Recenze: Sapiens – kmen na cestě přes údolí

sapiens-08

Dnes ráno vstal kmenový stařešina a řekl mi: „U-u-ga-hara-mata-na si-na-ra-ta-ta-ta“. V tu chvíli jsem věděl, že je zle. Tak špatné zprávy jsem neslyšel už dlouho. Nezbývalo mi tedy, než se v okamžení rozhodnout. Teď už vím, že jediným řešením je útěk. Povedu svůj kmen a na mých bedrech bude v příštích týdnech spočívat jeho přežití.

Nebo ne? Co kdybychom odvážnému náčelníkovi pomohli v jeho cestě? Na svoji cestu za záchranou se vydají až čtyři kmeny v deskové hře Sapiens, kterou vytvořil Cyrille Leroy. Jedná se o novinku pro rok 2015, kterou vytvořili v malé firmě Catch Up Games, ale celou tu peripetii s vydáním na sebe vzala větší společnost IELLO. Ilustrace pak zpracoval Marc-Antoine Allard.

Na krabici vidíme právě ten náš kmen, jak napjatě kouká dolů ze skály na údolí, které budou muset projít. A my půjdeme s nimi. Využijeme k tomu řadu nástrojů a tou hlavní je bodovací stupnice v podobě podlouhlé desky. O dost větší pak jsou samotné desky pro jednotlivé hráče. Jsou tu čtyři a každá je rozdělena na dva díly, které do sebe vždy zářezy zapadnou. Na nich najdeme hlavně mapu údolí složeného ze čtvercových políček (o rozměru 8 × 5) s hodnotami jídla a terénem (les, pláň). Po stranách pak najdou hráči vodopády (v rozích) a jeskyně, ve spodní části je pak nápověda pro hráče.

sapiens-16

Zbývající komponenty jsou také kartonové, ale už o poznání menší. Je tu především 63 dílků kmene, každý rozdělený na dvě poloviny, jako takový kámen z domina. Na něm najdeme obrázek scenerie, který se současně vztahuje k ikoně v levém dolním rohu. Ta jasně určuje typ čtverečku i jeho význam pro hráče. Zbývající žetonky jsou ještě menší a jsou tu dílky hor, medvědů, steaků, ale také barevné sady pro jednotlivé hráče: žetony boje, jídla a úkrytu.

Na začátku partie si hráči vezmou každý náhodné dvě části mapy údolí a spojí je dohromady. Tím vytvoří jedinečnou kombinaci. K tomu všemu si zvolí také svoji barvu a dostane potřebné komponenty. Všechno začne se žetony hor, které si hráči rozmístí náhodně na pozice po obvodu mapy (na vodopády a jeskyně), zatímco žetony úkrytu a jídla položí vedle bodovací stupnice do středu stolu. Do začátku dostane také čtyři kmenové dílky a trojici bojových žetonů. Ostatní malé komponenty vytvoří zásobárnu na dosah. Z nabídky kmenových dílků hráči část nepoužijí a to podle počtu účastníků. Poté odhalí pět náhodných do odkryté nabídky.

Na úvod celé pouti s kmenem hráči musí vzít svůj dílek a položit jej přes jedno z políček s jeskyní. Nově položený terén ale ikonou musí souhlasit s obrázkem na žetonu hory. Za položený dílek pak okamžitě skóruje body. Každý si dobere jeden nový dílek z nabídky tak, aby měl znovu čtyři.

sapiens-17

Od té chvíle už se hráči budou na tazích střídat pravidelně a vždy vyloží jeden dílek na mapu. Položení dílku má jasná pravidla – cesta musí neustále navazovat jeden dílek na druhý. Ale především, kdykoliv hráč vykládá nový kmenový žeton, ten musí scenerií souhlasit se všemi políčky, s nimiž sousedí.

V tu chvíli hráč získá rovnou body jídla a to v hodnotě natištěné na zakryté pozici, která získala nového souseda. To ale není všechno, protože každý dílek má podle scenerie i speciální dovednost a lze použít u toho obrázku, který hráči propojili s jeho identickým dvojčetem. Díky tomu hráč může položit nový žeton, získat body jídla či úkrytu, ale také vyměnit dílky nebo položit na některou pozici svůj žeton boje.

Na cestě údolím nejde hráčům pouze o jídlo. Stejně hodnotné jsou také body úkrytu, které mají svůj vlastní žeton na stejné stupnici. Body úkrytu lze ale získat pouze za obsazení jeskyní na obvodu mapy. Před koncem svého tahu může hráč ještě využít dílek hor, který získal po obsazení jeskyně nebo vodopádu. Bonusy se opět řídí ikonou na žetonu a odpovídají těm, které lze získat z pokládání dílku.

sapiens-15

V průběhu partie může dojít k situaci, kdy hráč nemůže přiložit nový dílek. Takový kmen se ztratil a neuspěl na své cestě údolím. Všechny jeho žetony jsou otočeny neaktivní stranou nahoru a už za spojení s nimi nelze získat další body. Hráč pak začne stavět trasu pro svůj nový kmen v libovolné volné jeskyni. Pokud ani to není možné, náčelník kmene dokonce z partie předčasně vypadává.

