Recenze: Zima mrtvých Dlouhá noc – tma, sníh a smrt

zima-mrtvych-dlouha-noc-01

Celé město zahalila bílá tma. Sníh padá z oblohy a mráz je cítit i za tlustými zdmi, když hučí generátory. Smutně koukám na krátkou sirku, kterou jsem si právě vytáhnul. Infekce zase propukla a nám došly léky. Budova lékárny je jen nějakých dvě stě metrů daleko. Jenže když nevidíte na krok a kolem se potulují krvežíznivé zombie, každý z nich může být váš poslední. Stačí jedno kousnutí a je s vámi ámen.

Právě do takové šlamastyky se dostali hlavní hrdinové deskové hry Zima mrtvých. Pokud nás čtete pravidelně, určitě si vybavíte naši recenzi. Tak proč se k ní vracíme? V češtině totiž zásluhou společnosti MindOK vyšlo rozšíření s podtitulem Dlouhá noc. Jedná se o samostatně hratelnou krabici, která ale současně nabízí nějaká pravidla pro kombinaci obou boxů. Autorem stále zůstává Isaac Vega a Jon Gilmour. V původní angličtině vyšla s logem Plaid Hat Games v roce 2016 a v češtině o rok později.

Nová krabice vypadá vizuálně hodně podobně. Představuje některé nové postavy, ale rozměry je úplně totožná jako první box. Po otevření víka najdete v krabici pravidla a také společný rozkládací herní plán. Ten obsahuje mapu kolonie a nějaké ty stupnice. Tím ve většině z vás probudí vzpomínky na hodiny strávené ve světě této hry. Ale pokud si nejste jistí, jak se Zima mrtvých hraje, raději si uděláme takové malé opakování.

zima-mrtvych-dlouha-noc-09

Zima mrtvých je hra, ve které jde hlavně o zradu a umírání. Hráčům jde samozřejmě o přežití, ale ani jednomu ze zmíněných prvků se prostě nevyhnete. To proto, že procházky po venku jsou prostě v současném stavu planety opravdu nebezpečné. Hráči bojují na společné mapě, kde se nachází v lidské kolonii přeživších. V okolí je několik budov se zásobami. Každé kolo používají kostky a jejich hozené hodnoty k akcím, které vylepší jejich šance na přežití. Mohou prohledávat trosky budov nebo zabíjet dotírající nemrtváky, ale především jim jde o splnění nějakého úkolu. Může to být zabití nepřátel nebo nasbírání dostatečného počtu léků pro nemocného člena.

Kdykoliv ale někdo jde ven nebo bojuje s mozkožravým nepřítelem, musí hodit kostkou následků. Díky tomu se často dočká zranění, omrzlin, ale jedna z deseti stran je také instantní smrt. Společný úkol není ale jediným faktorem. Celá posádka má společnou morálku, časový limit, ale především mají jednotliví členové také svoje tajné agendy. A některý z nich může být dokonce zrádce! Vítězství mohou oslavit hráči pouze, pokud splní svoji tajnou kartu s úkolem. Teprve ta jim předepisuje, jestli mají bojovat za dobro skupiny nebo jejich přežití sabotovat, samozřejmě nenápadně, aby se hráč vyhnul podezření. K tomu se neustále u všech lokací objevují nemrtví, kolonii sužují nové a nové krize a narůstající hromada odpadků. Skoro se zdá, že toho je až příliš na pár lidí. Ačkoliv ale nevyhrají pokaždé všichni, obvykle se někdo u stolu na konci partie raduje.

zima-mrtvych-dlouha-noc-04

Krabice je naplněná až po okraj. Pod zmíněným herním plánem jsou lokace natištěné na tvrdých deskách, což je první změna oproti základní Zimě mrtvých. Na první pohled není tak podstatná, ale nové desky drží daleko lépe na stole a lépe drží na stole na jednom místě. Obsahově se ale neliší v ničem, což platí i pro zmíněný plán.

A přesto jsou tu nové lokace – skrýš banditů, Raxxon (o těch, si povíme později) a hřbitov. Ta ale nemá žádný výrazný smysl. Slouží pouze jako odkládací místo pro zemřelé hrdiny. A přesto je zde jeden moment, kdy hřbitov bude důležitý, ale odkazuje se k němu jedna karta osudu. Aby to ale bylo překvapení stejně jako pro nás, tak vám obsah karty nebudeme prozrazovat.

