Recenze: Ultimate WarriorZ Tribal Rumble – rodinná podívaná v ringu

Ultimate WarriorZ: Tribal Rumble - balení

Znám v ringu každý kámen, každou terénní vlnu. Vím přesně, jak se napínají provazy, když se o ně opřu. A přesto pokaždé, když nastupuji k zápasu, cítím vzrušení. Ale co jsou malé souboje a bitvy proti tomu, co nastane dnes večer. Jen jedenkrát za dlouhou dobu se po zatmění Slunce koná Hukot kmenů. Událost, na které nechybí žádný z velkých válečníků, kteří na Nejposlednějším ostrově žijí. Bojují za svůj národ, aby pro něj ukořistili na následující roky pozici nejsilnějšího kmene.

Naši astronomové předpověděli následující zatmění na dnešní den. Je to deset let, co se naposledy konal Hukot kmenů. Tenkrát jsem byl ještě malý prcek bez šance, že by mě vybrali. Za ty roky jsem ale absolvoval spoustu bojů a porazil všechny ve svém kmeni. Jsem ale opravdu nejlepší? Mám na to stát se novým Vůdcem? To se ukáže dnes.. Nastal den, pro který jsem se narodil.

Provazy se otevírají a vy vstupujete do ringu. Nevíte, kde jste se to ocitli, ale vaše kůže je tvrdá jako kmen stromu. Zmateně se rozhlížíte a vidíte kolem sebe písek, kamení, ale především rozvášněný dav. Nelekejte se, to jste právě otevřeli krabici s hrou Ultimate Warriorz: TribalRumble.

Ultimate WarriorZ: Tribal Rumble - připravená hra

Jejím vydavatelem je firma Pulsar Games. Vymyslel ji Guillaume Blossier a krásně detailní ilustrace připojil Jean-Baptiste Reynaud. Tahle novinka až pro osm hráčů vyšla čerstvě v roce 2012 a pro náš trh se jí okamžitě chopili ve firmě REXhry.

Když překonáme ten nával horka, který se na nás z písku vyvalí po otevření krabice, dostaneme se konečně k obsahu hry. Nejdříve se ale společně pozastavíme nad podivně prázdnou zadní stranou krabice, kterou tvoří jen jedno velké kolo s kresbou kamenitého podloží a znakem slunce uprostřed.

Potlačíme ale nyní zvědavost. Víko, které jsme odložili, už trochu svojí ilustrací s bojovníky různých vzhledů a ras naznačuje, co se bude dít, ale přesto vás nepřipraví na to, co vás čeká uvnitř. V první řadě jsou to kartonové desky, ve kterých jsou umístěné nejen žetony, ale také kamenné sloupy arény. V tuto chvíli už je to jasné – zadní strana krabice se stane bojištěm! Sloupy, na kterých hoří ohně, budou tiše shlížet na bitvu všech bojovníků.

Jejich portréty najdete na balíčku karet. Každý z vojáků má svoji sadu, kterou poznáte snadno podle ilustrace na rubu. Celkem jich je 72, po devíti pro každého ze soupeřů. Z toho je osm karet akčních a poslední devátá představuje válečníkův portrét. To ale není všechno. Jednotliví bojovníci jsou zde ještě jednou a to v podobě kartonových figurek, které postavíte do plastových stojánků. Právě tak budou pobíhat po aréně s touhou po vítězství.

Kartonové žetony slouží k označení speciálních schopností některých účastníků souboje (těch je jen pár), ale především pro označení zdraví a slávy. Těch je 74 kusů a jsou oboustranné – na jedné straně najdete životy a na druhé vítězné body. Různé barvy znamenají, že konkrétní sada i zde patří každému hráči. K tomu si přičteme ještě šest černých kostek a máme výčet součástek kompletní.

Abyste mohli začít hrát Ultimate Warriorz, musíte nejdříve sestavit arénu. Vyprázdněte krabici a zavřenou otočte dnem vzhůru. Mezi víko a dno pak zasunete kartonové díly sloupů. Každý hráč si vybere svého bojovníka, dostane od něj karty, žetony (srdíčkem nahoru) a také postavičku. Kostky položíte stranou a tím je všechno připraveno k boji.

Vlastně ne úplně všechno. Ještě je třeba zaplnit arénu, která je rozdělená na šest výsečí po okraji a jedno středové pole. Válečníci se postaví po obvodu vždy jeden do každé výseče a to v pořadí od nejmenšího po největšího. Už možná cítíte ty nevraživé pohledy, které na sebe v tu chvíli začnou vrhat a jejich nervy drží na uzdě pouze úcta k posvátnému rituálu. Čekají na gong.

