Recenze: Vydejte se po stopách Fantoma

Fantom je proslulý zločinec, který ztěžuje život místním policistům téměř desítku let. Nikdo nezná jeho pravou identitu. Žádný člověk nespatřil jeho tvář, po městě se dokáže pohybovat tiše jako myška a přitom unikat mrštně jako kočka. Po večerech se o něm při svitu svíce vyprávějí záhadné příběhy nadšeně poslouchajícím dětem. Obyvatelé města už pomalu neví, jestli se jedná o skutečnou žijící osobu nebo jen přízrak putující po Praze prostřednictvím večerních báchorek. Zato v pražské kriminální pobočce, které šéfuje inspektor Vacátko, znají na tuto otázku jasnou odpověď a na místního tajemného muže si brousí zuby.

Již několik inspektorů si na případu Neznámý zločinec alias Fantom zničilo kariéru. Pokaždé, když se chvástali, že se jim konečně podařilo dopadnout nechvalně známého nezbedu, přišlo se na to, že zatknuli nevinného a museli se rozloučit s pracně budovanou kariérou policisty. Dnes dostal inspektor Vacátko ultimátum od vrchního velitelství: jestli nechytí Fantoma do čtyřiadvaceti hodin, nadřízení očekávají na stole jeho rezignaci. K vyřešení dostal na pomoc pět nejlepších detektivů z Čech, Moravy a Slezska. Společně se vydají do ulic a budou se snažit rozprostřít sítě tak, aby konečně polapili podivného výtržníka unikajícího zákonu.Pokud jste si chtěli někdy vyzkoušet kariéru zločince, který uniká spravedlnosti, nebo naopak detektivů, kteří dopadnou každého gangstera, hra Fantom je pro vás tou pravou volbou. Můžete se stát mistrem podsvětí v unikání před policií, která vás musí během čtyřiadvaceti kol (hodin) dopadnout a předvést spravedlnosti. Pokud jsou ovšem vašimi vzory Hercule Poirot, Columbo nebo Sherlock Holmes, jistě nepohrdnete rolí protivníka a tou jsou vyšetřovatelé. Jejich hlavním a jediným úkolem je dopadnout tajemného muže.

Pravidla hry jsou jednoduchá a srozumitelná pro hráče téměř jakéhokoliv věku, spodní hranice doporučená výrobcem je šest let. I tyto děti mohou u hry zažít legraci a napětí, ačkoliv k logickým dedukcím rády využijí rady dospělejších. Na začátku se hráči domluví, kdo z nich se stane černým Fantomem a bude před ostatními hráči utíkat. Potom si rozdělí kartičky dopravních prostředků, které mohou během hry využívat.

Všichni cestují drožkou, která umožňuje pohyb na malé vzdálenosti, taxíkem, kterým můžete cestovat na větší distance nebo tramvají, kterou naráz překonáte nejdelší úsek. Fantom má navíc dvě speciální kartičky. První z nich je cestování lodí, kterou může cestovat výhradně po směru toku řeky Vltavy a většinou ji využije, když se dostane do bezvýchodné situace a potřebuje rychle opustit místo činu. Druhou je kartička dvojitého pohybu, díky níž může použít v jednom tahu dva dopravní prostředky, čímž dokonale zmate soupeře a může se jim ztratit z dohledu. Pohyb je možný vždy mezi dvěma sousedními body, na kterých dopravní prostředek zastavuje.

Tajemný muž se povinně ukáže pětkrát během hry, aby jej bylo možné polapit a vydedukovat jeho možné další pohyby. Kolem těchto tahů se točí celá hra a zde se ukážou schopnosti detektivů odříznout pronásledovaný cíl od možností úniku.

Když se bude Fantom pohybovat drožkou, nejlépe tak zmate soupeře, protože jejich zastávek je po Praze nejvíce. Proto se může snadno ztratit v nejrůznějších uličkách, ovšem tento prostředek je pomalý, protože zastavuje na každé stanici. Naproti tomu v tramvajích je sice snadno dohádatelný, ale zase může mnohem rychleji zmizet z místa, kde bylo najednou příliš předetektivováno.

Hra je variabilní a délka hry bude záležet na tom, jak kvalitní soupeř se ocitne v roli prchajícího zločince. Každý z detektivů má předem pevně stanovený počet kartiček, takže bude záležet na jeho taktice kdy kterou z nich využije. Může se stát, že na začátku vyčerpá všechny rychlé pohyby a do posledních kol mu zbudou jen ty, které mu už k dopadení nebudou stačit.

Pokud bude pachatel obratný, můžete se pořádně zapotit, než ho dopadnete. Vítězem se stává Fantom, pokud se celý den dokázal zdárně ukrývat nebo kolektiv detektivů, pokud byl dopaden. Výrobce doporučuje, aby se v kůži Fantoma vystřídali všichni hráči a pak se teprve určil celkový vítěz. Ve dvou je pro hráče, který hraje za všechny vyšetřovatele poměrně obtížné udržet správné pořadí a hrát správné kartičky. Pro snadnější orientaci je dobré si ke každé hromádce přiřadit barevný kus papíru, označující kterému inspektorovi patří.

Za inspiraci sloužila hra Scotland Yard, která se odehrává v Londýně. My se však v českém přepracování ocitáme na území matičky měst – Prahy. V době, do které je hra zasazena, nejezdí metro a nelétají letadla. Tato atmosféra se přenáší i na hráče a pohltí je svým kouzlem. V místních luzích a hájích jste se mohli s touto hrou již setkat – nesla název Fantom staré Prahy a využívala stejných principů.

Rozměrově malá krabice obsahuje rozkládací plán, znázorňující letecký pohled na naše hlavní město, propletený sítí čtyř jmenovaných dopravních prostředků. Kromě balíčků malých kartiček s jednotlivými pohyby, figurek pro postavy a kratičkých pravidel narazíte na tajemně vyhlížející dvířka s čtyřiadvaceti okýnky. Bohužel svému účelu, tedy skrývání tahů Fantoma, který si je povinně zapisuje, neslouží příliš dobře, protože okénka nejsou zavírací. Stejně tak dobře vám poslouží kus papíru zavřený v knize. Pouze musíte mít na paměti čísla tahů, ve kterých se Fantom ukazuje soupeřům.

Hra Fantom od firmy Bonaparte dokáže oslovit malé i velké a naučí je spolupráci, aby dosáhli společného cíle. Každá hra je jiná, protože neexistuje zaručená cesta k vítězství ani pro jednu ze znesvářených stran. Díky velmi příznivé ceně by mohla najít místo v každé rodině a přinést zábavu nejen pod vánoční stromeček.