Recenze: Utíkej, prasátko nebo tě chytí hladový vlk

Utíkej prasátko - balení

Prasátka pořád před něčím utíkají. Ale od začátku až dosud byl a stále je jejich největším nepřítelem hladový vlk. Dřív je honil po lese, zatímco dnes stačí dojít na farmu, kde se čuníci spokojeně pasou. A tak na pašíky čeká každý den stejný těžký úkol – vyjít z chlívku, přeběhnout nádvoří a dorazit do zahrádky, kde roste spousta dobrot. Tam už jsou před vlkem v bezpečí. Jenže ta cesta je každou noc straší v nočních můrách.

Vlci ale jdou s dobou a dnes už nehoní prasátka po vlastních nohách. Místo toho si pořídili traktor a střílí po nich balíky slámy. Nevíme, jestli to tak je na naší farmě, ze které jsme teď utekli do naší recenze, ale určitě to tak je v nové hře od firmy Mattel Games, která se jmenuje Utíkej prasátko. Je to čerstvě vydaná novinka pro rok 2013.

Jako všechny podobné hry pro menší děti, i tahle novinka přichází v pěkně ilustrované krabici, na jejímž obalu se smějí prasátka i ve chvíli, kdy je honí vlk. Budeme si přece hrát, tak proč se bát. Ovšem samotná krabice je tenká a dovnitř se dostanete otvorem v jedné straně. Tam se ve tmě ukrývají před vlkem barevná prasátka a je na vás, abyste jim pomohli ven a ujistili je, že si s vámi užijí legraci a že jim vlastně nehrozí žádné nebezpečí.

Utíkej prasátko - připravená hra

Ale než se k samotným figurkám dostaneme, musíme přejít přes herní plán. Ten je složený na tři díly a najdete na něm farmu. Na jedné straně je bahno před chlívkem, ve kterém prasátka přes noc spí, zatímco na druhé straně rostou všechny ty lákavé dobroty, jako jsou rajčátka, mrkve nebo kukuřice. Všechny rostly o kousek blíž, záhonky jsou prázdné, ale i tak tvoří právě dvůr plný slepic, oplocená zahrádka a pole před ní tři oblasti, které musíte překonat. A uprostřed toho všeho se nachází díra, která vám bude ještě chvilku vrtat hlavou.

Na to, abyste její záhadu vyluštili, musíte pokračovat ve vybalování hry. Téměř na dně najdete složený papírový návod a také plastový pytlík. Právě v něm lapají po kyslíku malá barevná prasátka. Je jich celkem dvanáct a narodily se jako trojčata – jedny jsou růžové, další zelené, modré a žluté. Každá figurka je pěkně rozpláclá, stojí na čtyřech masitých nožkách a mezi plandavýma ušima má veselý úsměv. Společnost jim uvnitř dělá i šestistěnná kostka s číslicemi jedna až tři a také obrázkem traktoru.

Právě ten je také neméně důležitý a stojí na kulaté naklápěcí noze. Je celý červený a v jeho kabině sedí vlk, který vyhlíží netrpělivě svoji kořist. Tam, kde by měl být výfuk, jako u každého správného traktoru, najdeme naopak díru. Jejím prostřednictvím budete nabíjet traktor, když dovnitř zasunete malý malík žluté slámy. Možná si všimnete, že vlkovi můžete zatlačit na hlavu. Tím traktor vystřelí svůj omračující projektil. Díky traktoru jsme dostali také odpověď na naši otázku o otvoru uprostřed hracího plánu. Právě sem stroj postavíte, protože nemá kola a nemůže se pohybovat.

Utíkej prasátko - rozehraná hra

Prasátka čeká jasný, ale nelehký úkol. Dostat se přes dvorek co nejrychleji. Ale není to pouze o tom, aby je nezasáhnul vlk, protože zásoba dobrot na druhé straně trasy je omezená a pochutnat si na ní budou moci pouze nejrychlejší trojčata jedné barvy. A pokud chcete, aby to byla právě ta vaše, musíte se hodně snažit.

Na začátku hry si právě jednu takovou barvu vyberete a všechny svoje prasátka postavíte do bahna na začátek herního plánu. Tam se zatím mohou pošťuchovat s ostatními soupeři, dokud nevyběhnou na start. Ale ještě než zazní startovní výstřel, musíte postavit traktor na jeho místo a začínající hráč si vezme do ruky kostku.

Tah se pak skládá vždy pouze právě z toho hodu kostkou a pohybu jedním prasátkem vaší barvy vpřed po plánu právě o tolik políček, jaké číslo vám padlo. Navíc se ale můžete dočkat na některé straně kostky i obrázku traktoru. V tu chvíli dostanete na chvilku šanci tento točící se stroj řídit a budete moci využít vlka a vystřelit po protivníkových prasátkách jednu kostičku slámy.

