Recenze: Time´s Up ale čas pro rodinu teprve začíná

Time´s Up: Rodina - balení

Čas běží. Každé zrnko utíká rychlostí světla. Stačí jen, když se člověk dobře baví a najednou všechno utíká strašně rychle. Hodiny jsou jako minuty a najednou je večer a všichni musí na kutě. Ale ještě před tím si stihneme dát poslední jednu partičku!

Time´s Up Rodina je tu právě proto, aby nám z nudy a vlekoucího se času vytvořila zábavu. Stačí kolem sebe mít alespoň další tři kamarády nebo rodinné příslušníky a můžeme začít hrát. Celou zábavu pro nás připravil Peter Sarrett, který hru vydal pod hlavičkou firem R&R Games a Repos Production. S variantami ruku do díla přiložili Cédrick Caumont a Thomas Provoost. To se odehrálo v roce 2014, tedy stejném, kdy vyšla i česká verze s logem společnosti MindOK.

Možná víte, že dříve už jedna velká hra Time´s Up (recenze) na trhu byla. Tentokrát se k nám ale vrací ve formě menších krabiček s různými podtituly. My dostali na recenzi k dispozici zelenou krabičku, na jejímž víku vidíme tři siluety dobře se bavících hráčů, pravděpodobně dětí.

Time´s Up: Rodina - rozehraná hra

Uvnitř této krabičky najdeme nastojato uložený velký balíček karet. Těch je celkem 220 a každá z nich má na sobě natištěné hned dva texty. Jeden na žlutém pozadí a druhý na modrém. Ty rozlišují obtížnost a tedy i schopnosti potřebné k předvedení a uhodnutí pojmu. Zadání mohou představovat věci nebo zvířata (ty jsou obvykle zařazeny v jednoduché sekci), výjimečně tu jsou i povolání, jako kytarista nebo cyklista.

Kromě těchto karet leží v druhé části dna záznamník, který bude sloužit k součtu nasbíraných bodů u až čtyř soutěžících týmů. Pod ním tak už jsou pouze plastové přesýpací hodiny v zelené barvě. To všechno překrývají pravidla, která vše vysvětlí a to včetně variant pro liché počty hráčů. Tedy v případě, že vám vadí nevyrovnaný počet účastníků na různých stranách.

Na začátku každé partie se v první řadě hráči musí rozdělit do týmů. Pokud je to možné, měly by všechny skupiny mít stejný počet členů a měli by si sednout tak, aby na sebe členové každého týmu dobře viděli – ideálně, aby seděli naproti sobě. Účastníci si mezi sebe rozdělí třicítku náhodných karet a k tomu dostanou každý ještě návdavkem dvě další. Každý zahodí dvě nechtěné karty zpět do krabice a ostatní znovu sloučí, zamíchají a postaví do středu stolu.

Time´s Up: Rodina - rozehraná hra

Celá hra trvá přesně tři kola, v jejichž průběhu je vždy třeba vyčerpat všech třicet karet, které hráči vybrali do dobíracího balíčku. Nyní se střídají ve vysvětlující roli, doberou si horní kartu z hromádky a snaží se svým spoluhráčům naznačit, jaký pojem si vylosovali. Pravidla pro nápovědu se liší podle kola, které právě probíhá. Vždy na to má pouze tolik času, kolik je třeba k přesypání písku v hodinách.

První kolo nemá žádná výrazná omezení. Aktivní hráč může mluvit a vysvětlovat libovolně, jen nesmí používat nepovolené nápovědy, tedy slova stejného základu nebo části správné odpovědi. Kdykoliv někdo ze spoluhráčů vysloví správnou odpověď, hráč může vzít další kartu z balíčku a pokusit se i její hádání dokončit ve zbývajícím časovém limitu. Neuhodnutá karta se vrátí zpět dospod hromádky.

Správně zodpovězené karty si členové týmu ponechají až od chvíle, kdy je odehrána i poslední karta z nabídky. Týmy si teď sečtou svoje nastřádané body, které odpovídají počtu získaných karet. Toto číslo si poznačí do notýsku a partie pokračuje druhým a třetím kolem. V těch se postupně zvyšují nároky a zpřísňují pravidla. V průběhu druhého kola (které opět začíná výběrem třicítky karet) může vysvětlující hráč použít k popisu pouze jedno slovo a stejně tak jeho spoluhráči mají pouze jeden společný pokus na uhodnutí. A pak je tu třetí kolo, ve kterém je mluvení zcela zakázáno. Tady nastává čas na pantomimu.

