Mysleli jste si, že už znáte všechny příběhy z 221b Baker Street. Jenže to jste se mýlili. Je tu ještě jeden. Zcela nový a nenápadný. Je napsaný v kartách a vytvořili si jej pro nás ve společnosti Ravensburger. Tato nová hra s Misterem X v hlavní roli se jmenuje Scotland Yard Karetnspiel (karetní hra), její vydání se datuje do roku 2017 a pod vznikem hry se podepsala autorská dvojice Inka a Markus Brandovi. Ilustrace připravil Franz Vohwinkel.
Malá krabička nemůže mít snad jinou než tmavě modrou barvu s postavou zahaleného Mistra X a Tower Bridge na víku. Uvnitř pak je jen návod, devadesátka karet jízdenek (taxi, tramvaj, autobus i černý tajný pohyb) a tři karty akcí. Právě tuto trojici hráči rozloží do středu stolu a nad ně položí tři karty lupy.
Mezi jízdenkami nejdříve vytřídí pět libovolných černých jízdenek a položí je do samostatné hromádky. Ze zamíchaného balíčku zbývajících jízdenek hráči vezmou devět karet, přimíchají do ní jednu kartu mistra X a položí je nahoru na hromádku. Teprve poté jednu po druhé rozdají jízdenky všem účastníkům tak, aby každý v ruce držel osm. Tím se jeden z hráčů stal mistrem X, protože dostal odpovídající kartu. Nesmí to ale dát svým protivníkům nijak znát. Poté ještě z karet jízdenek vyloží horní tři a vytvoří tím úvodní stav.
Soupeři se střídají na tahu podle směru hodinových ručiček počínaje nejmladším hráčem. Na začátku si pokaždé aktivní hráč dobere horní kartu balíčku. Druhou částí tahu je vyložení jedné z jízdenek. Hráč si může vybrat libovolnou kartu a umístit ji pod jednu z akčních karet. Jenže právě při tom vykládání musí dodržovat číselná rozmezí. Číslice na kartě musí vždy být vyšší než hodnota, která v současnosti na pozici leží. Zároveň ale musí dodržovat vzestupnost hodnot zleva doprava, musí tedy být nižší než karta ležící napravo od ní.
Za úspěšné položení karty dopravního prostředku může hráč provést akci, která se nachází ve stejném sloupci. To znamená šanci dobrat novou kartu z balíčku či prohodit ji s jinou. Akce se ale na každé kartě dělí na dvě části – jednu bílou a druhou černou, která patří mistru X.
Druhá karta akce umožní hráči otočit jednu z karet lupy. Jakmile jsou otočené všechny tři, může se pokusit usvědčit jednoho ze soupeřů jako mistra X. Jednoduše si vezme jeho karty, prohlédne je, a pokud se trefí, je identita padoucha prozrazena. Místo toho může využitím třetí akce s hranými nejvyššími číslicemi a vytáhnout libovolnému hráči z ruky jednu kartu. Opět je jeho cílem vytáhnout usvědčující důkaz, který by znamenal okamžité vítězství detektivů.
Jakmile je ale identita mistra X prozrazena způsobem, který neukončuje partii, může začít využívat své bohaté akční možnosti ze spodní části karet. Za jednu z nich si může dobrat čtyři karty lístků, za druhou přinutí detektivy zahodit několik karet (nezáleží v jakém poměru).
Tou nedůležitější je ale třetí akce, která umožní zamíchat kartu mistra X s jednou kartou transportu každého hráče. Po zamíchání tyto karty znovu hráči rozdají mezi sebe a tím se situace zcela změní. Někdo nový je mistrem X.
Partie končí vítězstvím detektivů ve chvíli, kdy někdo náhodně objeví kartu mistra X nebo tomuto padouchovi dojdou karty transportu. To se může stát v důsledku prostřední akce, tedy opět jako následek sebrání celé ruky karet a objevení mistra X. Ten musí v této chvíli zahodit tři karty, a pokud nemá, tak prohrál. Naopak mistr X může zvítězit v okamžiku, kdy dojdou detektivům jízdenky.
Scotland Yard Kartenspiele je není tolik dedukční hrou, jako náhodnou. Pouze štěstí má sílu zcela rozhodnout celou partii a to bez jakéhokoliv přičinění. Většinou ale nikdo z účastníků takové štěstí nemá ihned. Díky tomu pak hráči spolupracují všichni a to tak, že neznají identitu jednoho zrádce ve svých řadách. Ten ale nemá možnost jakkoliv viditelně škodit.
Díky tomu umí tato karetní hra být opravdu velmi rychlá. Stačí mít trochu štěstí, protože těch karet v ruce není zase tolik, aby se nešlo občas trefit. A tak mohou jednoduše soupeření trvat třeba pět či deset minut. Ale ona i délka plnohodnotného soupeření bude mít těžké víc než dvacet minut. To by museli detektivové mít opravdu smůlu.
Hra nabízí velmi zajímavý mechanismus přikládání hodnot na tři společné balíčky. Ty jsou spolu provázané, ale každý dostává svoje vlastní karty. Ty musí mít vzestupnou hodnotu při pohledu zleva doprava, současně musí ale dodržet také navyšování ve vlastní hromádce.
Je dobré vidět, že autoři ani v takto malé karetní hře autoři neopustili myšlenku na populární kooperativní dojem. I tady se všichni spojí proti jednomu, ale jeho identitu na začátku neznají. A už to samo o sobě je přínosem, který vás udrží dostatečně dlouho. Role obou týmů jsou podobně těžké, ačkoliv detektivové se mohou pohybovat, kde chtějí, s kým chtějí a mohou provést cokoliv.
Novinka s detektivy se přestěhovala do malé krabičky a tato redukční dieta jí překvapivě vyhovuje a sluší. Samozřejmě nečekejte od hry nový Scotland Yard. Tohle je úplně jiný boj, ačkoliv pozadí je stejné. Ale naštěstí i tahle nová krabička nabízí zábavu a ne nějaké výrazné zklamání.
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Inka Brand, Markus Brand |
Ilustrace | Franz Vohwinkel, Torsten Wolber |
Vydavatel | Arclight Games, Ravensburger |
Rok vydání | 2017 |
Počet hráčů | 3 - 5 |
Herní doba | 30 |
Minimální věk | 9 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (1 voters) |
Kategorie | Card Game, Deduction, Murder/Mystery |
Mechanismy | Hand Management |
Rodina | Players: One versus Many, Theme: Police |
Alternativní názvy | スコットランドヤード カードゲーム |
Více o hře.
+ zrádce mezi hráči
+ dvě akce na každé kartě
+ vítězství je o trpělivosti mistra X
+ rozměry
+ herní doba
- náhoda
- mistr X nemůže škodit