Recenze: Rychlá 8 – elektrony na cestách

Osmička je novým prvočíslem. Tedy alespoň ve světě atomů, kde osm elektronů dohromady tvoří sestavu, která společně dokáže prakticky cokoliv. Přenesou všechna data, převedou všechny částky, a ještě vám za odměnu přede dveřmi nechají pizzu.

S elektrony budou svištět městem i hráči, pokud si domů přinesou krabici s názvem Rychlá 8. To je hra, kterou vytvořil designér Joan Dufour a to pod záštitou společnosti Scorpion Masqué. Hru si pro českou lokalizaci vyhlédla firma Dino a svůj podíl na tom určitě má i podařená grafická stránka, za kterou stojí Sabrina Miramon.

Na víku se prohání několik barevných elektronů jako příprava na vnitřek boxu. Tam hráči objeví čtveřici dvouvrstvých desek, z nichž si každý z účastníků může vzít jeden exemplář. Uvnitř je plocha, na kterou by se teoreticky vešlo devět koleček. Hráči jich ale dostanou pouze osm, průhledných kroužků polepených tak, aby každý měl sadu složenou z pěti barev. Ve středu stolu je třeba nechat místo pro tolik hromádek, kolik je hráčů. V každém takovém balíčku čtvercových karet bude deset exemplářů.

Hráči se nestřídají na tahu, ale vždy hrají všichni současně. Každý z účastníků si může vybrat z nabídky libovolné zadání a pokusit se rozložení elektronů napodobit na svojí hrací desce. Při tom může žetony elektronů posouvat pouze s pomocí posouvání žetonu za žetonem. Přemístit lze vždy pouze takový dílek, který sousedí s volným místem. Tak posouvá jeden elektron za druhým, míchá s nimi a kombinuje tak, aby právě on dokončil jako první zadání.

Jakmile jeden z hráčů je přesvědčený, že má splněný úkol, ostatním to sdělí zvoláním smluveného hesla – Osma. Celá partie se na chvíli zastaví a všichni společně zkontrolují, jestli je řešení opravdu správné. Pokud ano, hráč si vezme kartu, odhalí tím nové zadání a celé snažení může znovu pokračovat. V případě omylu na něj nečeká nic špatného, ale karta úkolu zůstává na svém místě a může ji nadále splnit kdokoliv.

Úkolů není málo, ale je třeba je všechny splnit. Teprve poté, co jsou všechny úkoly splněny, je na čase ukončit celé snažení, vše vyhodnotit a určit vítěze. Hráči si posčítají body za splněné úkoly, kde karty mají hodnotu jedné nebo (výjimečně) dvou hvězdiček. Hráč s nejvyšším počtem bodů se stává nejlepším krotitelem elektronů.

Rychlá 8 je skvělou úpravou klasické hry patnáctka, která byla vždy vnímaná čistě pro jednoho hráče. Každý musí přeskládávat svoje žetony co nejrychleji a přizpůsobovat svoji volbu karet aktuální pozici elektronů. Je jasné, že dosažení některého úkolu je daleko snadnější než jiného.

Hráči musí u výběru přemýšlet, což je trochu záludné, když se vše odehrává v reálném čase. Současně totiž není čas ztrácet čas a každá vteřina může mít cenu dalších hvězdiček. Díky tomu je ale hra neustále napínavá a účastníci se do ní zcela ponoří.

Hra ubíhá tak rychle, že se ani nenadějete, a po patnácti minutách je hotovo. I když je karet 52 a začnou se velmi rychle opakovat, ze znovuhratelnosti strach mít nemusíte. Každá situace na vašem plánu je jiná a odlišný je tak i postup, kterým se musíte dobrat ke správnému řešení. Každý bojuje sám za sebe a hráči se nijak neovlivňují, takže jejich počet nijak neovlivňuje zážitek.

Výjimkou je to, pokud si u boxu zasedne pouze jeden sólový zájemce. Pravidla pro něj jsou v krabici připravená a je skvělá. Celý boj trvá čtyři minuty, ve kterých hráč napodobuje jedno zadání za druhým, na výběr má z mřížky symbolů. Právě kvůli této variantě jsou všechny čtvercové karty oboustranné. Na zadní straně každá nabízí jen jednu ikonu a hráč se snaží napodobovat libovolný sloupec. Zadání se mu s každým úspěchem mění, jak překrývá úkoly novými kartami z balíčku.

Sólová hra nás moc baví a to přesto, že se jedná ve skutečnosti vlastně jen o boj o body. Na konci čtyř minut zjistí, kam v tabulce spadá. V nabídce je šest intervalů od nuly až po neuvěřitelných 32 bodů. Je na čase předvést se a ukázat i Vaše výsledky!

Přeskládávání je zábava a používá několik základních mechanismů, které si musí hráči osvojit. To platí především pro děti, které tuto novinku ocení a budou se k ní rády vracet. Ale nemusíte se omezovat ve výběru spoluhráčů pouze na ně, protože tuhle novinku udáte velmi úspěšně i mezi dospělými. Dynamičnost hry je lákavá pro všechny bez rozdílu věku.

Rychlá 8 je skvělým způsobem, jak z nenápadné hádanky či hlavolamu udělat soupeřivou a dramatickou hru. Pokud ji představíte publiku, které rádo rychle a bezhlavě běží do cíle a na nic nečeká, pak budou nadšení. Z toho je jasné, že hlavním cílem jsou děti od sedmi let, ale Rychlá 8 je hra bez věkových hranic a pobaví úplně každého.

Rychlá 8 nás baví svojí titulní rychlostí. Každý z hráčů má jinou výchozí pozici a jiné možnosti, ale v nabídce je více karet, takže je pouze na něm, jak dokáže své šance odhadnout a vybrat si správný úkol. Boj o body na nikoho nečeká, hráči musí plnit úkoly jeden za druhým a rychle jsou v cílové rovince. Ještě rychlejší je vše v jednom, kde je solitérní zábava jasně omezená stopkami. Ať už si ale zahrajete Rychlou 8 proti času nebo proti soupeřům, vždy se budete bavit. A to je ukazatel dobré hry.
+ známý princip přepracovaný do podoby hry
+ neustále se měnící úkoly
+ špetka taktiky