Time´s Up: Rodina - karty

V každém ze tří kol může hráč přeskočit karty se slovem, které nezná nebo nechce vysvětlovat. Ovšem vždy i tento pojem na někoho vyjde a je třeba jej uhodnout. Když to nezvládne jeden tým, svojí šance se určitě rád chopí tým další. Partie po třetím kole končí vítězstvím týmu, který má v součtu nejvyšší počet bodů.

Time´s Up: Rodina je podařenou a zábavnou party hrou, která je přístupná i mladším hráčům. Většina použitých slov je jednoduchých a nejsou tu žádné složité výrazy, které by děti neznaly. Výjimkou jsou snad taková slova, jako sbíječka, alergie nebo dirigent.

Pravidla ale velmi chytře na tuto možnost myslí. V první řadě hra zavádí dvě obtížnosti pojmů, takže s dětmi budete hrát ty jednodušší, kde se zmíněná slova nenachází. Navíc má malý hráč kdykoliv možnost kartu odložit a vzít si místo ní další. Není za to nijak penalizován, protože plýtvá vlastním časem na vysvětlování.

Time´s Up: Rodina - bloček

Odhozené karty se vrací zpět do balíčku a je možné, že si ji vytáhne tentýž hráč nebo někdo z jeho týmu. Takové situace jsou zajímavé. Hráči se spolupodílí na seznamu pojmů, které jsou v nabídce daného kola. Pokud si je budou pamatovat, mohou získat pro svůj tým výhodu, stačí jen mít trochu štěstí.

Základní pravidla počítají pouze se sudými počty, ale naštěstí tu jsou i pravidla pro pět či sedm účastníků. Ti vytvoří lichoběžník, ve kterém vždy vytvoří hádající tým vždy sousední dvojice hráčů a to na střídačku se sousedem napravo a nalevo. Tenhle průběh je zajímavý a vzejde z něj zcela nečekaně pouze jeden absolutní vítěz. Tím je tato varianta zajímavá, protože je týmová pouze do určité míry, podobně jako La Boca (recenze).

Každé kolo je jiné a díky tomu partie rychle utíká. Hráče vždycky čeká něco nového a i týmy, které zrovna nehádají, se baví pokusy ostatních. Pro hraní s menšími dětmi doporučujeme hrát v menším počtu týmů, čímž se sníží prostoje a čekání, které je nemusí bavit tolik jako dospělé, kteří jsou z nátury škodolibí. Karty se ale přitom napříč koly přenáší a díky tomu hráči navazují na to, co již bylo řečeno v kolech předchozích.

Time´s Up: Rodina nenechá hráčům nic zadarmo. Postupně se zvyšující náročnost vysvětlování zaručuje, že hráči se musí snažit od začátku do konce. Současně různé druhy vysvětlování také zvyšují znovuhratelnost, která by jinak mohla utrpět.

AutorPeter Sarrett
IlustracePeter Sarrett
VydavatelAsmodee, Asterion Press, Kaissa Chess & Games, MINDOK, Popcorn Games, R&R Games, Rebel Sp. z o.o., Repos Production
Rok vydání2010
Počet hráčů4 - 12
Jazyková závislostUnplayable in another language
KategorieMemory, Party Game
MechanismyActing, Communication Limits, Memory, Team-Based Game
RodinaComponents: Sand Timers, Game: Time's Up!, Versions & Editions: Junior Versions of Grown-Up Games
Alternativní názvySag's mir! Familie, Time's Up! Family 1, Time's Up! Rodina, 타임즈 업! 패밀리

Time´s Up: Rodina je pěknou party hrou pro všechny, ale především pro rodiny s dětmi. Díky dvěma obtížnostem je přístupná už od osmi let a lze ji dokončit během půl hodiny. Týmy se střídají na tahu, zatímco ostatní pouze čekají a sledují. To je také jediný zásadní nedostatek. Jinak ale hra obsahuje zajímavé nápady. Především se nám líbí fakt, že hráči se vlastně sami podílí na tvorbě balíčku a mohou si vylosovat i svoje pojmy. Dostatek pojmů je zárukou zábavy na dlouho, protože v každé partii vyzkoušíte jen 30 z 440 výrazů. Time´s Up: Rodina přesto je dobrým společníkem na party.

+ hráči si sami vytváří výběr pojmů
+ rychlá herní doba
+ přístupné začátečníkům i dětem