Recenze: Storyonics – karetní vyprávění

Storyonics - balení

Na cestě ležela mince. Jen tak se smutně převalovala, jak si s ní pohrával vítr. Když vtom kolem jelo auto a než se pětikoruna nadála, už se vezla s ním. Přilepila se totiž žvýkačkou k jeho kolu. Po dvou minutách jízdy už se jí začínala točit hlava, ale měla štěstí. Majitel auta totiž zrovna byl na cestě do myčky. Po chvilce popojíždění se konečně dostali dovnitř.

Mince netušila co ji čeká, když se na ni vyřítil proud studené vody. Sice ji to osvobodilo z jejího zajetí na pneumatice, ale místo toho se zakutálela kamsi pod židli. Z tohoto bezpečí sledovala, jak myčkou projely desítky aut, když vtom ji někdo zvednul a strčil do kapsy. Věděla, že teď je konečně v bezpečí. Alespoň na chvilku, než její pouť začne nanovo.

Tak třeba takhle může vypadat jeden z příběhů, které zažijete ve Storyonics. To je karetní hra, kterou nám přináší společnost Angličtina hry ve svém obchodě. Hra je původem z Anglie a pochází z tvorby firmy ZooBooKoo.

Storyonics - připravená hra

V malé zelené krabičce se ukrývají karty a také přesýpací hodiny. I samotná pravidla jsou na kartách, takže Storyonics rozhodně nechtějí svoji karetní podstatu zapírat. Naopak všechno dění se bude odehrávat nakonec ve vašich hlavách a fantazii.

Na každé z padesáti karet najdete čtveřici obrázků v různě barevných rámečcích a vaším úkolem bude vyprávět o nich příběhy. Můžete se pak rozhodnout, kterou ze dvou dostupných variant hry zvolíte. Obě lze hrát ve více hráčích. My si vysvětlíme jednoduchá pravidla první varianty, a pak vám obecně přiblížíme i tu další, případně i ty, které naše redakce vyzkoušela.

Nejjednodušší a základní verze je ta, ve které hráči spolupracují na vytvoření jednoho pěkného příběhu. Každý z hráčů si vylosuje kartu a podle jednoho z obrázků vypráví kousek nějakého příběhu. Všichni se společně snaží, aby příběh byl pěkný a dával smysl.

Storyonics - rozehraná hra

Ačkoliv lze snadno tuto verzi hrát i samostatně, pravidla to vůbec nezmiňují. Přitom v podstatě na počtu hráčů nezáleží, hlavní je zábava a úkol zakončit příběh smysluplně. Pokud se vám to podaří, vyhráli všichni, kdo se vyprávění účastnili.

Soupeření přidává do hry druhá varianta, která využívá také přesýpací hodiny. Nyní hráči vypráví celý příběh s využitím jediné barvy. Každý má na vymyšlení svojí nové části čas odměřený přesýpacími hodinami. Pokud do té doby stihne vytvořit smysluplné pokračování, dostane kartu za odměnu. Ten, kdo přispěl k příběhu nejvíce ve chvíli, kdy dojde balíček, se stává vítězem partie.

Vidíte sami, že Storyonics jsou opravdu jednoduchou hrou, která v podstatě ani hrou není. Její základ spočívá ve vyprávění, které sleduje společný cíl. Ve chvíli, kdy začnete soupeřit a znepříjemňovat ostatním hráčům pokračování, pak se můžete připravit o zábavu.

Storyonics - karty

Jediným způsobem, jak takovou situaci vyřešit, je otevřená řada několika karet. V takovém případě opravdu můžete hrát stejným způsobem, jako druhou oficiální variantu, kdy každý hráč má časový limit a bere si za úspěch kartu. Ale hráči už dopředu vidí nabídku další karty a nelosují si ji náhodně. Takovým způsobem lze reagovat a připravovat si svoje pokračování dopředu. Nyní se vyplatí také se pokusit shodit soupeře a připravit mu takové zakončení vaší části, aby se mu špatně s následující kartou navazovalo.

Můžete hru doplňovat i o pravidla a možnosti přeskakování karet, za něž musí ale hráči platit. V takovém případě si sice mohou vzít kartu k sobě, ale na kartu na prvním místě položí novou přes starou. Ten, kdo si ji v příštím kole vezme tak získá rovnou karty dvě, pokud dokáže navázat.

Příběh lze také vyprávět tak, že hráči mají v ruce vždy čtyři karty a navzájem si vybírají barvu, kterou má soupeř nebo soused pokračovat. Ten si může z ruky vybrat kteroukoliv kartu ze čtyř s odpovídající barvou rámečku. Není tedy potřeba následovat jednu barvu celou hru, ale naopak náhodně vybírat a tím je zaručené, že vytvoříte vždy naprosto unikátní příběh.

Storyonics - karty

Pokud totiž budete hrát vždy pouze s jednou barvou nebo necháte hráče dobírat karty hrozí, že se budou části příběhů opakovat, protože hráči často narazí na stejné obrázky. Vzhledem k tomu, že se vždy hraje se všemi kartami, je také lepší, když mají hráči karty v ruce na výběr a není tak hra vyloženě závislá na náhodě, protože s některými obrázky je obtížné pokračovat.

Nemá smysl příliš hodnotit samotný průběh hry, protože ten závisí na samotných hráčích a jejich fantazii. Pokud budete hrát s nudnými patrony, kteří nejsou schopní nic vymyslet, pak bude partie nuda. Ale když se sejde dobrá parta, pak si užijete skvělé vyprávění. Ačkoliv pohádkové Bylo nebylo (recenze) je stále o krůček lepší, protože obsahuje vyleštěná pravidla.

U Storyonics se prostě fantazii meze nekladou. A to nejen v samotné hře, ale i ve vymýšlení toho, jak můžete k obrázkům na kartách přistoupit. Spousta zábavných možností je ve vzduchu, jen je stačí vymyslet a použít. Snad jsme vám nějakou inspiraci poskytli v rámci naší recenze. Storyonics je těžké hodnotit, protože někoho budou bavit a jiného ne. Záleží na otevřenosti hráčů a na tom, co si ze hry uděláte. Pokud se ale podíváme na základ, bez nových variant, pak budeme hodnotit tak, jak uvidíte níže. Přičtěte body, pokud si myslíte, že máte velkou fantazii.

Recenze: Storyonics – karetní vyprávění
Storyonics jsou jednoduchou karetní hrou, které navíc potřebují jen přesýpací hodiny. Všechno se v nich točí kolem vyprávění příběhů, takže si všichni zúčastnění výborně potrénují svoji představivost. Ke hře lze přistupovat z několika pohledů a s kartami si tak užijete spoustu legrace. Samotná originální pravidla jsou trochu chudá a nabízejí varianty, které hráči těmi svými určitě překonají. Obrázky jsou jednoduché a dělají ze Storyonics hru především pro děti. Pokud vám tedy nevadí vymýšlení vlastních pravidel a máte rádi vyprávění, třeba i v angličtině, pak je pro vás a vaše děti Storyonics dobrou volbou.

+ jednoduché vyprávěcí téma
+ čtyři obrázky na kartě
+ můžete tak trénovat cizí jazyk