nezmiňuje nutnost házet kostkou v první fázi hry. Pro případ nejasností naštěstí existuje na internetových stránkách http://hry.lego.cz opravdu pěkně graficky zpracovaný videonávod, který vás provede naprosto dokonale po zákoutích celé Ramsesovy pyramidy. V něm přesně zjistíte, co daná hra obsahuje, jak se skládá a její přesná interaktivní pravidla včetně podrobného popisu znaků na hrací kostce.

Samotní autoři nabádají děti k vymýšlení vlastních pravidel, čímž se snaží podpořit kreativitu malých dětí. Připadá jim tak, že vytváří svoji vlastní hru. Na výše zmíněných internetových stránkách navíc v budoucnosti mají přibývat i domácí pravidla, které vymysleli ostatní děti z celého světa, což ještě více podporuje jejich tvořivost. Bohužel se nám v současnosti nepodařilo najít formulář pro zaslání těchto pravidel.

Jako návod jim připravili několik jednoduchých variant hry – týmovou (proti mumiím, které vyhrají, když se jim podaří sestoupit dolů z pyramidy), jednodušší (král mumií nejdříve musí vystoupit na vrchol pyramidy, než může začít posílat po hráčích mumie) nebo se speciálním pokladem (na konci musí hráč dokázat odhalit chrámy čtyř barev). Samotná rozšiřující pravidla jsou opravdu jednoduchá proto tvůrci předpokládají, že si děti budou dál vymýšlet svá vlastní pravidla a tak tuto hru obohacovat.

Ramsesova pyramida má pozitivní vliv i na paměťové schopnosti díky nutnosti pamatovat si pozici tajných krystalů. Jedná se o rychlou a jednoduchou hru, která podpoří fantazii a umožní dětem jednoduše si změnit pravidla. A všechno to je provedené s opravdovou precizností, kterou u Lega očekáváme.

Ramsesova pyramida je dobrá volba, pokud chcete děti, které mají v oblibě stavby z Lega, přivést netradičním způsobem k deskovým hrám. Hru však zároveň doporučujeme i všem, kteří si rádi zavzpomínají na dětství strávené s magickými kostičkami Lega, protože ode dneška má hraní s Legem naprosto jinou podobu.

Recenze na dětskou hru jsou specifické. V závislosti zachování srovnatelných hodnocení je v tabulce uvedeno hodnocení podle totožných kritérií, jako u jiných her. Pokud o této hře uvažujete pro svoje děti a ty mají navíc rády Lego, můžete bez obav k hodnocení přičíst 10% za dětský pohled.

AutorCephas Howard, Reiner Knizia
VydavatelLEGO
Rok vydání2009