Recenze: Scythe – lidi a roboti

scythe-01

Představte si situaci, kdy by průmyslová revoluce nepřinesla pouze parní stroje, vlaky a auta. Co kdyby to všechno směřovalo k něčemu mnohem většímu? K obrovským strojům, které jsou sice nejdříve vytvořeny, aby lidem pomáhaly. Ale ještě tentýž rok vznikne první ozbrojený kolos a po něm desítky dalších. Mocnosti se najednou začnou předhánět, kdo jich bude mít víc. A pak už stačí jen drobná jiskřička. Rok 1914. Válka. Mnohem horší než co by naše historie mohla vyprávět.

Alternativní historie jsou velmi populární ve většině oborů. A deskové hry nejsou výjimkou, jak dokázal designér Jamey Stegmaier, který nás ve svojí deskové hře Scythe zve do začátku dvacátého století. Do doby, která je úplně jiná, než ji známe z dokumentů. A jako takovou ji celou přetvořil z fantazie do obrazů Jakub Rozalski. Hra vyšla původně v produkci společnosti Stonemaier Games, ale na naše stoly se dostává česká verze vydávaná firmou Albi. Kosa, jak lze název této hry přeložit, začala svoji pouť ale už v říjnu 2015 na Kickstarteru, nakonec získala podporu 17000 hráčů a vybrala téměř 2 miliony dolarů.

Samotná krabice nebude chtít, abychom nikam odcházeli. To proto, že se děj odehrává ve východní Evropě a představuje mocenský boj. Na víku ale vidíme kulisy, na jejichž popředí se bitva odehrává a tedy obyčejní lidé a jejich soužití s obrovskými mechy. Na začátku partie hráči z krabice vyloví velký herní plán a položí jej do středu stolu. Pouze na jedné straně je kompletní mapa světa, zatímco opačná strana slouží pouze jako polovina pro ty, kdo by si chtěli zažívat boje na extra velkém plánu. Musí si ale jeho druhou část dokoupit.

scythe-08

Plán je rozdělen na šestiúhelníková pole a na některá z nich nyní hráči rozmístí žetony setkání a do levého dolního rohu jednu náhodnou destičku stavebního bonusu. Kromě toho na plán položí už pouze balíčky karet – bojové, setkání a úkolů. Všichni účastníci si pak vyberou svoji bojovou frakci a dostanou její destičku a kní také druhou desku hráče rozdělenou na čtyři části a zobrazující možné akce. Jakmile ji položí před sebe, ihned podle startovních hodnot rozmístí na stupnice velkého plánu ukazatel moci a popularity. K tomu dostanou také sadu bojových karet a úkolů. Každá frakce má ale především svoje jednotky a základnu na velkém plánu. Právě sem hráči postaví miniaturu, která představuje jejich postavu a na sousední políčka také dva dělníky.

Pak se ale ještě musí před začátkem věnovat svým deskám – tu s příslušnosti k frakci vybaví miniaturami mechů a do rohy položí šest hvězd ve své barvě. Na desku hráče pak rozmístí kostky technologií a tím zablokují pozice na plánu (= sníží jejich účinnost). Na plán položí ale také figurky dělníků, rekrutů a poblíž umístí i svoji figurku akce. To vše ve zvolené barvě.

Ve svém tahu hráči mohou zvolit jednu ze čtyř sekcí svého plánu a tím určit, jaké akce v kole provedou. V každém následujícím kole musí zvolit odlišnou činnost než v tom předchozím. Zvolený box označí dřevěnou figurkou. Na výběr mají ze sekce zaměřené na produkci, podporu, pohyb a obchod.

scythe-03

V tahu pak mohou hráči provést rovnou dvě akce – jednu horní a jednu spodní. Toto pojmenování se odkazuje k pozici v boxu. Každá činnost má předepsanou cenu znázorněnou červenými čtverečky a pak svůj výsledek vyznačený zelenými značkami.

Ovšem už akce, která jindy bývá nejjednodušší – pohyb – skrývá zde mnohé záludnosti. Prvním důvodem je fakt, že ve hře je hned několik druhů figurek, které se mohou pohybovat po plánu. Mechové s sebou mohou brát dělníky a přesunovat je, aniž by to hráče stálo něco navíc. Protože jsou to opravdu obrovské stroje, mohou s sebou nést také hromádky surovin. Při pohybu ale není možné překračovat vodu a pohyb přes nepřátelské území je omezen.

