Recenze: Sigismundus Augustus – dlouhá cesta na polský trůn

Sigismundus Augustus - balení

Mladý král Sigismund II. nastupuje na trůn, aby vládnul polskému a litevskému lidu. Obyčejný lid je plný očekávání. Jenže urozené rody vnímají tuto změnu jinak. Jako šanci posílit svoji pozici, dostat se blíž králi a získat víc pozemků. Chopili se příležitosti ve chvíli, kdy nový monarcha svolal velký sněm ve městě Piotrków. Vy jste jedním z početných zástupců a pouze svými činy můžete svojí rodině zajistit místo v přízni nového krále.

V žlutohnědé barvě vás přivítá na politickém bojišti nízká, ale poměrně velká krabice s názvem hry Sigismundus Augustus. Uvnitř najdete jednu společnou herní mapu, kde jsou symboly jednotlivých akcí uspořádané kolem oranžového královského erbu s orlicí. Po stranách pak s maličkými symboly jejich vlajek najdete i šestici sousedních zemí (nás najdeme pod nápisem Imperium Habsburgensis). Kolem celé desky se točí stupnice s vítěznými body a uvnitř jsou navíc i další škály podpory a nařízení.

Na poměrně malé rozměry krabice najdete uvnitř pořádnou dávku karet a žetonů a to v úctyhodném počtu druhů. Karet je celkem 144 a představují nejen politické karty (válečná, interní a zahraniční politika, každá zvlášť), ale také slavné osobnosti, karty sněmů, královských požadavků, ale také jednotlivých rodů. Právě ty poslední jsou spolu s referenčními kartami určené přímo pro hráče. Některé na sobě mají malé množství textu, ale většina činností je řízena natištěnými ikonami.

Sigismundus Augustus - připravená hra

Žetonů je ještě víc, konkrétně 200. Jsou zde dukáty, kolečka vlivu, ale i žetony označující vojska. Největší hromadu pak tvoří 14 žetonů pro každého z hráčů, celkem tedy rovná sedmdesátka různobarevných čtverečků. Deset z nich obsahuje rodinný erb, další patří na různé stupnice na herním plánu. A pak tu je dvacet klientů po čtyřech v každé z pěti barev – plastových figurek, kterými budete provádět akce.

Na začátku partie položíte do středu stolu herní plán. Vedle něho rozložíte všechny balíčky karet, některé zamíchané (politické hromádky, královské požadavky), jiné seřazené (sněm) nebo rozdělené podle hodnot (kancelář). Každý z hráčů si vybere jeden z pěti vznešených rodů a dostane od něj kartu. Podle jejích pokynů položí na herní plán svoje žetony podpory. Mimo to dostane také tři ze čtyř figurek ve svojí barvě, označovací žetony, jednu vojenskou jednotku a jedny husary.

Na herní plán položíte náhodně žetony zahraniční politiky a všechny ostatní žetony (peníze, hlasy, vojska) vytvoří hromádky na stole. Na závěr ještě zbývá určit startovní úřady, kterých jsou ve hře tři druhy. Do začátku dostane každý hráč buď jednu pozemkovou, nebo církevní pozici podle svojí volby. Ten, kdo si vybírá jako poslední, se současně stane také startovním hráčem.

Sigismundus Augustus - připravená hra

Hra se skládá z osmi kol, kterými hráči prochází společně. Tak postupně vyhodnotí vždy všech devět fází, než pokročí do dalšího období. Na začátku každého z nich se může změnit startovní hráč, ale především jsou odhalena nová pravidla hry – karta sněmu a především královské požadavky. Hráče jejich text zajímá, ale na jeho vyhodnocení se ještě mohou připravit. Připraví se také nabídka tří důležitých historických postav, o jejichž podporu hráči mohou projevit zájem..

Pak dostane každý hráč příjem v podobě dukátů (minimálně dva plus příjem z jeho úřadu) a dobere si jednu politickou kartu. Tím jsme se dostali už ke čtvrté fázi, kterou jsou speciální akce. Tady může rovnou novou kartu zahrát (a způsobit tak třeba smrt jednoho hráčova úředníka, získat dukáty nebo vítězné body), ale také využít možností církevního soudu, čímž ukradne jednu kartu některému ze soupeřů. Především ale můžete zaútočit na ostatní hráče a v trojfázovém boji s pomocí kostek jako vítěz bitvy využít účinku útočné karty.

