Recenze: Star Wars Destiny – vše je ve hvězdách

star-wars-destiny-04

Osud rozhoduje o spoustě věcí. Je jedno, jestli vládnete Silou nebo chcete jen to nejhorší a nejkrutější pro celý vesmír. Můžete si chtít všechny podmanit nebo pomáhat na potkání, ale potřebujete na své straně linie života. Jak byste se cítili, kdyby vám někdo nabídnul kostky osudu, které mohou všechno tohle ovlivnit?

Šanci, který se naskýtá jednou za život, nám pro svět Hvězdných válek nabídne karetně-kostková hra Star Wars: Destiny. Ta vyšla na začátku roku 2016 jako nový sběratelský počin společnosti Fantasy Flight Games a jejími autory je dvojice Corey Konieczka a Lukas Litzsinger. Dobrou zprávu máme ale především pro všechny milovníky her a Hvězdných válek zásluhou společnosti ADC Blackfire, která si pro nás připravila kompletní lokalizaci do češtiny.

Na výběr je několik startovních sad, každá věnovaná jedno z postav více než rok starého filmu Star Wars: Síla se probouzí (Force Awakens). Jednotlivé krabičky svojí velikostí jasně naznačují, že se v srdci jedná stále o karetní hru. Ovšem přes okénko na přední straně mohou potenciální zájemci vidět trojici kostek. Těch je uvnitř ale rovnou devět.

star-wars-destiny-08

Každý takovýto box ale stačí k soupeření pouze jednomu hráči, který použije její karty a kostky sám pro sebe. Spolu s dalšími případnými kartami si může sestavit svůj vlastní speciální balíček. Při tom ale nesmí celkový počet karet překročit třicet, navíc ale hráč má ještě tým hrdinů a jednu lokaci. K některým kartám náleží také jako povinné vybavení jedna kostka. Karty se v něm mohou opakovat maximálně dvakrát. Skládání omezuje také zaměření na kladnou nebo špatnou stranu a barevné rozlišení.

Každopádně si hráči do ruky vezmou právě tento sestavený balíček a po zamíchání si doberou horních pět do ruky. Především jde ale o hlavní postavy, tedy hrdiny, jejichž karty si hráči položí před sebe. A ke každému takovému hrdinovi patří také nějaká ta kostka. Toto příslušenství si tak hráči přidají ke svým kartám. K tomu musí do balíčku patřit také karta bojiště, kterou si také položí hráč před sebe. Do společné oblasti vedle plánu položí hromádky žetonů zranění, zdrojů a štítů. Protivníci si pak hodí kostkami o to, které bojiště bude použito. Jeho majitel nad ním získá prozatím kontrolu.

star-wars-destiny-06

V duelu se hráči střídají ihned po provedení jedné akce. Na výběr mají ale hned šest možností, které se mohou týkat karet nebo kostek. A tou první je právě zahrání karty z ruky. K tomu je třeba vždy zaplatit cenu v podobě zdrojů – náklady jsou natištěny na každé kartě v levém horním rohu a je třeba je ihned uhradit. Některé jsou ihned vyhodnoceny (události), ale také lze přidat k některé z postav vylepšení či celou svoji armádu vylepšit kartou podpory.

Jako další možnost se zdá být ta nejdůležitější. Hráči využijí některou ze svých postav hrdinů (nebo kartu podpory) a aktivují ji. To hráči umožní vzít odpovídající sadu kostek (včetně těch, které skýtají vylepšení) a hodit s nimi (někdy se k tomu vážou různá omezení či platby zdrojů). Tím je akční bod utracen a teprve za další, zase v příštím tahu, může hráč výsledky na kostkách využít. Současně lze ale použít pouze kostky se stejným symbolem a poté se vrátí na kartu, kam patří.

Ikony na kostkách mohou hráčům poskytnout zdroje, měnit výsledky na jiných kostkách, ale také krást zdroje soupeřům nebo vyřazovat karty protivníkům z ruky. Možností je ale mnohem víc – hráči mohou svoje hrdiny bránit a přidat k nim až tři štíty. Ale protože je to duelová hra, nemůže tady chybět ani útok. Takové zásahy nejdříve odstraňují případné štíty a teprve poté dostávají postavy žetony zranění. V případě, že klesne hodnota zdraví na nulu, postava je z boje vyřazena.

star-wars-destiny-11

Existují také doplňkové akce, které umožní hráčům přehodit kostky (po odhození karty z ruky), použít specifickou akci na kartě nebo se pokusit obsadit bojiště a tím se stát začínajícím hráčem následujícího kola. Ovšem takové rozhodnutí znamená, že už do aktuálního kola nezasáhne.

Následuje konec kola, kdy hráči znovu obnoví síly svých postav, získají dva zdroje a mají šanci vyměnit karty z ruky zahozením a dobráním zpět do pěti karet. Bitva může skončit hned dvěma způsoby. Vítěz může slavit, pokud se mu podaří vyřadit ze hry všechny hrdiny nepřítele, nebo když protivníkově armádě dojde zásoba karet.