Suroviny se objevují přímo na plánu, kde také zůstávají ležet. O to se vždy postará akce produkce, jejíž cena se zvyšuje s počtem dělníků na plánu (= více odhalených políček ceny). Za to si mohou vybrat libovolná dvě území, kde každá figurka pracovníka vygeneruje jeden žeton suroviny. Ten je položen přímo na plán. Ale nejedná se jen o opravdové zdroje. Ve vesnici je možné produkovat dělníky. Akcí podpora si hráči mohou zvolit mezi novými bojovými kartami nebo body moci. S poslední horní akcí obchod pak zvyšují popularitu mezi obyčejnými obyvateli nebo vyrobit dva kusy libovolné suroviny.

scythe-13

Ke každé činnosti v horní polovině boxu se váže jedna akce natištěná dole. Jejich prostřednictvím do partie vstoupí noví mechové pro boj i ochranu. S každým novým bojovým strojem navíc získají hráči dovednost, která byla pod jeho figurkou dosud ukrytá.  Na místě s dělníkem mohou postavit jednu ze svých budov, která jim pomůže s kontrolou území a navíc ještě nějakou výhodu. Akcí verbování zase získají nějakou jednorázovou výhodu. Pohled do budoucnosti vyžaduje také akce vylepšení, která umožní přesunout jednu z kostiček, tím zvýšit účinnost horní akce a zlevnit jednu spodní.

Kdykoliv na sebe narazí mechové a případně i hrdina samotný, dojde k boji. Hráči zde využijí destičku bojového ukazatele, která umožňuje utratit nula až sedm bodů moci. Ty musí mít pod svojí kontrolou na veřejné společné stupnici. Nastavení hodnoty ale proběhne potají a mohou je podpořit také bojovými kartami z ruky. Vítězem se pak jednoduše stane ten, který má v součtu větší hodnotu moci.

Za své první dva vítězné boje hráč získá možnost umístit jednu ze svých šesti hvězd na ukazatel splněných úspěchů. Ty po hráčích chtějí ale také postavení všech mechů, budov, naverbování všech dělníků nebo dosažení maximálních hodnot na stupnicích moci či popularity.

scythe-14

Kromě toho ale hráči po plánu putují také s figurkou svého hrdiny. To je zcela samostatná část hry, ve které se snaží dojít na políčka označená žetony setkání. Vezmou si tedy horní kartu ze zamíchaného balíčku a přečtou nahlas její text. Mají na výběr několik možností, kterými ovlivní svět, to jak obyvatelé vnímají jejich frakci a možná i něco získají (například budovu nebo popularitu). S hrdinou je ale také možné navštívit továrnu a tím získat pátou sekci (akci) pro svůj plán – hráč má vždy na výběr z několika možností. Čím dříve tam dorazí, tím větší má na výběr.

Hráči se snaží dělat všechno pro to, aby splnili co nejvíce úspěchů a tedy umístili co nejrychleji svoje hvězdy. Ty si mohou připsat i za splnění některého z tajných úkolů, které hráč dostal na začátku partie. Souboj končí právě v momentě, kdy některý z účastníků položí svoji šestou (a poslední) hvězdu na stupnici úspěchů. To ale ještě neznamená jeho vítězství, protože hráči nyní svoje peníze, kontrolovaná území, umístěné hvězdy, ale i suroviny nebo budovy promění na peníze. A teprve ten, kdo má největší hotovost, může slavit vítězství.

Scythe je hrou, která vás neustále nutí dělat něco nového a jiného. To proto, že jedna taktika nebo zaměření na konkrétní prvek hry, zdaleka nestačí. Hvězdy se zde udělují za různé prvky a hráč jich musí splnit dostatek, aby mohl vyhrát. Navíc jich je deset a hvězdiček jen šest, takže nikdy nikdo nemůže dosáhnout všeho.

scythe-09

Zajímavé je, že každá frakce má horní akce rozloženy v různých kombinacích. To spodní jsou sice rozmístěny stejně, ale liší se zase svými cenami a zisky. To samo o sobě zaručuje, že snažení za každou rasu bude opravdu jiné. K tomu všemu ještě má každá frakce svoji speciální dovednost natištěnou na desce.

Scythe je hra plná možností. Těch je opravdu nespočet a v prvních partiích nevíte, co dělat dřív a kterým směrem celý svůj národ směřovat. Není vůbec jednoduché všechna ta pravidla pobrat a dokázat se v nich zorientovat. Právě proto je tato krabice rozhodně určena pro pokročilé hráče, které už nějaká záplava možností nezaskočí.

scythe-20

Hra není zdaleka tak naplněná bojem, jak byste očekávali. To proto, že zde funguje mnohem lépe zastrašování. S tím také velmi úzce souvisí samotná atmosféra hry. Téma je zde zpracované na jedničku s hvězdičkou a dokonale na vás přenáší tíživost světa, kde se lidé musí vyrovnat s nekompromisní nadvládou strojů. Hra ukazuje křehkou rovnováhu mezi vojskem a dělníky a jak jsou obě části vah důležité a jedna bez druhé nemůže být.

Navíc Scythe nabízí něco, čím se mnoho jiných her pochlubit nemůže. Máme na mysli solitérní hru, která funguje a není pouze nějakou tréninkovou náhražkou. Jedná se o plnohodnotnou variantu, ve které hráči bojují proti automatu a to dokonce se čtyřmi různými obtížnostmi. Za nepřítele vybírají akce náhodně odhalované karty.

scythe-25

Pravidla nejsou vlastně dohromady ani tak složitá. Tedy alespoň ty základní koncepty vám do krve přejdou poměrně rychle. Naopak zvládnutí a ukočírování celé hry, jejich frakcí a možností vám zabere mnohem větší dávku času.