Po vykonání zahraniční politiky a přidání jednoho nebo více žetonů ke vztahu s jednou zemí nastane konečně čas vyslat klienty (figurky) na plán. Je jasné, že teď se bavíme o těch devíti políčcích uprostřed plánu. Počet postaviček na jednom místě není omezený, ale za každého vyslance soupeře, který zde byl před vámi, musíte zaplatit jeden dukát.

Sigismundus Augustus - připravená hra

Tady můžete nejen získat nějaké body v zahraniční politice navíc, ale třeba také peníze, vojáky či politické karty. Mnohem důležitější jsou ale možnosti ovlivnit budoucí hlasování o úřady, kde získáte o dva hlasy víc, podplatit nějakou z osobností.

Ve hře hodně věcí závisí na posouvání žetonů na trojici stupnic v dolní části plánu, které představují podporu parlamentu, senátu a především krále. Zde se žetony hráčů posouvají vůči svým počátečním pozicím doleva a doprava a často si vyměňují pozice (na jednom místě nemohou stát dva, místo toho se prohodí).

Tak a teď vás čeká konečně boj o moc a peníze. Politický boj pomocí hlasování. Jenže to nebude jednoduché, protože král je hodně náladový a senátoři nevrlí. Počet vašich hlasů závisí na pozici žetonů na trojici stupnic. Pro bonusové hlasy mohou zahodit karty vnitřní politiky a vezmou si správný počet žetonů. Mezi sebou pak mohou formou dvoufázové aukce vyměnit dukáty za hlasy (nejvyšší nabídky si vymění žetony). Na závěr hráči nabídnou tajně svoje hlasy a pokusí se získat úřad, který je volný.

Sigismundus Augustus - připravená hra

Podobným způsobem se rozhodne také o podpoře královské a tedy roli monarchova zástupce. Kromě hlasů je ale možné používat k hlasování současně také dukáty a vojenské jednotky. Za svoji armádu musí také všichni platit a to částku odpovídající její síle. Některé výhody (například nejlepší vztahy se Švédskem) vám poskytnou nějakou slevu.

Teprve teď je čas spočítat vítězné body v tomto kole. Bodují se vždy pouze některé sousední země, ale také úřady. V případě sousedů za hranicemi získá hráč body v případě, že zde má většinu svých žetonů. Body dostanou první a druhý hráč a to podle pozice na stupnici zahraniční politiky.

Partie končí, jakmile dosáhnete konce osmého kola. Následuje obodování získaných karet postav se zlatým rámečkem. Další body už není možné získat a hráč s nejvyšším ziskem se stává královským oblíbencem.

Sigismundus Augustus - rozehraná hra

Sigismundus Augustus je politická hra. Nelze to charakterizovat jinak, protože je plná opatrných tahů a vztahů uvnitř i za hranicemi.
Všechno ve hře je velice důmyslně propojené a není vůbec jednoduché potěšit krále. Potřebujete na své straně mít také vliv senátu a parlamentu. A nejde to ani bez vojska a dobrých vztahů se zahraničím. Možností je mnoho a času málo. Proto musíte velice dobře vážit svoje priority.

Ale budete na to mít dost času, protože Sigismundus Augustus rozhodně nepatří mezi krátké hry. Herní doba se v žádném případě nedá dostat pod dvě hodiny, ideální čas je kolem 150 minut (někdy více). V případě prvních partií si připravte ještě o mnoho delší čas, nejlépe hodiny čtyři. Výukové hry s tímto budulínkem jsou opravdu náročné. A přitom vám to nepřipadá, protože díky točení akcí hráčů nečekáte na svoji příští akci nijak dlouho a to ani ve čtyřech.