Než se ale pustíme do ohně bitvy, ještě se musíme pořádně podívat na karty vaší postavy, které držíte v ruce a také na jednu s portrétem a jménem, kterou máte položenou před sebou. Na kartě portrétu najdete v levém horním rohu počet zdraví odpovídající množství vašich žetonů se srdíčky, jeho velikost malým číslem vedle jména a ve štítu také sílu obrany.

To akční karty na sobě mají kromě měnící se obrany především iniciativu označenou bleskem. Ta napovídá, kdy se v kole dostanete na řadu. S rychlostí reakce jsou velmi úzce provázané další tři hodnoty – pohyb, útok na blízko a útok na dálku. Každý má přidělené nějaké číslo, které určuje počet útočných kostek, jež budete mít k dispozici. Krom toho mohou mít některé karty také speciální dovednosti uvedené dole v tabulce.

Ultimate WarriorZ: Tribal Rumble - rozehraná hra

A teď už konečně necháme zaznít gong a vyrazíme do boje. Hráči nejdříve mají v každém z osmi kol společný úkol – vybrat jednu z osmi karet, které mají v ruce a položí ji obrázkem dolů. Nesmí ale překrýt aktuální obranu svého válečníka, která platí do chvíle, než hráč přijde na řadu a odhalí novou akční kartu.

Hráči se pak postupně dostanou ke slovu podle iniciativy. Neohlásí ji ale všichni společně. Místo toho se postupně vyjmenovávají čísla od osmi do jedné. Pokud máte rychlost akční karty rovnou vyřknutému číslu, dostanete se na řadu. V případě remízy rozhoduje mezi hráči velikost – menší bojovníci provádí svoji akci jako první.

Když se hráč konečně dočká čísla se svojí iniciativou, může nyní provádět akce. Současně se ale akční karta stává jeho novou horní odhalenou kartou. Od toho se může odvíjet také změna v hodnotě obrany pro zbytek tohoto a začátek následujícího kola. Je pak pouze na hráči, jaké pořadí provedení akcí si vybere. Na výběr se nabízí pohyb, boj a střelba. Všechny se řídí čísly vytištěnými na zahrané akční kartě.

Útočení lze libovolně kombinovat s pohybem. Můžete tedy zaútočit uprostřed běhu, a pak ještě utéct z dosahu nepřítele zpět do bezpečí. Oba útoky závisí čistě na hodu kostkami. Hráč hodí tolika kostkami, kolik ukazuje číslo u daného útoku na zahrané akční kartě. Každé číslo vyšší než obrana napadeného se počítá jako zásah. Za něj dostanete okamžitou odměnu – vezmete zraněnému protivníkovi žetony zdraví, položíte si je k sobě a otočíte vavříny nahoru. Jsou to vítězné body, které ukazují vaši popularitu u publika.

Takto se hráči střídají v tahu. Pokud některý z bojovníků ztratí svůj poslední žeton zdraví a padne mrtev na zem. Jeho figurka připadne jako trofej útočníkovi a její cena se ukáže především ve chvíli, kdy partie skončí. To se stane buď ve chvíli, kdy zůstane stát poslední válečník nebo po ukončení osmého kola.

Jestliže zůstal některý z bojovníků stát jako jediný, pak je vyhlášen vítězem okamžitě. Ve všech ostatních situacích je třeba po skončení osmého kola spočítat nastřádané vítězné body a vítězí ten, kdo jich má nejvíce. Případnou remízu rozhoduje počet trofejí, tedy kolik nepřátelských figurek hráč má před sebou.

Ultimate WarriorZ: Tribal Rumble - figurky

Ultimate Warriorz: Tribal Rumble útočí na jednoduchou, základní, bojovou náturu nás hráčů. Ve veškerých soubojích jste vydaní napospas milosti a nemilosti kostek, kterými házíte. Ty ale vždy určují pouze počet zásahů a nikdy tak neporovnáváte obranu. A zde se otevírá první prostor pro taktiku, protože je méně pravděpodobné, že hráč s vysokou obranou se stane obětí útoku.

Kromě samotných soubojů a hody kostkou je tím naprosto nejdůležitějším v celé hře správná volba karet. Máte jich osm a každou nakonec použijete, pokud hra nečekaně neskončí předčasně. Jinak je jich přesně po jedné na kolo. Co vám může zachránit život a současně získat spoustu vítězných bodů je jejich chytré hraní.

U karet ale nezáleží jen na jejich útočných vlastnostech. Musíte počítat také s iniciativou. Silnější karty jsou obvykle pomalejší a je téměř jisté, že než se dostanete k tahu, bude situace v aréně zcela jiná. Musíte tedy předvídat tahy protivníků. A také se dobře přemisťovat, protože poziční hra tu je také důležitá.

