Recenze: Hvězda Afriky aneb dobrodružná honba za diamantem

hvezda-afriky-16

Poprvé jsem slyšel o Hvězdě Afriky loni před Vánoci, když jsme pozvali na návštěvu sousedy, kteří se ze sluncem vyhřátého kontinentu přistěhovali. Ona je to vlastně taková místní pověst, která se ještě do moderního světa nedostala. Hned poté, co se rozdaly dárky, začal jsem plánovat cestu. Tušil jsem, že rychlost je to jediné důležité. Je jen otázkou času, kdy se o obrovském diamantu dozví někdo další.

No a tajemství už bylo trochu prozrazeno. Má to na svědomí Kari Mannerla, který vytvořil deskovou hru Stern von Afrika už v roce 1951 jako Afrikan tähti. Nově vyšla pod hlavičkou společnosti Piatnik v roce 1996. Teď k letopočtu 2015 dostává svoji novou verzi od stejného vydavatele a díky tomu si ji můžeme zahrát i my v češtině. A šance na nalezení diamantu stále žijí!

A celá Afrika i její obyvatelé se ukrývají v tenké, ale opravdu rozlehlé krabici. Její rozměry jsou na víku využity, aby nám představily řadu obyvatel kontinentu. Hlavní součástkou hned pod víkem je velký přeložený herní plán, který je prošpikovaný cestičkami, které vedou po souši, ale i po vodě kolem celé Afriky. Červenými puntíky jsou zvýrazněna města.

hvezda-afriky-06

Pod plánem v přihrádkách se ukrývá už jen několik dalších komponent. První z nich jsou papírové bankovky (ve třech hodnotách), jedna kostka a pětice dřevěných figurek. Ale tím hlavním je 33 hracích kamenů modré barvy. Všechny mají horní stranu čistě modrou a tu spodní průhlednou – právě pod tím sklíčkem můžeme vidět nejen symbolů lupičů nebo podkov, ale především různé drahé kameny (topasy, samaragdy, rubíny), ale pouze jednu Hvězdu Afriky.

Na začátku partie hráči položí na stůl mapu Afriky a z nabídky zamíchaných kamenů losují jeden za druhým a pokládají je průhlednou stranou dolů na červené puntíky měst na mapě. Hráči si pak vyberou každý jednu barevnou figurku a postaví ji do startovního města. Do začátku dostanou také hotovost v podobě tří set dolarů.

Všechny důležité akce se točí kolem pohybu z města do města. Hráči mohou používat tři různé prostředky – pohyb po souši, po vodě nebo vzduchem. Rozdíl je samozřejmě v rychlosti, ale každý hod kostkou umožní posunout figurku po černých puntících na bílé čáře na mapě. Tyto cesty si hráč může zvolit podle svého uvážení stejně jako směr. Ten ale v rámci jednoho tahu musí být dodržen a nelze jej měnit.

hvezda-afriky-01

Rychlejší doprava opět využívá hod kostkou. Přesun svého hrdiny ale mohou hráči provést pouze po zaplacení ceny lístku – u lodě 100 a u letadla 300 dolarů. Je povoleno nevyužít všechny svoje body a zastavit na červeném puntíku značícím město. Při tom ale nikde není omezena kapacita pozic.

Peníze jsou ale třeba i ve chvíli, kdy figurka dorazí do města. Za 100 dolarů si může koupit hrací kámen, který zde leží. Tuto výhodu tak mají obvykle ti, kdo dosáhnou červeného puntíku jako první. Výjimkou jsou situace, kdy hráči dojdou finance při letu nebo na lodi. V tu chvíli se musí po celý zbytek cesty posouvat pouze o dvě políčka. Získaný kámen si hráč může okamžitě prohlédnout a podle nalezeného obrázku se zařídí.

