Recenze: Tomorrow – osud světa v našich rukou

tomorrow-20

Přísně tajná konference vysoce postavených tajemníků skončila dle očekávání. Rozkaz byl zadán jasně, oni jej musí poslechnout a vše potřebné zařídit.

Masivní dveře vedoucí do sálu se pomalu otevřeli. Jako první z nich vyšel pobledlý muž, kterému se rosilo čelo. Rychlým krokem se rozešel směrem k umývárnám, hlavu měl sklopenou, takže ani nezaregistroval, že jej kdosi popadl za rameno a prudce otočil. Neznámý muž, který se též zúčastnil tajné schůzky promluvil tichým a o to více výhružným hlasem. “Doufám, že ti to je jasné. Tentokráte už necouvneš, je to nařízení shora, takže musíš udělat to, co po tobě chtějí. Tohle už není otázka morálky a lidskosti, tohle je válka. Válka proti nám samotným. A jestliže nebudeš bojovat, chcípneš. Tak se podle toho chovej!”

Za necelý měsíc se zčistajasna začali objevovat první nakažení smrtelnou e-bolou. Hromadná depopulizace lidstva právě začala.

Jaké to asi může být řídit svět? Odpověď na tuto otázku vám částečně poskytne hra Tomorrow. Ta simuluje nejen výše zmíněnou degradaci počtu lidské populace, ale také, a to hlavně, politické boje v pozadí.

Jak moc dobře víte, na světě není jen jedna mocnost, nýbrž hned několik. Každý z hráčů se v této hře ujme role jednoho  z mocenských státu (USA, Rusko, Čína, Evropská unie, Arabské emiráty a Indie) a za pomocí správných voleb se posnaží nejen snížit stav lidské populace, ale také získat pokud možno, co nejpevnější pozici na politické scéně.

tomorrow-18

A kdo že za tímto originálním počinem stojí? V prvé řadě je to autor Dirk Knemeyer, kterému ilustracemi dopomohli Heiko Grünther a Sigrid Knemeyer. Hru následně vydali Conquistador Games, Inc. Nebýt však ochotných lidí na Kickstarteru, tak tento projekt není skutečností.

První co vás asi na černé krabici s kontrastní bílou zaujme, jsou dva symboly znázorňující biologickou a nukleární hrozbu.  Po odklopení víka na vás vykoukne v prvé řadě herní deska, na které je vyznačena mapa světa spolu s počítadlem mrtvých.

Poté na vás čeká řádka žetonů na vyloupání. Pro každý národ tu jsou žetony armád, žetony s nukleárními zbraněmi, žetony na určování pořadí a nakonec žetony s kyber ochranou. Už z vyloupávání poznáte, že ve hře je 6 hratelných super mocností, kdy každá z nich má trochu jiný počet žetonů armád a nukleárních zbraní.

Pro každý stát je zde ještě pět karet akcí a jedna karta speciální schopnosti pro každou z politických organizací.  Co se týče karet, jsou zde ještě velké karty událostí s pěkným rubem napodobujicím noviny a na konec karty chorob a strategické karty ve třech různých barvách, které jsou velikostně nejmenší. A abychom mohli celou herní mapu zaplnit tím nejdůležitějším, tedy lidmi, potřebujeme hromadu poctivých dřevěných figurek v osmi různých barvách.

????????????????????????????????????

Když už známe obsah, pomalu se můžeme vrhnout na náš hlavní cíl, ale nejdříve si každý z hráčů musí vybrat za kterou z velmocí bude hrát. Ta je každá diametrálně odlišná a nabízí naprosto unikátní herní zážitek.  Hned po výběru, hráč obdrží akční karty, všechny žetony své mocnosti a tři karty chorob.

Herní deska se zaplní předepsaným počtem figurek, počítadlo zabitých se dá na políčko s křížkem, strategické karty se rozdělí do tří skupin, dle barev a nakonec jeden z hráčů otočí kartu události a přečte ji. Hra může začít!

Tomorrow je hlavně o dedukci. Jakožto hlavouni mocností, musíte odhadnout co plánují ostatní, jestli se náhodou  někdo nerozhodl jít proti vám, nebo vašim lidem. Protože, jestliže chcete uspět a vyhrát, vaši lidé musí přežít. Jsou zde pak další aspekty bodování, mezi které patří i zabíjení ostatních a bonusové body ze strategických karet, ale hlavní příděl bodů je za přežití vašeho lidu. To však není tak jednoduché.

