Recenze: Spoj 5 – a dostaneš deset kombinací

spoj-5-04

Někdy je základem všechno schopnost si vše pospojovat. Dát si dvě a dvě dohromady, to je prostě nezbytné, abyste pochopili vazbu mezi dvěma slovy. No a když takových slov máte pět, pak už nestačí spojovat jen dvě a dvě. To je přece jasné.

Ale přesto ve hře Spoj 5 budou hráči spojovat vždy dva symboly. Hru vytvořil designér Carl Briére a jeho finální produkt vyšel pod hlavičkou společnosti Synapses Games. Pro lokalizaci do češtiny si pak vyhlédli novinku ve firmě ADC Blackfire. O ilustrace se postaral autor vystupující pod jménem Sillyjellie.

Uvnitř malé bílé krabice najdou hráči tlustý papírový blok. Z něho si každý účastník utrhne jeden. V nabídce jsou dále také kartonové šablony, kterých je deset (dvě od každé z pěti barev), jsou oboustranné a mají v sobě připravená prázdná okénka. Z desek hráči vyberou po jedné od každé barvy (tedy pět) a náhodnou stranou je položí do středu stolu, aby na ně všichni dobře viděli. Podle zvolených desek musí z deseti kostek vybrat také pět, jejichž symboly odpovídají.

spoj-5-06

Na začátku každého ze tří herních kol jeden z účastníků hodí sadou kostek. Podle výsledných ikon pak tyto kostky rozmístí do okének šablon a tím určí, jaká slova, a především jejich kombinace budou zadáním pro hráče.

V tu chvíli rychle každý ze soupeřů uchopí tužku do ruky a jeden otočí přesýpací hodiny. Bločky mají pro každé kolo deset políček a ty odpovídají barevným dvojkombinacím, které lze z pěti kostek vytvořit. Všechny kostky a slova se tak prokombinují. A hráči na každou takovou kombinaci dvou slov musí vymyslet nějaký vhodný a reprezentativní příklad, ať už reálný nebo smyšlený.

Na některých deskách jsou podstatná jména, jako třeba žena. Jindy ale najdou hráči i jiné druhy slov, takže mohou třeba vytvořit docela jednoduchou (na řešení) kombinaci plující žena. Odpovídat lze jedním slovem nebo slovním spojením.

spoj-5-10

Po dosypání písku musí všichni skončit se svým psaním, ať už mají všech deset odpovědí nebo ne. Nyní nastává čas rozdělovat body. Pokud se hráč shodne s někým dalším, dostane za svoje slovo rovnou dva body. Jinak pouze jeden. Vše si poznačí do připravených kolonek a zážitek si zopakují s dalšími výsledky hodu kostkou. Po odehrání tří kol si hráči posčítají své jednotlivé výsledky a ten, kdo má celkem nejvíce bodů, se stává vítězem.

Spoj 5 je zajímavá party hra. Slibuje legraci a zábavu pramenící z vymýšlení slov na náhodné kombinace zadání. Všechno to zní zajímavě. Ale ačkoliv bychom chtěli u takovýchto party her jen chválit, tentokrát to nebude zdaleka tak jednostranné hodnocení, jak by mohlo podle pravidel a nápadu vypadat. I my přistupovali k Spoj 5 s radostí, že je tu další možnost ukázat svoji slovní zásobu a to už dokonce od dvou hráčů.

Ve hře se nehledá jedinečnost. Hráči by se měli snažit najít ty nejevidentnější pojmy. To na začátku je samozřejmě v pořádku. Ale jak hrajete více a více partií a začnou se kombinace opakovat, tak narazíte na problém, že všichni odpovídají stejně.

spoj-5-05

Ono by se zdálo, že s kostkami, náhodností a oboustrannými deskami to opakování nenastane tak rychle. Jenže si musíte uvědomit, že tady si na sebe hra upletla sama tak trochu bič, protože z těch pěti obrázků hráči vždy vyzkouší kompletní sadu kombinací. Protože se hraje na tři kola se stejnými kostkami, dokonce se vám může stát, že se stejná kombinace slov zopakuje v jedné partii.

Že se vám zopakují některá slova, tím si můžete být prakticky jistí. To by samo o sobě nebyl problém, pokud by všechny kombinace dávaly smysl a měly logická řešení. Dokud máte vymyslet slovo na kombinace smrt+dovolená nebo lze držet+v parku, tak je vše ještě v pořádku. Ale pokud si vylosujete jako kombinaci třeba chlupaté/hebké město, čekají vás problémy.

spoj-5-13

A tak ať budete chtít nebo ne, v rámci každého kola budete některé položky přeskakovat, abyste se k nim vrátili, pokud vám to čas dovolí. No a některé kolonky zůstanou prázdné, protože jednoduše nic nevymyslíte. Problém tu ale není jenom výjimečný, nastává prakticky v každé partii a máme pocit, že volba slov na deskách není obecně úplně šťastná. Nebo je možná šíře šedesáti slov a jejich vzájemných kombinací už příliš.

A je to velká škoda. Když totiž nebojujete se zadáním, ale snažíte se vymyslet vhodná řešení třeba na škola+jídlo nebo slané+tvrdé, je to zábava. Velká. Jenže pak se to dřív nebo později prostě pokazí a vy si připadáte hloupě, protože jste nic na některou z kombinací nevymysleli.

spoj-5-15

Tři minuty na kolo jsou tak akorát, takže po patnácti minutách máte hotovo i s troškou toho sčítání. Ve dvou, či více hráčích, pokaždé jste na tom stejně. Jen s vyšším množstvím účastníků máte lepší šanci, že se shodnete a tak získáte více bodů.

Spoj 5 nám nabídnul naději na novou zábavnou hru s hledáním těch správných slov. Jenže celé se to nějak pokazilo a ve výsledku pak místo spojování bádáte a koukáte jeden po druhém. Spoj 5 je tak trochu rozpačitou party hrou.

AutorCarl Brière
IlustraceSillyJellie
VydavatelSynapses Games, ADC Blackfire Entertainment, Delta Vision Publishing, Elznir Games, GaGa Games, Portal Games
Rok vydání2021
Počet hráčů2 - 8
KategorieDice, Party Game, Print & Play, Real-time, Word Game
MechanismyDice Rolling, Paper-and-Pencil, Real-Time, Speed Matching, Voting
RozšířeníMatch 5: Word Tile Promo
Alternativní názvyPiątka, SPOJ 5, Коннект

Spoj 5 je ve své podstatě opravdu zábavná a legrační party hra, ve které dostanete pět slov a na jejich vzájemné kombinace musíte odpovědět věcmi, které oběma podmínkám vyhovují. Nálada je skvělá, kostky jsou kulaté a pokaždé nabídnou trochu jiné zadání. Jenže zábavu řadě z vás pokazí fakt, že některé kombinace prostě nemají logické řešení a vy si začnete připadat hloupě. A to by se vám jednoduše u žádné hry nemělo stát. To, že časem začnou odpovídat všichni stejně u opakujících se spojení je potom už jen druhým problémem zapříčiněným celkovou koncepcí. Ačkoliv bychom tedy chtěli mít radost z partie Spoj 5, tak prostě nepřichází.

+ kombinování pěti slov
+ oboustranné desky
+ rychlá kola