Recenze: Hegemonic – ve vesmíru BUDEME sami!

Hegemonic - balení

Lidstvo neustále hledá nové možnosti, jak zničit jiné životy. Člověk musí být tím jediným a jedinečným stvořením a nebude při tom respektovat žádné zásady ani morálku. Tisíce let uplynuly od vzestupu lidstva ke hvězdám. Podrobili si svoji galaxii, ale ta jim teď začíná být malá. Nenasytné lidské oči se dívají po dalších možnostech, jak své sémě zasadit do jiných světů, mimo naše současné chápání.

A přesto se k nim na jejich cestě za kolonizací a dobýváním můžeme přidat. Svět deskové hry Hegemonic je právě takový. Její vznik má na svědomí firma Minion Games a stovky fanoušků na serveru Kickstarter (konkrétně přesná tisícovka). Ale nic z toho by nebylo možné, nebýt autora Olivera Kiley, který to všechno vymyslel a spolu s trojicí Clay Gardner, Honoel Ibardolaza a Alex Skinner také ilustroval. To vše se objevilo na pultech obchodů ke konci roku 2013.

Hra se ukrývá v temné krabici, která už na první pohled připomíná vesmír. A uvnitř na nás čeká přesně to, včetně hvězd, mimozemšťanů a řady dalších věcí. Krabice je při tom takový kříženec mezi obdélníkovým a čtvercovým tvarem, takže snadno vynikne na každé poličce. Uvnitř na hráče čeká desítka dílků, které dohromady představují mapu cípku vesmíru, o který hráči svedou souboj. To vypadá jako docela málo, ale do každého z nich (s výjimkou středového, který slouží jako ukazatel fáze tahu) se vejde hned pět velkých sektorů.

Hegemonic - připravená hra

Takových barevných sektorů je ve hře 48, jsou různě barevné a poskytují hráčům místa k prozkoumání a postavení základen. Každá taková stavby je ve hře zastoupena krásnými miniaturami různých tvarů – kostky továren, kruhové politické ambasády připomínající města pod kopulí a také válečné předvoje ve tvaru trojúhelníku. Všechny jsou v nabídce v šestici odlišných barev hráčů, kteří k nim dostanou také figurky agentů a především samotné vesmírné lodě.

Pro hráče jsou připraveny také sady akčních karet s názvem, pořadím, popisem dostupných činností a omezením, kolikrát ji lze aktivovat. V balíčku se ale také nachází 54 karet technologií, které lze zahrát jednorázově pro čísla ve spodní části, nebo vyložit jako vylepšení pro celou partii. Na výběr je ale také tucet karet vůdců, kteří jsou ale doporučeni až pro pokročilejší hráče. Přidávají další schopnosti a tím i zajímavé možnosti do hry. A pak jsou tu desky pro hráče, na kterých si budou evidovat všechny potřebné informace o své frakci. Na první pohled vypadají se spoustou boxů a políček poměrně složitě, ale odkazují se znovu ke třem typům budov (i s cenou za jejich stavbu a jejich výnosy), agentům a vesmírným stíhačkám. Výpis zakončíme zmínkou bodovací desky a žetony peněz.

Na začátku si hráči zahrají na bohy a sestaví vesmír. Pro každý počet hráčů je připraveno jedno startovní rozložení desek, které představují neprozkoumaný vesmír, v jehož středu je vždy jádro s počítadlem tahů (na jedničku zde se umístí žeton). Pouze kolem svých domovských světů si hráči mohou rozmístit každý jeden sektor, které znají a dalších několik vytvoří společnou nabídku. Vedle plánu si hráči položí také bodovací desku. Každý z účastníků si vybere barvu a získá tak všechny dílky v této barvě do svého vlastnictví, včetně hráčské desky, na kterou tyto dílky rozloží. Jednu kostičku od každé budovy pak položí na svůj domovský svět a dostanou pět karet technologií ze zamíchaného balíčku.

Partie se skládá z mnoha kol, které jsou vždy rozděleny do šesti fází. Právě ty ukazuje žeton uprostřed herní mapy a hráči jimi prochází společně. Na začátku vždy všichni dostanou příjem v měně CAP, která platí ve světě Hegemonicu. Výše částky je určena tím, kolik má hráč postaveno na plánu staveb a odečte ji jednoduše ze svojí desky z posledního prázdného sloupce.