Aby se totiž vůbec dostalo k závěrečnému bodování, hráči společně musí snížit stav populace o předem daný počet a věřte, že si nechtějí zabíjet vlastní. Hra tedy přináší velice zvláštní a originální princip, kdy je na jednu stranu kooperativní, protože jak již bylo zmíněno, jestliže se vám nepodaří do devíti kol snížit dostatečně stav populace, nikdo nevyhrává. Na stranu druhou se každý hráč snaží, aby byl právě on tím nejlepším a toho dosáhne hlavně ochranou svého lidu. A jak to tedy vše budeme dělat?

????????????????????????????????????

Hra se hraje na devět kol, kdy v každém z nich se nejdříve přečte událost korespondující s aktuálním stavem populace a poté hráči najednou a tajně naplánují dvě ze svých pěti akcí, které se následně v určeném pořadí jedna po druhé vykonají na herním plánu. Pojďme se tedy podívat na dostupné akce pěkně z blízka.

První a asi i nejčastější je šíření chorob. Poté když je tato karta odhalena, si zahrávající hráč může vybrat ze dvou možností. Buď si dobere do ruky dvě nové karty chorob a nebo se rozhodne za pomocí šíření nebezpečné nemoci, snížit stav populace a tím pádem se přiblížit blíže k cíli. Jakmile si zvolí první možnost, nikdo jej nemůže blokovat, ale v případě zvolené druhé možnosti nastává teprve ta pravá sranda.

Hráč nejdříve na kartu skrytě položí jednu ze svých karet chorob a následně se ostatních zeptá, zda mu někdo jeho akci chce blokovat. Kdokoli z  hráčů, pokud má mezi naplánovanými kartami kartu blokace, se může rozhodnout zrušit akci šíření chorob. Hráči se klidně mohou zeptat zahrávajícího, jestli choroba bude směřovat na jejich národ. Zahrávající klidně může lhát, blafovat, nemluvit. To je na něm.

V každém případě, pokavaď mu tuto akci nikdo nezablokoval, hráč teprve teď oznámí místo na mapě kde vypukne jeho nachystaná biologická zbraň (choroba) a odhalí kartu choroby. Dle pokynů následně odstraní příslušné figurky z herního plánu. Tím to ale nekončí. Stejně jako nemoci v reálném světě, tak i zde se mohou šířit.

tomorrow-21

Právě tato akce je hlavní tažnou silou všech hráčů, k splnění společné mety. Figurky mají i jiné bodové ohodnocení, takže když zabijete Rusa, stav populace se sníží více, než v případě afričana. Z toho vyplívá, že i když jsou ve hře přítomny neutrální národy, často budou terčem ostatní hráči, což je to pravé koření celé hry.

Další akcí, kterou lze naplánovat, je blokace. Ta kromě výše popsaného blokování biologické hrozby, může navíc blokovat speciální vlastnost Arabských emirátů a také další kartu blokace. Takže se karty mohou navzájem rušit… zajímavé. Právě díky tomuto mechanismu vznikají nepředvítatelné okamžiky a aliance.

Třetí dostupnou akcí je vojenství. To funguje na klasickém obsazování území. Hráč, který zahrál tuto akci může použít libovolné množství svých žetonů armády a tím pádem obsadit neutrální území. To mu na konci hry vynese body za přeživší na tomto území a navíc, pokaždé když se stav populace sníží na určitou hladinu, hráč dostane tolik strategických karet, kolik má obsazených území.

Souboje tedy většinou probíhají těsně před tím, než se stav populace má dostat na onen kýžený bod. Výhodu má první hráč vlastnící území, protože další hráč musí vypotřebovat o jeden žeton více, jestliže chce hráče přemoci. Tato karta může být také použita jako vojenská dopomoc, což je další důvod k uzavírání aliancí.

????????????????????????????????????
Předposlední akcí je ovládání Kyber světa. Kdo vlastní Kyber prostor, může lépe manipulovat se strategickými kartami nebo například určovat pořadí hráčů. Po odhalení této akce, musí zahrávající určit jeden z klíčů, o kterém si myslí, že chrání současného vlastníka Kyber prostoru. Když se trefí, dostane tuto kartu a z toho plynoucí výhody a věřte, že velké výhody.