Změny ve hře se ale začínají projevovat už v rámci přípravy. Pokud totiž máte v držení obě krabice, můžete smíchat dohromady karty předmětů pro jednotlivé lokace a pro každou vybrat náhodných dvacet. Tím se ještě zvýrazní vliv náhody na to, co najdete. Současně si v přípravě musí hráči společně určit, které nepovinné moduly do hry zařadí. Jsou tu přesně tři volitelná rozšíření.

zima-mrtvych-dlouha-noc-12

A seřazené podle náročnosti je tím nejjednodušším z hlediska mechanik určitě modul Vylepšení. Z balíčku předmětů, které lze vyrobit a ulehčit tak život všech obyvatelů, se vždy v rámci přípravy nachystají čtyři náhodné karty. Tyto jsou v nabídce. Nově jsou v nabídce různých balíčků karty se symbolem kladívka, které se nějak k těmto vylepšením vztahují.

Některé efekty hráčům umožní pracovat na těchto zlepšovácích a pokládat tak na ně žetony pokroku. Po nastřádání dostatečného počtu je výroba dokončena a karta poskytuje své speciální schopnosti celé skupině. Na výběr je třeba možnost stavby zákopů, ohniště nebo kadibudky. A výhody se samozřejmě liší, ať už jde o zahození omrzlin nebo vyrábění pastí na nemrtvé.

Tyto nové karty dávají hráčům více možností, kam směřovat svoji snahu. Jenže jejich dostupnost a dokončení závisí na štěstí při dobírání karet. To znamená, že ne v každé partii budete moci vylepšení opravdu postavit. Obvykle jsou třeba alespoň dva žetony k dokončení jakéhokoliv z nabídky.

zima-mrtvych-dlouha-noc-15

Druhý modul se jmenuje Bandité. Prostřednictvím karet krizových situací (jedna je odhalena na začátku každého kola) vstoupí do hry lidé, kteří se nechtějí účastnit družení v kolonii. Bojují sami za sebe a mají svoji skrýš představovaná novou deskou, která je v nabídce od začátku. Je sem možné jít, ale na začátku zde nejsou žádné předměty k nalezení. Hráči ale v postupem času nachází bandity, kteří zabírají místo v lokacích a na konci kola si vždy odnesou horní kartu z balíčku předmětů a umístí ji do své skrýše.

Hráči na bandity mohou útočit. To proto, že pro účely přidávání zombií se bandité počítají jako lidé a přilákají tedy také jednoho zombíka ke své pozici. Do hry tak vstupuje další prvek, proti kterému musí tým společnými silami bojovat. S každou krizí přijdou dva bandité, což hru dělá o krapet těžší. Na rozdíl od vylepšení je ale volbu banditů důležité rozmyslet. Těmto novým figurkám se totiž nelze vyhnout a přichází do partie od začátku do konce.

S tímto modulem dostává nový nádech i vyloučení. Pokud totiž skupina hráčů odhlasuje vykázání hráče, který ve skutečnosti nebyl zrádcem, stane se vůdcem banditů. Bude se samozřejmě chtít svým bývalým spoluhráčům pomstít, a tak dostane novou možnost – určit místo, kde se bandité na začátku kola objeví.

zima-mrtvych-dlouha-noc-20

Tím hlavním obsahem, který Dlouhou noc odlišuje od staršího brášky, je třetí modul s názvem Raxxon. S ní se váže nová deska lokace, která nabízí pozice pro dva balíčky karet. Prvním je klasická sada předmětů, které zde lze najít. Druhá hromádka jsou ale karty experimentů s audio záznamem. Do hry se ale zapojí také nové typy krizových situací a vedlejší účinky léků. Nechybí ale také řada nových nemrtvých postav od obra, přes sněhuláka až po smraďocha.