Každé kolo má pevně danou strukturu, která je uprostřed narušena aktivováním akcí a později také několika náročnými hlasováními. Díky tomu se daří hře roztrhat jinak klasický herní průběh a zapojit do partie čas od času všechny účastníky současně. To je především vzhledem k již zmiňované dlouhé herní době velice důležité.

Sigismundus Augustus - karty

Ve fázi sněmu je velice zajímavý moment, kdy hráči mají mezi sebou možnost vyměnit hlasy za dukáty. Rozdělení na dvě fáze – nejdříve nabídka peněz a poté teprve hlasů, má za následek zajímavý průběh a pocit z této spolupráce mezi hráči. Pokud někdo nabídne hodně, budou se o něj prát, zatímco na nízkou nabídku nebude reagovat nikdo. Ale protože hráči nabízí vždy žetony potají, jedná se vždy o napínavou situaci.

Zásadní pro úspěch jsou ale také všechna hlasování, včetně toho posledního, které jsme v popisu pravidel nezmínili. Jedná se o hlasování o zákonech, které jdou v náhodném pořadí vždy jeden na kolo. Hráči hlasují o jeho platnosti pro příští kolo znovu za pomoci těch opravdu neuvěřitelně cenných hlasovacích žetonů.

Hra má zajímavou dobovou grafiku, poctivě zpracovanou. Pravidla jsou přehledná a obsahují všechno, co potřebujete. Včetně rámečků zdůrazňujících ty nejdůležitější koncepty, které byste mohli přehlédnout. Přitom jsou ale překvapivě krátké na to, jak je samotná hra hutná.

Sigismundus Augustus - karty

Sigismundus Augustus je politická hra určená pro pokročilé hráče. Těm nabídne více než dvě hodiny nabité těžkými volbami a zajímavými možnostmi. Nepotřebujete žádný velký herní plán, stačí k tomu pořádná hromádka žetonů a karet. Všechny fáze, ačkoliv jsou hodně odlišné, jsou ve výsledku šikovně propojené a rozhodnutí v jedné části kola souvisí s tím, co vás čeká dál. Pokud máte rádi politiku, historii a náročné hry, pak je Sigismundus Augustus zajímavou možností přicházející z Polska..

AutorAdam Kwapiński, Michał Sieńko
IlustraceSzymon Charko, Iga W. Grygiel, Radosław Jaszczuk, Małgorzata Śliwka, Dagmara Stefańska
VydavatelFabryka Gier Historycznych, Fundacja Niepodległości
Počet hráčů3 - 5
(7 voters)
KategorieEconomic, Negotiation, Renaissance
MechanismyActing, Area Majority / Influence, Deck, Bag, and Pool Building, Dice Rolling, Trading, Voting, Worker Placement
RozšířeníSigismundus Augustus: Dei gratia rex Poloniae – Bona Sforza d'Aragona
RodinaCountry: Poland

Sigismundus Augustus se odehrává na královském dvoře a vyžaduje pořádnou dávku politického jednání. V průběhu partie si hraním karet, vysíláním služebníků, vyjednáváním se zahraničím, ale i vojenskou silou získáváte podporu. To všechno pouze za jedním účelem – dostat se ke králi co nejblíž a ukrojit si pořádný koláč moci. Celá hra je sestavena opravdu důmyslně a všechny mechanismy fungují společně k vytvoření dojmu, že opravdu někam směřujete. A to je rozhodně dobře, protože u hry trvající dvě a půl hodiny by nějaký vývoj měl být patrný. Ke všemu potřebuje minimum velkých komponent, všemu vládnou karty a žetony. Průběh každého z předem daného počtu kol narušují aukce a aktivování akcí, což je příjemná změna tempa oproti klasickému hraní karet. Hráči musí ve hře sledovat opravdu hodně věcí, což je také problém při prvních partiích, než se všechno naučíte. Sigismundus Augustus není vhodný pro začínající politiky, ale je tu proto, aby umožnil pokročilým hráčům zažít napětí a zajímavé možnosti spolupráce na politickém hřišti.

+ strategické možnosti
+ unikátní systém výměny peněz za body mezi hráči
+ změna tempa v průběhu kola (aukce, vysílání dělníků)