Recenze: Zieh Leine, Flynn – pirátská přetahovaná

[progress size=“6″ variation=“progress-bar-success“ striped=“progress-striped“ animated=“active“]

Sova Flynn je známý a obávaný pirát. Má pásku přes jedno oko, ale přesto všechno vidí a slyší. Všechna zvířátka z okolí se ho bojí. Možná už jste slyšeli, že sovy přes den spí. A pokud něco Flynn opravdu nesnáší, je to, když ho někdo budí. Děti si tak v jeho blízkosti nemohou hrát a bojí se ho. Jenže to by mezi nimi nesměl být rošťák Greg, který miluje dobrodružství.

Každý den tento rošťák pořádá výpravu k domovu Flynna. I my se přidáme na jedno takové dobrodružství. Zrovna dnes se sova usídlila se svým hnízdem na velké hromadě předmětů. A právě tenhle den se odehrává desková hra Zieh Leine, Flynn. Jedná se o deskovou hru z hlavy Stefana Dorry a Manfreda Reindla a publikovanou pod značkou společnosti Moses Spiele.

Čtvercové krabičce už na první pohled vládne právě titulní sovička Flynn, která se plaví vstříc zábavě obklopena několika ptáčky. A abychom se mohli i my nalodit, musíme tuto krabici z tvrdého kartonu otevřít. To nám usnadní ouška na víku, díky kterým se rychleji dostaneme k pravidlům. Ta zakrývají veškerý další obsah.

zieh-leine-flynn-07

Naštěstí je pro něj o patro níž dost místa. Právě a jen proto na nás čeká dvacítka destiček, které na sobě mají vždy nějaký předmět a na druhé straně pirátskou vlajku. Jenže tyto dílky jsou zajímavé ještě něčím jiným než svými velkými rozměry a tloušťkou. Z každého z nich visí jedna látková pentle, která působí jako takový ocásek. Kromě těchto hlavních dílků jsou v krabici také žetony zlaťáků, jedna kostka, jedna destička hnízda a dřevěná figurka samotné sovy.

Na začátku partie hráči rozdělí destičky podle obrázků na hromádky. Ty pak postaví do jedné vysoké pyramidy. Až na ni úplně nahoru položí jednu destičku sovího hnízda. No a úplně na špičku se pak pohodlně posadí sova Flynn. Každý z hráčů pak dostane ze zásoby mincí sedm, které si otočí právě ilustrací s Flynnem vzhůru. Kostka a zbytek mincí zatím zůstanou ležet stranou.

Nyní je na čase, aby první z účastníků hodil kostkou a zjistil, jaký obrázek se mu zobrazí na horní straně po jejím zastavení. S výjimkou sovího portrétu všechny ostatní odpovídají některému z předmětů na destičkách, které jsou ale teď pěkně narovnané na sobě. Úkolem hráče je dobře odhadnout balíček a vytáhnout za šňůrku ten správný dílek.

zieh-leine-flynn-06

To vše ale musí dělat s citem, protože kromě omylu si nemůže dovolit ani pád pyramidy nebo samotného Flynna! Pouze, pokud se jim podaří bez problémů vytáhnout správný dílek, jehož symbol padnul na kostce, mohou si za odměnu otočit jednu ze svých zlatých mincí. Většina chyb naštěstí neznamená žádný významný problém, pouze konec tahu bez jakéhokoliv úspěchu. Ale pád věže už bude hráče stát všechny jeho získané úspěchy a jeho mince jsou otočeny zpět.

Všechny vytažené dílky míří rovnou na odkládací hromádky. Tam je hráči rozdělují podle obrázků, takže v každou chvíli je vidět, kolik kterých destiček zbývá v pyramidě. Jakmile je některý druh destiček vytažen kompletně, hráči jej vrátí do hry nahoru, pod soví hnízdo. Hráči tak bojují se svojí pamětí, odhadem a také šikovností až do chvíle, kdy se jednomu z nich podaří otočit všech sedm zlatých mincí. Tento hráč se stává okamžitě i vítězem partie.

Zieh Leine, Flynn je hrou, která spojuje cit vlastní dovednostním hrám s dalšími důležitými prvky. Tím nejdůležitějším je správný cit pro detail. Všichni soupeři musí být schopni správně odhadnout, kde začíná a končí která skupinka. Od začátku partie si ale také musí pamatovat pořadí, ve kterém jsou ve věži všechny symboly uloženy.

zieh-leine-flynn-11

To všechno dohromady tvoří výbornou zábavu pro děti. Hlavním prvkem celé hratelnosti jsou dílky se šňůrkou. Díky ní je tahání dílků možné. A to má také za následek zábavnost celého principu, který se dětem postaví do cesty za vítězstvím.

A tady vstupuje do hry také šikovnost. Soví věž nesmí za žádných podmínek spadnout. To je snazší díky již zmíněným provázkům, ovšem i tak má pyramida neustále tendenci se naklánět a neposlouchat.

Dalším důležitým prvkem je vracení dílků zpět do hry. Tím se situace pěkně zamíchá a už není vůbec jednoduché udržet přehled. Situace se ke konci hry stává těžší a těžší, až někteří hráči ztratí přehled a budou tahat náhodně. Právě to je hlavním nedostatkem hry, na který můžete narazit. Ovšem pokud dáváte pozor, pak po většinu času je možné alespoň z velké části odhadovat, co za symbol se kde nachází.

zieh-leine-flynn-15

Délka partie samozřejmě závisí trochu na schopnostech a šikovnosti hráčů, protože veškerá snaha může přijít vniveč v případě jedné chyby. Hra má rychlý spád, takže počet hráčů ji vůbec neovlivní. Soupeři si nijak nepřekáží ani si nemohou znepříjemňovat život, což by mohlo trochu chybět. Věk ale není až tak důležitou veličinou, protože v pravidlech najdete i variantu pro pokročilé.

Zieh Leine, Flynn je jednoduchá dětská hra, která odpovídá námětem i náročností svému určení. Od šesti let dokáže pobavit, ale naštěstí stále představuje výzvu i pro starší děti a rodiče. Jen se celkový průběh partie zrychlí. Zieh Leine, Flynn je pěkně zpracovanou zábavnou hrou pro děti.

AutorStefan Dorra, Manfred Reindl
VydavatelGen-X Games, moses. Verlag GmbH
Herní doba15
Minimální věk6 and up
KategorieMemory
MechanismyMemory
Alternativní názvyFlynn, El Pirata

Zieh Leine, Flynn je nakonec hrou, které vládne především jeden nápad. Vytahování dílků za šňůrku. Naštěstí s ním je spojena také nutnost hlídat si polohu a pořadí dílků, které se neustále vracejí do hry. Není ale jednoduché takový dílek vytáhnout a neshodit ani figurku ani celou věž. Proto je vždy na místě opatrnost a šikovnost, kterou se děti při hraní naučí. Chybí tu konflikt a ke konci hry může už pořadí dílků být nepřehledné a tak leccos zůstane v rukou náhody. Zieh Leine, Flynn je nakonec ale pěknou dětskou hrou, kterou můžeme doporučit.

+ pěkný nápad s vytahováním dílků
+ pořadí dílků je třeba sledovat
+ hra vhodná i pro menší hráče