Recenze: Velryby ničí svět

velryby-nici-svet-16

Velryby jsou obrovská stvoření, ze kterých jde strach i ve vodě. Představte si, že podobná monstra by se najednou z ničeho nic objevila na souši nebo ve vzduchu. Vznikla by panika. No, a pokud by navíc měla tato jinak kamarádsky vypadající stvoření nepřátelské úmysly, znamenalo by to těžkou situaci pro lidstvo. Náš svět by čekala zvířecí apokalypsa.

A právě takové ničivé úmysly mají autoři Jindřich Pavlásek, Petr Vojtěch, Josef Bělehrádek a Jakub Muřin se svojí deskovou hrou Velryby ničí svět. Ta vznikla v Letovicích a dorazila na český trh v roce 2017, stejně jako k nám do redakce. To všechno díky startovači, kde vybrala téměř pětkrát více než požadovaných 15.000 korun. Na hru přispělo 133 českých deskovkářů.

Malá krabička ve vodních barvách na sobě nese obrázek spousty velryb, které se srotily na oběžné dráze naší planety. Kde se tam vzaly a jestli se opravdu jedná o stvoření z našich oceánů, to se dozvíme jedině, když krabici otevřeme. Uvnitř najdeme v první řadě bonusový obsah – omalovánky a také artbook (tedy knížku s ilustracemi, skicami a textem o vzniku obrázků).

velryby-nici-svet-03

Ale pak už jsou na řadě herní komponenty. Dole na úplném dně leží herní plán se čtyřmi pozicemi pro města. To je také první předmět, který by měli hráči položit na stůl. Ze zamíchaného balíčku pak rozloží karty měst na jeho čtyři pozice. Kostky a žetony položí hráči stranou. Jeden z účastníků si vezme žeton startovního hráče a partie může být zahájena.

Všichni účastníci se střídají na tahu. Jeho náplní je v první chvíli hod dvojicí kostek. Počet zářezů pak lze využít tak, že kostku přesune na jednu z karet města v nabídce. To mu přinese surovinu, která odpovídá barvě karty. Může tedy jít o vodu (modrá), chemikálie (žlutá), bombu (červená) nebo propagandu (fialová). Vezme si tolik, kolik zářezů ukazuje použitá kostka. Získané suroviny si nemusí hráč nechat pro sebe, ale může je klidně dát některému z protivníků.

Jednu z kostek je možné využít také pro ohyb karty po plánu. Tentokrát není podstatný počet zářezů, stačí obětování samotné kostky. Posun o každou pozici stojí jednu surovinu a to toho druhu, jakou má barvu město. Kostky je možné využít libovolně, obě pro stejnou akci nebo každou zvlášť.

velryby-nici-svet-06

Se surovinami ve svém držení se může hráč konečně pustit do pořádné akce. Lze je tedy využít k ničení měst, která jsou na plánu viditelná. Každá karta má svoji uvedenou hodnotu, kterou je třeba zaplatit, aby město přestalo existovat. Může to být sada stejných nebo různých surovin, jindy hráč rozdává zdroje svým soupeřům místo jejich vracení do banku. Postarat se dá rovnou i o více měst, pokud hráč má ve své zásobě dostatek surovin. Všechny zničené karty dostane jako kořist.

Město lze ale zničit i tím, že jej hráči posunou na konkrétní pozici. Třeba mezi konkrétní barvy, k okraji nebo na konkrétní pozici. Možností je rovnou šest a takovýto počin opět vede rovnou k destrukci metropole. Za zničené město je ihned na volné místo plánu doplněna nová karta ze zamíchaného dobíracího balíčku.

Když všechna města dostala svoji porci destrukce (= dobírací balíček je prázdný), nastává konec partie. Hráči nyní v roli velryb posčítají získané karty měst a ten, kdo jich zlikvidoval nejvíc, se stává vítězem. Autoři ale doporučují sčítat města napříč několika partiemi a teprve poté opravdu ukončit souboj o absolutního ničitele.

velryby-nici-svet-09

Velryby ničí svět je nenápadná karetní hra, která zaujme na první pokus hlavně náplní. Kde jinde se vám poštěstí se dostat do kůže velryby a válet se po lidských městech? Takovou šanci bychom asi hledali marně. A její provedení je opravdu zajímavé, ačkoliv pocit, že jste velryba, vám asi nic v průběhu partie nepřinese.

Průběh hry i možnosti jsou opravdu jednoduché. Na výběr se nabízí pokaždé jen dvě akce. Hráči se také musí zařídit podle výsledku svého hodu dvojicí kostek. A tak úroveň rozhodování není nijak vysoká. Nejvýhodnější tah je obvykle jasný a hráči nemají příliš co řešit.

Naštěstí součástí krabice jsou také karty speciálních pravidel, takzvané „game changers“ (tedy měniče).  Ty jsou na začátku partie přimíchané do balíčku a kdykoliv se jedna z pěti karet objeví na plánu, změní pravidla. Mění výsledky kostek, posouvají karty nebo jim umožní měnit karty. Díky těmto kartám je hra méně předvídatelná a zajímavější. Současně ale ještě zdůrazní vliv náhody, který je hlavním tématem celé hratelnosti.

velryby-nici-svet-10

Ve více hráčích se situace na plánku planety mění dost rychle. Města mizí pod těly velryb a hráči se nemají možnost nějak více připravovat. To ve dvou je všechno výraznější a lepší, ale zase tu tolik nevyužijete karty určené na kontakt se soupeři. Výborná je možnost dávat suroviny ostatním, protože pro zničení některého města to budete potřebovat. A jednotlivé bitvy trvají do deseti minut. Pokud si tedy vezmete radu autorů k srdci, pak celková bitva mírně přesáhne třicet minut.

Grafika i obsah krabice působí velmi profesionálně. Ale kvalita komponent už tak stoprocentní není. Na druhou stranu se jedná o produkt tiskárny, která s podobnými výrobky nemá zkušenosti. Zmíníme tak karty s horší povrchovou úpravou, kostky, jejichž barva ze zářezů obarvuje plochy kostek a plán, který se prohýbá i na druhou stranu a vzbuzuje obavy o jeho životnost.

velryby-nici-svet-12

Velryby ničí svět jsou tedy hrou pěknou a zábavnou, ale hodně jednoduchou. To ale zase tolik nevadí. Hra je určená pro český trh, kde pobaví volbou měst i tématem. A ty méně zkušené hráče určitě nadchne. Přesto zde chybí o špetku více taktiky, možností a přebývá naopak trocha potřebného štěstí. V celkovém pohledu je ale hra Velryby ničí svět příjemným českým počinem, který lze chválit za odvahu.

Recenze: Velryby ničí svět
Velryby ničí svět jsou rodinnou hrou. Větší cíle si nekladou a s těmito svými skromnými předsevzetími nakonec hra uspěla. Navzdory náhodě je totiž hra rychlá a zábavná. Ocení ji ale především začátečníci, kterým nebude chybět více kontroly. Hra má skvělé téma i ilustrace, ale kvalita karet a plánu mohla být ještě o kapku lepší. Jelikož se ale jedná o prvotinu autorského týmu i tiskárny, je třeba Velryby ničí svět chválit. Na českém trhu se hra určitě neztratí.

+ grafika a téma
+ česká hra
+ vtipné a podařené ilustrace