Raxxon je tajná vojenská laboratoř, kde se děly strašlivé tajné experimenty. A šíří se odsud věci, o kterých by radši hrdinové nic neslyšeli. Každé kolo je v nabídce jedna karta experimentů a kromě spousty textů obsahuje také dvě hodnoty kostek. Tyto kostky musí tým hráčů obětovat, aby měl šanci zažehnat aktuální hrozbu z laboratoří Raxxonu. Ale i v tu chvíli kompletní osazenstvo hráčů hlasuje, jestli kód použijí nebo ne.

zima-mrtvych-dlouha-noc-34

Pokud tým nesplní požadavek kostek nebo hlasuje většina pro jeho nepřehrání, pak se místo některých zombií umístí na plán mutanti. Tuto hrozbu znají hráči dopředu, protože je natištěná spolu s požadavky na kartě experimentu. Teprve druhá část je náhodná a její výsledek se vyhodnocuje až v momentu zabití mutanta. Následky závisí na hodu kostkou, který se dělá navíc ke klasické šanci získat zranění nebo omrzlinu. Karta experimentu tedy má pro tým dvouúrovňové následky.

Mutanti jsou navíc velmi inteligentní. Není je tedy možné porazit speciálními schopnostmi nebo předměty, ale pouze bojem nablízko. Hráči se tak nemají šanci vyhnout hodu kostkou následků.

Raxxon je opravdu zajímavý modul. Přináší nejvíce změn a novinek, ale je také zajímavá nárůstem obtížnosti. Hráči musí obětovat kostky, aby je nepotkaly následky příchodu mutantů.

zima-mrtvych-dlouha-noc-23

V krabici samozřejmě nechybí ani nové postavy, karty osudu, předměty jsou také jiné. Díky tomu je zcela opodstatněné pořídit obě krabice, ale nechat si je zcela oddělené. Míchání komponent totiž ve skutečnosti nedává příliš smysl. Vzhledem k výrazně delší přípravě (výrazně!) a složitějším pravidlům je Dlouhá noc vhodná hlavně pro zkušenější hráče. Pro nováčky si pak nechte stranou klasickou Zimu mrtvých.

AutorJonathan Gilmour, Isaac Vega
IlustraceJoshua Panelo, David Richards, Fernanda Suárez, Peter Wocken
VydavatelPlaid Hat Games, Arclight Games, CrowD Games, Cube Factory of Ideas, Edge Entertainment, Filosofia Éditions, Galápagos Jogos, Game Harbor, Heidelberger Spieleverlag, MINDOK, Raven Distribution
(12 voters)
KategorieBluffing, Deduction, Horror, Mature / Adult, Science Fiction, Zombies
MechanismyAction Points, Area Movement, Cooperative Game, Dice Rolling, Hand Management, Push Your Luck, Semi-Cooperative Game, Storytelling, Traitor Game, Variable Player Powers, Voting
RozšířeníDead of Winter: BGG Crossroads Promo Cards, Dead of Winter: Dice Tower Crossroads Promo, Dead of Winter: Felicia Day, Dead of Winter: Giggles, Dead of Winter: KD James, Dead of Winter: Kodiak Colby, Dead of Winter: Lucky Luke Smith, Dead of Winter: Meryl Wolfe, Dead of Winter: Rich Sommer, Dead of Winter: Roberta Plum, Dead of Winter: Rodney Smith, Dead of Winter: Ruckus Burley, Dead of Winter: Warring Colonies
RodinaComponents: Dynamic Event Boards, Components: Standees, Creatures: Zombies, Series: Crossroads (Plaid Hat Games), Setting: Dead of Winter, Theme: Post-Apocalyptic
Alternativní názvyDead of Winter: A noite sem fim, Dead of Winter: La Larga Noche, Dead of Winter: La Lunga Notte, Dead of Winter: La Nuit la plus Longue, Martwa Zima: Długa Noc, Winter der Toten: Die lange Nacht, Zima mrtvých: Dlouhá noc, Мёртвый Сезон: Долгая ночь, デッド・オブ・ウインター:ロングナイト, 死亡寒冬:漫漫长夜

Zima mrtvých: Dlouhá noc má všechny klady originálu, které si přečtete v samostatné recenzi. Ale i tato samostatně hratelná krabice nabízí napínavou partii pro různé počty hráčů. Partie samotná se tolik neprodlouží, ale příprava se podle zvolených modulů natáhne. A jednotlivé přídavky do hry nejdou cestou variability, ale změn. A všechno to začíná u novinek, které využijete v každé partii a pokračuje volitelnými přídavky. Všechno to je skvělé, ačkoliv ne vždy využijete všechno. I přesto je Zima mrtvých: Dlouhá noc skvělý box. Pokud ale s hrou ještě nemáte zkušenosti, raději začněte se základní krabicí.

+ vynikající rozšiřující moduly
+ vylepšení pro každou partii
+ samostatně hratelný box