Recenze: Ranglin Rabbits – hon na králíky

ranglin-rabbits-11

Slyším běžet Jessie zpět z louky. Štěká na všechny strany. V tu chvíli je mi jasné, že králíci zase utekli z ohrady. Vezmu do kapsy mrkvičky, sadu kostek a jde se na to. Lov na králíky začíná!

A že nalákat rychlé hopsaly zpět do ohrádky není nic jednoduchého nám rázně vysvětlí desková hra Ranglin Rabbits, kterou si pro nás připravila společnost GameWright. Ta pod svá křídla vzala dvojici autor Evan Eaton Rowland a Thomas J. Rabideau spolu s ilustrátorem Brianem Whitem a dohromady vytvořili novinku pro rok 2016.

Jen mírně větší krabice s neklidnými králíčky se celá třese, jak se jedenáct kostek chce dostat na svobodu. Všechny jsou pořádně barevné a desítka z nich představuje právě zajíce. V druhé přihrádce je naskládaná čtveřice kartonových plotů s oranžovými stojánky. Právě z těchto čtyř dílků vytvoří hráči společnými silami ohrádku uprostřed stolu. A poté celou svoji herní plochu oživí kostkami, které z dlaně pustí z nějakých dvanácti centimetr do středu ohrádky. Její stěny tak svými tělíčky odstrčí do stran a králíčci se různě rozutečou. Všichni, kteří na horní straně ukážou obrázek uší trčících z nory, jsou odloženy stranou. Takoví králíci se stihli ukrýt.

ranglin-rabbits-04

Od té chvíle se budou hráči střídat v kontrole jedné hlavní kostky. Tu si vezmou do ruky a hodí, doufajíc ve výhodný výsledek. Hod může ukázat tři různé symboly – plot, mrkvičku a výbuch. Tím nejdůležitějším obrázkem je ale bílý plot na černém pozadí. Takový obrázek hráči umožní vybrat jednoho z králíčků, kteří spí nebo jsou probuzení (červený nebo zelený zajíček).

Nejjednodušší to mají hráči zdánlivě se spícím ušákem. Pokud si takovou kostku vyberou, jednoduše králíčka vezmou a přesunou jej na libovolné místo. Na tom se mohou dohodnout, protože i ohrádka v tuto chvíli ještě nemusí být vůbec poskládaná zpět. Společně se tak hráči snaží zvolit nejvýhodnější pozici. Ovšem takového ušáka současně přenosem probudí, takže jeho kostku přetočí z červené spící na zelenou probuzenou stranu.

Místo ospalého králíčka si hráči mohou vybrat k přesunu některého aktivního zeleného ušáka (třeba v situaci, kdy žádný nespí). Takového králíčka je ale už zakázáno brát do ruky. Přesouvat jej mohou pouze posouváním nebo cvrnkáním a to s pomocí jednoho prstu. Snaží se je posunout do výhodnější pozice, blíž k ohrádce. Kostka se však může také překulit a ukázat jinou stranu. Ta by v takovém případě platila, králíček tak může usnout nebo se také schovat a jít (prozatím) mimo dosah hráčů.

ranglin-rabbits-01

Poté jako bonusovou akci za chycení jednoho zajíce mají hráči možnost přesunout jeden ze čtyř plotů a to na libovolné místo na stole. Snaží se tak ohraničit a chytit tak co nejvíce ušatých útěkářů.

V nabídce akční kostky jsou ale i další dvě ikony – mrkvička umožní hráčům nalákat zpět na louku jednoho z ukrytých králíčků. Poslední zelená strana s bílým výbuchem tak dobrou zprávou pro hráče nebude. Znamená totiž, že všechny probuzené ušáky něco vyplašilo. Hráči musí jednu po druhé vzít do ruky všechny kostky aktivních zajochů a pustit ji z dvanácti centimetrů zpět na místo, kde právě stáli. Tím kostka vyskáče trochu jinam a především může ukázat úplně jiný symbol. Tomu se musí hráči podřídit.

