Recenze: Zombicide Zelená horda – nemrtví v kůži orků

zombicide-zelena-horda-28

Už jsou tu. Slyšíme řev a dusot tisíce bosých tlap. Vidím svoje spolubojovníky nervózně přešlapovat. Pro většinu z nich to je první obrana, které se účastní. Dorazili jako posily z vnitrozemí teprve včera. Pokoušel jsem se je připravit, ale když člověk poprvé stojí tváří v tvář ohromnému trollovi, který nemá na mysli nic jiného, než touhu po krvi, rozum jde stranou. Trollové jsou všichni pod vlivem nakažlivého hladu.

Do středověkého světa kouzel nás zavádí série Zombicide už podruhé. Nový samostatně hratelný box nese podtitul Zelená horda na počet rase orků, kteří byli nově nakažení nepřátelským virem. Za vznikem novinky opět stojí trojice designérů Raphael Guiton, Jean-Baptiste Lullien a Nicolas Raoult. Novinku vydala firma Guillottine Games a samozřejmě se pod ní podepsala také společnost Cool Mini or Not (CMON). Novinka ale obohatí také nabídku česky mluvících zombíků zásluhou ADC Blackfire, která ji přináší v kompletní české lokalizaci.

Krabice opět neponechává svými rozměry náhodě a nabízí v první řadě devítku oboustranných mapových desek, které slouží pro vytvoření herního prostředí. Hráči je na začátku partie poskládají do sestavy tak, jak jim předepisuje zvolený scénář. Těch je na výběr celkem deset. Do prostředí připraví žetony dveří a také rozmístí žetony cílů. Jejich rozložení ale hráči samotní neznají. Stranou položí karty artefaktů, na mapu velkou miniaturu trebuchetu.

zombicide-zelena-horda-05

Ve společné nabídce je celkem šestice hrdinů, kteří se budou muset zúčastnit boje o přežití. Hráči si je rozdělí pokud možno rovným dílem. Každý dostane nejen portrét této postavy, ale také její startovní vybavení a to všechno umístí do plastového podstavce. Kolíčky označí stupnici zranění na nule, stejně jako indikátor nebezpečí. Dalším ukazatelem ještě zpřístupní pro začátek partie tu nejslabší modrou dovednost. Na závěr si vezmou hráči svoje figurky a rozmístí je na plán tak, jak jim předepisuje scénář.

Jednotliví hrdinové mají každý k dispozici vždy tři akční body. Ty lze utratit zcela pochopitelně za pohyb přeživšího po mapě, otevírání dveří, sesílání kouzel a pochopitelně také boj. Do každé bitvy s nemrtvými mohou hrdinové využít vybavení z obou rukou. Jednotlivé útočné zbraně mají nejen dostřel, ale také počet kostek, které pro určení možného zásahu používají. Navíc jsou jednotlivé nástroje střílení zombií i různě silné, takže hráč potřebuje jinou hodnotu k úspěchu i výsledné zranění příšery se liší.

zombicide-zelena-horda-01

Navíc ale hráči mohou pro svoje postavy utrácet body za pohyb, provádět interakci s žetony cílů a využívání trebuchetu, který tu je připravený k taktickému použití proti neustálému přílivu nepřátel. Taková činnost ale vždy stojí hráče celé kolo.

Jenže nemrtvé se nevyplatí podceňovat. Jakmile totiž hrdinové odpracují veškeré svoje akce, dochází k aktivaci jednotlivých zombií na mapě. Ty se buď pohnou ke zdroji zvuku, případně následují zrak. Kde se takový žeton zvuku na plánu objeví? Některé zbraně a činnosti mají ikonu, která naznačuje, že produkují hluk, na jehož znamení položí hráč na lokaci žeton.

