Nevíte, co koupit na Vánoce? Podívejte se do naší poradny!

Recenze: Velká kniha hlavolamů

Hlavolamy. Když se řekne tohle slovo, někdo se zaraduje a někdo zakaboní. Sedět u tužky, papíru a podivného zadání prostě nebaví každého. Ale všechno je to jen otázka prezentace, protože když pojmenujete svoji knihu Velká kniha hlavolamů, nabízí se představa něčeho opravdu VELKÉHO. V následujícím textu se podíváme na to, jak se kniha této očekávané velikosti postaví.

Autorem knihy, která se poprvé narodila v roce 2006, je původem jugoslávský hádankář Ivan Moscovich. Jedná se o muže, který je uznávaný jako jeden z nejinovativnějších osob v celém hračkářském průmyslu a má na svém kontě nejen různé rébusy a hádanky, ale také hračky nebo hry (dokonce i deskové, i když ne příliš úspěšné Space Faces, Imagination).

Ale kromě her a hádanek sestavuje z různých nápadů i knižní sbírky. Právě jedna taková před námi nyní leží. Trvalo jí pouze dva roky, než se dočkala svého prvního českého vydání, o které se v roce 2008 postaralo nakladatelství Perfekt.

Samotná kniha má netradiční téměř čtvercový formát s obrovskými písmeny vyslovujícími název knihy. Právě ta vás na první pohled upoutají, pokud ji uvidíte někde vystavenou. Tloušťka přesahuje 170 stran, což je s přihlédnutím k jejich rozměrům pěkné číslo. Navíc jsou stránky z kvalitního papíru, což je určitě příjemný bonus.

Velká kniha hlavolamů je rozdělena do pěti tematických oddílů, kterým je na stránkách věnován zhruba stejný prostor v podobě dvaceti až třiceti stran.
Po nezbytné předmluvě následuje návod „Jak používat tuto knihu“. Již v tomto odstavečku nám autor oznamuje svoji myšlenku, že považuje interaktivní hry a rébusy za jeden z nejefektivnějších způsobů k vysvětlení některých složitějších principů. Staví je zde nad teoretické přednášky. Vysvětluje, že se snažil hlavolamy vystavět tak, aby na sebe logicky navazovaly a rozvíjely některé koncepty od jednoduchých ke složitějším.

Nezalekněte se však odborného úvodu, kniha je opravdu určena již dětem kolem desátého roku, které některé myšlenky doslova nadchnou, a pokud budou postupovat pečlivě od nejjednodušších hádanek, určitě se zdárně propracují v knize dostatečně daleko a především jim Velká kniha hlavolamů poskytne zásobu inteligentní zábavy.

Dočkáte se přesně toho, co kniha slibuje už na své titulní straně: rébusů, hádanek, logických her, ale třeba i optických klamů, ale vezmeme to popořadě po kapitolách tak, jak je nabízí kniha. Každou opět zahajuje krátký teoretický úvod.

První kapitolou je Přemýšlení o hlavolamech. V této sekci je většina hádanek založena na různých obrázcích, ačkoliv se zde setkáte i se slovními úlohami nebo již tradičně známými otázkami. Nezbytnou dovedností zde je prostorová představivost, jejíž krásu dokáže například hlavolam číslo šestnáct – Kůň a jezdec. V něm máte dvě části obrázku k sobě přiložit tak, aby vypadalo, že kovboj jede na koni. Hádanky však zahrnují i dominové vzory, nedokonalý šestiúhelník nebo úkol, při němž se spoutáte s kamarádem a budete se mít za úkol vyprostit!

Druhá kapitola má název Body a čáry, a jak je z něj již zřejmé, bude graficky mnohem více strohá. Většinou bude zadání tvořit několik bláznivých čar, z nichž máte něco co nejrychleji vydedukovat, ať již průsečíky, klasické hledání obrazců v obrazcích nebo spojování čar. Nechybí zde ani klasické sirkové hlavolamy, které mnozí myslitelé mají velmi v oblibě. Tato kapitola je na první pohled nejkratší, ale je to dané především délkou zadání úloh.

Grafy a sítě, kapitola třetí, se navrací pomalu ke složitější grafice, v níž se nachází především spojování objektů různými způsoby, čímž se odkazuje k části názvu kapitoly „sítě“.

Předposlední kapitola nese jméno Obrazce a zabývá se nejen rozpoznáváním obrazců či doplňováním grafiky na způsob testu IQ. V mnohých hrách využívá principy permutace či kombinace. Některé úkoly vám připomenou u nás tolik oblíbené sudoku. Jedná se určitě o nejbarevnější kapitolu, která od luštitele vyžaduje pozornost a postřeh.

