Recenze: Yamatai – co vše uděláte pro královnin úsměv?

yamatai-01

Kdo by dokázal naší nádherné královně Himiko říct ne? Možná jen nějaký rytíř s kamenným srdce. Ale my obyčejní lidé, kteří nejsme zvyklí stát tváří v tvář ohnivým drakům, pod jejím jediným pohledem roztáváme jako sníh. A tak se stalo, že nás požádala o nemožné – postavit celé město a udělat z něj to nejkrásnější místo v celé říši. To přece není možné. A my přesto řekli ano!

Čína je vděčným prostředím pro deskové hry. A zvolil si ji i designér Bruno Cathala pro svoji novou deskovou hru s názvem Yamatai. Vyšla pod záštitou společnosti Days of Wonder v roce 2017 a to vše s ilustracemi, které zpracoval Marc Paquien. A celou tuhle novinku do své distribuční sítě pro Evropu zařadila společnost Esdevium Games.

Jedná se o klasickou čtvercovou krabici, která však má neobyčejně krásnou královnu na víku. Uvnitř pak na nově jmenované architekty čeká v první řadě velký herní plán znázorňující obrovské souostroví v deltě řeky, čítající čtyřiatřicet malých ostrůvků. Každý je dokola obehnaný vodou, ale všude kolem vedou malé průplavy pro lodě. Nahoře je místo pro nabídku specialistů. Jakmile hráči položí plán do středu stolu, právě sem do řady umístí prvních pět velkých destiček ze zamíchané hromádky.

yamatai-08

Poté ještě zamíchají destičky budov a horních pět odhalí do nabídky vedle plánu. Tím ale příprava společného prostoru nekončí, protože do spodní části plánu je třeba rozložit pět destiček lodí a na jednotlivé ostrovy pak žetony kultury náhodně po jednom na každou osamocenou pevninu. Některé žetony jsou prázdné, zatímco dílky s prostředím hor dostanou navíc ještě jednu destičku terénu.

Každý z hráčů si vybere jednu barvu a dostane odpovídající figurku, ale především herní plán ve stejné barvě. Jako startovní výbavu získá také deset mincí a několik startovních budov. Ostatní komponenty, tedy dřevěné figurky lodí, žetony prestiže, mince a také speciální budovy, položí hráči hned vedle plánu.

Soupeři v každém kole mají postupně šanci zasáhnout do akce a to podle daného pořadí. Ve svém tahu mají možnost provést postupně všech pět akcí postupně jednu za druhou. Na úvod si vždy musí vybrat jednu destičku z nabídky a podle ní dostanou reálnou figurku plavidla s odpovídajícím nákladem (barvou). K tomu může ještě využít (kdykoliv v průběhu celého tahu) speciální schopnost, která je pro každý dílek jiná. Hned poté mohou hráči danou loď prodat a proměnit ji v suroviny nebo naopak za nastřádané zdroje nakoupit loď další.

yamatai-03

Je na čase použít své lodě a vyslat je do zrádných vod souostroví (jedná se o nepovinnou akci). Na začátku partie musí hráči využívat vstupních políček po stranách a teprve později mohou vplout do nitra. První loď v tahu je ale možné položit pouze na volné místo tak, aby byla spojena tečkovanou čarou s lodí stejné barvy. Druhou pak musí navázat na tu první, ale už není limitovaný její barvou. Tak postupně vznikají barevné řetězce lodí napříč celou mapou.

Každé z plavidel vždy sousedí hned s několika (dvěma nebo třemi) ostrovy. A jako odměnu si za jednotlivou zahranou loď může právě z těchto ostrovů vybrat jeden dostupný žeton kultury a ten si vzít k sobě.

Místo toho, pokud žádné žetony nejsou k dispozici nebo je hráč nechce, si může zvolit druhou možnost a tou je stavba. Vybere si jednu z pěti staveb, které jsou aktuálně v nabídce, a může je postavit na ostrově sousedícím s jednou z jeho nových lodí. Každá taková stavba má ale svoje požadavky v podobě několika lodí, které musí být zakotvené u ostrova. A zatímco dílek si hráč vezme a položí před sebe, na ostrov postaví svoji figurku (nebo ve výjimečném případě speciální budovu ze zásoby). Za to dostane okamžitou odměnu v podobě několika bodů prestiže – nejen za stavbu na skále, ale především za rozšíření staveb hráčovy barvy, které spolu přímo sousedí.

yamatai-12

Na konci svého tahu si může hráč jednu z nepoužitých lodí odložit na svůj plán pro další kolo. Pokud jich ale měl v držení více, všechny ostatní okamžitě ztrácí. Jejich figurky se nevrátí zpět do banku, ale místo toho zůstanou ležet nepoužitelné v jeho držení a na konci partie budou znamenat záporné body. Ale tah pořád ještě nekončí, protože poslední možností je šance najmout nějakého specialistu z nabídky (po zaplacení žetonů kultury).