Ve vyšším počtu hráčů se samozřejmě protáhne čekání mezi tahy. Ačkoliv jsou v tahu vždy pouze dvě akce, přináší to s sebou hromadu přemýšlení. A tak i v nižších počtech je dvouhodinová partie rozumným minimem. Na druhou stranu celá herní doba je naplněná zážitky a není čas se nudit. I delší bitva tak uteče a na každou budete rádi vzpomínat (bez ohledu na výsledek). Ideální jsou počty od dvou do čtyř protivníků.

scythe-21

Grafika a celkové zpracování je naprosto úžasné. Pravidla vám vše vysvětlí pěkně postupně a nezahrnou vás pravidly hned na prvních stránkách. Miniatury jsou nádherné, komponent je ohromné množství a kompletní vybavení dokonale dotváří atmosféru alternativní časové linie našeho vlastního světa.

Scythe provází pověst, která vás zaujme na první pohled. Sedmá pozice (k 1. 6. 2017) na BoardGameGeek a spousta nadšených reakcí posunuje očekávání až na nereálné hodnoty. A přesto.. partie Scythe vás naplní, obzvlášť pokud rádi přemýšlíte. Nabízí všechno, co byste mohli od deskové hry chtít – taktiku, dlouhodobé plánování, spoustu možností i napínavé bitvy. Vše je to velmi variabilní, každá frakce je opravdu jiná a téma je zpracované opravdu do detailů.

AutorJamey Stegmaier
IlustraceJakub Rozalski
VydavatelStonemaier Games, Albi, Angry Lion Games, Arclight Games, CrowD Games, Delta Vision Publishing, Feuerland Spiele, Fire on Board Jogos, Galápagos Jogos, Geekach Games, Ghenos Games, Korea Boardgames, Ludofy Creative, Maldito Games, Matagot, Morning, PHALANX, Planeta Igor, Playfun Games, Surfin' Meeple China
Počet hráčů1 - 5
Herní doba115
(69 voters)
KategorieEconomic, Fighting, Science Fiction, Territory Building
MechanismyArea Majority / Influence, Card Play Conflict Resolution, Contracts, End Game Bonuses, Force Commitment, Grid Movement, Hexagon Grid, King of the Hill, Movement Points, Solo / Solitaire Game, Take That, Tech Trees / Tech Tracks, Variable Player Powers, Variable Set-up, Victory Points as a Resource, Zone of Control
RozšířeníScythe: Bonus Promo Pack – 6 Promo Encounter Cards numbers 37-42, Scythe: Encounters, Scythe: Invaders from Afar, Scythe: Modular Board, Scythe: Promo Pack #1 – Encounter Cards 29-32, Scythe: Promo Pack #11 – Encounter Card 39, Scythe: Promo Pack #12 – Encounter Card 40, Scythe: Promo Pack #13 – Encounter Card 41, Scythe: Promo Pack #14 – Encounter Card 42, Scythe: Promo Pack #2 – Encounter Cards 33-36, Scythe: Promo Pack #3 – Objective Cards 24-27, Scythe: Promo Pack #4 – Factory Cards 13-18, Scythe: Promo Pack #6 – Encounter Card 37, Scythe: Promo Pack #7 – Encounter Card 38, Scythe: The Rise of Fenris, Scythe: The Wind Gambit
RodinaCategory: Dized Tutorial, Components: Meeples, Components: Control Boards, Components: Map (Continental / National scale), Components: Miniatures, Components: Wooden pieces & boards, Continents: Europe, Crowdfunding: Kickstarter, Decades: The 1920's, Digital Implementations: Google Play, Digital Implementations: Steam, Digital Implementations: TableTop Simulator Mod (TTS), Digital Implementations: Tabletopia, Game: Scythe, Mechanism: Tableau Building, Misc: Made by Panda, Misc: Watch It Played How To Videos, Organizations: Automa Factory, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Alternate History, Theme: Dieselpunk, Theme: Mech Warfare
Alternativní názvySçythe, Коса, Серп, 大鎌戦役, 鐮刀戰爭, 사이드, 사이쓰

Recenze: Scythe – lidi a roboti
Scythe je fantastickou hrou, která je jakýmsi křížencem mezi evropsky přemýšlivou hrou a bojovkou na mapě. Je to nikdy neochutnaný a opravdu chutný koktejl, ve kterém si hráči v každém kole volí dvě propojené akce ze čtyř nabízených možností. Po plánu pohybují svými figurkami, bojují, získávají pověst i staví. Navíc mají hrdinu, který zcela nezávisle na tom všem zažívá svá vlastní dobrodružství. A celý tento guláš přispívá k šancím na vítězství. Hra vypadá naprosto fantasticky, má výbornou atmosféru a celá dvouhodinová herní doba je opravdu intenzivní. Scythe je další trefou do černého a hrou, která má na českém trhu nenahraditelné místo.

+ spousta možností v tahu
+ zajímavé frakce
+ hráčům nestačí jedna taktika