Jakmile si zombie vyhledají svoji oběť a nachází se ve stejné lokaci jako hrdina, rovnou mu uštědří nějaké body zranění. Jejich počet závisí na síle nemrtvého.

zombicide-zelena-horda-12

Jenže tím to nekončí, protože v každém tahu se objeví také nové přírůstky, které se budou po hráčích sápat v následujících kolech. U žetonů oživení (umístěných na začátku partie) se na mapě objeví nové postavy, jejichž počet a druh určí náhodně odhalená karta. Síla závisí také na tom, jak nebezpeční jsou hrdinové – čím vyšší úroveň (počet zabití nepřátel) některý z hrdinů má, tím silnější nepřátelé se na mapě objeví.

Hrdinové si každé zabití příšery evidují na svojí desce a za dobrý boj o přežití je čeká nakonec i odměna. Postava totiž postupně může zvyšovat svoji úroveň, a tak si zpřístupnit lepší schopnosti. Na mapě pak mohou nacházet předměty, které jim zlepší samotný boj.

Zdá se, že příliv nemrtvých nikdy neskončí. A je to tak. Jednoho zastřeleného nahradí dva další. Proto je jasné, že se nechtějí na mapě zdržovat více, než je to nezbytné. Společný úkol celého týmu je co nejrychleji splnit cíle zadané scénářem a oslavit vítězství. Naopak prohru znamená smrt všech hrdinů, případně mohou v rámci jednotlivých příběhů přibýt nové podmínky.

zombicide-zelena-horda-02

Zombicide: Zelená horda se dle očekávání nejvýrazněji liší samotnými scénáři. Jejich skladba a úkoly jsou opět nové, především z hlediska tématu. Opět totiž používají žetony cílů, které jsou na mapě rozmístěné a které hráči znají už z minulých her.

Jenže tím to všechno pouze začíná. Většina nových přeživších jsou orkové, kteří jsou silnější, nebezpečnější a především mnohem těžší na poražení. Navíc zde úřaduje titulní horda. Ta sbírá síly mimo mapu na základě karet oživení. Jakmile do hry ale vstoupí nekromant, příšery se seberou a zaútočí!

Aha, my ještě nemluvili o nekromantech. To jsou ostatně také nejvýraznější nepřátelé, kterým ale současně nejde v první řadě o boj do posledních sil. Místo toho se především snaží sledovat svoje vlastní síly a snaží se s vyvolanou armádou dostat k východu z mapy. Pokud se jim to podaří, zanechají za sebou nový vstup pro nemrtvé. Jestliže hráči jejich snažení překazí, naopak za odměnu jednu bránu zavřou.

zombicide-zelena-horda-16

Bohužel s nekromanty se pojí také první výtka. Abyste si totiž jejich objevování na mapě užili na maximum, budete k tomu potřebovat utratit několik dalších stokorun. To proto, že pro zvýšení obtížnosti budete chtít zařadit do hry více nekromantů současně. Taková varianta se jmenuje Kabalové nekromanti.

Scénáře jsou z velké části označené obtížností střední. Vyšší náročnost tu nenajdete a úvodní příběh Oltář zla je označen jako snadný. Jednotlivé partie mají velký potenciál na vytváření opravdu epických momentů, kdy se vám třeba podaří zbavit se celé hordy v jednom tahu nebo udělat jiné hrdinské činy.

K tomu nabízí příležitost právě nový bojový nástroj: trebuchet. Hráči s ním mohou manévrovat a střílet z něj tak, aby mohli napáchat v řadách nepřátel opravdový masakr. Jeho využití je důležité v každém scénáři, což je zajímavým oživením, současně ale jeho důležitost je možná až příliš vysoká.

zombicide-zelena-horda-22

Živé ploty slouží jako nové překážky pro dohled, což má vliv jak na nemrtvé, tak i na hráče. Ještě zajímavější jsou zatopené zóny. Voda nejenže ztěžuje pohyb, ale také ovlivňuje některé aktivity.

Fantasy žánr ale nemrtvé nezastavil. Už v letošním roce se dočkáme na trhu sci-fi varianty, ve které se příšery dostávají do vesmíru.

