Recenze: Slet čarodějnic – košťata jako dopravní prostředek

Slet čarodějnic - balení

Létání na koštěti může vypadat jednoduše. Prostě nasednete, odrazíte se od země a je to. Jenže to zdaleka není všechno. V první řadě musíte na svém létacím nástroji udržet rovnováhu. Ale ani nastartování a přistání není vůbec jednoduché. Každá čarodějnice si tak musí projít pořádnou zkouškou, než dostane na takové koště řidičský průkaz..

Vy jako hráči se naštěstí nestanete samotnou čarodějnicí, kterou koště neposlouchá. Na to jsme příliš zkušení a proto na nás Hanno a Wilfried Kuhn připravili lepší pozici. Staneme se leteckými instruktory ve hře Slet čarodějnic od firmy Corfix Distribution. V původní německé verzi vydala hru Hexenflug firma Amigo Spiele a to se stejnými ilustracemi Barbary Spelger.

A protože je to malá karetní hra, odpovídá tomu i modrá krabička. Na ní najdeme hned tři zkušené čarodějnice, které se vznáší na svých košťatech v oblacích. Ovšem naše zkušené instruktorské oko hned pozná, že některé věci dělají špatně. Jedna má na koště nesprávné vybavení, druhá za letu větší a třetí dokonce pije! Tohle tak nemůžeme nechat, musíme hned čarodějnice přezkoušet.

Slet čarodějnic - rozehraná hra

K tomu v krabičce najdeme vše potřebné. V první řadě to je 45 karet čarodějnických knih. Pět barev těchto učebnic se odkazuje k různým dovednostem, které jsou ale všechny při létání důležité. Zbývajících 75 karet ukazuje různorodé čarodějnice, které mají na kartách kromě barvy také číslici mezi jedničkou a patnáctkou.

Na začátku partie je třeba pečlivě zamíchat všechny barvy čarodějnic. Ty vytvoří uprostřed dobírací balíček. Naopak knihy jsou rozděleny dle barvy do pěti stejně velkých hromádek a budou představovat pro instruktorky (hráče) jejich odměnu za správně vyškolené řidičky košťat. Do ruky na začátku partie nikdo žádnou kartu nedostane, ty si musí zasloužit.

Když se dostane hráč na tah, může otočit horní kartu z dobíracího balíčku čarodějnic nebo si vzít jednu z karet odložených předchozím hráčem. S pomocí karet se snaží hráči vytvářet stejnobarevné letky, ke kterým vždy ale mohou být přiřazeny pouze čarodějnice s vyšším číslem, než se nachází na poslední kartě stejné barvy.

Slet čarodějnic - rozehraná hra

Samotné rozhodnutí o zařazení karty do letky je na hráči. Místo toho může (nebo musí, pokud kartu nelze přiřadit do žádné jeho barevné letky) odložit kartu do společné nabídky. Takto může pokračovat dál libovolně dlouho, ale v celém průběhu může pouze jedenkrát vyložit otočit z dobírací hromádky kartu, kterou nedokáže využít pro sebe.

Pokud by včas nepřestal a vylosoval si druhou kartu, kterou nemůže přidat do letky, spadla jeho čarodějnice z koštěte a on všechny karty této barvy musí přesunout do společné nabídky. Odsud si je ostatní hráči mohou vzít a vytvořit si tak hodnotnou letku sami pro sebe. Kdykoliv se může rozhodnout instruktor přerušit další získávání karet a místo toho s jednou čarodějnicí přistát.

Za odměnu si může jednu ze svých letek vzít do ruky. Navíc přistání s sebou nese ještě možnost přezkoušet jednu z čarodějnic. Jednoduše musí zahodit určitý počet karet stejné barvy a za to získá odpovídající množství knih. Ty si nechá vyložené před sebou, protože jejich vlastnictví nejenže umožňuje používat v další hře tuto barvu jako žolíka, ale především se jejich množství počítá do závěrečného skóre. Jakmile se vyprázdní určený počet balíčků knih, hráči si sečtou svoje učebnice a ten, kdo jich nastřádal za školení čarodějnic nejvíce, se stává vítězem.

