Recenze: Uglydoll Loonacy – párování příšerek

uglydoll-loonacy-15

Jsou tak oškliví, až byste je samou láskou nejradši snědli. Mají různé počty končetin, barvy které v přírodě nenajdete a jasně se drží zásady, že k životu stačí bohatě jedno oko. Láska je všude kolem nás, a když se spojí dvě takové obludky, můžete si být jistí, že vznikne ještě větší monstrum. Ale vždy je tu šance, že zrovna to vaše bude neodolatelně roztomilé.

Právě téma Uglydoll, tedy obludné příšerky, které začínaly jako plyšové, jsou teď novým tématem karetní hry Loonacy. Malá krabička od Looney Labs přichází v roce 2016 a nese opět podpis Andrew Looneyho, autora hry. Tahle novinka má tedy kompletní jméno Uglydoll Loonacy.

Malá karetní krabička je posetá desítkami malých obrázků příšerek. Ale ty vás asi neodradí, spíš jejich vzezření vzbudí zvědavost a do nitra krabičky vás naláká. Tak ale najdete ty samé obludky, ale tentokrát ve dvojicích na každé kartě. Těch je dohromady 72 a v ruce je od sebe snadno rozlišíte, protože dvojice obrázků má svoje miniatury v levém horním a pravém dolním rohu. Kromě toho dostanou hráči v krabičce už pouze pravidla.

uglydoll-loonacy-01

Ta vysvětí jednoduše, jak Loonacy hrát. Možná si to pamatujete z naší předchozí recenze. Podle počtu hráčů se na stole vytvoří ze zamíchaných karet několik hromádek, vždy s pomocí jedné karty, která poslouží jako startovní. Do začátku pak hráči dostanou do ruky sadu karet, ale zatím se na ně nesmí podívat. Teprve po odpočítání si všichni mohou začít prohlížet, ale současně také začíná partie. V té se snaží všichni jeden přes druhého vykládat karty tak, aby nová sdílela se starou jeden obrázek. Když ani jeden z hráčů nemůže pokračovat, všichni si doberou po jedné kartě a boj pokračuje. Vítězem se stává ten, kdo jako první zcela vyprázdní svoji ruku.

Tak a je to tady. Nové Loonacy je tu a hraje se stejně skvěle a dynamicky, jako to původní. Protože karty nenabízí žádné speciální schopnosti, neliší se nová krabička od těch starých ničím zásadním, pouze obrázky.

A tady se pěkně vrátíme k poslední větě minulého odstavečku a vyvrátíme ji. Obrázky jsou totiž v této hře tím jediným a opravdu zásadním prvkem. Takže zatímco v minulé hře tu byly různé předměty, jejichž vzhled v ruce je snadné si zapamatovat a od sebe rozeznat. Tentokrát tu máme barevné příšerky, které sice také každá vypadají jinak, ale pořád to jsou příšerky. Hráči si tak na první pohled nebudou jistí, jestli mají zrovna tu správnou postavičku. Není tak snadné získat přehled a hraní karet je tak o kapku těžší.

uglydoll-loonacy-08

Hra si uchovala všechny svoje klady. Tím prvním je samozřejmě herní doba, která jen ve velmi výjimečných případech přesáhne deset minut. S tím se samozřejmě váže i hlavní problém – nepředvídatelnost a náhoda. Partie je plná štěstí a často se dočkáte i fáze několikanásobného dobírání karet, než je možné pokračovat. O to větší napětí ale v tu chvíli panuje u stolu.

Vykládání obrázků je zábavné jak ve dvou, tak v maximálních pěti. Mohou za to rozdílné počty hromádek na stole. Ve dvou se tak hráči tolik při vykládání nepotkají, zatímco v pěti na dva společné balíčky musí být hráč opravdu extrémně rychlý. Pokaždé to tak je trochu jiné.

uglydoll-loonacy-11

Zmínili jsme to už na začátku recenze a teď to zopakujeme – příšerky Uglydoll jsou prostě roztomilé a hra s nimi vypadá opravdu legračně. Možná i to dělá z Uglydoll Loonacy rozhodně roztomilejší hru, která je tak přístupnější asi širšímu publiku než ta původní. Pořád jde jen o rychlost a rozeznávání obrázků, takže ji mohou hrát už děti kolem osmého roku věku. Uglydoll Loonacy je barvitá hra, kterou si oblíbí všichni milovníci bláznivých karetních her a chaosu.

AutorAndrew Looney
VydavatelLooney Labs
Herní doba10
KategorieCard Game, Real-time
MechanismyHand Management, Pattern Recognition

Uglydoll Loonacy pokračuje zábavou tam, kde původní Loonacy skončilo. Navazuje vyšší úrovní roztomilosti a mírně narůstající obtížností. Obecně se ale jedná o naprosto stejnou hru jako původní předloha jen v jiném kabátku. Pokud vám to nevadí a máte Loonacy rádi tak, jako my, pak si ji určitě rádi pořídíte. Totéž platí, pokud máte rádi náhodné chaotické a rychlé karetní hry a původní verzi nevlastníte. Pokud ale náhodu nemáte moc v oblibě nebo se neradi přebíjíte v reálném čase, pak pro vás Uglydoll Loonacy nebude. Ale to budete asi v menšině.

+ příšerky je těžší od sebe rozeznat
+ stále stejná zábava
+ rychlá herní doba