Recenze: Širé pláně – lišky proti hadům

Místo tak opuštěné a odříznuté od lidí, že zde mohli volně pobíhat koně i medvědi a jedni se druhých nebáli, protože všude byl dostatek potravy. Pili spolu z horských pramenů, a pak šli zase každý svojí cestou. Jenže pak přišli oni a zcela tu idylu rozvrátili. Dva kmeny lidí, lišky a hadi, kteří přenesli svůj boj do skalnatých uliček.

Ve hře Širé pláně se dva hráči zapojí do tohoto boje přesně tak, jako ho připravila autorská dvojice Trevor Benjamin a Brett J. Gilbert. Zajímavá hra dostala kabátek od Klemense Franze a vyšla s logem firmy Lookout Games. Ale my se můžeme radovat z nové dvojkovky v češtině a to zásluhou společnosti ADC Blackfire.

Duel dvou zvířat se nachází v malé krabici, ze které na víku vykukují právě liška a had. Kdesi pod jejich maskami jsou ukrytí lidé, kteří budou uctívat zvířecí bohy a bojovat v úzkých uličkách mezi skalami. Právě takovou mapu hráči vytvoří s pomocí sedmi šestistěnných desek, které rozloží do herního plánu.

Každou desku při tom lze libovolně natočit i otočit, protože jsou oboustranné. Tím vznikne herní plocha, na které je vždy přesně sedm jeskyní. Jednotliví hráči si pak vyberou každý jednu ze zmíněných stran, vezme si tedy figurky lišek nebo hadů a k tomu také tři jeskyně, které budou sloužit jako jeho domov. Ještě před začátkem samotné partie si hráči rozloží na střídačku své žetony jeskyní tak, aby byli co nejvíce spokojeni.

I nadále se budou hráči střídat, ale začínat bude ten, kdo položil jeskyni jako poslední, aby se vyrovnala výhoda začínajícího kmenového vůdce. V jednotlivých tazích může vždy umístit hráč jednu figurku vedle některé ze svých jeskyní nebo do sousedství již dříve položené postavičky. Členové klanu se ale na skalách neudrží, takže je možné je vyslat pouze do nížin a prérií, tedy na žlutá a zelená políčka.

Bodované na konci partie jsou ale pouze prérie, tedy políčka žluté barvy. Ta zelené mají jiný smysl – jsou pokrytá symboly zvířat, jeskynními malbami koňů, medvědů a orlů. To proto, že jakmile sem někdo položí svoji figurku, získá žeton s odpovídajícím symbolem. No a ten může kdykoliv v příštích tazích použít a získat tak výhodu proti soupeři. Hráči tak mohou kromě klasického položení na sousední místo také přeskakovat políčka (kůň), přelétat hory (orel) nebo vytlačovat soupeře (medvěd).

Postupně se hráči střídají v pokládání figurek a snaží se vytvořit si převahu svých figurek v některých oblastech prérií, ať už mají velikost jednoho, dvou nebo více políček. Jakmile oba soupeři položili i poslední postavičku, je čas na bodování. Za každou oblast získá odměnu ten, kdo zde má převahu (v případě remízy nedostane body nikdo). Hodnota plochy je určená počtem jejích políček navýšeným o vodopády, které sem ze skal ústí. Postupně si oba protivníci sečtou své skóre a ten, kdo má ve výsledku nejvíce, se stává vítězem.

Širé pláně jsou výtečnou hrou pro dva, ve které se snoubí plná náruč přemýšlení s rychlými tahy. Hráči mají už od začátku spoustu možností, jak postupovat po plánu s figurkami a musí je využívat chytře.

Nakonec ale rozhodne o vítězi kontakt se soupeřem. Dříve nebo později se totiž figurky setkají, protože pozice jeskyní se vždy nějak důmyslně proplétají, ať už si vyberete kteroukoliv pozici. A od té chvíle už je to přetlačované a tvrdý boj, kterému nevládne rychlost, ale hadí promyšlenost a liščí vychytralost.

I když totiž nějakou oblast obsadíte pracně a regulérně vlastními silami, nikde není psáno, že svoji převahu udržíte. Může sice vypadat, že soupeřovy figurky nejsou nikde poblíž, ale to se může velmi rychle změnit. Až příliš rychle, protože záludné zátočiny na plánu jsou skvěle navržené a neustále svádí figurky dohromady.

Pomáhá s tím především sada speciálních dovedností. Hra je překvapivě těchto akčních žetonů plná, stejně jako jejich využívání, a to do té míry, že opravdu mají sílu rozhodovat o vítězi. Skok figurkou přes hory nebo přeskočení jednoho políčka znamená, že se může změnit úplně vše. Dokonce ani obsazená místa nemohou mít jistotu, pokud nejsou jištěna zezadu. Ale i tak lze vytlačit hada nebo lišku do skály nebo mimo herní plán, což znamená její konec. Tady medvěd ukazuje svoji sílu.

Variabilita je vynikající, protože mapy se mění před očima. Natočení a kombinací destiček je nespočet, takže hráči nebudou před sebou mít nikdy stejnou mapu. Ve spojení s herní dobou někde kolem dvaceti minut to dělá skvělého adepta na večer ve dvou, raději bez svíček.

Širé pláně je skvělá hra pro dva, která netrvá dlouho, krásně se na ni kouká, a ještě k tomu je příjemně soupeřivá. Pokud nemáte rádi, když vám někdo bere vaše území, pak si na hru dejte pozor, aby nebyla příčinou kopaček. Většinou ale kopačky dostane některá z figurek od hladového medvěda, což popisuje nejdramatičtější momenty celé partie. Širé pláně jsou ideálním dárkem pro každou dvojici.

Recenze: Širé pláně – lišky proti hadům
Širé pláně jsou hrou pro dva, ve které se proti sobě postaví dva kmeny, lišky a hadi. Hráči se postupně rozšiřují po plánu, kterým se vinou cesty prérií. Ty utváří menší náhodné celky a oba protivníci se je snaží obsadit svými figurkami. Na začátku oba kmeny rostou rovnoměrně, ale později se do partie přidají akční žetony a s nimi i další nečekaná rozhodnutí. Zábava je to ale pořád stejná. Širé pláně roztahují křídla nad prérií a letí k vám.
+ přemýšlivý základ
+ zpracování
+ vývoj partie