Za nalezené cenné kameny dostanou hráči finanční odměnu. Ovšem kdykoliv narazí na lupiče, zase o veškerý obsah svých kapes přijdou. Nakonec ale všechny zajímá Hvězda Afriky. Kdo tento bílý diamant najde, musí jej dopravit do hlavního města. Tím může zvítězit. Ostatní ale mají stále šanci vyhrát, pokud našli obrázek podkovy, ale až poté, co už je diamant odhalen. Svoje specifické akce mají také některá města, která přidávají peníze, ale také zdržují a zpomalují jejich postup. Nakonec ale vítězem je ten, kdo dopraví diamant do cíle.

hvezda-afriky-11

Hvězda Afriky je takovou tou kostkovou pohodou, která je jasně směřovaná na ty nejméně náročné hráče. Krabice se chlubí prodanými čtyřmi miliony kusů. Ne vždy je ale počet prodaných her známkou kvality, zvlášť v případě takovýchto obrovských nákladů. Tady už to spíš zavání výbornou reklamou. Naštěstí ale nakonec má hra alespoň nějakou kvalitu a není to pouze nějaká podivná bublina. Hráči závodí a musí dobře plánovat svoje trasy na mapě, jinak nemají šanci být ve městě nejrychleji.

Jenže hráč může mít sebelepší plánování, ale pokud mu nepřeje štěstí, pak prostě průhledný diamant nenajde. Samotné hledání je prostě jen a čistě o náhodě. A jediné, co zbývá ostatním, je šance zareagovat a vsadit vše na jednu kartu. Najít podkovu štěstí v jiném městě až po této chvíli a obětovat veškeré své finance za naději dostat se do Káhiry jako první.

Hra je to samozřejmě hektická a rychlá. Tahy nemá co zdržovat, protože stačí jen hodit kostkou a zvolit si dopravní prostředek. Hráči se snaží objet co nejvíce měst a zvýšit si tak šance. Ony i nacházení jiných diamantů je výhodné, protože hráčům přinese další peníze a s nimi i šanci rychlejší přepravy.

hvezda-afriky-12

Právě cena za letadlo či loď všechno trochu znesnadňuje. Hráči musí brát v úvahu výhody i nevýhody obou možností. Tady je ten důležitý pocit kontroly, který méně zkušené hráče oblafne. To ale současně platí, že opravdu rodiny s dětmi Hvězda Afriky pobaví. Svojí náročností se ale řadí pouze na úroveň jednoduchých kostkových her.

Dokážeme si představit, že Hvězda Afriky si najde dostatek fanoušků. Budou to ale hráči bez větších zkušeností nebo rodiče, kteří chtějí pořídit jednoduchou hru svým dětem. Právě takové cílové skupině udělá hra radost, zatímco ostatní ji zavrhnou pro nemožnost pořádného plánování a ovlivnění výsledku. Hvězda Afriky ale přesto určitě bude úspěšnou hrou tam, kam míří.

AutorKari Mannerla
IlustraceSeppo Heinonen, Ritva Hussain-Shahid, Maria Jeppsson, Reet Ohna
VydavatelAlga, Aristospel, Brio AB, Carlit, Damm / Egmont, Joker, Kuvataide, Majora, Martinex, Paletti, Peliko Oy, Piatnik, Spear's Games, Vaba Maa, Waddingtons
Rok vydání1951
Minimální věk6 and up
(10 voters)
KategorieChildren's Game, Exploration
MechanismyPoint to Point Movement, Roll / Spin and Move
RozšířeníAfrikan tähti: Retkikunnat
RodinaContinents: Africa, Theme: Mining
Alternativní názvyAfrican Star, Afrika Csillaga, Afrikas stjärna, Afrikas stjerne, Diamond Hunt, Estrela Africana, Den försvunna diamanten, Den forsvunne diamant, Den forsvunne diamanten, L'étoile d'Afrique, Mini Afrikan Tähti, Reis läbi Aafrika, Der Stern von Afrika, Stern von Afrika, Zaginiony diament, Звезда Африки

Hvězda Afriky nemá ambice zářit ve sbírkách milovníků deskových her. Chce zaujmout a pobavit ty, kteří si ke stolním hrám teprve hledají cestu. Rodinám s dětmi, kterým nevadí menší úroveň kontroly nad vývojem. Přesto tu je alespoň iluze volby, ačkoliv o všem důležitém rozhoduje náhoda. Hra je ale rychlá jak v tazích, tak v celkovém součtu, který nepřesáhne dvacet minut. Ve hře je také důležité nakládání s financemi, které děti i něco naučí. Hvězda Afriky tak je úspěchem ve svém cílovém publiku.

+ více možností pohybu
+ rychlé tahy
+ pěkné průhledné kameny