Hrát se dá až se šesti účastníky a i s těmito vysokými počty bitvy zůstávají ohromně zábavné. Ty náročnější scénáře spotřebují dvě hodiny vašeho času, ale často se dá dostat i o pár desítek minut níž. Náhoda obecně ztěžuje hráčům jejich snažení, ale současně se stará také o variabilitu a nepředvídatelnost.

zombicide-zelena-horda-25

Zpracování je naprosto fantastické. A nic jiného bychom snad ani od Zombicide nečekali. Luxusní miniatury, výtečná grafika a především absolutní atmosféra. Součástí zážitku je zásadní házení kostkami, které přináší napětí a nevypočitatelnost.

Zombicide: Zelená horda je krásnou evolucí staršího Černého moru, která přidává nové drobnosti, ale především je těžší a ještě komplexnější. Zůstává ale stále v mantinelech té Zombicide zábavy, kterou máme všichni tolik rádi. Její hratelnost je zcela srovnatelná s předchozím samostatně hratelným boxem a je tedy pouze na vás, které z nepřátel budete preferovat. Nakonec si stejně pořídíte obě!

AutorRaphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult
IlustraceNicolas Fructus, Mathieu Harlaut, Jérémy Masson, Thierry Masson
VydavatelCMON Global Limited, ADC Blackfire Entertainment, Arclight Games, Asmodee, BoardM Factory, Delta Vision Publishing, Edge Entertainment, Galápagos Jogos, Guillotine Games, Guillotine Games LLC, Hobby World, Portal Games
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 6
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting, Horror, Medieval, Miniatures, Zombies
MechanismyCooperative Game, Dice Rolling, Modular Board, Scenario / Mission / Campaign Game, Variable Player Powers
RozšířeníMassive Darkness 2: Zombicide Fantasy Crossover Pack, Zombicide: Berserker Walkers, Zombicide: Black Plague – CMON Comics: Vol. 2 Promos, Zombicide: Black Plague – Ultimate Survivors, Zombicide: Celestial Knights, Zombicide: Climbers & Terrorcotta Walkers, Zombicide: Crossfire pack, Zombicide: Divine Beasts, Zombicide: Green Horde – Fatty Bursters, Zombicide: Green Horde – Friends and Foes, Zombicide: Green Horde – Horde Box, Zombicide: Green Horde – Liam Survivor, Zombicide: Green Horde – North the Halfling, Zombicide: Green Horde – Rat King & Swamp Troll, Zombicide: Green Horde Special Guest Box – Adrian Smith 2, Zombicide: Green Horde Special Guest Box – Paul Bonner 2, Zombicide: Green Horde Special Guest Box – Sean A. Murray, Zombicide: La Compagnia della Forca, Zombicide: No Rest for the Wicked, Zombicide: Thundercats Pack #1, Zombicide: Thundercats Pack #2, Zombicide: Thundercats Pack #3, Zombicide: Usagi Yojimbo Surivior, Zombicide: Virtues of the Bushido, Zombicide: Warlords of the Middle Kingdom, Zombicide: Warlords of the Rising Sun
RodinaCategory: Dungeon Crawler, Components: Miniatures, Creatures: Zombies, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Zombicide, Players: Games with Solitaire Rules, Theme: Post-Apocalyptic
Alternativní názvyZombicide: Zelená horda, Zombicide: Zielona Horda, Zombicide: Zöld Horda, Зомбицид: Зелёная орда, ゾンビサイド グリーン・ホード, 无尽杀戮:兽之死, 좀비사이드 그린호드

Zombicide: Zelená horda nabízí nový výlet do fantasy prostředí, kde virus opustil lidská města. Nakazili se orkové a následkem je smrtící útočná vlna zelených monster. Postavit se jim musí hráči, ale současně se musí poprat také s nepředvídatelnými nekromanty a jejich posluhovači. Nový box nabízí zajímavé prvky a to všechno se zaručenou zábavou. Zombicide: Zelená horda je skvělým rozšířením sbírky nemrtvých.

+ nekromanti
+ horda
+ trebuchet