Knihu uzavírá oddíl s jednoduchým a prostým názvem Čísla. V něm se čtenáři naučí počítat ve třech rozměrech, potkají se se základy fraktální geometrie. V této kapitole nechybí ani klasická hanojská věž, ačkoliv většina příkladů je složena z hranatých geometrických tvarů.

deskové hry - TLAMA games

Závěrečných téměř třicet stran je vyhrazeno řešením s podrobnými vysvětleními postupu, který je třeba k docílení výsledku. Nejedná se tedy pouze o jednoslovnou odpověď, ale většinou o odstavečky, které často doplňují i názorné obrázky.

Úplně poslední dvě strany Velké knihy hlavolamů pak obsazuje rejstřík všech 380 hlavolamů seřazených podle obtížnosti napříč všemi kapitolami. V tomto rejstříku také najdete další dva čtverečky pro evidenci úspěchu, takže dohromady mohou v knize listovat a vést poznámky (s výjimkou dosaženého času) až tři řešitelé. Pochopitelně lze čas psát obyčejnou tužkou a jeho vlastníka značit nějakou jednoduchou značkou. Vše samozřejmě opět za předpokladu, že se do knihy rozhodnete čmárat.

V této knize se setkáte také s něčím, co v takovýchto hlavolamových sbírkách nebývá příliš obvyklé – s hrami. Jak již bylo řečeno na začátku, Ivan Moscovich totiž není pouze tvůrcem hlavolamů, ale také her.

Za všechny jmenujeme třeba Stromovou hra, k níž si budete muset vytvořit sadu hracích karet. Kromě nich pak využijete ještě zápalky, které budete podle karetních vzorů muset důmyslně přeuspořádávat. Jedná se o jednoduchý logický princip velmi důmyslně zasazený do knihy.

Ve Velké knize hlavolamů je takových her mnohem víc, jmenujeme třeba Hamiltonovu hru, v níž budete létat s letadly, Hru s třinácti body, která popisuje sázení stromů nebo nejrozsáhlejší hlavolam s číslem 254, který se jmenuje Vesmírná záchrana, a setkáte se v něm s hromadou podivných mimozemšťanů.

Všechny hlavolamy jsou přehledně označeny úrovní obtížnosti od jedné do deseti, zařazeny do kategorie (myšlenkové rébusy, s tužkou a papírem, překreslovací a vystřihovací) a u každé z nich je možnost si poznačit, jestli jste výzvu již splnili a dokonce si zapsat i čas potřebný k dokončení. Samozřejmě je otázkou, kdo do takto pěkné knihy bude psát, my jsme si raději své výsledky vedli bokem na papír.

Přes opravdu poctivě sestavené hlavolamy jsme občas narazili na nevyrovnanost v jejich obtížnosti, kdy po obtížnějším úkolu následovala oddychová otázka, ale to může být stejně tak záměrem autora, aby udržel čtenářovu pozornost a umožnil mu chvilku oddechu. V každé kapitole obtížnost postupně stoupá a není tak třeba procházet knihu od začátku, ačkoliv to samotný autor doporučuje.

V některých hádankách autor nabádá čtenáře k vystřihování částí knihy, což nám nepřijde jako nejlepší přístup. Zvlášť když se na druhé straně samozřejmě nachází další hádanky, které byste tím zničili. Bohužel řešitelé-děti by nad tím nemuseli takto uvažovat a do knihy opravdu začít stříhat. Vždy je lepší obrázek překreslit (třeba pomocí průhledného papíru) a vystříhat až tuto kopii a knihu nechat netknutou.

Grafika celé knihy je optimistická a barevná, aby povzbudila představivost čtenářů. Z využitých obrázků je zřejmé cílení na mladší publikum, ale i dospělí v knize najdou velice těžkého soupeře.

Velká kniha hlavolamů má také svého nástupce s názvem Velká kniha hlavolamů 2, který navazuje tam, kde Ivan Moscovich přestal. Navíc vydavatelství Perfekt přeložilo i další knihy tohoto autora, kterými se budeme zabývat zase příště.

Většina nových postupů, které jsou v knize uvedeny, jsou vždy popsány v dodatečných sloupcích s vysvětlením dané matematické teorie. Začtete se tak do historie Hanojské věže, teorie čísel a posloupnosti, poznáte latinské i magické čtverce nebo třeba tajemné eulerovské tahy.

Ivan Moscovich stvořil knihu určenou všem, kteří rádi používají hlavu a neutečou před hádankou, když nad ní musí bádat déle než pět minut. Kniha kombinuje jednoduché a zábavné principy se zajímavě inovativními a může si tak oprávněně říkat Velká kniha hlavolamů.

Cena: 269 korun
ISBN: 978-80-8046-404-2
Hodnocení knihy: 95%

KOUPIT KNIHU

Recenze: Velká kniha hlavolamů
Klady:
Zápory:
Prozkoumávejte dál
Recenze: Florenza The Card Game – renesance znovuzrozená