Hegemonic - připravená hra

Od začínajícího hráče pak mohou expandovat. Pod tímto názvem se ukrývá možnost odhalit jeden nový sektor z dobírací hromádky. Tím vznikne nabídka o jedna vyšší, než je počet hráčů. Nyní si může galaktický vůdce vybrat jeden ze sektorů a přiložit jej na libovolné volné místo na mapě. Poté získá jednu novou kartu technologie a může také jednu zahodit. Místo toho ale také lze také některou z karet použít a vylepšit jednu z technologií tak, že zasune kartu pod jednu ze tří pozic svého plánu. Hráč ale musí splnit požadavky politické, bojové a výrobní úrovně a stejně tak zaplatit částku v CAPech.

Jakmile se všichni hráči vystřídají v této přípravné fázi, konečně dojde na to, proč všichni do vesmíru vůbec vyrazili. S použitím akčních karet z ruky (v hráčově barvě) proběhnou hned tři aktivační fáze. V ní si nejdříve každý ze soupeřů vybere jednu ze šesti karet a poté v pořadí podle čísel iniciativy (na kartách) provede dvě z aktivit na ní nabízených. Ty mohou být útočné (zničení nepřátelských jednotek či továren), pohybové či stavební. Ale hráči s kartami mohou také provádět průzkum neznámých sektorů, vynalézat či získat finance.

Každá činnost má svoje jméno a popis, který je trochu složitější. Někdy umožňuje pohyb jednotkou před samotným útokem, přičemž hráči ani nakonec zaútočit nemusí. Typ akční karty ale současně také určuje typ útočníka i druh jeho cíle. Tím jsou hráči trochu omezení při svých volbách. Oba protivníci pak určí svoje síly, které se určují pro každý typ jednotky nebo základny odlišně, navýší ji o případné technologie, politickou podporu a poté se určí výsledek. Útočník v případě úspěchu buď zničí jednotky, základny nebo je obsadí, v případě prohry pak přijde o své útočné síly.

Hegemonic - rozehraná hra

V každém kole platí role takzvaného Arbitra, který může rozhodovat například o pořadí vykonání akcí v případě shody čísel iniciativy. Proto je po akčních fázích kola vždy třeba určit Arbitra pro kolo následující. Tím bude hráč s nejvyšším množstvím hotovosti. Na konci každého kola poté ještě následuje bodování, ve kterém hráči obdrží odměnu za kontrolu galaxií reprezentovaných skupinkou sektorů. Porovnává se síla a výše bodů je odstupňovaná podle toho, jak si hráči stojí na stupnici kontroly v dané oblasti.

Partie o ovládnutí známého vesmíru končí ve chvíli, kdy už není v dobírací hromádce sektorů žádný dílek. Na konci takového kola nastává konec partie, hráči získají bonusové body za vyzkoumané technologie a ten, kdo nastřádal za kontrolu teritorií nejvíce vítězných bodů se stává vládcem celé galaxie.

Hegemonic je hra, která ve vás opravdu vyroste. První partie jsou takové nemastné neslané, jak hráči nejdou přímo za svým cílem. Důvodem je to, že hra to rozhodně není jednoduchá. Má mnoho zajímavých konceptů, které se spojují v jeden velký celek. A jako taková je vhodná opravdu pouze pro zkušené hráče, kteří v ní dokáží odhalit spoustu taktických možností. Není jednoduché udržet přehled o všech bonusech a vzdálenostech, které zasahují do boje.

Hegemonic - rozehraná hra

Ale pak je tu druhá strana Hegemonicu. Není to ta ohromující vesmírná hra, která vás zahrne loděmi a jejich dramatickými souboji. Místo toho je to klidná a postupně se vyvíjející abstraktní zábava, kterou ocení jen někteří hráči. Budou rádi, když se jejich politické snažení opravdu bude rozpínat galaxií a při tom vlastně ani nepotřebují vytáhnout laserová torpéda.

Ve hře není vůbec žádná náhoda. Za to zaplatíte cenu v podobě složitějších a pro někoho nepříliš záživných soubojů. Dokonce i u dílků, které umisťujete na plán, už předem víte jejich vzhled. Ve hře tedy nenarazíte na žádný reálný průzkum.

