Recenze: Super Fantasy Ugly Snouts Assault – svět rypáků

Super Fantasy: Ugly Snouts Assault - balení

Dobrodružství bylo jen vzdáleným větrem, který se tříštil o hustý les. Jenže pak přišli lidé a všechny stromy vykáceli. Najednou byla naše tichá jeskyně odhalena pohledům hladových lovců odměn. Hrdinové. Stáhli se sem z okolí a utábořili se u vchodu. Smáli se, pili a nakukovali dovnitř. Moc dobře ví, že jsme uvnitř. Cítí nás. Mají to v kostech.

Vysmívají se nám a čekají. Neztrácíme ani minutu toho času a opevňujeme všechny naše místnosti. Zlato a další poklady jsme ukryli hluboko pod zemí, cenné předměty zamknuli do truhlic a lahvičky poschovávali do velkých sudů. Naše jeskyně je teď bludištěm plným místností a spících příšer, které čekají jen na vůni lidského masa. Návštěvníci hledají zlato, ale naleznou něco jiného. Zuby a drápy.

Proklatí dobrodruzi. Příšery a monstra je nenávidí a my se do jejich kůže stále znovu převlékáme. Nejinak tomu je i v nové deskové hře Super Fantasy: Ugly Snouts Assault, ve které oškliví rypáci (překlad slova snout) brání svůj domov. Ale my v roli narušitelů to jen tak nenecháme a vyženeme všechny příšery ven. Není důležité, jestli tropí problémy. Jsou to obludy, tak pryč s nimi!

Super Fantasy: Ugly Snouts Assault - připravená hra

Hra vychází jako novinka podzimního trhu 2013 pod vlajkou společnosti Red Glove Edizioni. Recenzní vzorek jsme získali na veletrhu Spiel 2013 v Essenu, kde byla také hra představena. Jejím autorem je Marco Valtriani, grafiku převedl z fantazie do reality na kartách a destičkách Federico Dumas.

Krabice nám přinese dobrodružnou náladu už samotným víkem, které obsahuje kreslenou sestavu neohrožených hrdinů. Každý je jiný, od bláznivého trpaslíka s dělem na rameně až po malou čarodějnici. Ale nenechte se oklamat jejich vzhledem, všichni do jednoho jsou zkušenými bojovníky a tváří v tvář goblinovi nezaváhají ani chvilku.

Po otevření krabice na vás čeká záplava kartonových komponent, které začínají u velkých místností, chodeb a menších prostor (rozdělených na čtverečky), nebo představující různé brány. To jsou jeskyně, které vás budou hostit. Je zde ale také obrovské množství kartiček s příšerami (27), bossy (tři) a také šestašedesáti vylepšeními (předměty a schopnosti).

Mnohem větší hromadu ale získáte z menších žetonků, které představují životy, zranění, štíty, ale i klasickou otravu, omráčení nebo zmrazení. Dohromady jich je bez jednoho stovka. Ale to zdaleka není všechno, protože po menších počtech exemplářů tu jsou další dílky (tlačítka, zámky, páky a další). Hra s sebou přináší i kostky, dřevěné sudy, truhly a sloupy.

V takovéto procházečce nemohou z atmosférických důvodů chybět ani stojánky, které dodají herní ploše třetí rozměr. Zbývá nám už zmínit jen šestice desek hrdinů, které ukazují jejich začínající dovednosti, ale také schopnosti (nejen sílu a pohyb, ale třeba i obranu nebo šikovnost). U horní strany karty je počítadlo zkušeností. Každá schopnost pak má svoji vlastní stupnici nabíjení. V krabici pak nemůže chybět ani příručka pravidel. Ta je sice dlouhá, ale plná obrázků a hravé grafiky, která je občas až na úkor přehlednosti. Mnohem důležitější je ale druhá knížečka, která představuje jednotlivá dobrodružství čekající na vaše postavy.

Na začátek partie si vyberete dobrodružství z nabídky šesti misí a dvou arén – jedné pro deathmatch a druhé pro souboj v zabíjení příšer. Kromě toho si hráči také musí vybrat jednu postavu, za kterou budou celou hrou procházet. Dostane odpovídající velkou desku hrdiny, šest kartiček s vyšší úrovní dovedností, žetony životů a také čtyři ukazatele. Tři z nich budou představovat dobíjení schopností, zatímco poslední ukazuje nasbírané zkušenosti. Poslední je figurka, kterou hráč zasune do stojánku a připraví na herní plán.