Závěr celého kola pak začíná ve světle zatraktivnění specialistů, které si nikdo nekoupil. Na jejich kartičku hráči přihodí po dvou mincích a doplní zásoby všech nabídek (specialisté, budovy, lodě). Poslední jmenovaná stupnice je ale doplněna s pomocí destiček, které si hráči zvolili v aktuálním kole – destičky zamíchají a obrázkem dolů přiloží zprava (nejdříve posunou ostatní lodě doleva).

Jakmile dojde nabídka specialistů nebo budov, hráč položí poslední svoji figurku stavby na plán nebo je vyčerpaná zásoba lodí, nastává konec partie. Hráči už nějaké body prestiže mají. K nim si ale přičtou další nejen za hotovost, ale také za postavené budovy, některé najaté specialisty a naopak ztratí za nepoužité lodě a nepostavené budovy. Ten z hráčů, který má na závěr sčítání nejvíce bodů, se stává vítězem.

yamatai-19

Yamatai je hrou plnou lodiček, stavění a propojování. Tak by se dala asi charakterizovat nejsnadněji. Vypadá hodně přátelsky a rodinně, ale svojí roztomilou barevnou róbou trochu klame. Hráči budou dozajisté překvapení, kolik taktických možností na ně čeká. Všechny volby dávají smysl, ale vždy si můžete vybrat jen některé z nich.

Celkový dojem je hodně podobný Five Tribes, které byly loňskou novinkou tohoto vydavatelství a také sdílí stejného autora. Náš celkový dojem je ale u Yamatai ještě o poznání lepší. Možná to je částečně i přístupnějším tématem.

V průběhu partie se špatně plánuje. Plán se mění s každým tahem a hráči tak musí upravovat svoji taktiku za pochodu až ve chvíli, kdy na ně dojde řada. Nějakou představu mají již předtím, ale to největší přemýšlení na ně čeká až teď. A že těch možností, co dělat v tahu a kam přiložit lodičku je opravdu hodně. Na hráče tak čekají složité volby, které ne vždy jsou správné.

yamatai-18

Celá hra se točí kolem lodí. Ty jsou středobodem celého vašeho vesmíru a určují jasně taktiku. To ale neznamená, že by v partii nebylo více cest k vítězství. Body lze získávat různými způsoby. Samozřejmě, můžete potkat hráče, kteří budou dlouze přepočítávat své možnosti, analyzovat a zdržovat. To ale platí pro mnoho her a nelze to vytýkat designu jako takovému.

Tato hra je vynikající ve dvou, kde také nejlépe odsýpá. V duelu mají hráči ale především nejlepší kontrolu nad všemi náhodně odhalovanými komponentami i nad stavbou a řetězy lodí. Ve větším počtu se cestičky za jedno kolo rozutečou daleko od stavu, ve kterém jste je zanechali, a není snadné na ně navázat. Zážitek je tedy ve větším počtu hráčů jiný, chaotičtější, ale rozhodně se nedá označit ani zde za špatný. Právě různé zážitky podle množství účastníků je ale asi jediná věc, kterou lze Yamatai opravdu vytýkat.

yamatai-21

Yamatai získává podstatné plusové body také na zpracování. Celá hra vypadá prostě fantasticky a prostě vás vybízí, abyste si zahráli znovu jen pro tu potěchu očí. Samotný herní zážitek a nutnost přemýšlení ale ošizeny nebyly. Yamatai je vynikající zábavou, pokud vám nevadí slušná porce přemýšlení narušená drobnými kapkami náhody.

AutorBruno Cathala, Marc Paquien
IlustraceJérémie Fleury
VydavatelDays of Wonder, Rebel Sp. z o.o.
Herní doba80
(15 voters)
KategorieMythology
MechanismyAction Drafting, Contracts, Increase Value of Unchosen Resources, Modular Board, Network and Route Building
RodinaCountry: China, Country: Japan

Yamatai je hrou, ve které v roli architektů přetváříte celé souostroví. Každou z malých souší se hráči snaží obklopit svými loděmi, postavit zde svoji budovu a vytvořit tak oblast, která patří pouze jemu. Hra je plná složitých rozhodnutí, ale při tom zůstává na rozumné úrovni složitosti. Zážitky se liší podle počtu hráčů a z nich vyniká partie ve dvou. Yamatai je hrou pro mírně pokročilé hráče, kteří se současně chtějí pokochat pohledem hru, které to na stole opravdu sluší.

+ hromada možností
+ boj o ostrovy a vytváření skupinek
+ vynikající ve dvou