Recenze: Tatakomatsu – jeden prst za druhým

tatamokatsu-01

I samurajové v dávných dobách hráli hry. Obvykle to bylo v době, kdy jejich nohy potřebovaly odpočívat. Sedli si tedy pohromadě a bojovali s kostkami ve hře, ve které byla základem hbitost. Jenže jak už to tak bývá u bojovníků s nejostřejšími zbraněmi, nemohlo se to obejít bez sekání. Tentokrát s každým omylem přišel hráč o jeden prst. A hra pokračovala, dokud nezbyl pouze jeden účastník schopný stále manipulovat s kostkami. Ten byl vítězem.

Naštěstí většina partií se odehrávala bez ostří, protože jinak by samurajů v Japonsku velmi dramaticky ubývalo každý den. Přesně tuto samurajskou zábavu znovu oživuje malá kostková hra Tatamokatsu, kterou vytvořilo Mektoub Studio. Hru vydává Helvetiq a u nás ji s českými pravidly distribuuje společnost HRAS.

Základem celé zábavy je malinký protáhlý boxík, ze kterého hráči vytáhnou další krabičku. Ta už má pouze odklápěcí hlavičku, ze které osvobodí zájemci kastlík s trojicí kostek a srolovanými pravidly. Už po odhalení následuje překvapení, že kostky nejsou pravidelné, ale mají tvar sloupů o šesti stranách, takže dohromady s horní a spodní stranou (které mají speciální hodnoty) mají kostky stran osm. Na každé z nich je pár dlouhých čárek značících hodnotu.

tatamokatsu-03

Hráči se střídají na tahu, kdy mají jasný úkol – hodit trojicí kostek. Výsledné čárky a ikony jsou společným zadáním pro všechny. Soupeři se snaží co nejrychleji sečíst hodnoty a zařídit se podle výsledku. Jediné dvě hodnoty, u kterých záleží na rychlosti, jsou 10 a 17. Ty totiž nejrychlejšímu počtáři umožní zahlásit Tatamokatsu.

Pokud ale je výsledkem jiné číslo, pak v závislosti na součtu mohou někteří z hráčů přijít o prst. Jakýkoliv trest se vyhne všem pouze v případě, že se navzájem ukloní a řeknou „Hai“. Ale to platí pouze v situaci, kdy hodnota kostek je mezi 11 a 16. Pokud je nižší než 10, hráč na tahu přijde o prst. Pokud je naopak vyšší než 17, může si aktivní samuraj vybrat mezi soupeři jednoho, který jeden prst ztratí.

Při tom číslo není dopředu často jasné, protože na kostkách jsou i strany se znaky x-1. Pokud takový symbol padne, může sám hráč na tahu rozhodnout, jakou číslici reprezentují a tento výsledek ohlásit. Jeho slovo platí.

tatamokatsu-05

Pokud by ale některý z ostatních účastníků partie dokázal z kostek nakombinovat Tatamokatsu (tedy hodnotu 10 nebo 17), může ji ohlásit a přebít tak veškeré snažení ostatních.

Postupně tak hráčům ubývá prstů, ať se snaží sebevíc. Když padnou na kostkách tři stejné symboly, pak hráči musí rychle reagovat a seknout rukou do stolu. Při tom musí mít otevřené pouze ty prsty, které jim zbývají.

Existuje ale ještě jeden způsob, jak dosáhnout Tatamokatsu. Jakmile na kostce padne speciální symbol T, může kostku chytit (pouze s využitím svých zbývajících prstů!). Nejen že tak opět způsobí nepříjemnosti jednomu svému zvolenému protivníkovi, ale tímto způsobem mohou hráči projít i vzkříšením draka. Ve chvíli, kdy jsou vyřazeni, mohou se i nadále účastnit právě v moment, kdy padne T. Pokud se jim podaří být nejrychlejší a ukořistit kostku s pomocí jen a pouze svého malíčku, vrátí se do partie.

tatamokatsu-07

Ta jinak pokračuje, hráči se střídají v hodech trojicí kostek a postupně ztrácí prst za prstem. Souboj končí ve chvíli, kdy zůstane pouze jeden hráč s prsty a všichni ostatní jsou vyřazení. Ten jeden jediný vítěz získává titul samuraje.

Tatamokatsu je překvapivou zábavou, která k celému průběhu potřebuje tři kostky a k nim už pouze prsty hráčů. Tahle odlehčenost je opravdu extrémní, ale naštěstí nejde jen o hloupé házení kostek, ačkoliv vždy právě její výsledky určí vše, co následuje. Průběh partie samotný je ale velmi originální a zábavný.

Je to bláznivá a ve své podstatě hloupá zábava o sekání prstů. To téma může být někomu nepříjemné, ale pokud vám vize používání jen části ruky nevadí, své prsty si také docela dobře otestujete. Dříve nebo později totiž nepůjde o počítání hodnot, ale i o chytání kostek a s omezeným počtem prstů to není nic snadného.

tatamokatsu-08

Předpoklad, že vás bude Tatamokatsu bavit je to, že vám nevadí tak trochu šílená a chaotická náplň tahů. Hráči mohou potřebovat počty, postřeh, a ještě k tomu šikovnost. Musí se umět rychle rozhodnout. Naštěstí často poslední v rychlosti není ten potrestaný, ale aktivní hráč sám rozhoduje, komu vezme prst.

Čím více hráčů, tím větší zábava se odehrává na prostoru deseti minut. To je celý čas, který budete potřebovat na určení, který z účastníků se nakonec stane tím oslavovaným samurajem. Více hráčů je dobře proto, že hra výrazně podporuje škodolibost.

Tatamokatsu je zajímavou party hrou, ve které hraje stejnou roli štěstí jako postřeh. Pouze ten hráč, který obě umí dobře skloubit, může uchovat některé ze svých prstů na ruce a tím se stát vítězem celé partie Tatamokatsu.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
IlustraceOdile Sageat
VydavatelHelvetiq
Rok vydání2020
Počet hráčů2 - 5
Herní doba0
Minimální věk8 and up
KategorieAction / Dexterity, Dice, Humor, Party Game

Více o hře.

Recenze: Tatakomatsu – jeden prst za druhým
Tatamokatsu je šíleným bojem nad kostkami, kde hráčům v důsledku jejich chyb, smůly i škodolibosti soupeřů ubývají prsty. Boj je to nelítostný, rychlý a sluší mu vyšší počet hráčů. Na to abyste si hru užili ale musíte mít v oblibě trochu bláznivé postřehové hry, ve kterých vám ale nesmí vadit i špetka matematiky. A k tomu ještě to sekání prstů. Pokud ale všem těmto podmínkám vyhovíte, pak se budete smát a bavit u partie Tatamokatsu, která potřebuje pouze tři kostky.
Klady:

+ nápad
+ šikovnost kombinovaná s postřehem
+ čísla lze pozměňovat
+ hráči se střídají v házení
+ rychlá partie
Zápory:

- sekání prstů
- náhoda
- počítání
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Unmatched Souboj legend