Ten ale nejdříve musí připravit podle návodu pro danou misi. Každá představuje různé rozložení místností, ale také rozložení truhel a barelů (náhodně vylosovaných), příšer a ostatních specialit. Jednotlivé scénáře se od sebe liší některými pravidly, úkolem pro vítězství a samozřejmě také příšerami, které se vám postaví do cesty. Každá postavička příšery má rychlost, počet životů, útok i obranu, ale také magii.

Základní hra Super Fantasy je založená na spolupráci hrdinů, kteří se ale opět střídají na tahu. A po akcích všech hrdinů následuje moment, kdy se přesunou a zaútočí všichni probuzení nepřátelé. Jenže hráči tentokrát dostanou ve svém tahu šest kostek, které mohou rozdělit a použít k libovolné volbě akcí.

Kostky mohou rozdělit libovolně mezi činnosti a tím také rozhodnou o počtu aktivit, které jsou schopní provést. Ty odpovídají buď počtu hozených mečů, v případě hvězdičky přičtete základní číslo z kartičky vaší postavičky. Mezi akce na výběr se počítá nejen pohyb, ale i otevírání dveří, truhel nebo rozbíjení sudů. Například ke dveřím můžete přistoupit buď silou, nebo šikovností, záleží na vašem rozhodnutí. Šperháky ještě neschovávejte, protože je budete potřebovat i na zneškodnění pastí.

Ale co by to bylo za dobrodružnou hru, kdyby zde nebyly předměty, které můžete své postavě vybavit. No a samozřejmě zkušenosti, které dostanete za zranění příšery nebo dokonce za otevření truhly. Ziskem těchto bodů si postupem času otevřete nové, pokročilejší, schopnosti.

Tyto síly má v nějaké formě každá postava a v průběhu celé hry se vám vždy postupně nabíjí. Pokaždé, když vám při hodu kostkou padne hvězdička, můžete posunout žeton na některé ze stupnicí schopností. Teprve, když je plně nabitá (na čtvrtém políčku), můžete ji jedenkrát aktivovat, čímž ji znovu vybijete.

Základem takové hry je ale boj, který se dělí na útok a obranu. Když jste na řadě vy, obvykle budete chtít spíš útočit a to buď na blízko, na dálku nebo kouzlem. Podle toho použijete některou vlastnost svojí postavy. Úspěch ale záleží nejen na správném hodu kostkami, ale také na vzdálenosti, kterou jste od svého cíle. Při střelbě na dálku musíte najít cestu přesně odpovídající dostřelu zbraně.

Super Fantasy: Ugly Snouts Assault - dílky

Některou z kostek můžete odložit a ponechat si místo ní žeton štítu, který využijete ve chvíli, kdy se ke slovu dostanou nepřátelé. A budete je potřebovat, protože nepřátelé se v místnostech probouzí při sebemenším pohybu. Navíc se na branách objevují noví nepřátelé, kteří se hned pohnou směrem k vašim postavičkám a zaútočí.

Jak mohou vyhrát hrdinové už víme. Musí zabít závěrečného bosse. Ale v jakém případě prohrají? V popisu komponent jsme nezmínili jednu časovou desku, na které hráčům tikají hodiny. Každý scénář má svůj vyhrazený čas. Pokud do jeho uplynutí nestačíte porazit strážce jeskyně, prohráli jste všichni.

Super Fantasy je klasickou dungeon-crawl hrou (tedy hrdinským eposem o dobývání jeskyně), která přináší do žánru několik unikátních novinek. A fungují tak dobře, že z téhle hry dělají opravdu skvělý zážitek. Není žádný důvod s tímto verdiktem čekat dál. Hra je výborně promyšlená, vyvážená a do poslední chvilky zábavná.

Super Fantasy: Ugly Snouts Assault - bossové

V pravidlech jsme o tom moc nemluvili, ale způsob, jakým se určuje vaše vzdálenost od cíle je velmi zajímavá. Nezahrnuje jen obyčejné počítání čtverečků, ale každou kružnici kolem vaší postavy můžete přetnout pouze jedenkrát. V realitě to funguje překvapivě dobře a přitom zůstává určování linie viditelnosti jednoduché a nevyžaduje žádné nahýbání nad plánem, jako jiné hry.

Nabíjení schopností vás nutí přemýšlet a zvažovat, kdy výhodu svojí postavy opravdu využijete. Zvlášť v pozdější fázi, kdy se vám zpřístupní lepší dovednosti, se jedná o těžké rozhodnutí, které vás může přiblížit k cíli.