Stejně tak polarizační informací je, že vlastně ve hře není vyřazení ostatních hráčů. Jejich domovské sektory jsou v bezpečí. To je na jednu stranu dobře, protože po několika hodinách vesmírných bitev nikdy nepotěší, kdy je vaše civilizace zcela zničena. Na druhou stranu to trochu kazí dojem a atmosféru partie.

Hegemonic - karty

Zásadní informací u hry takovéhoto rozsahu je délka. A tady nám Hegemonic trochu nabobtnal, protože na všechno je zde potřeba čas. Přemýšlení je zásadním kořením Hegemonicu. Díky tomu vám tři hodiny mohou připadat krátké, ale také dlouhé. Záleží na tom, jestli od hry očekáváte ohromující bitvy nebo abstraktní souboj o nadvládu nad známým vesmírem. Není zde náhoda a to se musí na herní době podepsat. Díky různým rozložením mapy pak je hra zábavná dokonce i ve dvou, ale v šesti se významně protahuje a tři hodiny pak už nestačí, což jasně eliminuje ze zájemců kohokoliv kromě deskovkových srdcařů. Ale ještě zpět k partii ve dvou, která se spíše blíží šachovému dojmu.

Významnou součástí hry je vyjednávání a domlouvání podpory. Ovšem záleží pouze na hráčích, jestli tyto možnosti využijí nebo jestli zůstanou pouze na své straně a budou za své vítězství bojovat sami. Hra jim v tomto nechává naprostou volnost a do ničeho je nenutí.

Zpracování komponent je skvělé. Hra vypadá opravdu úžasně, všechny dílky jsou od sebe jasně rozpoznatelné a září barvami. Při tom se jí ale daří zachovat opravdový dojem vesmírné hry. Paráda.

Hegemonic - karty

Hegemonic není ničím jiným, než opravdu velkolepou deskovou hrou. Ale ne takovou, která je plná vesmírných bitev. Spíše vás posadí do klidné židle generála, který musí všechna ta rozhodnutí udělat, ale také pořádně promyslet. Po několika partiích si vás docela omotá kolem prstu. Pokud ji necháte. Její hratelnost je výborná a stejně tak skvěle klape i všechno v jejím nitru. Tahle hra je prostě skvělou volbou pro každého, kdo má rád vesmír a jeho dobývání, ale současně mu nesmí vadit přemýšlení a pečlivé plánování. Hegemonic jen čeká až ho vytáhnete z vakua do tepla své nákupní tašky!

AutorOliver Kiley
IlustraceClay Gardner, Honoel Ibardolaza, Oliver Kiley, Alex Skinner
VydavatelMinion Games
Herní doba180
(4 voters)
KategorieCivilization, Economic, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyArea Majority / Influence, Hand Management, Modular Board, Simultaneous Action Selection, Tile Placement
RozšířeníHegemonic Promo Card: Cosmic Engineering, Hegemonic Promo Card: Dimensional Anomaly
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Mechanism: 4X

Hegemonic se snaží postavit most mezi přemýšlivými evropskými hrami a dodat jim alespoň nádech té atmosféry a interakce z kostkových her. To ho dostává do zajímavé pozice, ve které jej mnoho hráčů zavrhne jako příliš pomalý. Pro některé euro hráče zase může být příliš dlouhý. Pak záleží pouze na hráčích, jestli dokážou tolerovat jeho jinakost, objevit v něm tu skvělou zábavu a užívat si výborné boje ve vesmíru. Hra je obohacena řadou zajímavých věcí, jako jsou postavy vůdců a všem generálům nabízí zajímavé možnosti v každém tahu. Ačkoliv mají vždy jasně daný výběr, není jednoduché se rozhodnout a některé tahy se mohou prodloužit. Celkově tak herní doba je trochu delší. Celkové zpracování je výborné, krabice obsahuje krásné komponenty a na rozloženou hru se pěkně dívá. Hegemonic ale není pro každého a je pouze na vás, jestli si tohoto bumbrlíčka pustíte do svého vesmíru nebo ne.

+ svobodná volba v každém kole
+ zajímavé boje
+ výborné ve všech počtech hráčů