Snaha hráčů pokračuje dál naháněním kostek a snahou je obklíčit. Hon na králíčky končí ve chvíli, kdy jsou všichni zbývající ušáci schovaní mimo herní plochu nebo v momentě, kdy jsou uzavřeny všechny čtyři ploty.

ranglin-rabbits-07

Tím kolo ještě nekončí, protože hráči mohou pokoušet štěstí a nalákat bonusové králíčky. Vezmou si všechny, kteří byli stranou a jednou po druhé hází kostkami. Pokud padne spící nebo aktivní králíček, mohou si jej přidat do své ohrady. Tato snaha ale končí ihned, když poprvé padne schovávající se králíček, protože všichni ostatní následují jeho příkladu. Hráči si prostě sečtou počet úlovků a jejich lov pokračuje dalším kolem. Ta jsou celkem tři a součtem bodů zjistí hráči svoji úspěšnost.

Ranglin Rabbits je bláznivou kooperativní akcí, ve které je to všechno o kostkách. Je to o šikovnosti, správném načasování a samozřejmě štěstí. A víte vy co? Přes to všechno nás honění králíků baví! Ale nakonec nejde ani tak o nás, jako o menší děti, pro které je tahle hra s důrazem na domluvu a spolupráci určena především.

Hráči si sice nemohou vybírat svoji akci, místo toho jim vše náhodně určí hod kostkou, ale velkou porci dopadu na výsledek s sebou přináší šikovnost. Hráči potřebují přesné prsty, ale také dobré časování a taktiku. Některé kostky a dílky plotů mohou přesouvat podle svých představ a tím výrazně ovlivnit, jaké šance na chycení králíků mají.

ranglin-rabbits-02

Hon na zajochy je krásně bláznivý. Čas od času může náhoda vším dokonale zamíchat a právě v důsledku toho by ji mohli někteří hráči odsoudit. Jenže tahle náhoda sem patří, hra s ní dobře funguje a dětem navíc tenhle efekt tolik nevadí. Naopak je právě díky tomu zajímavější a napínavá od začátku do konce. Hráči tady ale nehrají o žádnou záchranu nebo velká poslání, ale pouze o body. Základní zábavou tak legrace plyne především z kostek a manipulace s nimi.

I při dodržení předepsaného počtu tří kol hráči nestráví u partie nějak dlouhou dobu. Každé kolo trvá nějakých pět minut a jednoduchými násobky se tedy dostanete na délku nějakých čtvrt hodiny na celou partii. A protože se neustále začíná od začátku, děti to nepřestává bavit.

ranglin-rabbits-10

Ranglin Rabbits je hra, kde nepřestávají chrastit kostky. Když nepadají z výšky, tak s nimi hráči rzně posouvají. Pro hraní je ideální používat nějakou podložku nebo ubrus, protože jinak trpí kostky i povrch vašeho stolu. S ubrusem ale přichází změna v chování kostek, které hráči neposouvají, ale kutálí a tím mění výsledek kostky. Ranglin Rabbits v důsledku této náhodnosti skýtá fajn zábavu.

AutorThomas Rabideau, Evan Rowland
VydavatelGamewright
Herní doba15
Minimální věk6 and up
KategorieChildren's Game, Dice
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling

Ranglin Rabbits je hra, která po vás vyžaduje určitou úroveň taktických dovedností a k tomu také trochu šikovnosti. Tato kombinace může některé zájemce odradit, ale ti hlavní – děti – budou naopak nadšené. Kutálení či cvrnkání kostek je způsobem, jak se hráči snaží nahnat králíčky (kostky) do ohrady. A to všechno pěkně rychlé a v poctivém barvitém zpracování. Ranglin Rabbits umí udělat radost, pokud jste pyšní na svoji šikovnost.

+ cvrnkání a posouvání
+ to všechno v kooperaci
+ náhoda pracuje pro zábavu