Poslední dostupnou akcí je tolik oblíbená atomová bomba. V této hře je to však čistě negativní zbraň. Místo snižování populace, se totiž žeton posouvá opačným směrem, což značí, že hráči zničili přirozenou reprodukci a to je zlé. Zahrávající hráč za použití jaderné zbraně dostane na konci hry – 3 body, ale stejně tak terč jaderného útoku. Tato akce tak slouží jako výhružný prostředek a činí hru vysoce zábavnou a opět velmi nepředvídatelnou.

Jakmile jsou naplánované akce, hráč hrající za Evropskou unii anebo držitel Kyber prostoru, jestliže se tak rozhodl, určí pořadí národů v jakém budou odhalovat své akce.

Po devíti kolech, nebo tehdy když dojde žeton počítající stav populace na místo určení, je konec hry. V případě, že byl základní cíl, tudíž vyhlazení určitého počtu lidí, splněn, hráči si spočtou své přeživší, poté přeživší ve vojensky obsazených krajinách, zabité a nakonec body ze strategických karet. Ten kdo má nejvíce bodů, je bez konkurenční velmocí zítřka.

????????????????????????????????????
Tomorrow přináší do her velmi originální nápad v podobě napůl kooperativního a napůl kompetetivního hraní, který hráče mnohdy donutí k sebevražedným krokům. Když například hráč ví, že vyhraje, ale že je hlavní cíl ještě daleko, mnohdy sáhne k vraždění vlastních, jen aby onen hlavní cíl splnil a mohl vyhrát.

Stejně jako v jiných diplomatických hrách, tak i zde vyhrává ten, který to umí nejlépe s ostatními. Navíc je Tomorrow dostatečně komplexní na to, aby hráči museli taktizovat a přispůsobovat strategii současným událostem a dění na herním plánu.

A právě 6 unikátních mocností ze hry činní úžasný zážitek, kdy se každý hráč chová naprosto jinak za jiné národy a nevědomky, ale i vědomky dělá podobná rozhodnutí, jako skutečná mocnost. Díky tomu je hra, i přes vcelku neohebné mechanismy, dostatečně variabilní a pokaždé zábavná. Znovuhratelnosti dopomáhají i různé události a strategické karty.

Hlavní důvod proč hra tak baví, je způsob jakým nenásilně nutí hráče k interakci, k vyjednávání, k podepisování smluv a ke zradám. Není tak nouze o velmi vtipné situace, kdy například hráč hrající za Čínu nejdříve vyplenil celou Evropu a poté se vytasil s kartou mírová dohoda.

????????????????????????????????????
Tomorrow však také nemůžete brát jako strategickou, nebo válečnou hru. Vesměs je to přímočará a lienární akce, která je však velmi ozvláštněná interakcí mezi hráči.

Největší nevýhodou je počet hráčů. Už minimální počet 4 hráčů, bývá těžké sehnat a to je navíc hra nehratelná. Při pěti hráčích a hlavně šesti se už však výborně zabavíte. Co se týče herní doby, počítejte s hodinkou a něco, což je u hry takového formátu a hloubky, velmi dobrý výkon.

<br><br>

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorDirk Knemeyer
IlustraceHeiko Günther, Sigrid Knemeyer
VydavatelConquistador Games, Inc.
Rok vydání2013
Počet hráčů4 - 6
Herní doba90
Minimální věk18 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(3 voters)
KategorieBluffing, Environmental, Modern Warfare, Negotiation, Political, Science Fiction, Wargame
MechanismyArea Majority / Influence, Card Drafting, Hand Management, Simultaneous Action Selection, Take That, Team-Based Game, Variable Player Powers
RodinaCountry: China, Country: India, Country: Russia, Country: USA, Crowdfunding: Kickstarter, Theme: Alternate History

Více o hře.

Recenze: Tomorrow – osud světa v našich rukou
Tomorrow nabízí kontroverzní téma vylidňování, které je však zaobaleno do politických bojů velmocí, které ovládají hráči. Stejně jako v normálním světě, tak i tady rozhoduje v prvé řadě správná diplomacie a různé dohody s ostatními, které však povětšinou vedou ke zradě. Právě komunikace mezi hráči a úžasný nápad s kooperací, ze které však vzejde jenom jeden vítěz, dělá z této hry úžasný a neopakovatelný zážiek, jenž by neměl chybět v zářezech žádného deskového nadšence.
Klady:

+ diplomacie mezi hráči
+ dedukce
+ originální nápady
+ rozdílné mocnosti
+ herní doba
+ hloubka tématu
Zápory:

- kontroverzní téma
- počet hráčů
- trochu lineární
4
Prozkoumávejte dál
Recenze: Siggil – téměř Mahjongg