Recenze: Vzhůru zpátky do podzemí

vzhuru-zpatky-do-podzemi-19

Někdo by řekl, že to stačí jednou. Jenže vidinu pokladů a slávy prostě nelze jen tak zahnat jako obtěžující hmyz. Tahle vize vás prostě umí strašit ve dne i v noci ve spánku. Jenže pak dojdete ke vstupu a zjistíte, že na šanci porazit příšery a projít jeskyní až do cíle k pokladům se stojí fronta. Každý dnes může být hrdinou. Kam to ten svět spěje?

Do fronty se postavíme i my, všichni hráči, kteří stojí o partičku nové karetní hry Vzhůru zpátky do podzemí. Jedná se o pokračování hry Vzhůru do podzemí. Designéři podepsaní pod novinkou z roku 2017 jsem tentokrát dva – k Masato Uesugimu přibyl nově také Antoine Bauza. Jedinečné ilustrace má opět na svědomí Paul Mafayon. Hr vydává francouzské IELLO, ale především v češtině společnost REXhry.

A celá zábava se opět nachází v malé krabičce s otvorem do jeskyně, kam byste asi sami dobrovolně nevkročili. Napůl zboření vstup, ze kterého trčí několik pařátů. Ale destička varující před vstupem už je dávno rozbitá, a tak nic netušící hráči zvednou víko a najdou uvnitř destičky hrdinů a výzbroje, ale především nové počítadlo životů. To položí do středu stolu společně s žetonem, který použijí k označení životů.

vzhuru-zpatky-do-podzemi-06

Nad tento malý plánek s číslicemi do dvacítky rozloží hráči výzbroj. Za tímto účelem si ale společně musí vybrat jednoho hrdinu, kterého doprovodí na jeho cestě do nitra jeskyně. Do společné nabídky připraví zamíchaný balíček karet nestvůr, do kterého přidají dva kousky příšer zvláštních. A někde poblíž také pět zlatých karet vítězství představující poklad. Hráči samotní dostanou do začátku pouze přehledové karty.

Na hráče čekají jednotlivá kola, na jejichž začátku vždy přijde fáze přípravy. V jejím průběhu se budou hráči střídat na tahu a vždy si doberou jednu kartu z balíčku nestvůr. Na obrázek se podívá a může se rozhodnout, jestli chce přiložit obludu do podzemí (tajně, obrázkem dolů!) nebo si ji vezme a položí před sebe. K tomu s ní ale musí rovnou bojovat a obětovat jednu část výzbroje společného hrdiny. Tuto destičku na příšeru položí. Místo povinnosti vzít kartu může hráč také pasovat a tím opustit nejen přípravnou fázi, ale celé kolo.

Pouze jeden ze skupiny hráčů po sérii pasování zůstane ve hře. Právě on dostane jako jediný tu čest vydat se do podzemí a pokusit se proklestit si cestu zástupem příšer až k pokladu. Může k tomu ale použít pouze zbývající žetony vybavení daného hrdiny. Sečte si tedy počet životů z destičky hrdiny plus případné bonusy z předmětů a označí tuto hodnotu žetonem draka na stupnici.

vzhuru-zpatky-do-podzemi-05

Postupně tedy tento hráč odkrývá karty nestvůr z balíčku připraveného všemi účastníky. Identitu některých zná, protože je sem přidal. Ale mnoho dalších je ve službách jeho protivníků a budou překvapením. Hráč se musí s nástrahami vypořádat s pomocí předmětů nebo ztratit srdíčka odpovídající síle příšery. Kdykoliv hrdina ztratí poslední srdíčko na ukazateli, je jeho snaha u konce. Otočí si svoji přehledovou kartu na červenou stranu. Druhý takový neúspěšný pokus znamená vyřazení z partie. Jestliže hráč projde všemi nebezpečími a jeho hrdina přežije, hráč získává kartu vítězství. Pokud by to byla už jeho druhá, okamžitě vítězí v partii. Jinak to znamená nového hrdinu, novou výbavu a další přípravu výpravy do podzemí.

Vzhůru zpátky do podzemí je záludná karetní hra, ve které hráči nemohou nic podcenit. Je to hra plná nejistoty, náhody, smíchu i zlosti. Jejím základem je lehkost a s ní si najde cestu do srdcí mnoha hráčů. Funguje výborně jako takzvaný filler, tedy hříčka, když máte zrovna chvilku času.

vzhuru-zpatky-do-podzemi-09

Do již klasické původní hry přibývají nové postavy a příšery. Jinak nová krabička nepřináší nic nového. Ale samozřejmě schopnosti hrdinů i příšer jsou naprostým základem zábavy. Tady všechno funguje a je vidět, že autoři měli jasno, jakým směrem chtějí hru vést – k lehké a bláznivé zábavě plné blafování a nepřátelství mezi hráči.