Utíkej prasátko - rozehraná hra

Díky naklápěcí noze můžete mířit nahoru, dolů i do stran, takže záleží pouze na vaší šikovnosti, jestli dokážete nepřátelské prasátko opravdu trefit. Stačí jen zatlačit figurku vlka směrem dovnitř a prásk, traktor vystřelí. V případě, že prasátko trefíte tak, že vyletí z herního plánu, vypadává ze závodu a musí se vrátit na start.

Každý úsek cesty má svoji louži bahna, která slouží jako záchytný bod. Pokud je prasátko sestřeleno vlkem, nemusí se vrátit až na začátek, ale může začít v bahně, kolem kterého prošlo. Díky tomu se hra nestane nekonečnou snahou o dobytí zeleniny, ale opravdu postupujete vpřed, i když traktor střílí jak o závod.

Ovšem to ještě stále není všechno. Protože na trase je málo místa, mohou po sobě prasátka po cestě šlapat. Kdykoliv zastavíte svůj pohyb na již obsazeném políčku, postavíte svoji figurku na prasátko, které zde stojí, a vytvoříte pyramidu. Pohybovat se může i prasátko dole, ale poveze s sebou zdarma i prasátko nahoře.

Utíkej prasátko - rozehraná hra

A teď už se blížíme opravdu do finále. Jakmile prasátko dorazí do krabice se zeleninou, je už mimo dosah slaměných střel a v bezpečí. První hráč, který sem dopraví všechny svoje tři chrochtíky se stává vítězem partie a může s radostí sledovat, jak si pašíci pochutnávají na čerstvě sesbírané zelenině.

Utíkej prasátko je jednoduchá dětská hra, na jejímž úspěchu bude mít největší podíl vzhled. Ale naštěstí to není všechno, co je na hře zajímavého a i samotný herní princip je zábavný a není to jen o pouhém chození z místa A do místa B. Po hráčích se chce víc a to je dobře. Přitom pravidla zůstávají jednoduchá a zvládne je bez problémů pětileté dítě.

Stavění prasátek na sebe můžete využívat především pro rychlejší pohyb. Vyplatí se vám tedy postavit dva svoje čuníky na sebe. Ale někdy se třeba hodí i vyskočit na záda cizímu pašíkovi a svézt se úplně zdarma.

Utíkej prasátko - prasátka

Pro taktičtěji zaměřené hráče je možné naopak zařadit opačné pravidlo, ve kterém zastavení na prasátku jeho pohyb zablokuje. Dokud se mu nepohnete ze zad, nemůže postupovat dopředu, což je možné využít pro dohnání soupeře především v pozdější fázi hry. Ten se ale stále může pokusit vašeho čuníka sestřelovat s pomocí traktoru a svoji postavičku tak osvobodit.

Největší legrace v celé hře je zaručena zásluhou traktoru. Míříte vlastnoručně, takže nikdy nemáte záruku, že se vám střela povede přesně. Můžete zcela minout nebo třeba trefit jiné prasátko. A na kostce je obrázek traktoru hned dvakrát, takže střelby si užijete opravdu do sytosti.

Naštěstí jako každá správná dětská hra, i Utíkej prasátko končí velice rychle. Partie je obvykle u svého cíle během deseti minut, což je rozumný čas vzhledem k doporučenému věku hráčů. Děti tak nemají pocit, že by hra trvala příliš dlouho a pokud chtějí, mohou si říct o odvetu.

Utíkej prasátko - detail herního plánu

Velkým plusem této hry je její zpracování. Figurky čuníků jsou úžasně roztomilé, herní plán je barevný a detailní a traktor funguje i po mnoha partiích s dětmi stále spolehlivě. Naše největší obavy se týkaly nohy, ale její vůle se zatím nezměnila a všechno funguje tak, jako na začátku. Všechno je provedené tak, aby odolalo i hrubějšímu zacházení. Jen pozor na malé kostičky slámy, které vypadají opravdu chutně a připomínají sladké Vexty.

Utíkej, prasátko udělá radost všem malým dětem, které rádi soupeří a závodí. Povedené zpracování z ní dělá zábavu pěknou na pohled, ale přitom nabízí originální způsob útoku na soupeře – střílení z traktoru. Dobrou střelou tak můžete snadno vynahradit nepodařený hod a nakonec být se svými prasátky na cílové čáře jako první!

Utíkej, prasátko je jednoduchá dětská hra, ve které se pohybují prasátka na základě výsledku na kostce a utíkají vpřed k dobrotám na druhé straně dvorku. Přesto vás ale hra překvapí i nějakou tou taktikou. S figurkami si můžete lézt na záda a nechat se vozit. Tím ale ze sebe děláte také dobrý terč pro vlka, který jezdí kolem na traktoru a střílí balíky slámy. Když zasáhne prasátko a vyrazí jej mimo herní plán, musí se figurka vrátit do nejbližší louže bláta. Herní plán tak má i záchytné body, umožňuje blokování a další taktiku, což Utíkej prasátko dodává i lehce taktický nádech. Proto se jeho pořízení pro děti vyplatí a přinese jim spoustu zábavy.

+ pěkné kvalitní zpracování
+ střelba z traktoru
+ záchytné body