Recenze: Terra Futura – naše příští Země

Žádná další Země není. Ani blízko, ani daleko ve vesmíru. Jsme tu sami a nikdo nemá nepomůže, ať už se dostaneme do jakékoliv šlamastyky. Máme jenom jednu vodu, jedny stromy, jednu atmosféru a jeden život na to, abychom si toho všeho vážili.

Co pro to můžeme udělat, a jak planetu ochránit a zachovat i pro další generace, to je tématem nové deskové hry Terra Futura, kterou si pro nás připravil Petr Vojtěch pod hlavičkou společnosti Time Slug Studio. Ilustrace svými šikovnými štětci připravil Jindřich Pavlásek a hru z hlediska distribuce zaštítila společnost Albi.

Na víku středně velké čtvercové krabice vidíme zelenou záplavu, mezi kterou ale najdeme nejen větrné elektrárny, ale třeba i zelené mrakodrapy a překvapivě také letadla. Na hráče uvnitř čeká hromada kostiček, a žetonů, ale především záplava karet. Mezi balíčky najdou po jednom exempláři startovní karty pro každého z účastníků. Hráči si ji položí před sebe a tím odstartují stavbu svojí mřížky. K tomu soupeři dostanou po dvou náhodných bodovacích kartách, které zůstanou tajné.

Zbytek karet pak rozdělí podle římských číslic I. a II. na zadní straně a z každé z těchto zamíchaných hromádek pak vyloží po čtyřech kartách do řady. Tím vytvoří nabídku. A hned vedle ní rozloží zdroje v jejich kartonových krabičkách.

Hráči se střídají na tahu, který vždycky začne dobráním jedné karty z nabídky. Může jít o libovolný exemplář bez ohledu na jeho pozici. Ještě předtím může navíc hráč ovlivnit výběr tím, že jednu kartu odhodí a nahradí ji novou z balíčku. Poté všechny zbývající karty posune doprava tak, aby se volné místo zaplnilo a na pozici nejvíce vlevo doloží novou z hromádky.

Novou kartu si pak hráč přiloží do svého území, a to na libovolné nové místo do sousedství už vyloženého terénu. Při tom nikdy nesmí počet řad a sloupců přesáhnout číslo tři, takže dohromady bude v hráčově území na konci devět karet.

Přiložením karty hráč aktivuje sloupec i řadu, ve které se karta objevila a může tak využít jejich efekty. Získá tak suroviny nebo je může naopak směnit za jiné. Dříve nebo později se ale hráč neubrání výrobě, kde kromě výsledného produktu vznikne také nějaké znečištění a na důkaz toho si vezme černou kostičku.

Takovou kostku znečištění musí ihned položit na libovolnou kartu na svém území, přičemž některé umí takové znečištění pohltit (mají vpravo nahoře černé políčko). Pokud leží černá kostička na kartě a není to právě na tomto místě, pak v příštích kolech nelze využívat akci karty.

Každá aktivovaná karta má vlastní vzoreček natištěný přímo na sobě. Většinou pak hráč má u jednotlivých karet na výběr ze dvou možností. Někdy to může být i přesun znečištění z jedné karty na jinou, třeba proto, že si pořídil nový les, kde se znečištění pročistí přes nedoceněné stromy. Lze dokonce využívat i akce z karet soupeřů (jen ty spodní) a ten za to dostane kompenzaci v podobě zaplacené suroviny.

Partie pokračuje tak dlouho, dokud všichni hráči neobsadí svoji herní plochu. To znamená, že každá partie má osm kol, aby všichni soupeři získali stejný počet karet. Poté je čas získat body v závislosti na bodových kartách, které hráči od začátku partie drží v tajnosti. Navíc ale karty umožní poslední aktivaci některých lokací. Poté si hráči obodují všechny vyrobené zdroje, odečtou penalizaci za znečištění a přičtou jednu vybranou podmínku ze své bodovací karty. Ten, kdo má v celkovém součtu nejvyšší skóre, se stává vítězem.

Terra Futura je bodový salát a současně také sbírání sad. Hráči musí chytře pokládat karty, které si vyberou ze společné nabídky. Trochu překvapením je, že se neplatí za výběr, ať už si vyberete tu úplně novou, právě přiloženou lokaci, nebo některou ze starších. Současně to ale znamená, že nic nezvyšuje atraktivitu karet, které v nabídce leží už delší dobu.

Za pouhých osm kol není snadné vytvořit si síť dobrých karet, a především je zkombinovat v řadách a sloupcích tak, aby je hráč co nejlépe využil. Neustále má motivaci získávat cenné zdroje, měnit je a vyrábět, ale současně to s sebou nese potíže.

Ekologické téma je velmi dobře zpracované a hlavním spojovacím bodem jsou kostičky znečištění. Lze se jich chytrou manipulací zbavit, ale obvykle se jedná o problém, protože takový odpad hráčům vypíná karty.

Při tom je ale hra jednoduchá a její pravidla předáte ostatním během několika minut. Můžete tak v podstatě ihned začít hrát, což se počítá. Při tom dostanou do vínku všichni účastníci nějakých půl hodiny strategického řádění. Nabídky se mění a hra díky tomu zůstává stále čerstvá, zajímavá a variabilní.

Je dobře, že mechanismy do seber vhodně zapadnou a hráčům dávají řadu možností, jak rozvíjet svoji mapu. Ale i když jsou karty veřejné, hráči mají každý ukryté svoje tajné karty úkolu a tyto body dokáží zcela zvrátit bodový výsledek. Ten je jinak závislý čistě na surovinách.

Zpracování je hodně zajímavé a ikony, které jsou pro průběh naprosto zásadní, jsou dobře čitelné. Výjimkou jsou pak krabičky, které vůbec neplní svoji funkci zásoby a jsou spíš přítěží než designovým prvkem. Terra Futura je příjemnou karetní hrou. Pokud máte rádi skládání karet do oblastí a jste otevření ekologickému tématu, pak se určitě s touto novinkou nezmýlíte. Pokud do takové škatulky patříte, pak si hru určitě vyzkoušejte, protože skládání do malého obdélníku je zábavné. Každá karta v Terra Futura má důležitou váhu a cenu, přesně jako stromy.

Terra Futura je hra, ve které každý dostane na začátku dva tajné úkoly. Pak už si jednotliví soupeři vybírají ze společné nabídky a přikládají karty do své mřížky tři krát dva. Každým položením se aktivují všechny karty, které leží ve stejném sloupci a řádu. Jenže současně musí také měnit základní suroviny za ty cenné, aby měli na konci partie ostatek peněz (bodů). Každá karta něco umí a přesto se může hráč dostat do situace, kdy ji nesmí použít. Stačí, aby na ní ležela kostička znečištění a všechno je jinak. Všeobecně nás ale hra baví a mohla by i vás.
+ tajné úkoly pro závěrečný zvrat
+ herní doba
+ jednoduchost