Slet čarodějnic - rozehraná hra

Některé hry umí velmi dobře klamat. Vypadají jednoduše, ale při tom jsou docela komplexní a zajímavé. A Slet čarodějnic je právě jednou z takových her. Na první pohled působí jednoduše, ale ve skutečnosti se jedná o chytře promyšlenou a zajímavou karetní hru, která rozhodně nepatří k těm nejjednodušším.

Samotná cesta k zisku bodů má několik fází. Na začátku je takové hraní ve stylu „nemohu přestat“, kde hráč musí hlídat svoji vlastní chuť po hodně kartách. Při tom ale vše funguje také trochu jako populární počítačový solitér, ve kterém se na sebe skládají karty vzestupných hodnot. Jenže tady můžeme čísla přeskakovat. Ale dobrým plánováním lze využít pořádnou hromadu karet ze společné nabídky, které museli odevzdat soupeři před vámi.

Teprve když je taková letka úspěšně sestavená (na samotném počtu nezáleží) a hráč uzná za vhodné, může si čarodějnice vzít do ruky. Tady nejsou žádné limity, pouze fakt, že v daném kole musí hráč za sebou mít úspěšné přistání. Až s těmito kartami konečně lze plánovat zisk bodů, který už nikdo nemůže překazit. Tady už je vše o načasování, protože čím víc čarodějnic stejné barvy máte v držení, tím větší množství knih získáte.

Slet čarodějnic - karty

Všechny mechanismy jsou šikovně propojeny a hra je zábavná. Hráči se navzájem ovlivňují a nedobrovolně si nabízí karty do společného menu. A tím, že si někdo takové karty pak přivlastní, dochází k zajímavým situacím a nečekaným obratům. Stačí jedna chyba, jedna špatně otočená karta a všechno je jinak.

Právě otáčení karet je hodně závislé na náhodě a to znamená, že na ní bude ležet celá hra. A tak to opravdu je. Musíte být schopni využít svého štěstí a otočit co nejvíce karet. Při tom ale riskujete, že trocha smůly vás shodí z koštěte a přijdete o svoji těžce zkompletovanou letku. Nic víc vlastně ve hře nehledejte, protože zbytek se od této náhody odvíjí.

Nápad na téma hry je zajímavý, ale není nijak pevně spojené s číslicemi a mechanismy. Naopak s čarodějnicemi nemá vlastně nic společného. Naštěstí vše zachraňují ilustrace a jednoduchá karetní nátura hry, u které vlastně ani tolik na námětu nezáleží.

Slet čarodějnic - karty

Slet čarodějnic je překvapivě kvalitní a zajímavá hra plná taktických rozhodnutí. Nechybí samozřejmě ani pořádná dávka náhody, ale ta jen dodává soupeření šťávu. Oblíbí si ji trochu starší děti, kterým nabídne příjemný schodek výš v obtížnosti. Slet čarodějnic je zábavnou karetní hrou, ve které potřebujete k úspěchu štěstí.

AutorHanno Kuhn, Wilfried Kuhn
IlustraceBarbara Spelger
VydavatelAMIGO, Corfix, Gigamic
Rok vydání2010
KategorieCard Game, Children's Game, Fantasy
MechanismySet Collection
RodinaTheme: Witches
Alternativní názvyAir Sorcière, Slet Čarodejnic

Slet čarodějnic nabízí v první řadě šanci pokoušet své štěstí. Otáčením karet můžete uspět, ale také zcela vše pokazit a spadnout z koštěte. Teprve s pomocí takto vytvořených letek čarodějnic mohou hráči konečně vyrazit jako instruktoři létání na přezkoušení a tam získat body za správná přistání ve formě učebnic. Hra má několik fází, které vedou k úspěchu a tím je originální. Nabízí svěží nárůst obtížnosti, který ale ocení stále především děti a jejich rodiče. Slet čarodějnic je rychlá a zábavná, která přece jen nabízí něco trochu jiného. Ale v první řadě je to pořád příjemná karetka.

+ originální
+ více fází k zisku bodů
+ potřebujete štěstí