Ti si navzájem podráží nohy. Ale nejde tak o konkrétní útok na jednoho protivníka. Spíš hráči musí volit na základě karet příšer, které dostanou a rozhodnout se, jestli mají zájem se vydat do jeskyně sami nebo ne. Podle toho pak mohou také připravovat půdu, odhazovat předměty nebo naopak přidávat silná monstra. Právě podle odložených příšer ale lze současně určit, komu jde o kterou z možností. Je to prostě souboj nervů, podobně jako v pokeru.

Nakonec to je ale prostá hra čísel. Buď máte dost bodů života a předmětů nebo umřete. Není tu žádná šance návratu nebo spoléhání na hod kostkou. Všechno je rozhodnuto ještě předtím, než vstoupíte do chladné kobky.

vzhuru-zpatky-do-podzemi-14

Největším problémem zůstává stále vyřazování hráčů a náhodnost celé zábavy. Tyhle dva prvky dohromady určitě odradí řadu zájemců a to navzdory lehkému pojetí a krátké herní době. Hráč tedy obvykle na střídačce nečeká déle než nějakých deset minut. Kola jsou rychlá, jen to procházení jeskyně na závěr může trochu zdržovat, protože toho se účastní pouze jeden z hráčů.

Celkový mechanismus ale je rozhodně zábavný. Především pak pro ty, kterým nevadí připravit soupeřům past v podobě nepřekonatelných monster. A ještě se u toho usmívat, jak jste na ně hodní. Nikdo totiž v konečném důsledku neví, kdo jakou příšeru do jeskyně přidal.

Nejslabší je partie ve dvou. Tam prostě není dostatek nejistoty a konfliktů, které jinak tuto hru zdobí a dělají z ní tu nejlepší zábavu. Proto doporučujeme alespoň tři a nejlépe maximální čtyři soupeře.

vzhuru-zpatky-do-podzemi-13

Velkou ozdobou celé hry je zpracování. Krásné ilustrace celkovému dojmu vládnou pevnou rukou. Hra vypadá opravdu nádherně. A nejde jen o karty, ale i destičky a dokonce i obrázky vybavení jsou ilustrované s detaily a láskou.

Vzhůru zpátky do podzemí je pokračováním a díky tomu se dokonce nabízí šance propojit obě krabičky k ultimátnímu zážitku. I tuto variantu najdete v pravidlech (respektive na internetu). Celkově je to náhodná, blafovací hra. Vzhůru zpátky do podzemí bude bavit všechny, kdo hledají nějakou lehkou, ale přesto docela konfliktní, hru.

AutorAntoine Bauza, Masato Uesugi
IlustracePaul Mafayon
Vydavatel2 Pionki, Buró, Devir, Geekach Games, Gemblo Company, IELLO, Kaissa Chess & Games, Mancalamaro, PopcornEdu, Portal Games, Reflexshop, REXhry, uplay.it edizioni
(6 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Fantasy, Fighting
MechanismyBids As Wagers, Memory, Player Elimination, Push Your Luck
RozšířeníWelcome Back to the Dungeon: Easter Egg, Welcome to the Dungeon: Toad Promo
RodinaSeries: Mini Games (IELLO), Series: Welcome to the Dungeon
Alternativní názvyBienvenido de Nuevo a la Mazmorra, Üdvözlet újra a Mélyben, Vzhůru zpátky do podzemí, Zapraszamy ponownie do podziemi, Καλώς Ήλθατε και Πάλι στο Dungeon, Καλώς Ήρθατε και Πάλι στο Dungeon, З поверненням у Підземелля!, 웰컴 백 투 더 던전

Recenze: Vzhůru zpátky do podzemí
Máte rádi poker? Pak si snadno oblíbíte i hru Vzhůru zpátky do podzemí. Díky této blafovací nátuře sice není úplně nejlepší pro mladé hráče, ale těm starším nabízí napínavou zábavu, ve které jde o podvádění a nachytání soupeřů. Partie je sice náhodná, ale současně také velmi rychlá. To napravuje i dojem, že hráči v partii mohou být vyřazení před koncem. Vzhůru zpátky do podzemí je příjemná karetní hra a relax na volné chvilky.

+ krásná grafika
+ jednoduchá pravidla
+ důraz na blafování