Ultimate WarriorZ: Tribal Rumble - karty

Největší masakr je Ultimate Warriorz ve větším počtu hráčů, ale i v méně soupeřích můžete udělat pěknou melu, pokud si každý vezmete dvě postavy. V pravidlech najdete popis takové varianty a určitě ji oceníte především, pokud si budete chtít zahrát ve dvou. Ale věřte nám, že tahle hra je vyrobena pro souboje mnohem většího počtu protivníků. Jenže pak narazíte na problém s vyrovnaností postav, které se liší nejen počtem životů, ale i silami na kartách. Proto je nakonec lepší hrát vždy za dvě postavy, což hru staví do pozice maximálního počtu čtyř hráčů. Ve více musíte mít jen jednu figurku a tedy i větší štěstí při hodech.

Díky krátké hrací době nadchne i méně zkušené hráče. Bez větších problémů se na její konec dostanete během půl hodiny. Jenže v jejím průběhu budete často čekat a koukat na ostatní hráče. A to není zrovna zábavná činnost. Je trochu škoda, že ostatní hráči nejsou do hry příliš zapojení a s větším počtem soupeřů se tento problém prohlubuje.

Mnoho hráčů nad ní ohrne nos, protože i přes karetní mechanismy všechno nakonec stejně závisí na kostkách. Ale právě proto zdůrazňujeme, že Ultimate Warriorz je lehká zábava. Občas máte nižší šance na vítězství, ale komu by to vadilo, když může hrát za strom, draka nebo rozzuřeného býka?

Kluci (kdo jiný, než kluci by si vybral takovouhle hru do svého portfolia?) z firmy REXhry přinesli už druhou nekompromisně řezací hru na český trh. Po Vládci Tokia (recenze) se opět budou naše kartonové postavičky nekompromisně zabíjet a útočit na sebe. Jinou cestu k vítězství zde nenajdete, takže pokud nemáte rádi kontaktní hry, pak tohle nebude nic pro vás. Ale v porovnání s Vládci Tokia přecejen novinka trochu ztrácí dech a není tak dynamická.

Ale je tu ještě něco, díky čemu se lépe zapíše do vašich srdcí. Nádherně kreslená grafika. Každá postavička má svůj unikátní vzhled a přiroste vás snadno k srdci. K tomu ještě připočtěte netradičně zpracovanou arénu s využitím herní krabice a máte skvost, který zaujme na každém stole.

Ultimate Warriors: Tribal Rumble je akční hrou, ve které se hraje jen na zásahy a životy. Kdo uštědří víc zranění, ten bude nakonec vítězem, ale pozor na životy, které máte na začátku! Celou bitvu si užijete a do posledního okamžiku nebude jasné, kdo nakonec zůstane stát jako poslední a bude se moci prohlásit tím jediným a pravým válečníkem.

AutorGuillaume Blossier
IlustraceJean-Baptiste Reynaud
VydavatelMatagot, Conclave Editora, Pulsar Games, Rebel Sp. z o.o., Tower Tactic Games
Rok vydání2011
Počet hráčů2 - 8
(5 voters)
KategorieFantasy, Fighting, Humor, Party Game
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Hand Management, Player Elimination, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníUltimate Warriorz: Cris de Guerre, Ultimate Warriorz: Dice Tower Promo 2016
RodinaComponents: Game Box Used In Play
Alternativní názvyMegawojownicy, Ultimate Warriorz: Tribal Rumble

Ultimate WarriorZ: Tribal Rumble je akční desková hra, ve které si nesmíte nechat nic líbit. Každý z hráčů představuje jednoho bojovníka a má k dispozici jen osm chvatů, které plánuje tajně a představují je velké karty s obrázky. Celá bitva se odehrává v malé aréně o sedmi pozicích, kde není jednoduché se navzájem vyhýbat, zvlášť když se na bojišti nachází současně třeba i pět hrdinů. Vyložená karta určí pořadí vašeho tahu v rámci kola, ale také pohyb a sílu útoku, jehož úspěch rozhodne hod kostkami. Dynamický a rychlý průběh hry zaručuje nenáročnou a rychlou zábavu. Všechnu tu legraci podpoří ilustrace, zajímavé zpracování bojové arény a pěkně malované kartonové figurky. Je to náhodné, je to plné křiku, ale především je to zábavné! Ale jsou tu i podstatné nedostatky: tím hlavním je dlouhé čekání mezi tahy. Postavy nejsou úplně vyrovnané a dost záleží na tom, koho si na začátku vyberete, je tedy lepší hrát v týmech za více hrdinů, kdy si můžete navzájem pomáhat. Nečekejte žádnou strategickou tahovku, ale nekompromisní rubačku. Pokud něco takového hledáte a rádi si dáte s ostatními kamarády občas do nosu, pak je Ultimate WarriorZ: Tribal Rumble skvělým kandidátem.

+ krásné ilustrace
+ jednoduchá a přitom taktická hra s pomocí karet
+ boje rozhodují kostky, ale také obrana nepřítele