Recenze: Výbušné lektvary – flakónová revoluce

vybusne-lektvary-01

Už když měl starý dobry Harry Potter hodiny lektvarů u Severuse Snapea, bylo nám jasné, že tohle umění není jen tak pro každého. Jenže dnes dostanete do ruky ihned mnohem třaskavější látky, jejichž pouhá kapka může vymazat celé město z povrchu země. Taková instantní jaderná puma. Naštěstí jsou všichni studenti pod dozorem zkušeného lektora, který nepoužívá tělesné tresty. Místo toho pozornost studentů získá jinak – mrakem růžového kouře lektvaru poslušnosti.

My se ale poslušně seřadíme před krabici i bez jakýchkoliv kouzel. Tak dobře si nás omotali kolem prstu tři autoři hry Výbušné lektvary: Lorenzo Silva, Andrea Crespi a Stefano Castelli. Celý jejich výtvor ilustrovala Giulia Ghigini. To celé je novinka představená na konci loňského roku 2015 firmou Horrible Games. Jejich výtvor si vyhlídla společnost ADC Blackfire, která ji převedla do našeho rodného jazyka.

Na víku čtvercové krabice mohou hráči vidět, co se může stát, když se nějaký pokus s lektvary nepovede. Uvnitř krabice se na všechny zájemce hned na začátku chystá vycvakávání lahviček s různými barevnými náplněmi. Naštěstí se nemohou vylít, protože jsou kartonové a mají na sobě také několik malých otvorů pro ingredience. Ty představují barevné kuličky.

vybusne-lektvary-05

Ovšem hned po vylamování kartonových komponent musí hráči předvést také svoje stavitelské schopnosti. Řada dílků tvoří součástky velkého dávkovače s otvory nahoře a pěti sloupečků. Kromě tohoto hlavního herního dílu (který se vejde do krabice i složený!) se hráči mohou radovat také z destiček dovedností, drobné pomoci a čtyř desek kahanů, kde budou hráči připravovat svoje dobroty.

Každý z účastníků partie si právě tuto desku vezme a položí ji před sebe. Hráči vyřadí některé typy lektvarů ze hry a ze zbývající nabídky dostanou každý po dvou startovních zadáních (berou si po jednom z nabídky) a zasunou je do svých desek na dvě pozice s kahany. Zbývající lektvary vytvoří nabídku pěti hromádek a všechny kuličky ingrediencí postupně nastrkají do horních otvorů dávkovače. Tím vytvoří pět sloupečků různobarevných kuliček. Zbývající žetony vytvoří nabídku stranou, ale několik z nich také použijí pro hromádku odpočtu (jejich počet závisí na množství hráčů).

Hlavní náplní tahu hráče je pokaždé odebrání jedné kuličky z dávkovače, kterou okamžitě získají a mohou ji položit na jeden ze svých rozpracovaných lektvarů. Sebráním kuličky se snaží vytvořit nějakou řetězovou reakci výbuchů. K tomu je třeba srážka dvou ingrediencí stejné barvy, protože kuličky se sesunou ve sloupci dolů v důsledku uvolněného místa. To způsobí výbuch nejen těchto dvou ingrediencí, ale všech kuliček stejné barvy v jejich sousedství.

vybusne-lektvary-09

I tyto nové přísady si hráč vezme a položí na svoje lektvary. V důsledku jejich odebrání může dojít k dalším výbuchům, které stále přináší hráči nový zisk. Ale ingredience lze používat i jinak, protože je pravděpodobné, že hráč v důsledku reakcí získá i kuličky, které nebude moci využít v lektvarech. Ty si může položit do zásobníku, který udrží maximálně tři kuličky a v průběhu dalších kol je má k dispozici.

Když hráč na lahvičku položí poslední požadovanou kuličku a zakryje tak všechny otvory, jeho lektvar je hotov. Použité kuličky vrátí ihned zpět do dávkovače, destičku sundá z vařiče a otočí ji na opačnou, hotovou, stranu. Takový zkompletovaný nápoj přinese hráči vytištěný počet vítězných bodů. Úspěšným plněním úkolů hráči mohou také získat žetony dovedností (odpočtu), pokud namíchají určitý počet lektvarů. Pokud má hráč uvolněný kahan, na konci svého tahu si vezme nový ze zásoby.