Největším kladem celé hry je ale její elegance, se kterou si vás získá. Její mechanismy do sebe přesně zapadají, všechno funguje a hra vás nutí takticky přemýšlet. Ve hře je přítomná výrazná náhoda, ale sami ji ovlivňujete a rozhodujete se, jak velké riziko neúspěchu jste ochotní podstoupit. Tímhle vědomým riskováním se stává z hraní Super Fantasy opravdový zážitek. Právě kostky tak dělají tuhle hru paradoxně více taktickou.

Super Fantasy: Ugly Snouts Assault - hrdina

Jednotlivé scénáře jsou šikovně odlišené obtížností podle počtu hráčů. Díky tomu je vždy hra podobnou výzvou, ale také si můžete snadno nastavit větší náročnost, pokud vám ta základní připadá příliš nízká.

Jediným podivným rozhodnutím v mechanismech hry, které ale v případě zájmu lze snadno upravit, je střelba zbraní pouze na přesnou vzdálenost. To znamená, že se zbraní na dálku nemůžete střílet blíž ani dál, než povoluje její hodnota.

Pravidla jsou napsaná čtivým a vtipným způsobem, ale jejich délka naznačuje, že nebude všechno v pořádku. Super Fantasy je ve své podstatě jednoduchá hra, ale obsahuje řadu speciálních pravidel, které z ní dělají trochu těžší oříšek, znemožňující rychlé naučení. Navíc pravidla často neodpovídají na otázky a speciální situace, které nastávají v průběhu partie. Ovšem tady mnohem lépe funguje způsob učení za pochodu, zvlášť protože se jedná o kooperativní hru.

Jednotlivé scénáře trvají poměrně dlouho, čímž se hra ještě více vzdaluje příležitostným hráčům. Konec si často určují sami hráči tím, že se odváží jít na finálního bosse, což obvykle odkládáte do chvíle, dokud nemusíte nebo jste si opravdu jistí. Celkově tak vždy přesáhnete hodinu a většinou se přiblížíte k udávaným devadesáti minutám.

Super Fantasy: Ugly Snouts Attack patří rozhodně mezi nejlepší hry tohoto žánru. Přináší hned několik nových nápadů, které skvěle fungují. Mise, možnost sólo hry a dokonce týmová hra všech proti všem. Variabilita je tu jako doma. To všechno dohromady je jasnou zárukou, že i zkušení fanoušci žánru najdou na této hře spoustu zajímavého. Ale nabídne zábavu i těm, komu nevadí trochu složitější pravidla a chtěli by si vyzkoušet trochu toho pořádného fantasy dobrodružství.

AutorMarco Valtriani
IlustraceGuido Favaro
VydavatelAsylum Games (Board Games), Golden Egg Games, Nordlandsippe, Red Glove
Počet hráčů1 - 6
(9 voters)
KategorieExploration, Fantasy, Fighting, Humor
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Role Playing, Team-Based Game, Variable Player Powers
RodinaCategory: Dungeon Crawler
Alternativní názvySuper Fantasy: Angriff der hässlichen Schnauzen, Super Fantasy: Assalto dei Brutti Musi, Super Fantasy: El Ataque de los Morrofeos

Super Fantasy: Ugly Snouts Attack postaví zase hrdiny před zdánlivě nepřekonatelnou temnotu jeskyně plné příšer. Světlo se odráží od jejich zubů, ale vy se nenecháte odradit a vniknete dovnitř. S touhle hrou si ale boj o život užijete, protože kooperace zakládá na štěstí a schopnosti brát na sebe rozumné riziko. Kostky představují akční body a můžete je rozdělovat do skupinek tak, abyste měli lepší výsledky jednotlivých akcí. Hra má výbornou atmosféru, která nepolevuje přes celou poměrně dlouhou herní dobu. Nabíjení schopností vám dá čas od času možnost využít nějakou specialitu, ale většinu doby budete proti pohybujícím se příšerám stát jen s obyčejnými zbraněmi. Dejte si pozor na nedokonalá pravidla, ale vzniklé otázky lze s trochou snahy vyřešit. Super Fantasy: Ugly Snouts Attack za to stojí, protože nabízí výborný zážitek pro náročnější hráče.

+ výborné použití kostek jako akčních bodů
+ nabíjení schopností
+ týmová a sólo hra navíc