Na konci kola si hráč dobere nový dílek, aby měl z čeho vybírat v následujícím tahu. Souboj a snaha všech kmenů pokračuje, dokud jsou v zásobě dílky kmene. Potom už všichni hráči musí odstranit ten žeton, který označuje více bodů. Nebude se počítat. Vítězem se tak stává ten z hráčů, který v tuto chvíli má svůj druhý bodovací žeton nejdále.

Sapiens jsou ideální náhradou za domino. Alespoň tak se tváří, protože i zde lze nové dílky přikládat pouze ke stejným obrázkům. A všechny musí navazovat a odpovídat. Ovšem cílem zdaleka není zbavit se dílků, ale jde tady o poziční hru, plánování a schopnost znepříjemnit situaci druhým.

sapiens-06

Velkou zbraní této hry jsou samostatné herní plány. Zatímco v klasickém dominu, které tu asi ještě párkrát zmíníme, hrajete na společnou řadu dílků, tady máte k dispozici svůj vlastní výtvor. To hráčům dává pocit lepší kontroly, protože jim nikdo neprovádí s dílky psí kusy a mapa se nevyvine úplně jinam.

S jednoduchostí předlohy i samotných pravidel se váže také nenáročnost samotné hry. Tu snadno naučíte i naprosté začátečníky, ačkoliv budou chvilku bojovat se speciálními schopnostmi dílků. Díky tomu jsou ale Sapiens velmi dobrou rodinnou zábavou a příjemným způsobem, jak propojovat barevné žetony s trochou přidané taktiky. Variabilita tu je nezpochybnitelná, ať už se jedná o náhodně sestavované mapy, tak i o rozdělení dílků hor.

Síla celé hry tkví ale v rychlosti. Jednotlivá kola trvají pouze chvilku, protože hráči mohou přemýšlet celé předchozí kolo. Navíc pokud někdo rád škodí soupeřům, ocení tu hned několik prvků – žetony boje či medvědů, které umožňují se opřít i do protivníka. Pokud na to tedy budete mít čas při plánování vlastních cestiček údolím. Hra je navíc zábavná i ve dvou, protože většina akce probíhá pouze na vlastním plánu (s výjimkou šance odstranit jeden dílek ze společné zásoby na konci každého tahu, což je další taktická výhoda).

sapiens-04

Ostatně samotné plánování tu je poměrně důležité. V majetku máte vždy několik dílků a další jsou otevřeně v nabídce. Proto je možné vždy kalkulovat i do následujících kol a díky tomu se můžete dostat do slepé uličky (která by mohla zavinit vymření vašeho kmene) pouze chybou nebo zásahem opravdové smůly. Většina situací je ale pod kontrolou hráčů.

Důležitý pro vývoj hry je také bodovací systém. Nejde o to honit se za jedním druhem bodů, ale hráči musí dobře vyvážit hned dva způsoby hry. Pro zjištění vítěze se počítá pouze ten žeton, který je víc pozadu. A to hodně ovlivňuje také průběh snažení, kdy se hráči snaží rozpínat cestičkami svého kmene do stran, kde navštěvují jeskyně. Samozřejmě nejsou nucení dodržovat přímou linii a mohou libovolně svoji stezku větvit, a tak příště dosahovat komb v podobě propojení více částí. To aktivuje také větší množství bonusů.

sapiens-03

Hra Sapiens je pro nás příjemný překvapením, které se z „pouhé“ variace domina vypracovalo na fajn zábavu a originální variaci. Ovšem nepleťte se, protože Sapiens mají současně i dostatek zajímavých prvků, aby pobavili i zkušené hráče. Navíc vypadají opravdu pěkně, barevně a technické zpracování tu funguje na jedničku do posledního žetonu. Sapiens jsou opravdu fajn hrou a jedním z největších překvapení poslední doby.

AutorCyrille Leroy
IlustraceMarc-Antoine Allard
VydavatelCatch Up Games, IELLO
(4 voters)
KategoriePrehistoric
MechanismyHighest-Lowest Scoring, Take That, Tile Placement
RozšířeníSapiens: Double Tiles, Sapiens: Mountains
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena

Sapiens patří mezi hry, které vás zaujmou vzhledem krabice, ale tak nějak podvědomě čekáte, že vás později zklame. Ale to není pravda! Hra je chytrá a zábavná. Všechno to začíná tím, že každý hráč propojuje dílky na svém vlastním plánu, který je navíc náhodně složený a tedy pokaždé jiný. Každý tah poskytuje na výběr z několika dílků, ale současně je dostatečně rychlý. Hra je zábavná ve všech počtech hráčů a při tom nechá soupeře, aby si navzájem šlapali po úspěchu. Sapiens tak plní všechno, co by si mohli přát nejen začátečníci, ale přináší dostatečnou výzvu i pro náročnější hráče.

+ vynikající i ve dvou
+ krásně zpracovaná hra
+ chytrá variace na domino