V průběhu partie do hry vstupují ještě další možnosti. V první řadě tu je šance požádat o pomoc profesora lektvarů. Ten umožní hráči získat kuličku navíc (před nebo po jeho tahu), ale za případně spuštěnou reakci nedostane žádný bod. Takovéto šance lze ale využít k přípravě ještě lepší pozice pro svůj vlastní tah. Každý dokončený lektvar lze navíc vypít a využít jeho schopnosti a krást tak ingredience soupeřům nebo různými způsoby získávat ingredience.

vybusne-lektvary-15

Poslední kolo míchání lektvarů nastane ve chvíli, kdy hráči doberou poslední žeton odpočtu. Druhou možností je také vyprázdnění nabídky lahviček s úkoly. Všichni hráči sečtou svoje body za hotové nápoje (i ty vypité) a odečtou trestné hodnoty žetonů výpomoci. Hráč s nejvyšším bodovým součtem vítězí.

Výbušné lektvary obsahují pěknou herní vychytávku. To je také to nejzásadnější, čím tato hra může zaujmout. Samotná hra a její průběh už tak výjimečná není. Šance hráče na výhodné výbuchy je z  části závislá na náhodě a pořadí účastníků. To je asi také největší výtka, kterou je třeba zmínit hned na začátku, protože teď už začneme chválit.

Hra se inspirovala velmi populárním žánrem počítačových her „match 3“ (tedy spoj 3). V tom sice není první, ale dělá to s opravdovou elegancí. To je také důvod, proč bude hra většinu soupeřů bavit i přesto, že nemají nad svými šancemi prakticky žádnou kontrolu.

vybusne-lektvary-17

Nejlepší cílovkou ale pořád budou rodiny s dětmi, které budou tuto hru milovat. Kuličky a jejich neustálé posouvání a míchání je prostě něco, co malým hráčům přiroste k srdci. To je také hlavní důvod, proč byste se o ni měli zajímat. Pokud jste rodiči, pak tímhle nákupem určitě neuděláte chybu.

Celá partie se může zastavit, pokud se bude některý z hráčů snažit zanalyzovat veškeré možnosti a pohyby kuliček. Především v případě možné řetězové reakce totiž propočítání variant prostě trvá. To se podepíše na hře především ve vyšším počtu hráčů, kde se jednotlivé tahy i kompletní souboj mohou natáhnout. A tak paradoxně jsou Výbušné lektvary pocitově nejlepší ve dvou, ale i přes výtky k rychlosti fungují také v ostatních počtech.

Výbušné lektvary jsou v krátkém časovém sledu druhou hrou s kuličkami na českém trhu a v tomto malém souboji vítězí Dr. Heuréka svojí ledabylou zábavností. Nakonec je ten výsledek hodně těsný. A i tak mají Výbušné lektvary potenciál stát se hitem a to především u rodin, kde umí ohromně bavit. Ostatní hráči ale budou hledat taktické možnosti a mohou být zklamaní.

AutorStefano Castelli, Andrea Crespi, Lorenzo Silva
IlustraceGiulia Ghigini
VydavatelHorrible Guild, 999 Games, ADC Blackfire Entertainment, BoardM Factory, CMON Global Limited, Cool Mini Or Not, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Ghenos Games, HaKubia, HeidelBÄR Games, Heidelberger Spieleverlag, Hobby Japan, IELLO, InterHit, Kilogames, Lanlalen, MINDOK, Rebel Sp. z o.o., SuperHeated Neurons, Swan Panasia Co., Ltd.
(27 voters)
KategorieFantasy, Puzzle
MechanismyPattern Recognition, Set Collection, Take That, Variable Set-up
RozšířeníPotion Explosion: Franklin Stickler, Potion Explosion: Fulminating Serum, Potion Explosion: Lotion of Invisibility Expansion Pack, Potion Explosion: The 6th Student, Potion Explosion: The Fifth Ingredient, Potion Explosion: Tonic of Glacial Preservation, The Wild Nature (fan expansion for Potion Explosion)
RodinaCategory: Dized Tutorial, Components: Drop Tower, Components: Marbles, Digital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Game: Potion Explosion, Theme: Alchemy
Alternativní názvyFergeteges elegyek, Potion Explosion ห้องเรียนนักปรุงยา, Pozioni Esplosive, Výbušné lektvary, Wybuchowa Mieszanka, Вибухове зілля, Лаборатория, פיצוץ של שיקוי, ポーション・エクスプロージョン, 巫術學院, 포션 폭발

Výbušné lektvary mají několik drobných chyb. To jim ale nebrání v tom být výbornou zábavou snad pro každou rodinu či hráče, kteří si občas rádi užijí příjemný logický rychlík s trochou náhody. Jen pozor na přehnaně dlouhé tahy, které pak mají za následek zbytečně prodlužovanou herní dobu. Pokud ale partie odsýpá, hráči si skvěle užívají hlavní herní mechanismus i celé zpracování. Výbušné lektvary v rodinách prostě frčí.

+ parádní mechanismus vybuchování kuliček
+ skvělá legrace pro rodiny
+ možnost připravit si komba