Star Wars: Destiny je nádherná duelovka, která ideálním způsobem kombinuje karty a kostky. Díky tomu nabízí opravdu všestranný a zajímavý zážitek. Hráči tak potřebují nejen štěstí, ale také velmi dobré taktické smýšlení.

star-wars-destiny-10

A samozřejmě základem veškerého úspěchu a zábavy je skládání balíčku. Tady musí hráči brát v úvahu nejen vzájemné doplňování karet, ale také kostky a jejich vzhled. Nabízí totiž opravdu nejrůznější možnosti. S tím se pro hráče váže také záludnost velkého množství barev, ikonek a vazeb. Přehled jim ale naštěstí vylepší karty nápověd.

Jenže právě to, že stavba a vylepšování balíčku je zábava, současně znamená také špatnou zprávu. Ne pro vás, ale pro peněženku. Star Wars: Destiny je totiž sběratelskou hrou, takže všichni zájemci mají možnost si pořídit balíčky s rozšiřujícími kartami a kostkami. Každý takový pytlík obsahuje jednu kostku a pět karet (z nichž dvě jsou vzácnější ze sběratelského hlediska).

Ačkoliv hráči si musí dobře budovat svoje postavy a vylepšovat je, všechno je to zase především o útocích na protivníka. To je jeden ze dvou způsobů, jak vyhrát. Druhou možností je přežít a vydržet déle než soupeř.

star-wars-destiny-15

Jedná se o čistý duel, který je jasně omezen velikostí balíčku. Díky tomu je jisté, že se nikdy nepotáhne nějak extrémně dlouho. Naštěstí je to ještě lepší, protože dynamika celé hry je dobrá. Hráči se střídají po jedné akci a celé se to snadno vejde do půlhodinky.

Hra nabízí dostatek taktických možností, protože hráči mají neustále na výběr z karet v ruce a také řady akcí, které mohou provádět. Všechno to je ale nakonec pouze o přípravě postav na boj. Partie vás ale bude především bavit, protože soupeři si vyměňují zásahy tam i zpět. Ale není pravdou, že by se proti tomu nebylo možné bránit. Stačí si vybudovat u svých hrdinů zásobu štítů.

Zpracování hry je unikátní, protože kostky jsou barevné, velké a mají na všech stěnách obrázky. Jenže ne jen tak ledajaké, protože jsou celobarevné, ale ne lepené. Jedná se o novou technologii potisku, který zaručí trvanlivost kostek i při častém používání. Díky tomu hra vypadá opravdu zajímavě. Samotné ilustrace jsou opravdu precizní a detailní, stejně jako grafika.

star-wars-destiny-19

Star Wars: Destiny je asi nejlepší kostkovou duelovkou, kterou jsme vyzkoušeli. Jedná se o parádní počin, který nabízí rychlou herní dobu a dostatečné možnosti. Jenže si s sebou nese těžké závaží finanční náročnosti, protože hráči budou investovat určitě do rozšiřování sady karet a kostek. Pokud vám ale nevadí čas od času nakoupit nějaký booster, pak Star Wars: Destiny jsou velmi dobrou volbou.

AutorCorey Konieczka, Lukas Litzsinger
IlustraceLucas Durham, Vlad Ricean
VydavatelFantasy Flight Games, Asterion Press, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galakta, Heidelberger Spieleverlag
Počet hráčů2 - 2
(6 voters)
KategorieCard Game, Collectible Components, Dice, Fighting, Movies / TV / Radio theme, Science Fiction
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Variable Player Powers
RozšířeníStar Wars Destiny: Crafted Lightsaber, Star Wars: Destiny – Across the Galaxy Booster Pack, Star Wars: Destiny – Allies of Necessity Draft Set, Star Wars: Destiny – Awakenings Booster Pack, Star Wars: Destiny – Boba Fett Starter Set, Star Wars: Destiny – Convergence Booster Pack, Star Wars: Destiny – Covert Missions Booster Pack, Star Wars: Destiny – Empire at War Booster Pack, Star Wars: Destiny – General Grievous Starter Set, Star Wars: Destiny – Kylo Ren Starter Set, Star Wars: Destiny – Legacies Booster Pack, Star Wars: Destiny – Luke Skywalker Starter Set, Star Wars: Destiny – Obi-Wan Kenobi Starter Set, Star Wars: Destiny – Rey Starter Set, Star Wars: Destiny – Rivals Draft Set, Star Wars: Destiny – Spark of Hope Booster Pack, Star Wars: Destiny – Spirit of Rebellion Booster Pack, Star Wars: Destiny – Way of the Force Booster Pack
RodinaAdmin: Game System Entries, Category: Two Player Fighting Games, Collectible: Collectible Card Games, Collectible: Collectible Dice Games, Game: Star Wars Destiny, Movies: Star Wars, Players: Two-Player Only Games
Alternativní názvyStar Wars: Przeznaczenie

Star Wars: Destiny je křížencem mezi karetní a kostkovou hrou a to hodně povedeným křížencem. A zatímco nabízí super dynamiku i dostatek možností, sráží ji dolů pouze finanční náročnost. Pořízení základní krabičky není to poslední, co budete chtít nakupovat. Sběratelský efekt tady rozhodně funguje a hráči mají touhu sestavovat lepší balíčky. Star Wars: Destiny je hrou, která umí parádně pobavit dva protivníky a to je to hlavní, co by nás mělo zajímat.
volbou.
+ ideální kombinace karet a kostek
+ hodně taktických možností